renlig ??
Fra : Anne

Dato : 10-01-06 19:59

Hej derude

Vi har lige fået en total over skøn hvalp, vi har nu haft hende i lidt over
en uge så hun er nu 10 uger gl.
Det jeg vil høre om er hvordan får vi hende bedst renlig og hvornår skal
vi ha nået at gøre hende renlig ?
Samt hvordan får vi hende til at holde op med at bide vores søn på 2 år i
fingerne ?
Vi har prøvet at vaske Emil´s hænder tit da vi var i tvivl om det var fordi
sådan en barnehånd jo tit dufter af "guf" men nej hun snapper og så
græder han, vi kan se at hun "bliver tist" når han græder og prøver at
gøre det godt igen men så kommer hun til at snappe når hun vil slikke ham !

Håber på lidt gode råd.

Med venlig hilsen
Anne.

Fra : Holm

Dato : 10-01-06 20:27

"Anne" <aevqFJERN@tele2adsl.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> græder han, vi kan se at hun "bliver tist" når han græder og prøver at
> gøre det godt igen men så kommer hun til at snappe når hun vil slikke ham

Kære Anne

Alle hvalpe bider, sådan er det bare.
Det er en del af deres udvikling, men det er ikke sjovt for jeres søn.
Så små børn forstår ikke hvad det handler om, og jeg ville ikke lade hund og
barn være sammen på den måde, da hverken hund eller barn endnu kan styre
deres "adfærd".
Hunde bliver ikke triste på samme måde som mennesker, de reagerer på
situationer.
Når hvalpe bider hinanden i søskende flokken, så piver de også og derved
lærer de at slippe hinanden. Men hvalpe fortsætter igen, så det er vigtigt
at give den noget den må bide i, trækketov, tyggepinde, bolde, legetøj..og
tilbyd så hvalpen disse alternativer når den tygger i barnets fingre.

Lad dem aldrig nogensinde være alene.
Efter min personlige mening er det for risikabelt for dem begge, men lær dem
samvær under opsyn.

Renlighed er altid et spørgsmål om tålmodighed.
Gå det samme sted hen hver gang hvalpen skal besørge, hvalpe kan ikke lide
at tisse der hvor andre hunde har tisset, det er nemlig ret farligt for dem
at besørge på en anden hunds territorium.
Ros hvalpen meget når den gør det rigtigt, og ignorer den når den laver
uheld.
Det er kun et spørsmål om tid og forståelse.

Held og lykke med den lille og iøvrigt tillykke.

Venlig hilsen Holm

Fra : Søren LH

Dato : 10-01-06 22:24

"Holm" <dortheholm@mail.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> uheld.
> Det er kun et spørsmål om tid og forståelse.

Og lufte hvalpen senest hver 1½ time dagen igennem, gerne tiere. Op to gange
i nattens løb og ud og lufte hvalpen.

Mvh
Søren

Fra : jopa

Dato : 10-01-06 23:20

Holm skriblede bla:

> Ros hvalpen meget når den gør det rigtigt, og ignorer den når den
> laver uheld.

Enig i alt hvad du skriver om bidning men at ignorere pisning indendøre ikke
enig

Gjorde min renlig på ca 14 dage.
Holdt øje med den.
Tog den ud når den havde:
sovet
leget
spist

Satte den sig på gulvet fik jeg lynhurtigt fat i den, sagde PUHA og bar den
udenfor hvor jeg roste den når den tissede.

Det har aldrig taget mig længere tid at gøre en hund renlig end de ca 14-21
dage ca.
og ingen af dem har taget skade af de PUHA'er de har fået.

Har dog aldrig gidet at stå op midt om natten men den lille sø har jeg så
fundet mig i.
Skal siges at mine hunde altid har sovet i fyrrummet indtil de var renlige.

--
Mvh.John
www.john.jp-web.dk

Fra : Søren LH

Dato : 11-01-06 21:38

"jopa" <spam@nøøø.invalid> skrev i en meddelelse
> [...]
> fundet mig i.
> Skal siges at mine hunde altid har sovet i fyrrummet indtil de var

Min blev renlig på tre uger uden at jeg var speciel obs på hvornår hun havde
sovet spist og leget. Men ud max. hver 1½ time. Irettesættelse var sådan set
umuligt, da jeg aldrig greb hende i at være urenlig, undtagen to gange, hvor
jeg så resolut tog hende og bar hende udenfor.

Det skal dertil siges at hunden altid havde adgang til det fri gennem
kattelemmen.

Mvh
Søren

Fra : Webpoint

Dato : 10-01-06 21:39

Hej Anne

Vi havde samme problem med vores hvalp, da den skulle vokse op med vores
datter på 3.

På det tidspunkt var hun slem til at bide negle og ved et tilfælde så vi, at
når hun havde fået smurt "go-negl" på, så bed hunden hende ikke.

Så vi tog lige en weekend, hvor alle hendes fingerspidser fik "go-negl" med
jævne mellemrum og det fik ham meget hurtigt på andre tanker. Der har været
1 tilbagefald, og der var det nok med at smørre 1 negl, så dampede
interessen af.

Go-negl er et meget ildesmagende produkt, som bl.a. kan fås i Matas, men pas
på sønnens neglerødder. Det kan svie lidt, når det påføres.

Kim

Fra : Anne

Dato : 11-01-06 06:38

1000 tak for de gode råd
Nu har vi da lidt at gå efter, jeg må nok sige at vi mest er
til PUHA når hun tisser inde, samt vi er hurtige til at lufte
hende når hun bla. har sovet, spist o.s.v
Men desvære har hun det med at tisse når vi kommer ind
efter en gå tur !! Hendes hømmer er ikke noget problem det gør hun ikke
inden hun planter sig midt i rummet og ser på os når hun skal lave hømmer,
derfor undre det mig det med hendes tissen !

Det med go-negl bliver taget i brug i dag
Det er helt sikkert værd at prøve Tak.

Anne.

Fra : Søren LH

Dato : 11-01-06 21:41

> [...]
> hende når hun bla. har sovet, spist o.s.v
> Men desvære har hun det med at tisse når vi kommer ind

Det er naturligt, en lille hvalp har ikke mandsmodet til at tisse derude
hvor alle kvarterets store voksne hunde har afmærket deres territorier. Så
den venter til den kommer hjem på eget territorie. Så hvis man bor i
lejlighed kan det måske tage lidt længere tid, men det skal nok komme.

Mvh
Søren

Fra : sn

Dato : 11-01-06 11:18

Anne wrote:
> Hej derude
>
> Vi har lige fået en total over skøn hvalp, vi har nu haft hende i
> lidt over en uge så hun er nu 10 uger gl.

Tillykke!

> Det jeg vil høre om er hvordan får vi hende bedst renlig og hvornår
> skal vi ha nået at gøre hende renlig ?

Jeg har selv haft en hvalp i 3 uger nu, så jeg har det med renligheden i
frisk erindring
Som alle de andre siger: Tålmodighed.
Ud med hvalpen tit - og BLIV ude til den har lavet noget. Der kan godt gå
15-20 minutter, men hvis I går ind igen uden hvalpen har forrettet, er det I
risikerer at den tisser så snart den kommer inden døre.
Masser af ros og evt. godbid når den gør sig ren udendørs.
Sker der uheld indendørs skal I sige NEJ, FY eller lign., hvis I ser det
ske, - ellers ikke. Selv om der blot er gået et halvt minut siden hvalpen
lavede en lille sø, kan den ikke forstå hvad I skælder ud for.

Nu har jeg det privilegium at kunne gå hjemme hele dagen ved hunden. Han
begyndte allerede på 4.dagen at gå til døren, og efter 14 dage var han stort
set renlig, og han sov også ret hurtigt igennem om natten.
Hvis der ligeledes er nogen ved jeres hvalp hele tiden, vil der ikke gå ret
lang tid før den er renlig.
Vær dog opmærksom på, at selv om den er "renlig" - altså selv går til døren
når den skal ud, så SKAL den altså også ud når den beder om det, - den kan
nemlig ikke holde sig ret længe.

Susanne Nielsen.

Fra : driver

Dato : 11-01-06 11:52

"Anne" <aevqFJERN@tele2adsl.dk> wrote in message
> [...]
> græder han, vi kan se at hun "bliver tist" når han græder og prøver at
> gøre det godt igen men så kommer hun til at snappe når hun vil slikke ham

Hej Anne.
Den dag vi havde fået vores hvalp var jeg hele tiden opmærksom på den. Da
den satte sig til at skide inden døre ( i stuen ), greb jeg den med min ene
hånd under røven og den anden hånd under brystet og bar den udenfor. Det er
selvfølgelig ikke så rart når hunden skider i hånden. Den fik ikke skæld
ud - bare sat udenfor. Siden da har den aldrig skidt indendøre, men bedt om
at komme ud.
mvh
driver

Fra : Anne

Dato : 11-01-06 16:23

Vil lige sige tak for de gode råd.
Nu vil vi så gå i krig med projetk renlig hund

mvh
Anne