Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Canon SLR med IS - er de batteridrænere ?
Fra : Peewee

Dato : 02-12-05 17:34

Hvad er jeres erfaringer med Canons billedstabiliserende objektiver, fx.
Canon EF-S 17-85mm f/4-5.6 IS

Drænes batteriet markant hurtigere end uden IS ?

Per

Fra : Mogens Hansen

Dato : 02-12-05 17:58

"Peewee" <gabeladhart@yahoo.dk> wrote in message
> Hvad er jeres erfaringer med Canons billedstabiliserende objektiver, fx.
> Canon EF-S 17-85mm f/4-5.6 IS
>
> Drænes batteriet markant hurtigere end uden IS ?

De drænes naturligvis hurtigere - men ikke noget jeg lægger mærke til eller
finder generende.
Og slet ikke noget der på nogen måde skal afholde fra at købe IS
objektiver - det fungerer vanedannende effektivt.
I værste fald kan man slukke for IS.

De nyere DSLR modeller har lang batterilevetid, og under alle omstændigheder
er det godt at have et ekstra batteri - så det er ikke noget at bekymre sig
om.

Venlig hilsen

Mogens Hansen

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 02-12-05 18:07

In article <4390776f$0$156$edfadb0f@dread11.news.tele.dk>, Peewee wrote:
> Hvad er jeres erfaringer med Canons billedstabiliserende objektiver, fx.
> Canon EF-S 17-85mm f/4-5.6 IS
>
> Drænes batteriet markant hurtigere end uden IS ?

Ja, baseret på min erfaring fra mit 300D med 28-135mm IS USM, så vil
jeg sige konstant IS koster ca. 20-30% færre billeder per opladning.
Men det afhænger også af hvor hurtig du er til at tage billedet efter
at IS har haft til til at spinde op.

Fra : michael bs

Dato : 02-12-05 21:33

> [...]
> jeg sige konstant IS koster ca. 20-30% færre billeder per opladning.
> Men det afhænger også af hvor hurtig du er til at tage billedet efter

Og min erfaring (70-200 f2.8 L IS) er, at batterilevetiden på canon 350d er
formidabel..og den er ligeså formidabel med IS spændt foran. måske man kan
måle forskel, men jeg mærker det ikke.

mvh MICHAEL

Fra : Heine Christensen

Dato : 03-12-05 22:35

"Peewee" <gabeladhart@yahoo.dk> skrev i en meddelelse
> Hvad er jeres erfaringer med Canons billedstabiliserende objektiver, fx.
> Canon EF-S 17-85mm f/4-5.6 IS

Jeg kan ikke mærke forskel på de IS objektiver jeg har prøvet - inkl. EF-S
17-85.

> Drænes batteriet markant hurtigere end uden IS ?

Det kan sikkert måles, men mærke det, kan jeg i hvert fald ikke. Et
batterigreb med to batterier. Så har jeg endnu ikke været løbet "tør" for
strøm.
Det har altid været CF kortene der slipper op først , og her snakker vi
om nogle GB, og så har de fleste jo nok ikke behov for ret meget mere

HC

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 03-12-05 22:58

In article <43920f9f$0$15789$14726298@news.sunsite.dk>, Heine Christensen wrote:

> [...]
> Det har altid været CF kortene der slipper op først , og her snakker vi
> om nogle GB, og så har de fleste jo nok ikke behov for ret meget mere

Med mit 300D og 28-135mm IS USM kunne jeg mærke tydelig forskel. Alt den
støj og rotation man kan høre er jo energi der stryger ud i den blå
luft.

Derudover skal man holde udløseren halvt nede i 1-1.5s inden IS er stabil.
Det betyder lidt længere tid hvor kameraets computer har travlt med
lysmåling, fokusvurdering etc.

Fra : Hans Kruse

Dato : 04-12-05 00:16

> [...]
>
> Derudover skal man holde udløseren halvt nede i 1-1.5s inden IS er stabil.
> Det betyder lidt længere tid hvor kameraets computer har travlt med

Også min erfaring med dette objektiv, som jeg har solgt. Med min 70-200
f/2.8 IS L er reaktionen nærmest momentan og det samme med min 300mm f/4 IS
L. Med 28-135mm'eren fik jeg nogle gange uskarpe billeder fordi jeg ikke
ventede til den havde "spinnet" op, men det oplever jeg ikke med de to
andre.
Mvh,
Hans

Fra : Hans Kruse

Dato : 04-12-05 00:17

Jeg har altid et ekstra batteri med i min taske, så batterilevetid tænker
jeg aldrig på (bare batterierne er opladet hver dag).
Mvh,
Hans