Stamtavler - hvor lang tid bør man vente p~
Fra : Søren

Dato : 17-01-06 12:56

Hej

Vi købte for 3 måneder siden en race kat men kunne ikke få stamtavlen
med ved afhentning. Hun begrundede det med at hun ikke vidste hvilke af
killingenerne der skulle bruges til avlskat eller kælekat.

Vi har efterfølgende taget kontakt til hende flere gange for at høre
hvornår vi kunne forvente at tavlen skulle dukke op og hun sagde at hun
stadig havde killinger tilbage og ikke kunne få den lavet før de sidste
katte var på plads (dette var efter 1½ måned).

Nu 3 måneder efter tog vi kontakt igen og fik samme svar og gjorde os
opmærksom på at hun i kontrakten har skrevet at der kan gå op til 10
måneder.

Vi har i mellemtiden anskaffet os en race kat til hvor stamtavlen kom
ugen efter afhentning som vi var meget glade for.

Er det en normal fremgangsmåde at lade det foregå på denne måde? Det er
lidt irriterende at gå og vente på...
Jeg er på ingen måde interesseret i at blackliste nogen, så jeg vil ikke
nævne navn for det kan jo være os der uvidende.

Mvh
Søren

Fra : Lisbet Sørensen

Dato : 17-01-06 13:37

Hej Søren
Din opdrætter kan ansøge om stamtavler til sit kuld op til de er 10 mdr.
- det er helt lovligt.
Ansøgning om stamtavler skal ske samlet - det er lovpligtigt.
Om det er normal procedure, afhænger nok af den bestemte races udvikling.
Men jeg vil da spørge din opdrætter om hun ikke snart har afgjort hvilke
af ungdyrene, som det nu må være, der skal gå i avl eller ej.

Med venlig hilsen
Lisbet Sørensen
- Tøm kattebakken ved privat svar

Fra : Tanja Petersen

Dato : 17-01-06 14:51

Hejsa Søren

Der er visse regler man skal følge som opdrætter.

Man må IKKE sælge killinger uden stamtavler, den skal følge killingen.

Jeg ville gøre det, at jeg ville finde ud af hvilken klub hun er medlem af,
og så kontakte dem.
De kan give hende besked om at få orden i sagerne.

Hun må ikke gøre det hun har gang i her. Du skal fortælle hende at hun skal
holde sig til reglerne under Felis Danica, og den er at hun ikke må sælge
killinger uden at stamtavlen medfølger uanset om det er til avl eller ej.

Den regl har hun helt sikkert overtrådt, og hvis hun er en erfaren opdrætter
ville hun også vide hvem der er egnet til avl eller ej, hvis hun vel og
mærke kender sine linier.

Jeg har noteret lidt mellem linierne, som du kan se.

Nu ved jeg jo ikke ud fra din mail hvor i landet du kommer fra, men de fire
hovedklubber der er :
www.racekatten.dk

www.darak.dk

www.katteklubben.com

www.jyrak.dk

du kan skrive til formanden og forhøre dig hvad su skal gøre.

Hilsner
Tanja

> Hej Søren
> Din opdrætter kan ansøge om stamtavler til sit kuld op til de er 10 mdr.
> - det er helt lovligt.

Ja hvis hun vel og mærke har alle killingerne hjemme !!!!

> Ansøgning om stamtavler skal ske samlet - det er lovpligtigt.

Der er vi helt enige !!!

> Om det er normal procedure, afhænger nok af den bestemte races udvikling.

Nej det er ikke normal procedure.
Stamtavlen SKAL følge katten.

Fra : Lisbet Sørensen

Dato : 17-01-06 15:46

Hej Søren og Tanja.
STOR UNDSKYLD Jeg giver Tanja ret, jeg havde overset punkt h på Felis
Danicas regler om stamtavler

f) Stamtavlerekvisitionen skal være stambogssekretæren i hænde, senest
når kuldet er 10 måneder.

g) Ansøgning om registrering skal ske på en, af Felis Danica godkendt,
stamtavlerekvisition.

h) Ethvert medlem af en FD tilsluttet klub er strengt forpligtet til at
lade stamtavle medfølge enhver racekat, der af vedkommende afhændes –
uanset om det drejer sig om salg eller gave.

Så uanset hvad der står på Kontraktens bagside, så har du krav på den
Stamtavle nu.
Du har vel også lidt problemer med at udstille din kat, selvom det er
tilladt at skrive "stamtavle er ansøgt" under Stamtavlenr.

Fra : Nina Sørensen

Dato : 18-01-06 17:32

> [...]
> Jeg er på ingen måde interesseret i at blackliste nogen, så jeg vil ikke
> nævne navn for det kan jo være os der uvidende.

Du har krav på din stamtavle.
Hvis man har problemer med at bestemme hvilke stamtavler der skal være
åbne for avl og hvilke der skal være lukkede, er der flere måder man kan
gøre det på end at tilbageholde stamtavlen.
Indtil killingen er 3 måneder gammel koster den 175,-. Fra 3-6 måneder
koster den 250,- og fra 6-10 måneder 400,-
En ændring af en stamtavle koster 100,-. Så det er logik at det bedst
kan betale sig at gætte sig til hvad de skal, ansøge om stamtavle inden
de 3 måneder og hvis det så ender med at der skal ske noget andet så kan
man betale de 100,- for at få den lavet om. At vente til de er over 6
måneder er da blot spild af penge....

Alternativt kan man jo lade alle være åbne og neutralisere kælekattene
inden de flytter. Så er man helt ude over det.

Jeg synes at du skal bestemme dig for en frist. Give opdrætteren besked
på hvornår du forventer at modtage stamtavlen. Og hvis den ikke er
modtaget indenfor den frist, så må du kontakte opdrætterens klub.

Med venlig hilsen
Nina Sørensen
- Tøm kattebakken ved privat svar

Fra : Winther

Dato : 18-01-06 21:17

"Nina Sørensen" <mailKATTE@BAKKEtendertribes.dk> skrev i en meddelelse
..
> Alternativt kan man jo lade alle være åbne og neutralisere kælekattene
> inden de flytter. Så er man helt ude over det.

Hvad så når det ikke tilrådes at neurtralisere hankatte når de er 12 uger?
Min dyrlæge vil ikke neutralisere før hankattene har næsten
voksenstørrelse...

Fra : Hanne Engermann

Dato : 19-01-06 01:42

> [...]
>
> Hvad så når det ikke tilrådes at neurtralisere hankatte når de er 12 uger?
> Min dyrlæge vil ikke neutralisere før hankattene har næsten

Kort og kontant: Så find en dyrlæge, der vil!
Der er efterhånden så megen dokumentation for, at det er uden betydning
for hverken kattens trivsel eller udvikling (tværtimod kommer
killinger/ungdyr sig hurtigere), så det er simpelthen et
holdningsspørgsmål .... og måske også et spørgsmål om fingerfærdighed ;>)

Med venlig hilsen
Hanne Engermann
- Tøm kattebakken ved privat svar

Fra : Lisbet Sørensen

Dato : 19-01-06 10:41

Vores dyrlæge har en mindstegrænse der hedder 1000g, det er pga. af
størrelsen og narkosen. Så vore killinger er altid klar til
neutralisering, godt og vel da, i midten af de 11 uger.

Fra : Nina Sørensen

Dato : 19-01-06 10:52

> [...]
>
> Hvad så når det ikke tilrådes at neurtralisere hankatte når de er 12 uger?
> Min dyrlæge vil ikke neutralisere før hankattene har næsten

Så finder man en anden dyrlæge

Med venlig hilsen
Nina Sørensen
- Tøm kattebakken ved privat svar