Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Highlights
Fra : Frandsen

Dato : 01-12-05 10:03

Davs i gruppen.

Jeg har næsten lige fået et Nikon D70, og er sådan set bare gået i gang med
at fotografere, og den er indstillet på auto, men praktisk taget alle mine
billeder har highlights.

Hvad er det lige, jeg skal ændre på, for at imødekomme det?

Fra : Frodo Nifinger

Dato : 01-12-05 11:39

"Frandsen" <DetKanDuGlemme@invalid.kd> skrev i en meddelelse
> [...]
> billeder har highlights.
>
> Hvad er det lige, jeg skal ændre på, for at imødekomme det?

Hej og tillykke med dit nye kamera.
Du kan korrigere dine eksponeringer med EV+/--knappen, som er den højre af
de to pegefingerknapper lige bag udløserknappen.

Du bør droppe Autoindstillingerne og for eksempel vælge A (aperture) for
blændeforvalg istedet. og også gå væk fra Autovalg af ISO..
På den måde vil du få mere styr på dine eksponeringer. Endvidere skal du
være opmærksom på knappen ved siden af EV-knappen (den venstre
pegefingerknap) Den rummer lysmålingsmetoden. Du kan vælge mellem spot,
center og matrix måling. Hvilken type måling du har den stående på er meget
afgørende for, hvor meget du skal kompensere på EV-knappen.
Hurtigt forklaret så måler Matrix et gennemsnit af hele billedet, spot måler
kun i den aktive fokuskasse i søgeren, og centermåling måler i den runde
cirkel midt i billedet. (Den kan så via menuer indstilles til flere
forskellige størrelser.)
ISO vælger du manuelt efter behov, efterhånden som du mangler lys, og
lukkertiderne falder til noget, du ikke kan bruge. (husk at stille til bage
igen, når du har hævet den - Vi har vist næsten alle prøvet at gå og skyde
en hel dag på ISO 800, fordi, vi har glemt at stille ISO'en tilbage til 200)
Håber det hjalp med at kaste lidt lys over sagen.
Tag og kig lidt i en fotobog fra biblioteket. Det er stort set lige meget om
der er tale om et digitalkamera eller analog. De samme regler for blænder,
lukkertid og følsomhed gælder i begge tilfælde.

--
Jesper Nielsen
aka