Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
canon 580ex og ekstern batteripakke
Fra : Jacob

Dato : 01-12-05 18:20

Jeg har en 580ex som jeg er træt af spiser batterier som andre blinker med
øjnene.
Jeg har set man kan få en ekstern batteripakke til 8 batterier. kan man ikke
bare få en adapter så man kan give sin blitz 12V direkte ? grunden er at jeg
har endel lipo batterier på 11.1V som intet vejer og med stor kapasitet.

Jacob

Fra : Flemming Svendsen

Dato : 01-12-05 21:56

"Jacob" <bip@bop.dk> wrote in message
> [...]
jeg
> har endel lipo batterier på 11.1V som intet vejer og med stor kapasitet.

Med nogle gode opladelige batterier på 2000+ mAH kan du nemt tage 2 - 300
billeder på en opladning. Med med alm ikke opladelige alkaline kan du ikke
tage ret mange billeder. De kan ikke levere stor nok strøm, så de bliver
varme og mister pusten meget hurtigt. Tilsvarende har jeg dårlige erfaringer
med f.eks. billige UniRoss opladelige batterier.

Gå generelt efter batterier som er specificeret til at kunne oplades på 1
time eller mindre. De er også beregnet til at afgive en stor strøm. Jeg
bruger selv Panasonic og GP opladelige batterier. Jeg har altid et sæt
reserve batterier med, men jeg har aldrig haft brug for dem, selv efter 250
skud.

mvh
Flemming

Fra : Jacob

Dato : 01-12-05 22:10

"Flemming Svendsen" <fsv@.netbruger.dk.nospam> skrev i en meddelelse
> [...]
> bruger selv Panasonic og GP opladelige batterier. Jeg har altid et sæt
> reserve batterier med, men jeg har aldrig haft brug for dem, selv efter

Jeg glemmer selvfølgelig at skrive at jeg bruger kvalitets 2500mAh batterier
fra sanyo. Men som skrevet så tømmer jeg dem hurtigt. derfor vil jeg have
ekstern strøm. også fordi opladningstiden forkortes.

Jacob

Fra : Simon Nielsen

Dato : 02-12-05 11:12

> Jeg glemmer selvfølgelig at skrive at jeg bruger kvalitets 2500mAh
> batterier fra sanyo. Men som skrevet så tømmer jeg dem hurtigt. derfor vil
> jeg have ekstern strøm. også fordi opladningstiden forkortes.

Ja så er det et problem kan jeg godt se. Hvis man skulle kunne bruge en
adaptor skal man nok selv til at lodde og fikse lidt.

Mvh
Simon

Fra : Leif

Dato : 02-12-05 17:59

> [...]
> batterier fra sanyo. Men som skrevet så tømmer jeg dem hurtigt. derfor vil
> jeg have ekstern strøm. også fordi opladningstiden forkortes.

Bruger du så også en kvalitetslader til dine kvalitetsbatterier ?
Der kræves ganske meget strøm for at lade batterier op til 2500mA.
Jeg har selv GP Powerbank 2100 mA som er købt sammen med den lader jeg
bruger.
Der er altid masser af strøm og aldrig problemer.
Derimod har jeg også købt nogle 2300 mA GP batterier,
men de kommer ikke op på samme ydeevne. Det tilskriver jeg laderen.

Leif

Fra : Jacob

Dato : 02-12-05 20:22

"Leif" <leif-spam-popup@bpanet.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> Derimod har jeg også købt nogle 2300 mA GP batterier,
> men de kommer ikke op på samme ydeevne. Det tilskriver jeg laderen.

Hej Leif
Jeg bruger robbe powerpeak infinity 2 og schulze isl-8 936g til at lade mine
batterier med. meget bedre ladere eksisterer ikke.
(Jeg flyver med modelflyvere)

Jacob

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 02-12-05 21:20

In article <72ac7$43907d26$3e3d87b6$31647@news.arrownet.dk>, Leif wrote:

> [...]
> Derimod har jeg også købt nogle 2300 mA GP batterier,
> men de kommer ikke op på samme ydeevne. Det tilskriver jeg laderen.

Se på din lader, hvis den leverer 2x 2.8V eller noget i den retning er det
noget skod. Og medmindre den kører Vdiff, så lader den kun dine batterier op
til 2100 mAh, og slår ikke fra hvis du sjatlader.

Fra : Per

Dato : 02-12-05 15:21

> [...]
> ikke bare få en adapter så man kan give sin blitz 12V direkte ? grunden er
> at jeg har endel lipo batterier på 11.1V som intet vejer og med stor

Jeg bruger duracell i min 420EX. Jeg syntes de holder meget længe. Men
580'eren suger måske så meget mere strøm?

Fra : Morten Wartou

Dato : 02-12-05 17:57

Per wrote:
> "Jacob" <bip@bop.dk> wrote in message

> Jeg bruger duracell i min 420EX. Jeg syntes de holder meget længe. Men
> 580'eren suger måske så meget mere strøm?

Det er da spild af penge at bruge Duracell - husk på du også skal betale for
de konstante reklamer. Køb alkalinebatterier i ALDI, de koster ca. intet i
forhold til Duracell, til gengæld er de ca. lige så gode.

Selve blitzen oplades dog langt hurtigere med NiMh-batterier, de kan levere
langt mere strøm. Erfaringer gjort med 420EX.

--
Med venlig hilsen,

Morten Wartou

Fra : Mogens Hansen

Dato : 02-12-05 18:08

"Morten Wartou" <morten_removethistoavoidgettingtrashed@wartou.dk> wrote in
message news:43907d9c$0$78287$157c6196@dreader1.cybercity.dk...

[8<8<8<]
> Køb alkalinebatterier i ALDI, de koster ca. intet i forhold til Duracell,
> til gengæld er de ca. lige så gode.

Jeg har set test der siger at der er væsentligt mere energi i ALDI
batterierne end i Duracell.
Det samme gælder for IKEA batterierne, som også er gode og billige.

> Selve blitzen oplades dog langt hurtigere med NiMh-batterier, de kan
> levere langt mere strøm. Erfaringer gjort med 420EX.

580EX og 550EX lader ca. dobbelt så hurtigt op med NiMh sammenlignet med
alkalie batterier.
Til gengæld kører NiMh batterier flad fra et billede til det næste, hvor
alkalie batterier langsom bliver dårligere så man bliver advaret om at det
er tid til skrift.

Venlig hilsen

Mogens Hansen

Fra : Morten Wartou

Dato : 02-12-05 21:00

Mogens Hansen wrote:
> [...]
> batterierne end i Duracell.
> Det samme gælder for IKEA batterierne, som også er gode og billige.

Det er utroligt som folk bliver narret. Det siger jo også sig selv, at det
ikke er gratis at sende TV-reklame efter TV-reklame efter TV-reklame efter
TV-reklame (inspireret af Duracells reklamer), og der er jo ikke andre
steder man kan putte udgiften hen end på batteriernes pris...

> 580EX og 550EX lader ca. dobbelt så hurtigt op med NiMh sammenlignet
> med alkalie batterier.

Ja, det er også min erfaring - måske endda lidt hurtigere med 420EX synes
jeg.

> Til gengæld kører NiMh batterier flad fra et billede til det næste,
> hvor alkalie batterier langsom bliver dårligere så man bliver advaret
> om at det er tid til skrift.

Det er til gengæld ikke min erfaring. Kurven går stejlt nedad til sidst, men
jeg kan sagtens fornemme når opladningerne går langsommere og langsommere.

--
Med venlig hilsen,

Morten Wartou

Fra : waal

Dato : 03-12-05 21:38

"Morten Wartou" <morten_removethistoavoidgettingtrashed@wartou.dk> skrev i
en meddelelse news:4390a7c5$0$78280$157c6196@dreader1.cybercity.dk...

> [...]
>
> Det er til gengæld ikke min erfaring. Kurven går stejlt nedad til sidst,
> men jeg kan sagtens fornemme når opladningerne går langsommere og

Alkalinebatterier taber spænding stille og roligt fra det øjeblik de bliver
taget i brug. Selv som nye er spændingen ustabil og afhængig af
belastningen, det er derfor de ikke kan bruges i lysmålere uden
spændingsregulering

mch
Michael

Fra : Per

Dato : 04-12-05 13:21

> Selve blitzen oplades dog langt hurtigere med NiMh-batterier, de kan
> levere langt mere strøm. Erfaringer gjort med 420EX.

Ok, jeg er faktisk ofte gået glip af et godt billede fordi blitzen ikke var
ladet op igen. Kan du evt. anbefale nogle gode NiMh batterier?

Fra : Mogens Hansen

Dato : 04-12-05 13:51

"Per" <no@tak.dk> wrote in message

[8<8<8<]
> Ok, jeg er faktisk ofte gået glip af et godt billede fordi blitzen ikke
> var ladet op igen. Kan du evt. anbefale nogle gode NiMh batterier?

Jeg bruger med tilfredshed Panasonic Pro 2400 mAh - nu findes de også som
2600 mAh.
De kan f.eks. købes på http://www.batterier.dk/ hvor man også kan finde en
god lader - jeg bruger Ansmann Energy 4.

Venlig hilsen

Mogens Hansen

Fra : Per

Dato : 05-12-05 18:31

> [...]
> De kan f.eks. købes på http://www.batterier.dk/ hvor man også kan finde en
> god lader - jeg bruger Ansmann Energy 4.

Click har et sæt på tilbud. Mon det er OK?
http://click.dk/F%e6lles/Markedf%f8ring/Magasin/Magasin.htm (side 2)

Fra : Jacob

Dato : 05-12-05 19:23

"Per" <no@tak.dk> skrev i en meddelelse

> Click har et sæt på tilbud. Mon det er OK?
> http://click.dk/F%e6lles/Markedf%f8ring/Magasin/Magasin.htm (side 2)

Jeg ville holde nallerne væk. i en hobby butik tager man 120kr for 4 stk
2500mAh sanyo batterier. to tilsvarende batterier tager batterier.dk 80kr
for.
batterier.dk har nogle hæderlige ladere. det er deres energy serie.
du risikerer at de celler ikke er noget værd. hvis du køber det der click
tilbud.

Fra : Per

Dato : 05-12-05 22:34

Ok køber dette sæt i stedet så: http://www.batterier.dk/mw4798.htm

Fra : Jacob

Dato : 05-12-05 23:35

> Ok køber dette sæt i stedet så: http://www.batterier.dk/mw4798.htm
Den er ok. Men kan du leve med at du SKAL binde dine batterier sammen i sæt
?
grunden er at den oplader to batterier i serie. hvis de ikke er ens eller
ikke lige meget afladet går der ged i ladningen. det signal batteriet giver
når det er opladet er ganske enkelt ikke stort nok når de peaker hvar for
sig. resultatet bliver et ødelagt eller beskadiget batteri. beskadiget på
den måde at det mister kapasitet og evnen til at afgive strømmen hurtigt.

Hvis panasonic batterierne skuffer grumt så køb 4 sanyo 2500 i
holte-modelhobby.dk (der plejer jeg at købe batterier) der koster de kun
120kr. det er lidt billigere end på batterier.dk
der er endvidere den fordel at man ikke så leg roder rundt i to sæt
batterier af forskelligt mærke og eller kapasitet.

Jacob

Fra : Per

Dato : 06-12-05 10:18

> [...]
> der er endvidere den fordel at man ikke så leg roder rundt i to sæt
> batterier af forskelligt mærke og eller kapasitet.

Det er altså laderen du ikke mener der er god? Hvis jeg forstår dig ret, så
er denne bedre: http://batterier.dk/MW6178.htm da den kan lade enkeltvis?

Fra : Jacob

Dato : 06-12-05 18:47

> Det er altså laderen du ikke mener der er god? Hvis jeg forstår dig ret,
> så er denne bedre: http://batterier.dk/MW6178.htm da den kan lade
> enkeltvis?

Nej laderen er som fin nok. men kun hvis man bruger batterier i sæt ellers
er den ikke meget bevendt. men hvor mange ting bruger 3 batterier eller et
enkelt batteri ? ikke ret mange. (mp3 afspillere og lignende).
ellers skal du kigge på http://batterier.dk/digispeed4.htm men den er i en
anden prisklasse.

Fra : Jacob

Dato : 04-12-05 13:49

"Per" <no@tak.dk> skrev i en meddelelse

> Ok, jeg er faktisk ofte gået glip af et godt billede fordi blitzen ikke
> var ladet op igen. Kan du evt. anbefale nogle gode NiMh batterier?

Sanyo 2500 giver ca 2 sec ladetid ved fuld styrke på blitzen. på en 580ex

Fra : Mogens Hansen

Dato : 04-12-05 14:33

"Jacob" <bip@bop.dk> wrote in message

[8<8<8<]
> Sanyo 2500 giver ca 2 sec ladetid ved fuld styrke på blitzen. på en 580ex

Friske Panasonic Pro 2400 mAh lader en Canon 580EX op efter en fuld
afladning på ca. 3.2 sek - altså klart langsommere end 2 sek.
Til sammenligning er helt nye Duracell ProCell alkalie batterier (altså ikke
Duracell fra supermarkedet - jeg ved ikke om de er bedre eller dårligere)
ca. 6.7 sek om en fuld opladning.

Venlig hilsen

Mogens Hansen

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 04-12-05 14:55

In article <4392e9da$0$15788$14726298@news.sunsite.dk>, Jacob wrote:

> "Per" <no@tak.dk> skrev i en meddelelse

> Sanyo 2500 giver ca 2 sec ladetid ved fuld styrke på blitzen. på en 580ex

Energizer, 2500 mAh skal bruge lige under 3 sekunder på Sigma 500 Super.