Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Lysmåler forskel
Fra : Alexandar [4200]

Dato : 02-12-05 17:46

Hej.

Er der nogle som kan fortælle mig, hvad forskellen er på følgende lysmålere
fra Sekonic? HAr forsøgt mig på deres hjemmeside, men fandt ikke svaret. Det
drejer sig om L-308B og L-308s, som skulle være afløseren for den.

//Alexandar

Fra : KNL DtP

Dato : 02-12-05 18:05

"Alexandar [4200]" <get2robbie@NOSPAMget2net.dk> skrev i en meddelelse

> Er der nogle som kan fortælle mig, hvad forskellen er på følgende
lysmålere

http://www.morrisphoto.co.uk/ProductDetails~productID~4921~categoryid~185.
html

Jeg har den gamle L-308B, som jeg egentlig er meget glad for. Det var vist
den billigste model, da jeg købte den i sin tid, og har løst opgaven
hidtil.

Den vejer næsten ingen ting og fylder også derefter, men føles også som
om, at den kunne komme fra en Kellogg's pakke.

Jeg kunne godt ønske, at den kunne måle lysstyrker længere end EV 0
(svarende til mørk aften), hvilket ville gøre lysmåleren brugbar ved
aften/natfotografering. Kan se at den nye S'er også kun går fra EV 0 til
EV 20.

MVH

Kristian
www.knl-dtp.dk

Fra : Alexandar [4200]

Dato : 02-12-05 18:26

> [...]
> (svarende til mørk aften), hvilket ville gøre lysmåleren brugbar ved
> aften/natfotografering. Kan se at den nye S'er også kun går fra EV 0 til
Jeg kan se, at der er kr. 500,00 til forskel på L-308s og L-358. Ville det
kunne betale sig at ofre de penge ekstra?

//Alexandar

Fra : KNL DtP

Dato : 02-12-05 20:00

> Jeg kan se, at der er kr. 500,00 til forskel på L-308s og L-358. Ville
det
> kunne betale sig at ofre de penge ekstra?

Det kommer nok helt an på, hvad du skal bruge lysmåleren til ikke mindst
hvor ofte. For mit vedkommende er det næsten udelukkende til brug ved
studieflash, hvilket ikke sker så tit.

L-358 kan gå ned til -2 EV, hvilket er to blændestop mindre lys end
L-308s. Desuden har den mange flere funktioner, samt noget mulighed for at
køre trådløs.

Hvis du ofte bruger lysmåler og har de ekstra 500 kr. på budgettet, så er
jeg overbevist om, at du får en langt bedre lysmåler. Husk dog på, at den
også er noget større og tungere, hvilket kan blive træls, hvis du ofte
skal bruge den uden for et studie.

MVH

Kristian
www.knl-dtp.dk

Fra : Alexandar [4200]

Dato : 02-12-05 20:33

Hmm. Jeg synes det bliver svært at vælge lysmåler. Jeg skal primært bruge
den til portræt og produkt fotos. Så der er vist noget som tyder på, at 308s
er ganske glimrende.

Tak for hjælpen, Kristian.

//Alexandar