Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Lyslægning og teknik- Hvor / hvilken ?
Fra : Tobester

Dato : 01-12-05 21:11

Hej Gruppe,

Hvad skal jeg købe eller sætte på ønskesedlen af litteratur om lyslægning og
teknikker (på Da/Eng/Se/N, men ikke tysk)?

Der skal gerne være noget basal/gedigen indføring, men også absolut
up-to-date info, der inkluderer moderne blitz og digitale arbejdsteknikker.
Jeg fotograferer mest aktiviteter, der ikke altid er planlagt mhp.
fotografisk lyssætning, hvorfor der ikke udelukkende skal være tale om
studiolys, repro eller studieportrætter, men også noget lidt
"reportage/udendørs"-agtig.

Hvad kan I anbefale af bøger olign.?
Kan der anbefales nogle hjemmesider om samme?
Andet?

MVH Tob ester

Fra : Pepe

Dato : 01-12-05 21:28

"Tobester" <ttbdk(FJERN)@hotmail.com> skrev i meddelandet
> [...]
> "reportage/udendørs"-agtig.
>
> Hvad kan I anbefale af bøger olign.?
> Kan der anbefales nogle hjemmesider om samme?

Hvis du kan läse lite svenska så findes der en go site där de fleste svenske
fotografer er virksamme. www.fotosidan.se
http://www.fotosidan.se/member/view.htm?ID=27570
Du kan se någle af mine bileder der tagna i mitt enkle hjemmestudio.
2 blitsar med bouncer och två söde piger.

Max

Fra : Ukendt

Dato : 02-12-05 03:48

Roto Vision forlaget har udgivet en fortrinlig serie der hedder Lighting
for interiors
for still life
for portraits
for glamour
for food and drink og måske flere.
De er ret dyre i DK men gode fordi fotoene er gode og inspirerende og alle
fotos ledsages af en tegning der viser opsætning af reflektorer, blitz m.m.
og også nævnes kamera, lystype, film type, objektiv m.m.

Ellers så skal der ikke så meget søgning til for at finde noget f.eks.:
http://www.amazon.co.uk/exec/obidos/tg/browse/-/267733/202-5048809-3939061

Poul B-H

Fra : Simon Nielsen

Dato : 02-12-05 11:10

> Hvad kan I anbefale af bøger olign.?
> Kan der anbefales nogle hjemmesider om samme?
> Andet?

Så skal du have et must af en bog, Michael Freemans "Light and Lighting: The
Definitive Guide for Serious Digital Photographers (Digital Photography
Expert S.)" Den er på engelsk men den tager dig med hele vejen rundt og
giver endda en videnskabelig forklaring. Jeg har selv kigget i den og den er
uundværlig, jeg er ved at samle mig en samling af Michael Freemans bøger for
han skriver virkelig så alle kan forstå det, både på et videnskabeligt plan
og også sådan at de glade amatører kan være med.

Mvh
Simon

Fra : KNL DtP

Dato : 02-12-05 12:34

"Tobester" <ttbdk(FJERN)@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> Hvad skal jeg købe eller sætte på ønskesedlen af litteratur om
lyslægning

Jeg har selv haft stor glæde af Bob Krist's 'Secrets of Lighting on
Location'. Den er godt nok fra før den digitale tidsalder, men teknikken
er jo den samme. Han gennemgår fotografering i naturligtlys, med lille
flash, blanding af naturligt og kunstigt og udelukkende med stort
flashanlæg. Mange flotte billeder og gode illustrationer.

Link: www.kortlink.dk/amazon/28c8

MVH

Kristian
www.knl-dtp.dk

Fra : Tobester

Dato : 04-12-05 11:36

Tak for tippene.

Har selvfølgelig selv googlet rundt og lavet en hitliste på amazon. Men
ville lige høre, om folks evt. erfaringer. Men at dømme her, så er de fleste
autodidakte eller har modtaget undervisning

Men den der Freeman-bog ser spændende ud.

Takker,

Tob ester

Fra : Jan Bøgh

Dato : 04-12-05 19:31

Tobester wrote:

> Men at dømme her, så
> er de fleste autodidakte eller har modtaget undervisning

Og så er det lige det pirker min nysgerrighed: Hvem er så tilbage?

mvh
jan

--
Fotoamatør af Guds (u)nåde.
http://jan.boegh.net/foto.htm

Fra : Ebbe Hansen

Dato : 04-12-05 20:40

On Sun, 4 Dec 2005 19:31:15 +0100, "Jan Bøgh" <spamhater@nowhere>
wrote:

>Og så er det lige det pirker min nysgerrighed: Hvem er så tilbage?
>
>mvh
>jan

The missing link ?
mvh Ebbe

Fra : Tobester

Dato : 05-12-05 00:29

Dem, der læser sig til tingerne eller er begavet med lystalenter fra
naturens hånd!

Fra : Jan Bøgh

Dato : 05-12-05 16:11

Tobester wrote:

> Dem, der læser sig til tingerne

Dem kalder vi nu i min verden (undervvisning) for autodidakte, hvis de gør
det selv og på eget initiativ.

> eller er begavet med lystalenter fra
> naturens hånd!

Vil meget ofte være autodidakte.