Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
ny med EOS 350D
Fra : Jan Winther Jensen

Dato : 03-12-05 19:49

-- Ny med EOS 350D
Jeg fik lavet en ånsvag overskrift før. Derfor laver jeg inlægget
igen. Jan

Jeg er netop trådt ud af kravlegården (kompaktkameraer) og har købt
mit første slr kamera.
Valget faldt på Canon EOS 350D og en Speedlite 430. Jeg har allerede
taget ca. 700 billeder og leger mig frem. Fotohandlerens anbefaling
var, at bruge automatikken så meget som muligt, mit kendskab til
fotografering er ikke så stort endnu. Men jeg bliver helt forpustet
af
at læse nogle af de andre indlæg her. Der er noget at leve op til, og
bevæger man sig væk fra automatikprogrammerne på kameraet er jeg lidt
på herrens mark. Jeg skal se at få lært noget mere om blænde,
lukkertider, hvidbalance osv. Men jeg glæder mig over mit nye
legetøj,
og det er vel også bare erfaring som skal gøre mig fortrolig med alt
dette.
Hvad har I andre gjort? også ladet det komme med tiden og erfaringen,
eller har I taget aftenskolekurser mv.

Lige til slut: hvilket program bruger I til efterbehandling?

Jan Jensen

Jan Jensen

Fra : Bo Bjerre

Dato : 03-12-05 21:41

Jan Winther Jensen (slet LAYCQ) wrote:

> Hvad har I andre gjort? også ladet det komme med tiden og erfaringen,
> eller har I taget aftenskolekurser mv.

Jeg lærte at fotografere, før der var automatik. Så det foregik ved at
læse om det på biblioteket, og eksperimentere, dels under optagelsen,
dels i mørkekammeret. En meget vigtig del var, at skrive ned hvad man
gjorde under optagelsen, og hvad man gjorde i mørkekammeret, så man
efterhånden fik god erfaring.

Lysmåleren var opfundet, men ikke indbygget i kameraet, og filmen var
(lige som fjernsynet dengang) i sort/hvid.

Bo //

Fra : Bo Bjerre

Dato : 03-12-05 21:54

-lige at tilføje. Den vigtigste elektronregnemaskine på det tidspunkt
hed GIER, og den blev bygget i 40 eksemplarer, hvilket var rigtigt meget
dengang.

The machines had 42-bit words (40 bits of arithmetic precision and two
"flag bits"). They had 1024 words of this, with an optional 4096
additional words of "buffer memory" which could not be directly
addressed, but could be block copied in and out of main memory. They
also had a magnetic drum with 960 tracks, each of which could hold 40 words.

Senere er PC'en og det digitale kamera kommet til

Bo //

Fra : Hans Kruse

Dato : 04-12-05 00:10

"Bo Bjerre" <post@fjernes-sidebanen.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> magnetic drum with 960 tracks, each of which could hold 40 words.
>
> Senere er PC'en og det digitale kamera kommet til

Det er rigtigt og jeg har selv henslæbt en del af mit liv med at føde en af
dem med papertape. Min næste maskine var en Univac 1100 med noget i retning
af 256K ord hver med 36 bit og eksternt tromlelager med 4ms access tid og 4M
ord. Måske husker jeg fejl, men den kunne køre timesharing med interaktive
terminaler der i starten af 70'erne. Ja, der er jo nærmest stenalder i
dag....men også OT.
Mvh,
Hans

Fra : Bo Bjerre

Dato : 04-12-05 00:39

Hans Kruse wrote:

> [...]
> ord. Måske husker jeg fejl, men den kunne køre timesharing med interaktive
> terminaler der i starten af 70'erne. Ja, der er jo nærmest stenalder i

Vel ikke mere stenalder, end at jeg her i sommer tog en rulle film med
mit gaode gamle Kodak Retina 1C

Bo //

Fra : Hans Kruse

Dato : 04-12-05 00:54

> Vel ikke mere stenalder, end at jeg her i sommer tog en rulle film med mit
> gaode gamle Kodak Retina 1C

Nej, personligt har jeg vist nok et gammelt zoom film point and shoot
liggende et eller andet sted, men ellers er film død for mig.
Mvh, Hans

Fra : CanonKnud

Dato : 04-12-05 09:32

:
: Lige til slut: hvilket program bruger I til efterbehandling?
:
: Jan Jensen

Jeg har også lært spejlrefleks at kende fra gammel tid, så manuelle indstillinger
ligger nærmest på rygraden, især når man har et histogram til at bedømme
resultatet med. Men jeg fornægter ikke det Canon har lagt ind som standarder
i de automatiske indstillinger. Min kone tager til tider et af vores eos kameraer
med til ridestævner, og bruger "Sport" indstilling, og får fine resultater med hjem.
(Jeg giver Canon den kredit, at de ved en del om billeder)
Mit råd er, at skal du være sikker på noget brugbart, så fortsæt med autoindstillinger,
og lær alt det andet hen ad vejen.
Litteratur behøves ikke at være om digital-slr, teknikken er den samme for
film-slr.
Jeg har vænnet mig til Photoshop CS til billedbehandling, men det er vist lidt som at
skyde gråspurve med kanoner at starte der. De programmer der fulgte med dit kamera,
(mon ikke det stadig bl. a. er elements 3?) er fuldt ud godt nok de første år. Jeg startede med
Microsoft Picture it 2.0, der, bortset fra dets eget unikke filformat, er et fantastisk bruger-
venligt program for begyndere.
Til eos 350-Raw billeder bruger jeg Raw Shooter essentials eller Digital Photo professional,
til 300d billeder lige så gerne Photoshop cs, som både viser, behandler og åbner dem.
mvh Knud

Fra : Thomas Jørgensen

Dato : 04-12-05 10:34

> [...]
> eller har I taget aftenskolekurser mv.
>
> Lige til slut: hvilket program bruger I til efterbehandling?

Hej Jan,

Jeg gik også fra digicam til 350D i sommers. Mit råd til dig er, at
sålænge du har den fantastiske begejstring af det nye kamera, så skal du
bruge den energi til at udforske kameraet teknisk.
Når man er fortrolig med teknikken kan opfindsomheden bedre komme til.

Start med at læse manualen. Kort men alligevel ret god. Læs det hele, og
prøv at lege med kameraet i 'M' mode. Hvis du skal bruge billederne
bagefter, så start evt med 'P' programmet. Du kan ikke gøre noget forkert.

HUSK følgende ved P, Av og Tv fotografering: Check ISO og evt. 'exposure
compensation' inden du tager billeder, da man nemt kan have efterladt
indstillingerne fra et eksperiment - og kameraet glemmer dem ikke,
selvom man lige har taget et par billeder i et Auto program..

Du behøver ikke gå på aftenskole for at lære kameraet at kende. Hvordan
man bliver en god fotograf, kan jeg ikke sige noget om ;) (det er trods
alt nemmere at holde sig til det tekniske).

Når din nysgerrighed bliver for stor, og du mangler lidt styr på
begreberne, kig evt. her:

http://www.canon.dk/for_home/product_finder/cameras/filmcam_glossary.asp

Det er godtnok lidt fordansket, men jeg synes der er mange gode
forklaringer.

Mvh Thomas Jørgensen

Fra : Jan Winther Jensen

Dato : 04-12-05 11:23

Tak for alle jeres svar indtil nu.

Og jeg er helt sikker på at jeg kan bruge det meste. Helt blank
er jeg dog ikke, jeg har fotograferet i mange år, men altid med
idiotsikre kameraer, så selve udvælgelse og komponering af motiv
har jeg rimeligt styr på. Blot med det handicap, at jeg jo ikke
kender ret meget til de fototekniske ting som jeg nævnte, såsom
blænde, hvidbalance osv. Mit hidtidige digi kamera er et Sony
dcp92 som også tager ret godse billeder. Men da jeg tit tager
biller af dansesituationer er det for langsomt. Det tager først
billedet efter 1-3 sek. og så er motovet jo danset langt væk. Et
andet iritationsmoment var blitzens utilstrækkelighed. Tager jeg
billeder til stævner som tit er i en sportshal el. lign. er den
indbyggede blitz i kompaktkameraet intet værd.
Det var især disse to forhold som fik mig til at springe ud i,
at købe et slr.
Derudover er jeeg teknisk nysgerrig. Så jeg vil nyde i fulde
drag at lære mit eos at kende. Det kan kun blive for sjovt.
--
Jan Jensen

Fra : Mogens Hansen

Dato : 04-12-05 11:54

"Jan Winther Jensen (slet 4610K)" <janida@4610Kdlgtele.dk> wrote in message

[8<8<8<]
> Det tager først
> billedet efter 1-3 sek. og så er motovet jo danset langt væk.

Det problem løser et DSLR.

> Et
> andet iritationsmoment var blitzens utilstrækkelighed. Tager jeg
> billeder til stævner som tit er i en sportshal el. lign. er den
> indbyggede blitz i kompaktkameraet intet værd.

Det problem løser et DSLR med ekstern flash ikke, hvis flashen er monteret
på kameraet og rettet direkte mod motivet.
Det vil give en ujævn, kedelig belysning af billedet - fordi lysintensiteten
aftager med kvadratet på afstanden.

Naturligvis kan det være at man ønsker den effekt. F.eks. har Michael
Bothager lavet nogle spændende billeder med den teknik
(http://www.michaelbothager.dk/en/view.php?a=samba&p=1)

Man kan stille nogle (trådløse) flash på stativer et stykke fra kameraet.
Men mere realistisk og operationelt er nok høj ISO (her er DSLR godt),
lysstærke objektiver og manuel hvidbalance håndtering.

Venlig hilsen

Mogens Hansen

Fra : Martin Møller

Dato : 08-12-05 02:24

Hej Jan

> [...]
> dette.
> Hvad har I andre gjort? også ladet det komme med tiden og erfaringen,

Jeg er også lige blevet ejer af et 350D. Jeg vidste meget lidt om
blænde og lukkertid (og jeg har stadig meget at lære), men jeg synes,
jeg har fået rimelig styr på teorien med guides inde på akam.dk, så dem
vil jeg anbefale.

http://www.akam.dk/guide/bilderedigering/lukkertid_-_frys_eller_tvaer/15
964

http://www.akam.dk/guide/fotografering/iso_-_den_folsomme_faktor/12610

http://www.akam.dk/guide/fotografering/blaenden_%E2%80%93_den_fotografis
ke_iris/12646

Der er mange flere guides der inde, som er værd at læse.

Martin Møller

Fra : Jan Winther Jensen

Dato : 09-12-05 20:10

Martin Møller <martinhm@spamfilter.dk> skrev:

> [...]
>stadig meget at lære), men jeg synes,
>jeg har fået rimelig styr på
>teorien med guides inde på akam.dk, så dem

[snip]

det var da en rigtig god side du der anbefaler. Tusind tak for
det, jeg har printet nogle af siderne ud og er allered blevet
klogere.

Jan
--
Jan Jensen