Stamtavle
Fra : Søren LH

Dato : 18-01-06 18:09

Hej,

Nu må den uvidende men nysgerrige spørge dumt :

Hvordan kan man vide hvilken kat en stamtavle hører til, når kattene ikke er
mærkede når de sælges?

Mvh
Søren

Fra : Lisbet Sørensen

Dato : 18-01-06 19:08

Hej Søren
Egentlig er dette ikke en uvidendes - men et meget interessant spørgsmål.
Teoretisk kan det være lige fedt, når der fødes eks. 3 sorttabby
hankillinger, og 2 sorttabby med hvidt hunkillinger.
Der er også helt hvide kuld, eller sorte osv...
Dette er faktisk en tillidssag. Eller er der en anden der har et andet
bud?
Nogle opdrættere venter med at ansøge om stamtavle til efter første
dyrlægebesøg, og får derefter microchipmærket indført i stambogen fra
starten.

Jeg ansøger om stamtavlen før 1. dyrlægebesøg, får katten
microchipmærket, ellers øretatoo hvis det er en kælekat der bliver
neutraliseret. Dette nr. bliver så indført på bagsiden af Stambogen.

Med venlig hilsen
Lisbet Sørensen
- Tøm kattebakken ved privat svar

Fra : Betina Rasmussen

Dato : 19-01-06 10:29

> [...]
>
> Nu må den uvidende men nysgerrige spørge dumt :
>
> Hvordan kan man vide hvilken kat en stamtavle hører til, når kattene ikke

Hej Søren,

I realiteten findes der vel ikke 100% garanti.
Når jeg har købt kat med stamtavle har jeg selvføgelig valgt en
opdrætter, som i mine øjne var troværdig. Derudover har jeg kigget på
stamtavlen og set, om f.eks. farverne passer med både killingen og de
forældredyr, som opdrætteren har gående (i begge tilfælde har opdrætter
nemlig haft både mor og far). Jeg har i det ene tilfælde også set
broderens stamtavle. Når puslespillet går op, og opdrætter i øvrigt
virker ærlig, jamen så tror jeg på det Jeg ville jo ikke købe en kat
hos nogen, som virker suspekte, uanset om den var med tavle eller ej

Med venlig hilsen
Betina Rasmussen
- Tøm kattebakken ved privat svar

Fra : Søren LH

Dato : 19-01-06 20:09

"Betina Rasmussen" <rasmussenKATTE@BAKKEc.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> virker ærlig, jamen så tror jeg på det Jeg ville jo ikke købe en kat
> hos nogen, som virker suspekte, uanset om den var med tavle eller ej

Om stamtavle knyttes til den ene eller den anden killing i et kuld er jo én
ting. Om en voksen kat der sælges med stamtavle, virkelig hører til den
stamtavle er et helt andet spørgsmål. Eller en han der anvendes til parring.
Men selvfølgelig bygger hele systemet på tillid, vil man snyde kan det jo
ikke forhindres, som det jo allerede er blevet gennemdiskuteret.

Jeg tænkte dog på om man havde tænkt på f.ex. at indføre en regel om at
katten skal mærkes inden den er ½ år, og at mærkningen skal indskrives på
stamtavlen, så bliver muligheden for snyd efter det tidspunkt da i det
mindste minimeret.

Men hvis snyd ikke forekommer er det selvfølgelig lige meget.

Mvh
Søren

Fra : Jytte B

Dato : 19-01-06 20:44

"Søren LH" <slh@DELETEcity.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> mindste minimeret.
>
> Men hvis snyd ikke forekommer er det selvfølgelig lige meget.

I "gamle" dage blev hunde heller ikke mærkede. Min første schæferhund havde
DKK stambog, men hun var ikke mærket. Hun var født i 1973. Det kom så hen
ad vejen med hundene, og så vidt jeg husker var det i 1992 at alle hunde
skulle mærkes.
Det bliver nok også sådan med kattene. Mange opdrættere chipmærker deres
killinger, og kattene skal jo også mærkes, hvis de skal til udlandet, og
hvis de skal i sygekasse.
Så vidt jeg ved er det kun et spørgsmål om tid, før racekatte med stambog
skal mærkes.

hilsen
Jytte

Fra : Nina, Tender Tribes

Dato : 19-01-06 21:25

> [...]
> katten skal mærkes inden den er ½ år, og at mærkningen skal indskrives på
> stamtavlen, så bliver muligheden for snyd efter det tidspunkt da i det

Ja da
Registreringregler for FIFe og FD pr 1.1.2005
2. Regler for opdræt
"2.4 Mikrochip og tatovering
Alle avlskatte skal identificeres enten ved mikrochip (foretrækkes) eller
tatovering og begge forældres identifikationskoder skal være dokumenteret i
stamtavlen.
Undtagelse er tilladt for hankatte, der ikke er registreret i FIFe.
Denne praksis skal etableres så hurtigt som muligt, men ikke senere end 1.
januar 2007."

... men det gælder "kun" avlskatte. Så man kan snyde helt indtil kattens
første kuld skal registreres, hvis det er det man ønsker.
Et sted skal man jo starte, og jeg synes det er et godt tiltag der er
kommet. Men i store træk, ja så handler det om tillid. Ingen kan jo i vide
hvilken hankat der har været på hvilken hunkat uden at man var tilstede. Og
to katte med samme farvekombination kan man også blot bytte om på, hvis den
ene skulle have en defekt som navlebrok eller halefejl stående i
sundhedsbogen. Men sådan er der jo så meget.

Nina