Møde andre hunde
Fra : Søren LH

Dato : 12-01-06 19:39

Hvad gør I når I er ude og gå med jeres hund og møder en anden hund? Må
hunden hænge i enden af linen for at komme over til den anden hund, eller
skal hunden være under kontrol, og må først tage kontakt med den anden hund
når den får lov?

Min hvalp er nu 6 måneder og jeg skal til at gøre mig klart hvilke regler
jeg vil have til at gælde på det punkt. Min tanke var at hunden ikke skulle
have lov at hale af sted i linen på noget tidspunkt, men jeg er heller ikke
sikker på at det er godt at tage et opgør med hende lige på det tidspunkt
hvor vi møder en anden hund, for ikke at give hende negative oplevelser i
forbindelse med møde med andre hunde.

Mvh
Søren

Fra : Trine Kornum Christi~

Dato : 12-01-06 19:56

"Søren LH" <slh@DELETEcity.dk> writes:

> [...]
> skal hunden være under kontrol, og må først tage kontakt med den anden hund

Min skal først have lov, før den går hen til nogen. Med mindre det er
vores nabo, så kan de bare skabe sig. Men jeg gider ikke at min hund trækker.

> Min hvalp er nu 6 måneder og jeg skal til at gøre mig klart hvilke regler
> jeg vil have til at gælde på det punkt.

Det skulle du have gjort fra hun var helt lille.

> [...]
> at tage et opgør med hende lige på det tidspunkt hvor vi møder en
> anden hund, for ikke at give hende negative oplevelser i forbindelse

Hvis ellers hun er en glad og åben hund, så tror jeg ikke der er noget
som helt galt i det. Det er det vi har gjort og vores elsker stadig at
snakke med alt og alle der vil snakke med hende.

Mvh Trine

Fra : Søren LH

Dato : 12-01-06 20:36

> Min skal først have lov, før den går hen til nogen. Med mindre det er
> vores nabo, så kan de bare skabe sig. Men jeg gider ikke at min hund
> trækker.

Det gør jeg heller ikke.

> Det skulle du have gjort fra hun var helt lille.

Det gjorde jeg også, men så er det at nu er der behov for at tage et opgør.

Hun er meget god til andre hunde.

OK, tak for svaret.

Mvh
Søren

Fra : pwh

Dato : 12-01-06 21:12

Søren LH wrote:
> [...]
> Må hunden hænge i enden af linen for at komme over til den anden
> hund, eller skal hunden være under kontrol, og må først tage kontakt

Det bedste er hvis det er muligt at lade begge hunde mødes uden snor.

/Jens

Fra : Søren LH

Dato : 12-01-06 21:48

> Det bedste er hvis det er muligt at lade begge hunde mødes uden snor.
>
> /Jens

OK, men mit spørgsmål går på de tilfælde hvor det ikke er muligt.

Jeg taler om tilfældige møder på gaden og ikke et planlagt møde.

Mvh
Søren

Fra : pwh

Dato : 12-01-06 22:00

> OK, men mit spørgsmål går på de tilfælde hvor det ikke er muligt.

Der er jeg så ikke ekspert da jeg sværger til "trådløse" hunde

> Jeg taler om tilfældige møder på gaden og ikke et planlagt møde.

Der synes jeg nu tit folk er flnike til at slippe deres hunde når jeg har sagt
god for mine, forholdene skal self værer til det.

Lær du hellere din hund at gå uden den skide snor på i tide og utide,
det vil du og hunden blive meget gladere for i længden.
Det er totalt unaturligt for en hund at værer bundet til dig hele tiden,
det tog mig ca 1 år at lærer mine egne at gå ordentligt uden snor,
så det kræver tålmodighed men det bliver bellønet i sidste ende.
Du skal også starte nu mens den er ung, så går det rimeligt nemt.

/Jens

Fra : Søren LH

Dato : 12-01-06 22:32

> [...]
> sagt
> god for mine, forholdene skal self værer til det.

Hmm, her har (næsten) alle deres hunde i snor på villavejene. Dem der ikke
har sætter i med et større råben og forgæves kalden når man møder dem, det
har ikke inspireret mig til at tage model af.

Men jeg har da ofte mødt en hund+ejer hvor vi har sluppet dem samtidig,
inden de har hilst på hinanden. Men det er heller ikke de situationer jeg
henviser til.

> Lær du hellere din hund at gå uden den skide snor på i tide og utide,
> det vil du og hunden blive meget gladere for i længden.

Måske en dag, men så længe den er hvalp skal den have snor på når der
indenfor dens "aktionsradius" er et hjørne eller andet hvor jeg ikke ved
hvad der kan komme frem.

> [...]
> så det kræver tålmodighed men det bliver bellønet i sidste ende.
> Du skal også starte nu mens den er ung, så går det rimeligt nemt.

Vizla går altid i slap snor, bortset fra når jeg trækker i den og siger nu
skal vi videre, og så altså når vi møder en hund og er ca. 3-5 m fra den, så
egentlig har hun jo lært det.

Men snor eller ikke snor, holder du dine hunde under kommando indtil de får
lov til at hilse på den anden hund? Og hvilken kommando er det?

Mvh
Søren

Fra : pwh

Dato : 12-01-06 23:00

> Hmm, her har (næsten) alle deres hunde i snor på villavejene. Dem der
> ikke har sætter i med et større råben og forgæves kalden når man
> møder dem, det har ikke inspireret mig til at tage model af.

Du kan tage den lærer af det at det vil du ikke accepterer fra din hund,
alm. indkald skal self være rimeligt på plads inden du begynder at eksperimenterer.

> Måske en dag, men så længe den er hvalp skal den have snor på når der
> indenfor dens "aktionsradius" er et hjørne eller andet hvor jeg ikke
> ved hvad der kan komme frem.

Forkert i mine øjne, jeg begyndte at lærer mine det fra ca 14-16 ugers alderen,
det var så gradvist med at de måtte rende de sidste 30 meter hen til huset,
og gik uden snor sent om aftenen og tideligt om morgenen.
Jo før du kommer igang des bedre, det kræver så også af dig at du stoler
lidt på din hund, forstået på den måde at du lige venter det 1/2 sekundt
på at se om den gør det rigtigt af sig selv, og gør den det så ros over alle breder.
Husk også at blive ved med at rose den når den er voksen, det gør jeg stadig
med mine, dog ikke så overstrømmende, men lige et par andrekendende ord
hvis de har gjort det ekstra fint, den ros får de også i slutningen af hver god
tur vi har gået, har de været dygtige så får de det også af vide

> Men snor eller ikke snor, holder du dine hunde under kommando indtil
> de får lov til at hilse på den anden hund? Og hvilken kommando er det?

Spotter jeg andre hunde på gader og stræder så får de kommandoen "Bliv",
og alt afhægigt af hvad det er for nogle hunde får de lov at hilse på,
men de får aldrig lov til bare at tonse hen til hunden.

Den bedste måde for mig med at gå med løs hund er faktisk at stoppe helt op,
mine har lært at turen bare ikke fortsætter før de har været henne hos mig.
Jeg behøver ikke engang at kalde på dem, bare det at jeg står stille gør
at de ved at de skal komme, man skal bare værer mere stædig end dem

Så hvis det er det du vil opnå er det bare med at komme igang med at træne,
start med tidlige morgener og sene aftener når der ikke er trafik,
din hund vil ret hurtigt fatte pointen er jeg sikker på.

/Jens

Fra : Søren LH

Dato : 13-01-06 19:22

> Du kan tage den lærer af det at det vil du ikke accepterer fra din hund,
> alm. indkald skal self være rimeligt på plads inden du begynder at
> eksperimenterer.

Det er på plads. Men jeg går ud fra den berømte lømmelalder sætter ind
indenfor den nærmeste fremtid. På det seneste har jeg oplevet et par gange
hvor hun er kommet efter et indkald, at hun er løbet lige forbi, men er
altså så kommet når jeg har kaldt igen.

> [...]
> lidt på din hund, forstået på den måde at du lige venter det 1/2 sekundt
> på at se om den gør det rigtigt af sig selv,

Gør hvad rigtigt?

> [...]
> og alt afhægigt af hvad det er for nogle hunde får de lov at hilse på,
> men de får aldrig lov til bare at tonse hen til hunden.

På hvilken afstand af den anden hund får de den kommando?

> [...]
> start med tidlige morgener og sene aftener når der ikke er trafik,
> din hund vil ret hurtigt fatte pointen er jeg sikker på.

Tak for input, jeg vil have det i baghovedet. Jeg vil starte op med, når vi
går fri, at træne hende i "gå pænt", som min kommando hedder. Så skal hun gå
pænt ved men venste side, og det gør hun også.

Mvh
Søren

Fra : pwh

Dato : 14-01-06 11:02

> [...]
> gange hvor hun er kommet efter et indkald, at hun er løbet lige
> forbi, men er altså så kommet når jeg har kaldt igen.

Den der lømmelalder syntes jeg ikke jeg mærkede meget til,
en smule hos Tyson måske, der var intet ved Angel.

> Gør hvad rigtigt?

Ja det du vil have hende til
Feks. stoppe ved vejsiden af sig selv, ikke gå omkring hjørner og
hvad du ellers har af krav til hende når hund er trådløs
Men jeg mener det også generelt, jeg hører alt for tit at folk råber
af deres hunde i tide og utide, jeg gjorde mig fra start af til en vane
lige og vente for at se om hunden nu kunne tænke selv og huske hvad
man havde lært den, det kan den faktisk i rigtigt mange tilfælde.
Og bakker du det så op med ros når den selv har gjort det korrekt,
så har du pludselig en lydig hund der ikke skal kommanderes med i
tide og utide, og det er altså en rigtig behagelig ting

> På hvilken afstand af den anden hund får de den kommando?

Nu render jeg ikke sådan rundt med en målebånd
Det afhænger af hvilken hund jeg spotter og hvor langt mine hunde
er fra mig, men som tommelfingerregel kalder jeg dem til mig så dem
jeg spotter tydeligt bør kunne se at de er under kontrol i god tid.
Så i meter bliver det vel en ca 20 stykker vil jeg tro hvis det er en
ukendt hund, om de så får lov til at hilse på afhænger også af den fremmede
hund og dem der går med den, der har jeg ikke nogen faste regler andet
end at det er mig der bestemmer det.

> Tak for input, jeg vil have det i baghovedet. Jeg vil starte op med,
> når vi går fri, at træne hende i "gå pænt", som min kommando hedder.
> Så skal hun gå pænt ved men venste side, og det gør hun også.

Hvis hun bare skal gå pænt ved din venstre side hele tiden er der ingen
fidus i det for din hund, så kunne hun jo lige så godt værer i snor.
Mine hunde får lov til at løbe ca 5-6 meter foran/bagved mig på
de lige stræk, hjørner runder vi self sammen og veje krydser vi self
også altid sammen.

Kommer du igang med at træne trådløs hund må du da meget gerne
lige droppe et par ord herinde med dine erfaringer, det er som du har
gættet noget af det jeg har prioriteret meget højt med mine, så nogen
erfaringer har jeg da gjort mig efterhånden og jeg øser gerne af dem

Noget der varmer en om hjertet er faktisk når tilfældige mennesker
stopper en på gaden og siger at de er imponerede over hvor velopdragne
ens hunde er, det har jeg efterhånden prøvet nogle gange,
mange flere gange end at nogen har brokket sig over at de har været løse

/Jens

Fra : Anette

Dato : 12-01-06 23:51

Søren LH wrote:
> [...]
> Må hunden hænge i enden af linen for at komme over til den anden
> hund, eller skal hunden være under kontrol, og må først tage kontakt

Vores hunde får lov til at hilse på andre hunde før vi giver lov. Her
omkring bor et par temmelig voldsomme hønsehunde og et par huskyer, som vi
ikke har de bedste erfaringer med.

Philana bliver "kommanderet" på plads, ("sit" ved mit venstre ben). Jeg
træder ind foran hende hvis hun trækker, går imod hende til jeg har hendes
opmærksomhed, "sit" - et skridt til siden, "plads" og "vente".
Kender jeg hunden/ejeren snakker vi et kort øjeblik, inden jeg giver lov til
at "hilse". Kender jeg dem ikke, spørger jeg om lov til at hilse, inden min
hund får lov til at snuse.

Det tog noget tid at lære Philana, men det fungerer nu. Vores anden hund ,
Dagmar kunne det i forvejen da hun flyttede ind hos os.

/ Anette
www.philana.dk

Fra : pwh

Dato : 13-01-06 00:02

Anette wrote:
> Vores hunde får lov til at hilse på andre hunde før vi giver lov.

Her har vi så årsagen til mange slåskampe

/Jens (ved godt det var en thastefjel)

Fra : Anette

Dato : 13-01-06 00:31

pwh wrote:

> Her har vi så årsagen til mange slåskampe

Mine søde, velopdragne, nuttede små tøser slås ikke!!!!!

Gu' gør de så - og jow det var en tastefejl - mangler lige et "ikke" - sæt
venligst selv ind

/ Anette
www.philana.dk

Fra : pwh

Dato : 13-01-06 00:44

> Mine søde, velopdragne, nuttede små tøser slås ikke!!!!!
>
> Gu' gør de så - og jow det var en tastefejl - mangler lige et "ikke"
> - sæt venligst selv ind
>
> / Anette

Niks bordet fanger, det næste 1/2 år vil du blive quotet
for at lade dine hunde rende frit hen til andre

/Jens

Fra : Søren LH

Dato : 13-01-06 19:17

"Anette" <abc@def.es> skrev i en meddelelse

> [...]
>
> Det tog noget tid at lære Philana, men det fungerer nu. Vores anden hund ,
> Dagmar kunne det i forvejen da hun flyttede ind hos os.

Det er præcis sådan jeg også gør

Så det vil jeg bare holde fast ved så.

Mvh
Søren