savle-kat?
Fra : JD

Dato : 30-12-05 21:07

Hejsa NG

Vi har en dejlig kastreret hankat på 1 år og 5 måneder. I de 7 måneder vi
har haft ham har han indimellem savlet en smule, når vi sådan rigtig har
råhygget med ham, men det kan tælles på én hånd hvor mange gange det er
sket. De sidste par dage er han så begyndt at savle ret meget, når han
sover. Og det er _hver_ gang han sover, at han savler.
Efter en søgning på google samt opslag på netdyredoktor.dk har jeg kun lige
kunnet finde frem til tandsten samt tandbyld, der har savlen som symptom,
men han har ingen af de øvrige symptomer under de to "sygdomme".

Vi har også prøvet at kigge på hans tænder, som ikke umiddelbart ser ud til
at der er noget galt med.

Så er der nogen der har andre bud på hvad det kan være, og/eller hvad man
kan gøre ved det?

Han er som han plejer at være, med god appetit, kælen og det hele, det
eneste der er anderledes er den betydelige mængde savl der bliver efterladt
på hans sove-steder.

Mvh.
JD

Fra : Tina

Dato : 31-12-05 10:11

"JD" <JD@JD.com> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Han er som han plejer at være, med god appetit, kælen og det hele, det
> eneste der er anderledes er den betydelige mængde savl der bliver

Hehe vi har en kat der gør nøjagtig det samme. Han er sund og rask. Han har
altid savlet lige fra lille killing, men værst når vi hygger med ham. Han
har gjort det i 10 år nu, så det er åbenbart ikke noget farligt, blot lidt
ulækkert *s*

MVH Tina

Fra : JD

Dato : 31-12-05 10:20

"Tina" <ukendt@ukendt.dk> wrote in message

> [...]
> Han har gjort det i 10 år nu, så det er åbenbart ikke noget farligt, blot

vores har aldrig gjort det ret meget, men nu virker det som om der virkeligt
er kommet gang i produktionen. Så det var egentligt lidt det der bekymrede
os. Men efter vores morgen-tumlen her til morgen, tog vi en lur (altså
katten og jeg) og der savlede han ikke.. SÅ det er nok bare fordi han rigtig
har hygget sig, at der er blevet savlet så meget

Mvh.
JD

Fra : Pia Lihme Petersen

Dato : 31-12-05 11:07

Hej JD

Jeg har også en hunkat som næsten altid savler - mest når hun er kælen ...
men tidligere på året begyndte hun at savle VOLDSOMT - også når hun sov, som
du beskriver ... Afsted til dyrlægen, som fastslog at hun havde stomatitis
(mundhulebetændelse) -- det gav sig udslag i en lille bitte "rift"-agtig
ting på hendes tunge, og afstedkom altså voldsom savlen ... hun spiste
egentlig okay, mest vådkost - måske tørfoderet gjorde ondt ?

Dyrlægen sagde, at kattene slog den slags betændelsestilstande ned selv, så
vi fik ikke noget for det - og i løbet af en uges tid gik det ganske rigtigt
over ....

Mvh. Pia

--
*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*
Photos: http://community.webshots.com/user/pia_denmark

Fra : JD

Dato : 31-12-05 12:43

"Pia Lihme Petersen" <PiaFJERN@lihme.com> wrote in message
> [...]
>
> Dyrlægen sagde, at kattene slog den slags betændelsestilstande ned selv,
> så vi fik ikke noget for det - og i løbet af en uges tid gik det ganske

Hej Pia

Vi er lidt bekymrede for om det kan være sådan noget vores kat har, men det
er svært at vurdere, for ud fra de øvrige symptomer der kan være har han
ingen. Kun savlen. Og da han ikke får vådkost kan vi ikke rigtigt
sammenligne med hans appetit på tørkost (især fordi han altid kaster sig
over vådkost når nu det er en sjældenhed han får det )
Vi har prøvet at kigge på/i hans mund men der er ikke noget at se, men vi
giver det lige lidt tid, for det lader ikke til at gøre ondt på ham for han
guffede da godbidder i sig i går - endda godbidder han normalt ikke gider
æde
Er det lige skidt mandag eller tirsdag må vi forbi dyre-doktoren

Tusind tak for responsen Og rigtigt godt nytår!

Mvh.
JD