Kattelem
Fra : Ciccia

Dato : 31-12-05 14:03

Med fare for at blive kaldt dyrplager..., jeg fornemmer en meget negativ
stemning i gruppen,
vil jeg trods alt gerne have lov til at stille et spørgsmål.
Vi monterede en kattelem i vores bagdør først på foråret i år. Alle 3 katte
lærte at bruge den hurtigt og for os var det rart at se at misserne nød
deres frihed.
For et par dage skete der så det at vores ene misser, som er langhåret, fik
halen i klemme i lemmen på vej ind!!! Jeg hørte selvfølgelig postyret da
hun, missen, skreg højt af forskrækkelse og smerte. Fik hende også hurtigt
fri.
Nu er vi jo så meget bekymrede for hvad der sker, hvis dette sker, når vi er
på arbejde. Vi har heldigvis kun oplevet det denne ene gang. Lemmen åbner
fint ud og indad, den er ikke skæv eller noget.
Har nogen af Jer oplevet noget lignende og i så fald hvordan har I løst
problemet.

Fra : Hanne Engermann

Dato : 31-12-05 15:20

> [...]
> fint ud og indad, den er ikke skæv eller noget.
> Har nogen af Jer oplevet noget lignende og i så fald hvordan har I løst

Jo, du kan tro, jeg kender det - desværre!
Jeg har er par gange oplevet, at en kat har fået en pote i klemme, og
når det sker, vil katten trække poten til sig, hvorved den blot kommer
endnu mere i spænd. Den ene gang blev poten så kvæstet, at katten
(killingen) måtte aflives. Jeg har gudskelov været hjemme de gange, det
skete, men jeg kan med gru forestille mig, hvad der ville være sket,
hvis jeg ikke havde været det.

En anden gang havde en kat fået halen i klemme. Såret gik hele vejen
rundt om halen, og der var ingen anden udvej end at lade 2/3 af halen
amputere, da blodforsyningen var afbrudt. (Det samme, der sker for et
træ, der bliver "ringet").

Jeg skrev til "Staywell" (producenten) om problemet.

Jeg har nu skiftet min kattelem ud med en anden model (str. medium
hundelem), hvor flappen er lavet af tyk, blød vinyl. Den fungerer
optimalt: slutter helt til og er alligevel så smidig, at ingenting kan
komme i klemme.

Jeg kan varmt anbefale den, og de kan se den her:
http://www.safepets.com/aluminumdoors.html

Med venlig hilsen
Hanne Engermann
- Tøm kattebakken ved privat svar

Fra : Leyna

Dato : 31-12-05 15:32

On Sat, 31 Dec 2005 15:19:43 +0100, Hanne Engermann
<mega-mcoKATTE@BAKKEmail.dk> wrote:

> [...]
>komme i klemme.
>
>Jeg kan varmt anbefale den, og de kan se den her:

Det lyder rigtigt tiltalende. Kan de købes herhjemme, eller skal man
bestille dem hjem via nettet?
Jeg ville gerne se sådan en før jeg evt. køber en.
--
Leyna
http://www.big-girls.dk

Fra : Hanne Engermann

Dato : 31-12-05 15:44

> [...]
> --
> Leyna
> Big Girls - Lidt mere end gennemsnittet.

Jeg købte den via 'Hunden og Kattens Storkøb' i Helsingør, men der er
mange penge at spare, hvis man køber den over nettet.

Fra : Leyna

Dato : 01-01-06 02:50

On Sat, 31 Dec 2005 15:43:48 +0100, Hanne Engermann

>Jeg købte den via 'Hunden og Kattens Storkøb' i Helsingør, men der er
>mange penge at spare, hvis man køber den over nettet.

Okay, mange tak. Jeg vil kigge efter den i butikkerne jeg frekventerer
--
Leyna
http://www.big-girls.dk

Fra : Lisbet Sørensen

Dato : 01-01-06 11:18

Hej
Det lyder vældig interessant. Jeg undersøger imorgen om MaxiZoo har den
model, og ellers om de kan skaffe den. Der må være aftagere nok efter de
oplevelser.
Ellers vil jeg købe over nettet. Vi har kattelem ud til kattehaven via
havestuen, og det er jo her killinger også har deres debut.
Jeg har dog ikke oplevet mine katte/killinger er kommet i klemme i den
kattelem.
Men med killinger, har jeg prøvet en' gang, da vi havde låge i
kattetoilettet, at de under deres "leg i og udenfor kattetoilettet -
fang mig hvis du er færdig", at en fik en pote i klemme. Jeg var der
gudskelov, og der skete ikke skade. Men lågerne blev derefter afmonteret
prompte.

Med venlig hilsen
Lisbet Sørensen
- Tøm kattebakken ved privat svar

Fra : Lisbet Sørensen

Dato : 02-01-06 13:44

Så er 620US Staywell Medium aluminum Pet Door bestilt.
Maxi Zoo i Tilst har den på onsdag til kr. 449,00
via nettet koster den 59 USD, = ca. kr. 373,00 + omkostninger. Sådet....
Så nu bliver den første bestilte afprøvet.
Med venlig hilsen
Lisbet Sørensen
www.librian.dk
- Tøm kattebakken ved privat svar

Fra : Steffen Hansen

Dato : 31-12-05 15:46

> [...]
> komme i klemme.
>
> Jeg kan varmt anbefale den, og de kan se den her:

DAMN

Deres største model har målene 65 x 40cm og til hunde/katte op til
ca. 100kg... Hvorfor ikke bare gi' dyret en nøgle til hoveddøren

Mvh.
Steffen

Fra : Kate

Dato : 31-12-05 15:21

"Ciccia" <bonefish@stofanet.dk> wrote in

> Med fare for at blive kaldt dyrplager..., jeg fornemmer en meget
> negativ stemning i gruppen,
> vil jeg trods alt gerne have lov til at stille et spørgsmål.

Den stemning skal du bare hoppe over. Der kommer med mellemrum en tur
af den slags, men generelt er det faktisk en meget venlig gruppe og
folk svarer gerne på spørgsmål, og ofte kommer der mange gode svar.

Selve problemet kan jeg ikke hjælpe med da mine katte ikke kommer ud og
derfor heller ikke har kattelem.
Men stakkels din lille missekat, hun må da have fået sig en ordentlig
forskrækkelse. Håber ikke hun er blevet bange for kattelemmen.

Og iøvrigt godt nytår.

--
Kate

Pas på hvor du køber kat. Læs www.katteinfo.dk
Ved privat svar fjern spamme.
If you want to reach me remove spamme.

Fra : Søren LH

Dato : 31-12-05 16:02

"Ciccia" <bonefish@stofanet.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> åbner fint ud og indad, den er ikke skæv eller noget.
> Har nogen af Jer oplevet noget lignende og i så fald hvordan har I løst

Jeg har "Cat Mate - Large Cat Flap" monteret to steder, og hverken katte
eller hund har været i klemme. Det er den kattelem der føres hos de fleste
dyrehandlere.

Dit indlæg giver stof til eftertanke - jeg må hellere lade være med selv at
lave kattelemmen til et tredie sted, hvilket jeg ellers havde overvejet.

Mvh
Søren

Fra : Ciccia

Dato : 01-01-06 18:31

Det lyder rigtigt fornuftigt med en blød "flap" i åbningen. Vil nu hurtigst
muligt anskaffe mig en sådan.
Nej, Tøsen, den omtalte kat, er ikke blevet bange for at gå ud og ind... Men
det er jeg!!! Altså på hendes vegne...
Nytårsaften lå elle 3 missere og puttede sig i varmen, og vi fyrer ikke selv
fyrværkeri af, så det var ok.
Tak for Jeres svar og interesse, Godt Nytår.

Fra : Lars Ladingkaer

Dato : 01-01-06 02:25

Ciccia wrote:
> For et par dage skete der så det at vores ene misser, som er langhåret,
> fik halen i klemme i lemmen på vej ind!!!

Vi bruger Staywell kattelemme. Det sker at de rammer halen, men ingen
reaktion fra kattene.

Måske jeres kattelem lukker for hårdt ?

--
/Lars

Community for Digitale Video Recordere & TV
http://www.recordere.dk

Fra : Hanne Engermann

Dato : 01-01-06 03:17

> [...]
>
> --
> /Lars
>
> Community for Digitale Video Recordere & TV

Lars, jeg har kun haft mine (dårlige) erfaringer med Staywell no. 6. Her
er lukkeevnen afhængig af magnetstriben i bunden, så den er uden
betydning, hvis der er en hale eller pote i klemme.
I de andre modeller er åbningen ikke stor nok til mine katte, men mig
bekendt er lukningen på dem også fast kant mod fast kant og en
ikke-eftergivende flap.

Fra : Lars Ladingkaer

Dato : 01-01-06 03:33

Hanne Engermann wrote:
> Lars, jeg har kun haft mine (dårlige) erfaringer med
> Staywell no. 6.

Ok, glemte at der er forskellige kvaliteter.

Dem vi bruger hedder vist Staywell 300 - deluxe udgaven med 4-vejs lukke.
Her har vi ikke oplevet nogen problemer med klemte haler.

Fra : Ukendt

Dato : 01-01-06 09:51

Godt nytår allesammen!!
Ang. kattelem, har mine mislinger også kattelem, men har aldrig haft halen i
klemme, de er haleløse Reersøkatte
mvh Birte
Reersø

Fra : Hrönn Samsonardóttir~

Dato : 01-01-06 15:35

> Birte Christoffersen skrev:
> Godt nytår allesammen!!
> Ang. kattelem, har mine mislinger også kattelem, men har aldrig haft halen
> klemme, de er haleløse Reersøkatte

Det er jo også enslags løsning på problemet

Mine katte har aldrig haft nogen problemer med vores kattelem (7-9-13)
... jeg kan ikke huske hvad den hedder men selve klappen (hårdt plastik)
har en kant af bløde børster som isolerer når klappen er lukket.

Med venlig hilsen
Hrönn Samsonardóttir Meyer
- Tøm kattebakken ved privat svar