Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Digiital SLR - generelt mørkere billeder e~
Fra : Peewee

Dato : 01-12-05 16:53

Er der noget om snakken:
- at digitale SLR generelt tager billeder der - i modsætning til digitale
kompakte - ofte
skal have en let gang Levels for at fremstå med korrekt lys ?

Per

Fra : Flerbrugerkonto

Dato : 01-12-05 17:08

"Peewee" <gabeladhart@yahoo.dk> skrev i en meddelelse
> Er der noget om snakken:
> - at digitale SLR generelt tager billeder der - i modsætning til digitale
> kompakte - ofte
> skal have en let gang Levels for at fremstå med korrekt lys ?

Det synes jeg ikke passer. Har afprøvet Canon 350D, Nikon D50 og D70 og
Konika Minolta 7D uden at kunne nikke genkendende til din problemstilling

Mvh Anders

Fra : Anders

Dato : 01-12-05 19:00

> Det synes jeg ikke passer. Har afprøvet Canon 350D, Nikon D50 og D70 og
> Konika Minolta 7D uden at kunne nikke genkendende til din problemstilling

Hej Flerbrugerkonto

Da du nu har prøvet alle disse 4 DSLR kameraer, hvilket et af dem er så din
vinder; hvilket af dem er det bedste?

Mvh Anders

Fra : Jacob

Dato : 01-12-05 17:59

> [...]
> kompakte - ofte
> skal have en let gang Levels for at fremstå med korrekt lys ?

Det passer ikke. et raw billede fra at dslr er det tætteste du kommer
virkligheden. at virkligheden så oftest skal have lidt saturation og måske
lidt kontrast for at virke mere appetitligt. den kontrast og saturation får
billedet allerede i et kompakt digital kamera. man kan i et dslr selv sætte
op hvod og hvormeget den skal have af de forskellige ting.
eller det kan gøres på computeren.

Jacob

Fra : s.v.nielsen

Dato : 01-12-05 19:04

Jacob wrote:

> [...]
>billedet allerede i et kompakt digital kamera. man kan i et dslr selv sætte
>op hvod og hvormeget den skal have af de forskellige ting.

Hvordan en RAW-file vises afhænger helt af hvilken software der
benyttes! Så Peewee skylder os at fortælle hvordan han ser sine filer
og om det i det hele taget er RAW-filer han anvender.

Søren Videbæk Nielsen

Fra : Bo Bjerre

Dato : 01-12-05 19:18

s.v.nielsen wrote:

> Hvordan en RAW-file vises afhænger helt af hvilken software der
> benyttes! Så Peewee skylder os at fortælle hvordan han ser sine filer
> og om det i det hele taget er RAW-filer han anvender.

Han skriver ikke noget om, at der bruges raw filer. Hvis vi antager at
det er jpg filer, spørgsmålet drejer sig om, så ses de ens.

Bo //

Fra : Jan Vestergaard

Dato : 01-12-05 19:27

Jacob skrev følgende på usenet:
> [...]
> i et dslr selv sætte op hvod og hvormeget den skal have af de
> forskellige ting. eller det kan gøres på computeren.

Et raw-billede er jo netop "råt" og skal have noget efterbehandling for at
blive til et "rigtigt" billede.

Det kan man så lade et program gøre med de fordele/ulemper det giver.

Eller man kan selv lave det hele og have fuld kontrol over det.

Og det gælder i øvrigt jo ikke kun dslr - men også andre kameraer, der kan
tage i raw.

Men vi ved jo ikke om spørgeren har taget raw eller jpg eller noget helt
tredie ?

Og hvis det er jpg, så kan det i øvrigt klares med lidt justeringer i
kameraet, så kan det komme til at tage billeder, der ligner noget fra et
p/s-kamera, så man kan printe billedet stort lige fra kaneraet.

Jan

Email: jan@jve.invalid Web: www.jve.dk

Fra : Simon Nielsen

Dato : 02-12-05 07:13

"Peewee" <gabeladhart@yahoo.dk> wrote in message
> Er der noget om snakken:
> - at digitale SLR generelt tager billeder der - i modsætning til digitale
> kompakte - ofte
> skal have en let gang Levels for at fremstå med korrekt lys ?

Nikon D70 har lidt under det, men kun med den indbyggede blitz. Med ekstern
blitz er det helt noget andet.

Mvh
Simon

Fra : Jan Bøgh

Dato : 02-12-05 09:26

Simon Nielsen wrote:

> Nikon D70 har lidt under det, men kun med den indbyggede blitz. Med
> ekstern blitz er det helt noget andet.

Er det din egen erfaring eller noget, der kan dokumenteres?
Jeg kan ikke se nogen forskel, så længe jeg holder mig enden for den relativ
korte afstand en indbygget blitz er i stand til at udlyse.
At alle indbyggede blitz giver grimme billeder, er så en anden sag.

mvh
Jan

--
Fotoamatør af Guds (u)nåde.
http://jan.boegh.net/foto.htm

Fra : Simon Nielsen

Dato : 02-12-05 11:51

"Jan Bøgh" <spamhater@nowhere> wrote in message

> [...]
> relativ korte afstand en indbygget blitz er i stand til at udlyse.
> At alle indbyggede blitz giver grimme billeder, er så en anden sag.

Min egen erfaring er at man skal ikke alt for langt væk før den indbyggede
blitz ikke rigtig rækker længere og så bliver billederne mørke. Jeg har også
oplevet selv på kort afstand under dårlige lysforhold, så fungerer det
heller ikke helt optimalt, der er en SB-600/800 noget værd. Nu har jeg kun
afprøvet en af minde venners kamera og jeg har ikke selv haft mulighed for
at teste kameraet ordentligt igennem, men jeg har hørt det flere steder, at
den indbyggede blitz giver mørke billeder, jeg tror nu mest det er de hårde
kontrastforhold en direkte blitz laver og i sær en sådan blitz somd er
sidder i D70, der er SB-800 meget bedre til at styre lyset også direkte på.

Mvh
Simon

Fra : Jan Bøgh

Dato : 02-12-05 13:58

Simon Nielsen wrote:
> "Jan Bøgh" <spamhater@nowhere> wrote in message

> Min egen erfaring er at man skal ikke alt for langt væk før den
> indbyggede blitz ikke rigtig rækker længere og så bliver billederne
> mørke.

Det gælder vel for alle indbyggede blitz? Og ikke specielt for d70.

> [...]
> kamera og jeg har ikke selv haft mulighed for at teste kameraet
> ordentligt igennem, men jeg har hørt det flere steder, at den

Det er noget vrøvl og jeg synes det er betænkeligt at man fremlægger en gang
hear-say sniksnak om noget, man ikke ved noget om som et faktum. Og det
gjorde du her.

> jeg tror nu mest det er de
> hårde kontrastforhold en direkte blitz laver og i sær en sådan blitz
> somd er sidder i D70,

Undskyld igen - /mener/ du at der er noget specielt ved den indbyggede blitz
i d70 eller går det på alle disse indbyggede popup-blitz?

> der er SB-800 meget bedre til at styre lyset
> også direkte på.

Vrøvl - den styres via iTTL - der også styrer den indbyggede popup.

mvh
Jan

--
Fotoamatør af Guds (u)nåde.
http://jan.boegh.net/foto.htm

Fra : Peewee

Dato : 02-12-05 17:32

Jeg har ingen egne erfaringer med digital SLR, men overvejer at købe, derfor
spørgsmålet.

Har dog hørt fra flere omkring disse lidt mørke fotos, dvs. indenfor flere
producent-mærker