Spørgsmål ifbl. med ny(e) killing(er)
Fra : Sune

Dato : 08-01-06 00:35

Hej,

Vi var desværre så uheldige at vi i December måned måtte få vores 15 år gamle
hunkat aflivet, som vi har haft lige siden den var killing, og nu synes vi
efterhånden det er ved at være tid til at komme videre og få en ny - eller
to. Jeg har i den forbindelse lidt spørgsmål, som jeg håber at i her inde
kan hjælpe med.

1) Først og fremmest har vi undret os om vi skal have én eller to, er der
nogen fordele/ulemper vi skal overveje i den forbindelse? Vi bor i et almindeligt
boligområde med masser af plads udenfor og der er nogen hjemme stort set
hele dagen.

2) Hvilke ting "skal" der investeres i - ormekur, vaccination, neutralisering,
øremærkning?, og hvor meget koster de forskellige ting nu om dage?

3) Vi har kigget lidt på annoncer og forhørt os hos dyrlæger og bekendte,
men er i tvivl om hvor vi skal få/købe dem. Ved en dyrlæge/et internat er
jeg kommet frem til at man hurtigt må af med op mod 400 kr. stykket (dog
er de her vaccineret og har fået ormekur), mens man ved private ofte kan
få dem gratis. Hvad er smartest at gøre?

4) Skal vi vælge en hunkat eller en hankat, og hvad hvis vi vælger at skulle
have to? Og kan vi være sikre på at hankatten ikke strinter hvis vi får den
kastreret?

Jeg ved godt der var en del spørgsmål, men jeg håber i kan være behjælpelige
alligevel. På forhånd tak.

Mvh
Sune

Fra : Hanne Engermann

Dato : 08-01-06 02:13

> [...]
almindeligt
> boligområde med masser af plads udenfor og der er nogen hjemme stort set

Jeg vil til enhver tid anbefale jer at anskaffe to på én gang, og meget
gerne søskende, men ikke nødvendigvis. Uanset hvor meget man er hjemme,
og uanset hvor meget, man tager sig af sin kat, så skal der altså en kat
til at slikke en kat bag øret ;>D
I deler ikke kattens opmærksomhed og kærlighed med en anden kat.
Tværtimod får I dobbelt så meget. I får mange, mange flere sjove
oplevelser, og I kan gå hjemmefra med god samvittighed, for så har de to
hinanden. Katte har behov for samvær med andre katte, og to
(neutraliserede) holder sig mere hjemme, igen, fordi de har hinanden.
Det er ikke alene min erfaring. De mennesker, jeg gennem mange år som
opdrætter har været i kontakt med, siger uden undtagelse: "Aldrig mere
kun én kat". Adfærdsforskere og de dyrlæger med stor erfaring med katte
siger det samme.

> [...]
> er de her vaccineret og har fået ormekur), mens man ved private ofte kan
> få dem gratis. Hvad er smartest at gøre?

Jamen 400 kr. er da, hvad I alene skal betale i konsultation ved en
helbredsundersøgelse + vaccination. Og I kan tilmed komme af med mere,
hvis det viser sig, at katten fejler et eller andet. De penge, der i
første omgang er sparet ved at få en gratis kat, kan man hurtigt komme
af med bagefter i dyrlægeudgifter. For øvrigt kan man hos f.eks. Dyrenes
Beskyttelse for samme beløb få dejlige ungdyr (også søskende), der
tilmed er neutraliserede og øremærkede. Et plus derved er også, at man
dér kender kattene, deres temperament og baggrund. Kig her:
www.dyrenesbeskyttelse.dk Der er både billeder og beskrivelser af
kattene.
Vil også tilføje, at de fleste dyrlæger ved revaccination m.m. er flinke
til at give "mængderabat".

For øvrigt er der ikke ret meget her i tilværelsen, der er gratis og
vedligeholdelsesfrit - heller ikke levende væsener.

> 4) Skal vi vælge en hunkat eller en hankat, og hvad hvis vi vælger at
skulle
> have to? Og kan vi være sikre på at hankatten ikke strinter hvis vi får den
> kastreret?

Jeg tager udgangspunkt i, at kattene selvfølgelig skal kastreres (det
bliver hunkatte også), og så er kønnet underordnet. Og jo yngre de er
ved kastrationen, des mindre risiko mht. strint. Mange er ikke klar over
det, men hunkatte kan altså også strinte, især hvis de ikke er
kastrerede. (De killinger, jeg sælger, er blevet kastreret ved 12 ugers
alderen og det helt uden problemer)

> Jeg ved godt der var en del spørgsmål, men jeg håber i kan være
behjælpelige
> alligevel. På forhånd tak.

Det var så lidt - Held og lykke!

> Mvh
> Sune

Med venlig hilsen
Hanne Engermann
- Tøm kattebakken ved privat svar

Fra : Sune

Dato : 08-01-06 14:09

> [...]
> tilmed er neutraliserede og øremærkede. Et plus derved er også, at man
> dér kender kattene, deres temperament og baggrund. Kig her:
Tusind tak for de mange gode råd, dem sætter vi pris på. Der ligger et internat
for dyrernes beskyttelse i nærheden, jeg tror vi vil besøge det :)

> For øvrigt er der ikke ret meget her i tilværelsen, der er gratis og
> vedligeholdelsesfrit - heller ikke levende væsener.
Det er bestemt heller ikke vores ønske at det skal være gratis, eller at
vi ikke vil ofre penge på de små kære. Det var nærmere et spørgsmål om hvor
vidt de 400 kr. røg lige ned i dyrlægens lomme, men det lyder jo som om at
de er fornuftigt givet ud.

> [...]
> kastrerede. (De killinger, jeg sælger, er blevet kastreret ved 12
> ugers alderen og det helt uden problemer)
Hvor meget koster kastrering nu om dage for hhv. hun- og hankatte? Så vidt
jeg husker gav vi i sin tid 800 kr. for vores hunkat.

Mvh
Sune

Fra : Anelise Schou Nielse~

Dato : 08-01-06 15:12

"Sune" <dsl102647@vip.cybercity.NOSPAMdk> skrev i en meddelelse
roblemer)
> Hvor meget koster kastrering nu om dage for hhv. hun- og hankatte? Så vidt
> jeg husker gav vi i sin tid 800 kr. for vores hunkat.
>
> Mvh
> Sune

Hej Sune
jeg har for et par mdr. siden udvidet familien med to ungkatte på ca. ½ år,
hunkatten sad i et bur hos dyrlægen og skulle aflives, hvis ingen ville have
hende - det ville jeg meget gerne. Neutralisering og øremærkning kostede
1.380 kr. - og så fik jeg vaccinationen gratis.
10 dage senere "fandt" jeg en efterladt ungkat på en parkeringsplads. Han
blev neutraliseret, øremærket og vaccineret for 1.218 kr.
Revaccinering af dem begge 1 måned senere kostede 1.318 kr, ret dyrt, synes
jeg, men det skyldes nok, at jeg valgte, at begge blev vaccineret mod
katteleucæmi også, efter at en test havde vist, at ingen af dem havde
sygdommen
..
Så du kan nok se, at der er penge at tjene ved at få dine to nye katte hos
Dyrenes Beskyttelse!

Jeg vil tilslutte mig de tidligere indlæg: man har megen moro ud af at
iagttage de to unge kattes indbyrdes legeslåskampe og ræs gennem hele huset,
og heldigvis tog min gamle kat på 14 år vældig pænt imod de to nye beboere.
Held og lykke med jeres nye katte.

Venlig hilsen, Anelise

Fra : Sune Christesen

Dato : 10-01-06 17:16

> [...]
> huset, og heldigvis tog min gamle kat på 14 år vældig pænt imod de to
> nye beboere. Held og lykke med jeres nye katte.
Tak for dit svar - det var godt nok en del dyrere end jeg havde regnet med,
men det er der jo ikke at gøre ved :)

Jeg havde i går den fornøjelse at jeg langt om længe fandt to killinger hos
en dyrelæge en ca. 35 km her fra, der i telefonen lød perfekte. De var blevet
opflasket af dyrenes beskyttelse og der var derfor også rabat på neutraliseringen,
så de ville koste 390 kr. pr. killing plus ca. 1200 for neutralisering.
Jeg gjorde dyrlægen opmærksom på i telefonen at jeg var meget interesseret
i at aftage søskendeparret, og spurgte hvornår jeg den samme dag kunne komme
og se dem, samt sagde at jeg skulle køre hele vejen fra Ribe til nord for
Esbjerg... Da jeg kommer op og står i kø ved skranken, aftager parret foran
mig den ene af de to killinger - og de var bare perfekte, og næsten synd
at tage fra hinande.

En god køretur (som jeg åbenbart skulle have kørt lidt stærkere) og den største
skuffelse i lang tid, når man tilmed fik sat hvad man gik glip af :( Hvis
dyrelægen i det mindste havde sagt i telefonen at der kom nogle andre og
kiggede på dem, havde jeg måske undgået at blive så skuffet.

Hvis nogen i nærheden af Ribe/Esbjerg skulle have to hunkillinger må i meget
gerne sige til, dyreinternatet havde intet og den lokale dyrlæge heller ikke.

Mvh
Sune

Fra : Ragna

Dato : 10-01-06 20:56

>Hvis nogen i nærheden af Ribe/Esbjerg skulle have to hunkillinger må i
>meget gerne sige til, dyreinternatet havde intet og den lokale dyrlæge
>heller ikke.

Har du prøvet at kigge på www.vildkat.dk ?

Der er også nogle huskattekillinger.

--
Venlig hilsen, Ragna

Fra : Sune Christesen

Dato : 10-01-06 21:00

> Har du prøvet at kigge på www.vildkat.dk ?
>
> Der er også nogle huskattekillinger.
Hej Ragna,

Jeg har både kigget på dyrenettet.dk, vildkat.dk samt sider som dba/degulesider.
Jeg har fundet enkelte annoncer der var interessante, men de er tilsyneladende
ikke aktuelle mere.

Mvh
Sune

Fra : Sabina H.

Dato : 10-01-06 21:19

Sune Christesen wrote:

> Hej Ragna,
>
> Jeg har både kigget på dyrenettet.dk, vildkat.dk samt sider som
> dba/degulesider. Jeg har fundet enkelte annoncer der var
> interessante, men de er tilsyneladende ikke aktuelle mere.

hvorfor så travlt??
de rette katte er da værd at vente på.... du kan jo bruge tiden til at købe
udstyr og undersøge præcist hvad det er du søger i dine kommende katte ;)
--
Knus, Sabina

Se vores skønne persere på
http://www.dkshadowfax.dk

Fra : Sune

Dato : 10-01-06 21:28

> [...]
> købe
> udstyr og undersøge præcist hvad det er du søger i dine kommende katte
Vi fik som sagt aflivet vores kat midt i december, som vi har haft stort
set hele mit liv, hvorfor det virker meget tomt uden. Jeg har dog ikke mere
travlt end at jeg venter til det er det helt rigtige der dukker op - hvis
jeg kunne fremskynde processen ville jeg dog naturligvis gøre alt for det.

Mvh
Sune

Fra : Sabina H.

Dato : 11-01-06 08:39

Sune wrote:
> [...]
> dog ikke mere travlt end at jeg venter til det er det helt rigtige
> der dukker op - hvis jeg kunne fremskynde processen ville jeg dog

hehe jeg kan godt huske hvordan det er ikke at have en kat i huset.... men
det er med katte som det er med børn, de dukker op når man mindst venter
det...

--
Knus, Sabina

Se vores skønne persere på
http://www.dkshadowfax.dk

Fra : Hanne Engermann

Dato : 08-01-06 03:33

PS: I kan også se på www.vildkat.dk og på www.dyrenettet.dk
Tryk her øverst til højre på 'Se annoncer' og derefter på billedet med
katten, og se under 'Søger nye hjem'.

Fra : Sabina H.

Dato : 08-01-06 21:36

Sune wrote:
> [...]
> der nogen fordele/ulemper vi skal overveje i den forbindelse? Vi bor i et
> almindeligt boligområde med masser af plads udenfor og der er nogen

jeg vil til enhver tid anbefale to.... det er lige så meget arbejde som en,
men doppelt så meget glæde og hygge og ikke mindst sjov ;)

> 2) Hvilke ting "skal" der investeres i - ormekur, vaccination,
> neutralisering, øremærkning?, og hvor meget koster de forskellige
> ting nu om dage?

det er meget forskelligt afhængig af dyrlægerne i jeres område....
vaccination og ormekur kan nok gøres for under 500 kr for to katte (hvis de
konsulteres samtidig), neutralisering svinger i pris fra 5-700 for hankatte
til 1000-1400 for hunkatte, i mange tilfælde kan det kombineres med vaccine
og øremærkning, øremærkningen er klart den mindste udgift ;)
når det er sagt vil jeg lige sige en lille ting om ormekur.... jeg
personligt er af den overbevisning at man ikke bør give ormekur medmindre
der er påvist orm i katten... kun hvis moderkatten har været udekat og
ligefrem levet af mus og deslige bør man give det forebyggende....

> [...]
> (dog er de her vaccineret og har fået ormekur), mens man ved private ofte
> kan få dem gratis. Hvad er smartest at gøre?

jeg vil vove at sige et internat, eller en opdrætter... eller ihvertfald en
der VED hvad det handler om at have katte.... jeg ville ALTID gå efter en
killing på MINDST 12 uger (gerne lidt mere) og som minimum med mindst en
vaccine under vesten.... skal man så betale en smule for katten, viser det
sig faktisk ofte at man i sidste ende sparer penge, både fordi killinger der
på forhånd ER vaccinerede ofte også har fået en helbredstjek med, og derfor
i langt de fleste tilfælde viser sig at være sundere og har fået en bedre
diæt end killinger der ikke er sundhedstjekket og vaccineret....

hvis du er nysgerrig kan du her: http://www.dkshadowfax.dk/?p=68 læse en
artikel om hvad jeg personligt mener man bør være opmærksom på når man skal
vælge en ny killing ;)

400 kr for en kat der er vaccineret og har fået ormekur er faktisk meget lig
den pris det ville koste dig at få katten vaccineret og givet ormekur....
visse internater sælger også lidt ældre killinger der er færdigvaccineret
(dvs har fået to vacciner inden for 4 uger) har fået ormekur og er
neutraliseret for 5-700 kr.... også her er der MANGE penge at spare, for
ikke at sige minimering af helbredsmæssige ricici....

> 4) Skal vi vælge en hunkat eller en hankat, og hvad hvis vi vælger at
> skulle have to? Og kan vi være sikre på at hankatten ikke strinter
> hvis vi får den kastreret?

jeg personligt ville nok vælge enten to hankatte, eller en af hver.... (ejer
pt to kunkatte og en hankat) hvis hankatten neutraliseres tidligt (inden 6
mdr) er der en meget meget lille risiko for strintning, idet en
neutralisering inden kønsmodning ofte stopper den adfærd inden den
overhovedet bliver et problem...
husk iøvrigt på at hunkatte også kan finde på at strinte når de er
kønsmodne.....

> Jeg ved godt der var en del spørgsmål, men jeg håber i kan være
> behjælpelige alligevel. På forhånd tak.

jamen det håber jeg da vi kan ;)
du er yderst velkommen til at stille yderligere spørgsmål hvis der er noget
du er i tvivl om....

--
Knus, Sabina

Se vores skønne persere på
http://www.dkshadowfax.dk

Fra : Sune Christesen

Dato : 10-01-06 17:17

> jamen det håber jeg da vi kan ;)
> du er yderst velkommen til at stille yderligere spørgsmål hvis der er
> noget
> du er i tvivl om....
Hej Sabina,

Også tusind tak til dig :)