Skab og lopper og ....
Fra : Marianne

Dato : 21-01-06 18:04

Hej

Jeg har arvet en lille hund, som er 14-15 år gammel, og jeg kender desværre
ikke så meget til hunde.

Dyret har her i vinter fået både skab og lopper. Vi har været hos dyrlægen
og fået diverse medikamenter, samt købt loppeting på apoteket. Derudover har
vi sprøjtet rundt om i hjemmet, på 'udsatte steder'. Vores vaskemaskine
kører konstant, så alt tøj og sengetøj bliver kun brugt een dag.

Det har nu stået på i 3-4 uger.

Men .... det klør stadig på hunden og det klør på os. Det er endnu ikke
lykkedes mig at se en eneste levende loppe, men adskillige døde. Hver nat er
det som om, der kommer en hel hær af nye, stikkende/bidende småkravl og
fornøjer sig med os. Det er meget, meget ulækkert.

Hvad pokker gør man (mere)? Kan lopper og skab smitte mennesker? Kan det
være andet? Skal man have en professionel til at udrykke lopperne i hjemmet?

Alle erfaringer er *meget* velkomne!

mvh
Marianne

Fra : jopa

Dato : 21-01-06 18:37

Marianne skriblede bla:

> Dyret har her i vinter fået både skab og lopper.

Har i katte ?

Hunde får sjældent lopper hvis der ikke er katte i hjemmet.

Jeg har ikke selv problemer med lopper, men måske det skyldes at min får
Frontline hver 3 måned.

--
Mvh.John
www.john.jp-web.dk

Fra : Mus

Dato : 21-01-06 20:18

"jopa" <spam@nøøø.invalid> skrev i en meddelelse
> Marianne skriblede bla:

> Har i katte ?
>
> Hunde får sjældent lopper hvis der ikke er katte i hjemmet.

Hvor søren har du den idé fra ?

LN

Fra : jopa

Dato : 21-01-06 19:44

Mus skriblede bla:

> Hvor søren har du den idé fra ?

Thats a facht.
Fra bla dyrlæge samt egne erfaringer.
Vi har aldrig lopper i huset men samtlige næsten vi kender der også har
katte har problemet.

I øvrigt er der så vidt jeg er orienteret ikke noget der hedder hundelopper
men derimod kattelopper og det er dem der hopper på hundene.

--
Mvh.John
www.john.jp-web.dk

Fra : jopa

Dato : 21-01-06 19:59

jopa skriblede bla:

> I øvrigt er der så vidt jeg er orienteret ikke noget der hedder
> hundelopper

Se det er derimod noget vrøvl.
Hundelopper findes men de er så store at de ikke forveksles med kattelopper.
Desuden ses de sjældent på hunde, men som sagt katteloppen er den vi normalt
finder hos hunde.

--
Mvh.John
www.john.jp-web.dk

Fra : Mus

Dato : 21-01-06 22:35

> [...]
hundelopper
> men derimod kattelopper og det er dem der hopper på hundene.

det kan da godt være det er hyppiger med katte i hjemmet, men det er jo ikke
det samme som at hunde sjældent har lopper hvis der ikke er katte i hjemmet.

Har aldrig haft hund der ikke har prøvet at have lopper og har aldrig haft
kat. Så sjældent og sjældent. Vi drypper ikke vores hund i nakken
forebyggende.

Og jeg kender mange hunde der har/har haft lopper, hvor der ikke er kat i
hjemmet.

Men derfor kan det godt være at det er hyppigere i hjem med katte.

LN

Fra : jopa

Dato : 21-01-06 22:10

Mus skriblede bla:

> Men derfor kan det godt være at det er hyppigere i hjem med katte.

Det siger sig selv når det er kattelopper.

Hundene kan jo også få dem fra naturen, men katte er den største
"smittekilde"

ps du skrev:
>Hvor søren har du den idé fra ?
Fandt du ud af at det ikke blot var en ide ?

--
Mvh.John
www.john.jp-web.dk

Fra : jopa

Dato : 21-01-06 19:48

Mus skriblede bla:

> Hvor søren har du den idé fra ?

I følge Statens Skadyrslaboratorium er det katteloppen, som er problemet
også hos hunde.
--
Mvh.John
www.john.jp-web.dk

Fra : fam. Ager

Dato : 21-01-06 20:28

"Marianne" <handelfjerndette@lundbak.dk> skrev i en meddelelse
> Hvad pokker gør man (mere)? Kan lopper og skab smitte mennesker? Kan det
> være andet? Skal man have en professionel til at udrykke lopperne i
> [...]

hej marianne

skab overføres ikke til mennesker, lopper gør heller ikke, men de er glade
for at bide nogle af os..
det er vigtigt at hunden får noget effektivt til at forebygge og udrydde dem
er nu er på den, og lige så vigtigt er det at få behandlet omgivelserne
korrekt.
dvs. noget der både tager lopper, æg og larver.

jeg fandt efter lidt søgen en god side, der forklarer og kommer med gode
råd, du kan selv læse;
http://www.mortalin.dk/528

så kan du selv vurdere, om du har gjort det rigtige.
ellers synes jeg at du skulle tage en snak med dyrlægen/apoteket/matas, som
bør vide hvad du skal bruge af bekæmpelse, både til hunden og boligen, det
er så vigtigt at det bliver gjort korrekt, og at brugsanvisningen bliver
nøje fulgt.

der var en tragisk sag for en tid siden, hvor 2 hunde døde, efter at
familien ikke havde læst brugsanvisningen på noget loppemiddel, som de
fejlagtigt havde sprøjtet hundene med. det skulle bruges i boligen, ikke på
hundene!.. det er kradse sager, så vær omhyggelig..(-;

mvh. marie

Fra : Marianne

Dato : 22-01-06 21:47

> [...]
> som bør vide hvad du skal bruge af bekæmpelse, både til hunden og boligen,
> det er så vigtigt at det bliver gjort korrekt, og at brugsanvisningen

Tak for rådene. De svarer ca. til, hvad vi har gjort. Hunden er glad for
rævene i haven, som jo med garanti også har lopper og det, der er værre. Hun
er behandlet med noget for skab (indsprøjtning + noget fluidum i nakken)
samt noget tilsvarende mod lopper. Det er 14 dage siden. Katten - jo, vi har
også kat - fik først behandling for en god uge siden. Da den ikke kløede
sig, troede vi ikke, at den var angrebet. men det var den.

Og så har vi sprøjtet i boligen (+ vasket opg støvsiget mindst 38 gange). Vi
bliver imidlertid ved med at blive bidt. Af beskrivelsen kan jeg forstå, at
det så nok varer mindst 14 dage endnu jeg tror, jeg flytter på hotel,
for det går ud over nattesøvn, koncentration, børnene o.m.a.

Mon en professionel kan gøre mere og andet end vi selv kan?

mvh
marianne

Fra : Hornbech - Nuuk

Dato : 21-01-06 23:21

> Alle erfaringer er *meget* velkomne!

Ud over Fronline eller tilsvarende vil jeg anbefale en dyb tallerken med
sæbevand og et brændende fyrfadslys i vandet. Stil tallerkenen midt på
stuegulvet - evt. flere steder i huset om natten. Lyset vil tiltrække
lopperne, og de vil drukne i sæbevandet. Fortsæt så længe der er 'gevinst' +
evt. en nat eller to.

/K

Fra : Marianne

Dato : 21-01-06 23:42

> [...]
> stuegulvet - evt. flere steder i huset om natten. Lyset vil tiltrække
> lopperne, og de vil drukne i sæbevandet. Fortsæt så længe der er 'gevinst'

Virkelig??! Det lyder nærmest lidt hokus-pokus, men alt skal prøves. Så tak
for rådet.

mvh
marianne

Fra : jopa

Dato : 21-01-06 23:44

Marianne skriblede bla:

> Virkelig??! Det lyder nærmest lidt hokus-pokus, men alt skal prøves.
> Så tak for rådet.

Du er virkelig nød til at gå radikalt til værks, for er det slemt om
vinteren bliver det et levende helvede til sommer hvis ikke du får dem
fjernet nu.

--
Mvh.John
www.john.jp-web.dk

Fra : Hornbech - Nuuk

Dato : 22-01-06 14:23

> Virkelig??! Det lyder nærmest lidt hokus-pokus, men alt skal prøves. Så
> tak for rådet.

Ingen hoc est corpus i denne omgang. De lopper som er faldet af hunden og
sidder i gulvtæppet, møbler eller lignende - evt. dem der klækkes der, de
tiltrækkes af varme og lys. De leder vel efter en vært, men får i stedet en
afvaskning i sæbevand de ikke kan klare.

/K

Fra : Anette

Dato : 22-01-06 23:09

Hornbech - Nuuk wrote:
> [...]
> tiltrække lopperne, og de vil drukne i sæbevandet. Fortsæt så længe
> der er 'gevinst' + evt. en nat eller to.

Derudover kan det - i disse frostvejrs-tider - anbefales at tage løse
tæpper,hundekurv, puder, gulvtæpper og lignende løse dele, og lægge dem ud
en nat med gode minus-grader. Det er lopperne heller ikke gode til.

/ Anette