Gør jeg noget forkert?
Fra : Ukendt

Dato : 22-01-06 12:27

Nu har Buster og jeg boet sammen i 2 uger, og umiddelbart virker det som om
han har det godt, men jeg er alligevel i tvivl om jeg gør det godt nok.

Nogle dage vil Buster ikke rigtig snakke med mig, og han gemmer sig inde
under sengen, ligesom de første par dage han var her. Nogle gange virker han
også næsten bange for mig, bare jeg gør den mindste bevægelse skynder han
sig væk.

Han ved i hvilket skab hans mad er, det er et skab lige neden for vasken i
køkkenet. Bare jeg nærmer mig vasken tror han at han skal han have noget at
spise, og virker ret fornærmet når jeg ikke giver ham noget, men fx bare er
gået ud for at tage noget at drikke.
Når jeg bare giver ham tørkost, som er det han får fast og dagligt, kan han
næsten demonstrativt forlade køkkenet fordi han hellere vil have den gode
paté, som han ved jeg også har, og som han får en smule af indimellem, dvs
2-3 dage om ugen.

Han tilbringer meget tid i udestuen med at ligge oppe på kumemfryseren og
kigge ud i haven. Men jeg vil ikke lukke ham derud lige nu, for det første
har han kun boet her i et par uger, for det andet er der et tykt lag sne og
is derude.

Om natten lukker jeg helt af til soveværelset, så han ikke kan komme ind til
mig. Det virker som om han har vænnet sig til det, men vil gerne høre jeres
mening om det? Han har adgang til entre stue og udestue, hvor hans
kattebakke står, om natten, Og selvfølgelig adgang til tørkost og vand.

Jeg har svært ved at lade være med lige at ville nusse ham når jeg går forbi
ham, men nogen gange kan jeg mærke at han ikke vil nusse, og så lader jeg
selvfølgelig være.
Men op til mig, det er han altså ikke glad for. Den aften blev jeg helt
overrasket da han lagde sig sammen med mig i sofaen, men jeg så en film. Og
hoppede op på skødet af mig mens jeg talte i telefon.

Dagligt giver jeg mig tid til at snakke med ham og lege med ham. Jeg nusser
ham farvel inden jeg går, og goddag når jeg kommer hjem igen. Hvis han altså
vil tale med mig, for det er jo ikke altid han vil det.

Jeg har talt med min veninde, Busters tidligere ejer, om at han måske
ligefrem er overstimuleret her hos mig, fordi jeg taler med og til ham hele
tiden. Hos min veninde var der dårligt tid til ham, så det var ikke hver dag
at de talte med ham.
Når han kryber ind under sengen, hvis jeg overhovedet lader ham komme i
soveværelset om dagen, prøver jeg at lade være med at tale til ham o.lign.
men jeg har meget svært ved det.
Bør jeg bare blive ved med at ignorere ham indimellem så han skal komme til
mig for at snakke?

Det er svært at beskrive alt her, men synes jeg ahr prøvet.
Nu er det så at jeg gerne vil høre jerres erfaringer, for Buster er jo min
første kat, så der er mange ting jeg lige skal lære...

På forhånd mange tak for svar

Louise og Buster

Fra : Mia Warming og David~

Dato : 22-01-06 13:50

Hej Louise..

Jeg tror ikke du skal være så bekymret, Buster lyder til at have det
godt hos dig.. Som mennesker kan katte godt ha tidspunkter hvor de bare
vil ha fred og ro, derfor ligger han sig ind under sengen eller under
sofaen måske. Vores den ene er lidt en kryster og stikker af hver gang
man bevæger sig lidt for hurtigt, hun bryder sig ikke om at blive løftet
på og vil kun snakkes med når hun selv har lyst, vi kan godt få følelsen
af at gøre forskel på de to vi har da den anden altid gerne vil snakkes
med men er nået frem til at de selv styre hvornår de er selskabelige
eller ej.
Ang maden, vores ved også hvor deres mad står og selvom de lige har fået
deres ration for en time siden er de klar til at spise igen hver gang vi
går i køkkenet, vi er nødt til at fodre vores i løbet af dagen da den
ene (den usociale) æder konstant ellers og hun vejer over 6 kg hvor den
anden knap vejer 4 kg fordi hun sjældent når at spise så meget før hun
blev jaget væk fra sin skål. Vores ved også at der er guf mad i skabet
og sidder tit og kigger på skabet meget intenst som om at de vil
hypnotisere maden til at komme ud.
At Buster sidder og kigger ud er der ikke noget unormalt i, de ser tv.
Vores har aldrig været ude og nyder at sidder på sofaen ude på altanen
og kigge på fugle og andre ting udenfor. Om sommeren har vi lavet nogle
rammer med myggenet vi sætter i vinduerne og så nyder de den friske luft
og lydene der kommer ind.
Hvis jeg var dig ville klappe mig selv på skulderen og sige at du gør
det godt nok, Buster har fået et godt hjem hos dig, men han har jo ikke
været der så længe endnu så han er stadig ved at vænne sig til det hele.
Vores katte er også begrænsede om natten, de har gangen, køkkenet og
badeværelset at bevæge sig på, de har så en dejligt tæppe, legetøj, et
lille kradsetræ, deres mad, vand og kattebakke at fornøje sig med og de
finder sig i det. Jeg kommer nogen gange ud om morgenen og så ligger der
en kat i håndvasken på badeværelset, eller i badekarret, eller på
vaskemaskinen eller på taget af kattebakken. Men mest ligger de i klump
ude på tæppet.

Med venlig hilsen
Mia Warming og David Hansen
- Tøm kattebakken ved privat svar

Fra : Benedikte Brisson

Dato : 22-01-06 16:39

"Mia Warming og David Hansen" <mtune79KATTE@BAKKEhotmail.com> skrev i en
meddelelse news:43d37f6e0dba0@nerdgirl.dk...

<klip>

> Vores ved også at der er guf mad i skabet
> og sidder tit og kigger på skabet meget intenst som om at de vil
> hypnotisere maden til at komme ud.

Nå, det er DET der foregår! Svedske sidder også og STIRRER på os, når vi
laver noget som helst i køkkenet. Hun har udvalgt sig en plads, så hun får
radiatorvarme på den ene side og på den anden side absolut ikke går glip af
noget, der så meget som minder om mad (alt i et køkken minder vist den kat
om mad).
Vi kalder hende Medusa, når hun laver den der STIRREN - måske er hun bare en
optimistisk hypnosekat?

Venlig hilsen Dikte

Fra : Battlefield´s

Dato : 22-01-06 17:46

Hmm...
Mine katte er også i køkkenet, men de åbner nu selv skabet med kattemad,
hvis de keder sig. Desværre (for dem) er der kun dåsemad i det skab,
tørfoderet opbevarer vi en en tæt spand, som de ikke kan åbne.
Så ind imellem flyder køkkengulvet med rullende dåser

Hilsen Vibeke
Battlefield´s

Fra : Mia Warming og David~

Dato : 22-01-06 18:01

Hehe... Ja Svedske er nok også en hypnosekat.. Vores gør det ved alle
lukkede døre og også ved os hvis de vil ha os til at give dem mad, så
sidder de og kigger meget intenst på os.. Hvis vi så rejser os er de ude
i køkkenet i løbet af 3 sekunder og sidder ved deres skåle

Fra : taina

Dato : 22-01-06 14:57

"Louise" <louise.krarupSNABELAprivat.dk> skrev i en meddelelse

>klip (om buster)

Hej Louise

Du lyder jo som alletiders katte-mor

Jeg synes, det lyder som om, du grundlæggende gør det rigtige.

Men imellem linjerne læser jeg, at du har en ENORM opmærksomhed på ham. Jeg
er sikker på, at du til enhver tid kan pege ud lige præcis, hvor han er, har
jeg ret?

Måske du bare skulle prøve at slappe lidt af omkring ham? Lave de ting, som
du plejer at lave uden hele tiden at skulle "tjekke ham ud", lade dig
overraske, når han kommer - i stedet for at sidde og vente på ham.

Jeg kan huske min gamle kat, som min farmor var helt tosset med. I et par
måneder boede vi (katten og jeg) hos min farmor, som hver dag - HELE dagen -
bestak den med rejer og andre godbider for at indynde sig. Hun møblerede
rundt på hele huset for katten, og det dumme kræ fandt hurtigt ud af, at den
aldrig behøvede at forsøge sig med at åbne en dør, der stod på klem, når
famse var i nærheden. Et lille blik eller miv, og famsen var der som en mis
for at sikre kattens frie færden i hjemmet

I de to måneder hoppede katten aldrig op til hende og søgte aldrig hendes
selskab. Min bror havde jeg derimod på besøg. Han er HAMMERligeglad med
katte. Kræet hoppede op til ham (hvilket den ellers aldrig plejer med
fremmede), han dikkede den uentusiastisk under hagen, sagde "jeg gider ikke
at kæle, hvis du ikke spinder" - og katten begyndte at spinde.

Ellers lyder det jo som om, du gør det helt rigtigt. Og det lyder også som
om, du har en fin føling med ham, når du kan mærke, hvornår han ikke gider
at nusse. Og han kvitterer jo også ved at sidde på skødet af dig

mvh. tina

Fra : Ukendt

Dato : 22-01-06 22:31

"taina" <tinachristoffersen@(FJERN)hotmail.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> Jeg
> er sikker på, at du til enhver tid kan pege ud lige præcis, hvor han er,

JA, du har ret, jeg vil helst vide hvor han er hele tiden. MEn lige så meget
for at vide at han ikke komemr til skade (kald mig bare høne-katte-mor)
eller andet, fordi det jo netop stadig er et nyt sted for ham.

> [...]
> du plejer at lave uden hele tiden at skulle "tjekke ham ud", lade dig
> overraske, når han kommer - i stedet for at sidde og vente på ham.

I det store hele synes jeg at jeg gør som jeg plejer. Men går han forbi mig
eller omvendt, så vil jeg meget gerne lige nusse lidt.

Louise

Fra : Ann Rudbeck

Dato : 22-01-06 15:37

On 2006-01-22 12:27:10 +0100, "Louise" <louise.krarupSNABELAprivat.dk> said:

> Nu har Buster og jeg boet sammen i 2 uger, og umiddelbart virker det
> som om han har det godt, men jeg er alligevel i tvivl om jeg gør det
> godt nok.

Jeg synes altså det lyder ganske fint altsammen.
Hans adfærd omkring madskabet / køkkenet er vist helt normal - sådan
gør mine to i al fald også. Går den, så går den
Kigge ud af vinduer er også en stor sport her - jeg tror det er
underholdning på linie med, når vi ser fjernsyn.

Jeg hæfter mig ved ,at han gerne vil hoppe på skødet, når du er optaget
af noget andet (telefon, osv) Måske du skulle "ignorere" ham lidt når
du sidder og ser TV osv - og så se om han ikke selv kommer i sit
eget tempo? Men det er jo også forskelligt hvor meget katte er
"skødekatte" - ligesom nogen elsker at blive båret på og andre bare
ikke kan lide det.

Omkring det ,at han gemmer sig under sengen. Jeg ved ikke - dels kan
det være at han har udnævnt det til sit "trygge område". Mine gemmer
sig også under sengen, hvis de bliver utrygge. Det kan være støjende
gæster som børn, ukendt larm osv. De sidder der ikke ret længe, men det
er ligesom et "helle" hvis du forstår. En anden mulighed er, at Buster
nu tror at han er på gale veje i dit soveværelse, fordi han ikke må
være der om natten. Men jeg tror nu mest på det første.

At han nogen gange virker bange for dig - du og stedet er jo stadig nye
i hans liv. Giv det tid.

Alt i alt tror jeg bare du skal tage det roligt og holde kursen

--
Knus fra Ann R
besøg også: http://kattehandel.dk

Fra : Hanne Engermann

Dato : 22-01-06 18:01

Jo, man ser det så tit:
Katten vælger at søge kontakt til den, der IKKE kigger på den.
På "kattesprog" er et direkte, blik nemlig det samme som trusel om
øretæver, så når du får øjenkontakt med din kat, så blink langsomt et
par gange og lad blikket glide ud til siden. Du signalerer ikke
underkastelse, men blot fredelige hensigter, og du vil opleve, at katten
"svarer" dig på samme måde.

Denne adfærd er for øvrigt en af årsagerne til myten om, at katten er
ondskabsfuld, fordi den altid går hen til den person, der er bange for
den.
Forestil dig situationen: Der sidder en flok mennesker, som er meget
glade for katte, bortsat fra tante Agathe, som er bange for dem. Ind
kommer husets kat, og hvad bliver den mødt af? Mange stirrende blikke
(for der er jo en kat). Bare ikke fra tante Agathe, som kigger væk og
tænker "bare den ikke kommer hen til mig". Og selvfølgelig vælger katten
tante Agathe, som er den eneste i forsamlingen, der sender venlige

Det er sikkert noget nær det samme, der sker hos dig. Katten kommer, når
du ser på noget andet. Men leg med den, som du plejer (uden at stirre på
den) og undlad voldsomme bevægelser. At håndfodre er også en god idé,
for man når utroligt langt her i tilværelsen med bestikkelse ;>D
Du skulle kigge ind på min hjemmeside og læse min vejledning.
www.mega-mco.dk

Med venlig hilsen
Hanne Engermann
- Tøm kattebakken ved privat svar

Fra : fam. Ager

Dato : 22-01-06 18:17

"Hanne Engermann" <mega-mcoKATTE@BAKKEmail.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> tænker "bare den ikke kommer hen til mig". Og selvfølgelig vælger katten
> tante Agathe, som er den eneste i forsamlingen, der sender venlige

----------------

det er helt rigtige..GG..min mor, som bor langt væk,og derfor ikke kommer så
ofte, kan ikke fordrage hverken hunde eller katte, vi har 3 hunde og 2
katte... og det er stensikkert, at hvergang hun kommer på besøg, så er hun
omringet af både hunde og katte, når hun sidder i sofaen, og mest af alt
ønsker at de behårede beskidte mølbefængte dyr forsvinder ud i den blå
luft..ja..så kommer de snigende og skal trampe rundt på hende, og hundene
vil klappes... det er ikke nemt at være på besøg her.. men kan man ikke lide
lugten i bageriet..ja...((-;

mvh. marie

Fra : Ukendt

Dato : 22-01-06 22:29

> [...]
> for man når utroligt langt her i tilværelsen med bestikkelse ;>D
> Du skulle kigge ind på min hjemmeside og læse min vejledning.

Kære Hanne

Tusind tak for dit svar.
Jeg har været inde og læse på din hjemmeside, du linkede den til mig som
svar på et spørhgsmål jeg stillede i sidste uge.
Den med at blinke et par gange og så kigge væk bruger jeg næsten konstant
nu.

Det med at hoppe op til mig har han kun gjort den ene aften..

JEg kan bare næsten ikke lade være med at nusse ham etc for han er bare så
dejlig

Louise

Fra : Ma

Dato : 23-01-06 09:47

Giv ham lidt vådfoder hver dag (evt. en skefuld morgen og aften), ikke bare
et par gange om ugen. Det har alle katte godt af, og de fleste elsker det.
Sålænge det kun udgør 20-30 % af daglig kost, så er der ingen problemer.
Prøv evt. med Whiskas/Kitekat i poser. Giv ham en smule tun i vand
indimellem og andet han kan lide. Sålænge hans basale kost udgør korrekt
næringsmæssig kost, er der ingen problemer i at give dem vådfoder af den
type. Og din kat bliver uden tvivl gladere
/M