Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Nikon D70 ?
Fra :    ab©

Dato : 03-12-05 12:00

Nogen der kan fortælle, hvilken funktion den lille pal har, der sidder ca. 1
cm over dybdeskarphedsknappen ?

Palen skraber mod mine gamle objektivers blændering, når jeg monterer dem på
huset.

ab (-c:)

Fra : Thomas Pedersen

Dato : 03-12-05 12:20

" ab©" <huskFJERN@DETTEc.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> cm over dybdeskarphedsknappen ?
>
> Palen skraber mod mine gamle objektivers blændering, når jeg monterer dem

Jeg tror at palens funktion er at fortælle huset, at du har låst blænden i
den mindste blænde i tilfælde af, at du bruger objektiver med chip. Jeg
prøvede lige på mit eget hus, og hvis jeg går fra blænde 22 (mindste blænde
på objektivet) til blænde 16, så rykker den sig så meget, at den ingen
kontakt har med objektivet. På objektivet sidder der en lille pal også der
skubber til palen på huset.

MVH
Thomas

Fra : Ole Larsen

Dato : 03-12-05 12:45

Thomas Pedersen skrev:
> [...]
> på objektivet) til blænde 16, så rykker den sig så meget, at den ingen
> kontakt har med objektivet. På objektivet sidder der en lille pal også der

Ja, den aktiveres af mit gl. AF (uden D)der skal låses på bl.22 for
at køre med kameraets automatik

--
Med venlig hilsen, Ole Larsen.
New Images And Design 2005-11-17

Fra :    ab©

Dato : 03-12-05 14:17

> Ja, den aktiveres af mit gl. AF (uden D)der skal låses på bl.22 for
> at køre med kameraets automatik

Tak for jeres svar - men jeg kan ikke forstå, at det så kan være meningen
(det er det nok heller ikke , at f.eks. mit 55 mm Micro Nikkor går mod
palen, så blænderingen kun meget vanskeligt kan drejes rundt - har I prøvet
med gamle manuelle objektiver ?

ab (-c:)

Fra : Ole Larsen

Dato : 03-12-05 14:38

ab© skrev:
> [...]
> palen, så blænderingen kun meget vanskeligt kan drejes rundt - har I prøvet

Mon ikke det er som jeg lige skrev, at den skal låses på mindste blænde...?

Fra : Thomas Pedersen

Dato : 03-12-05 18:40

> Mon ikke det er som jeg lige skrev, at den skal låses på mindste
blænde...?

Den kan ikke låses på mindste blænde, min 55/2,8 micro kan i hvert fald
ikke. Men det er ikke noget at spekulere så meget i, for det fungerer fint,
da man med D70 og manuelle objektiver skal anvende manuel blænde (altså
blænderingen). Men om den rører kontakten eller ej betyder intet for
funktionen af blænden med manuelle objektiver, noget andet med AF.

MVH
Thomas

Fra :    ab©

Dato : 04-12-05 23:52

"Thomas Pedersen" <sass@'sletdette'mail.tele.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> blænderingen). Men om den rører kontakten eller ej betyder intet for
> funktionen af blænden med manuelle objektiver, noget andet med AF.

Nej, min kan heller ikke låses - men spekulationerne har jeg nu alligevel
, for blænderingen kan på grund af palen næsten ikke dreje rundt / kun
ved virkelig at tage fat - og det kan jeg ikke forestille mig, at den
ligefrem har godt af. Nå, jeg går over til kun at bruge den med en
mellemring påsat - så er der ingen problemer.

ab (-c:)