Busters og min første uge sammen + lidt sp~
Fra : Ukendt

Dato : 14-01-06 11:21

Så har Buster og jeg levet sammen i en uge, og det går ret godt, synes
jeg... De første par dage var Buster ret tilbageholdende, og gemte sig fx
under sofabordet og radiatoren.
Men nu er han meget mere kontaktsøgende.

De første nætter kunne han slet ikke finde ud af det med at jeg ville sove,
for når han ville liege, så skulle jeg også lege. Men de sidste par nætter
har Buster haft stuen og havestuen at tumle sig i, og det har været uden
problemer. Jeg har slet ikke hørt ham.

Buster har lært hvor hans mad er, og han skal nok vise mig hvis han synes
det er tid til en godbid, og det synes han at det er hver gang jeg nærmer
mig køkkenet. Han synes det er dybt uretfærdigt at jeg kan gå derud uden at
give ham noget mad, og det selvom han har masser af mad i sin skål.
Jeg tænker på hvad jeg kan give Buster som "snack"? Han får lidt tun når jeg
åbner en dåse, eller lidt kylling, når jeg selv får det. Men er det en god
idé også at have noget "katteslik" til ham?
Og så er jeg bange for at jeg har givet ham for lidt mad her den første
uge.. Jeg har givet ham tørkost to gange om dagen + noget paté (selvfølgelig
kattemadspaté), som han elsker, en, måske to, gange om dagen. Men jeg synes
han er blevet tynd bare på denne uge. Det var ret bevidst at jeg ikke gav
ham, alt for meget mad, da han var lidt buttet, men nu kan jeg vist godt
dætte rationerne op igen...

Buster er også rigtig god til at bruge sin kattebakke, hvilket jeg er meget
glad for Så er det bare at jeg er lidt i tvivl. Dagligt fjerner jeg
klumper mm i kattebakken. (har købt grus der klumper, når det bliver vådt)
Men hvor ofte bør jeg tømme kattebakken helt, og vaske den mm? Min egen
tanke er ca. en gang om ugen.

Jeg har købt noget legetøj til ham i Dansk Dyreværns butik her i Århus, og
det er Buster meget glad for. Og han elsker at prøve at fange frynser på
kludetøppet på gulvet, eller på den uldplaid jeg som regel har over benene
når jeg sidder eller ligger i sofaen om aftenen.
Og så er den hvide papirsbærepose også utrolig spændende at studere(jeg har
selvfølgelig klippet hankene af, så han ikke kan komme til at sidde fast
der)

Buster virker til at være faldet rimeligt til her hos mig, omend jeg kan se
på ham at han gerne vil lidt ud. Fx. har han det med at sidde oppe på
kummefryseren ude i havestuen, for der kan han holde øje med min have..
Jeg har lidt ondt af ham, for han er jo egentlig udekat, men jeg ved godt at
det er for tidligt at begynde at lukke ham ud allerede nu. Mon ikke det er
bedst at vente i hvert tilfælde til han har boet her i 3 uger?

Undskyld den lange smøre, men som jeg tidligere har skrevet, så er Buster
min første kat, så der er nogle ting jeg er i tvivl om..

På forhand tak for eventuelle svar

Mange hilsener fra Louise

Fra : Gainsbourg

Dato : 14-01-06 12:41

Først og fremmest tillykke med Buster!

[snip]
> [...]
> jeg åbner en dåse, eller lidt kylling, når jeg selv får det. Men er det en
> god idé også at have noget "katteslik" til ham?

Som udgangspunkt skal du måske passe på med at vænne ham til at plage om mad
hver gang du går ud i køkkenet. Det er bedst hvis han ikke forbinder din mad
med selv at få mad. Ligesom du kan gøre ham ret utålelig at være sammen med,
hvis han oplever at han kan plage sig til godbider. Prøv hellere at aktivere
ham fast 10 minutter hver dag og så give ham godbidder som belønning for
løste opgaver (for eksempel at komme når du kalder). Det vil knytte jer
tættere sammen, han vil blive mere rolig, legesyg og harmonisk og længes
mindre ud hvis du for eksempel gerne vil holde ham inde om natten. Han vil
også være mindre udsat for problemadfærd senere hen og når han engang er
vænnet til at "kommunikere" med dig, vil du lettere kunne vænne ham af med
uønsket, og til ønsket, adfærd. Og ikke mindst - det er sjovt for jer begge
at lege sammen på den måde. Lån fx. en bog på biblioteket om træning af
katte (fx. Karen Pryors "Klikkertrænig for katte" som er nem at gå til at
giver hurtige resultater), og lær ham fx. at kradse i kradsetræet på
kommando, hente en kugle af avispapir når du kaster den, gribe en lille
tørfoderbid i luften, eller tril tørfoderbidder henad gulvet og lad ham
springe efter dem og fange dem. Han vil elske jeres daglige legetid og du
vil elske at have en måde du hurtigt og let kan kommunikere med ham, så du
kan fortælle ham at du helst vil have at han kun kradser i sit kradsebræt,
eller selv kan gå ind i sin transportkasse når kan skal til dyrlæge eller
kan komme på kommando hvis du har brug for at få ham ind fra haven her og
nu - eller bare gerne vil kalde ham ind hver aften før du går i seng.

Mht. tun så har katte i særlig godt af det (og især ikke kastrater), så det
er måske værd at undgå. Til kaste og trillelege kan man ofte bruge en
almindelig lille tørfoderbid fra kattens almindelige tørfoder. Ellers kan
man købe godbider hos dyrehandleren - men der gælder samme princip som for
mennesker med slik, chips og chokolade - ikke for meget og for ofte. Skal
Buster forkæles lidt ind i mellem med et særligt lækkert måltid, så er lidt
rå kalvelever, lidt kogt torsk (sorter omhyggeligt ALLE ben fra) eller den
slags lødig mad at foretrække frem for "katteslik".

> [...]
> bevidst at jeg ikke gav ham, alt for meget mad, da han var lidt buttet,
> men nu kan jeg vist godt dætte rationerne op igen...

Jeg synes det er lidt bekymrende at du kan se en forskel i hans vægt på een
uge. Det lyder bestemt ikke godt. Jeg vil foreslå dig at købe et lødig foder
hos dyrlægen, for eksempel Science Diet, Eukanuba, Royal Canin eller
lignende. Tal med dyrlægen/dyresygeplejersken når du køber det om, hvilken
type han skal bruge (ud fra alder, køn, race, helbred, aktivitetsniveau,
vægt, etc). Er han _for_ tynd skal du bare lade foderet stå fremme hele
dagen. Ellers bør du veje katten og så ellers følge doserings vejledningen
på pakken. Vej ham engang om ugen de næste uger, så du lige har check på, at
han ikke taber sig mere. Hvis han taber sig yderligere, er det et alvorligt
faresignal og så skal han undersøges af en dyrlæge. Som sagt, overvægtige
katte bør tabe sig over tid - men en "synbar" forskel på 7 dage er imho lidt
urovækkende.

> [...]
> jeg klumper mm i kattebakken. (har købt grus der klumper, når det bliver
> vådt) Men hvor ofte bør jeg tømme kattebakken helt, og vaske den mm? Min

Det kommer an på gruset. Dårligt grus skal næsten skiftes hver anden dag.
Nogle gode typer grus skal skiftes en gang hver 20. dag eller sjældnere. Som
tommelfinger regel må gruset aldrig lugte. Når _du_ kan lugte gruset, har
katten kunnet lugte det længe. Vi er skiftet fra Extreeme Classic (ca. 150
kr pr pose) til Faktas kattegrus "Sille" for nylig (godt 20 kr pr. pose).
"Sille" holder noget kortere (vi renser bakkerne hver dag og skifter ca.
hver 7.-10-dag), men det koster til gengæld langt mindre i brug.

> [...]
> at det er for tidligt at begynde at lukke ham ud allerede nu. Mon ikke det
> er bedst at vente i hvert tilfælde til han har boet her i 3 uger?

Det er lidt forskelligt hvor længe folk anbefaler at vente. Det er også
meget forskelligt hvor langt den enkelte kat løber omkring og hvor god den
er til at finde tilbage, ligesom jeres område også spiller ind. Vi har altid
brugt mindst 6 uger, så jeg synes at 3 lyder i underkanten, men det kan
sagtens være at det er nok Men du kan jo prøve at lægge forsigtigt ud om et
par uger, med ture i sele (hvis han kan acceptere sele) og så gå videre til
fx. 5-10 minutter hver dag, hvor du sidder derude sammen med ham.

> Undskyld den lange smøre, men som jeg tidligere har skrevet, så er Buster
> min første kat, så der er nogle ting jeg er i tvivl om..

Det er sørme helt i orden - spørg bare løs

Med venlig hilsen
Gainsbourg

P.S. Vil lige minde dig om, at det er en god ide at lade Buster vaccinere og
øremærke nu, hvis det ikke allerede er gjort.

Fra : Ukendt

Dato : 14-01-06 13:06

> [...]
> din mad med selv at få mad. Ligesom du kan gøre ham ret utålelig at være
> sammen med, hvis han oplever at han kan plage sig til godbider. snip<
Buster er meget nem at kalde til mig, han er ekstrem kælen, og vil gerne tit
lige sige "hej" så vi kan markere at vi tilhører hinanden.
Jeg giver ham _ikke_ gidbider hver gang jeg er i køkkenet, men kan bare se
på ham aty det vil han gerne have..

> [...]
> lidt rå kalvelever, lidt kogt torsk (sorter omhyggeligt ALLE ben fra)
> eller den slags lødig mad at foretrække frem for "katteslik".

Jeg ved jeg skal passe på, men jeg skal også finde en balance.. Som sagt er
det første gang jeg har kat, og jeg vil jo gerne forkæle ham hele tiden, men
ved at jeg ikke bør gøre det.

> [...]
> alvorligt faresignal og så skal han undersøges af en dyrlæge. Som sagt,
> overvægtige katte bør tabe sig over tid - men en "synbar" forskel på 7

Han har haft mad i skålen i en stor del af døgnet. Den portion jeg har haft
hældt op til ham ad gangen har holdt i mange timer. Den mad jeg har købt til
ham er fra Royalk Canin, så den burde være ok. Jeg skal også lige finde ud
af hvor meget han spiser. Hos min veninde, hvor han boede får, havde han fri
adgang til mad, men kunne mærke at det ikke gik de første dage da han
grovåd..
Nu får han mere mad, evt næsten ubegrænset.
JEg tror somænd ikke at han har decideret sultet, han har ikke spist op lige
med det samme, men som sagt nippet til maden lidt ad gangen. Me nu får han
større portioner.
Jeg har også vist at han ikke har fået rørt sig helt så meget, når han kun
er inde, så dette er jo også indikation for lidt mindre mad.
MEn tror jeg er ved at have fundet balancen med mad til Buster.

Og vil lige sige, at han på ingen måde er blevet afpilelt, men blot er hans
ribben blevet mere tydelige. Og jeg kan overhovedet ikke mærke forskel i
energiniveau, det virker faktisk som om han har endnu mere energi nu end han
har haft tidligere.

> [...]
> om et par uger, med ture i sele (hvis han kan acceptere sele) og så gå
> videre til fx. 5-10 minutter hver dag, hvor du sidder derude sammen med

Buster bryder sig ikke om sele, han vrider sig bare man forsøger at give ham
halsbåndet på. Men, som sagt, er han ret nem at kalde til sig, så tror ikke
det vil være så svært at introducere ham for haven uden sele... JEg vil jo
være der hele tiden...

Men uanset venter jeg i hvert tilfælde et par uger endnu, så han er helt
fortrolig med mig..

> [...]
>
> P.S. Vil lige minde dig om, at det er en god ide at lade Buster vaccinere
> og øremærke nu, hvis det ikke allerede er gjort.
Buster er både øremærket og vaccineret, det er han blevet da han boede hos
min veninde. HAn er jo 1½ år nu. Det er faktisk tid til den årlige
revaccination nu.

Louise

Fra : Hanne Engermann

Dato : 14-01-06 14:53

Louise skrev:
...og jeg vil jo gerne forkæle ham hele tiden, men ved at jeg ikke bør
gøre det.

Hvorfor ikke? Forkælelse er ikke kun i form af mad, men også nus og leg!

....Hos min veninde, hvor han boede får, havde han fri adgang til mad,
men kunne mærke at det ikke gik de første dage da han grovåd.

Det er faktisk meget normalt for katte at grovæde i starten, når de har
flyttet bopæl. At spise er for dem nemlig en kendt, tryg handling, der
kan danne modvægt til den utryghed, der altid er forbundet med et nyt
sted i starten. Det fortager sig hen ad vejen.

...Nu får han mere mad, evt næsten ubegrænset. Jeg tror somænd ikke at
han har decideret sultet, han har ikke spist op lige med det samme, men
som sagt nippet til maden lidt ad gangen.

Det er også kattes natur at små-spise, altså lidt ad gangen mange gange.
Hvis de kun får mad en eller to gange i døgnet, risikerer man, de
forsluger sig og bagefter kaster op. Så det er en god idé at fodre ad
libitum, dvs. altid fri adgang til tørfoder. For afvekslingens skyld,
kan hyggemåltider være: læs Vejledning på min hjemmeside www.mega-mco.dk
(for ikke at gentage mig selv).

[...]

Det er sikkert kommet i takt med, han føler sig mere hjemme.

[...]

Prøv også at give ham et stykke sammenkrøllet bagepapir/pergamentpapir.
Kom det f.eks. ned i papirposen :>D

[...]

Jamen, han ser jo "fjernsyn".

... Jeg har lidt ondt af ham, for han er jo egentlig udekat, men jeg ved
godt at det er for tidligt at begynde at lukke ham ud allerede nu. Mon
ikke det er bedst at vente i hvert tilfælde til han har boet her i 3 uger?

Jeg vil nu anbefale i hvert 6 uger.
Og så skal du ikke BÆRE ham udenfor, men lad den dør, som han fremover
skal benytte, så åben. Så går han selv ud og kender derved også
tilbagegangen. Hen ad vejen udvider han så sit nye territorium.

... Buster er både øremærket og vaccineret, det er han blevet da han
boede hos min veninde. Han er jo 1½ år nu. Det er faktisk tid til den
årlige revaccination nu.

Forhåbentlig er han også kastreret!
Ellers held og lykke med ham. Det lyder bestemt, som om du har god
forståelse for ham.

Med venlig hilsen
Hanne Engermann
- Tøm kattebakken ved privat svar

Fra : tina laren

Dato : 14-01-06 16:55

> [...]
> årlige revaccination nu.
>
> Forhåbentlig er han også kastreret!
> Ellers held og lykke med ham. Det lyder bestemt, som om du har god

Er han kastreret?? Eller vil jeg få han kastreret inden du lukket han
ud, så få man også en kat der ikke løber så langt væk hjemme fra og
bliver væk i flere dag. og så går den heller ikke ud og laver en masse
uønsket killinger.

Med venlig hilsen
tina laren
- Tøm kattebakken ved privat svar

Fra : Ukendt

Dato : 15-01-06 12:22

<snip>
> [...]
> ud, så få man også en kat der ikke løber så langt væk hjemme fra og
> bliver væk i flere dag. og så går den heller ikke ud og laver en masse

Buster er heldigvis kastreret, det sørgede hans tidligere ejer, min
veninde,
for at han blev..

Louise

Fra : Ukendt

Dato : 15-01-06 12:31

"Hanne Engermann" <mega-mcoKATTE@BAKKEmail.dk> skrev i en meddelelse
> Louise skrev:
> ..og jeg vil jo gerne forkæle ham hele tiden, men ved at jeg ikke bør
> gøre det.
>
> Hvorfor ikke? Forkælelse er ikke kun i form af mad, men også nus og leg!

Vi nusser rigtig meget, for ´Buster er _meget_ kælen, og man kan kun nusse
fir lidt, hvis du spørgeer ham..

<snip>
> [...]

> skal benytte, så åben. Så går han selv ud og kender derved også
> tilbagegangen. Hen ad vejen udvider han så sit nye territorium.

Jeg vil ikke bære ham udenfor, han skal selv prøve at gå ud. Men desværre
tør jeg ikke prøve at give ham sele på, for han _hader_ den!

MAnge hilsener fra Lousie

Fra : Allan

Dato : 14-01-06 15:29

"Louise" <louise.krarupSNABELAprivat.dk> skrev i en meddelelse
> Så har Buster og jeg levet sammen i en uge, og det går ret godt, synes

Jeg vil være kat hos dig i mit næste liv
og hvor du forkæler ham

Mvh Allan

Fra : tina laren

Dato : 14-01-06 16:45

> [...]
>
> Undskyld den lange smøre, men som jeg tidligere har skrevet, så er Buster
> min første kat, så der er nogle ting jeg er i tvivl om..

Jeg ville først lukker han ud til foråret/ sommer når du selv begynder
at komme ud.
jeg er selv flytte i hus med mine 2 misser og de for først lov til at
komme ud til sommer, og så er de kun ude om dagen/ aften . for når vi
går i seng bliver kattendøren lukkerog det bliver op til en weekend de
kommer ud førsten gang, for jeg tror at mine misser vil blive sur over
at de skal være inde om natten og pive lidt de første par dage. men det
er om natten de fleste dyr kommer til skade eller bliver kørt ned. og
ugen op til de skal ud vil jeg tømme katten bakken rundt i haven så
andre misser kan lugte hvem der bor i denne have.

Med venlig hilsen
tina laren
- Tøm kattebakken ved privat svar