Siberian Husky og træning
Fra : Mikael

Dato : 09-01-06 22:49

Hej, jeg kan godt se der er blevet skrevet om dem lidt længere nede, men jeg
har et problem...
Jeg er "nyudlært" hundetræner i DcH, og i søndags fik jeg så for første gang
mir helt "eget" hold. Det var en blandinghund, en schæfer og en husky.
Fantastisk flot hund, tænkte selv på at anskaffe mig en engang, men vi blev
enige om at den skulle simpelthen have for meget motion til os.

Anyway, da ejeren ankom med hunden, som er omkring et år, satte jeg mig ned
på knæ med siden til og alt det der, og han kom direkte hen til mig og gav
mig et slik på kinden. Så er man jo solgt! Men ejeren stod vitterligt med
munden på fuld gab og var meget forbløffet! Hun havde endnu ikke oplevet at
han selv gik hen til fremmede folk, han gemte sig som regl til de havde
været der så længe at han ikke kunne undgå dem. Det var jo en lækker start.
Men det sluttede så også der.

Jeg spurgte dem hver især hvad deres mål med at komme var, for at vi ligesom
havde noget at sigte efter, og ejeren til huskyen sagde at hun bare gerne så
at han ikke var så bange for folk, for hun ville gerne udstille ham, det er
jo også fint nok. Men det var så tydeligt at se på ham at han bare havde alt
for meget energi, så jeg foreslog hende at hun skulle komme noget før for at
få det værste energi løbet ud af ham. Dertil svarede hun at hun havde ham
aldrig til at løbe fri, fordi hun ikke kunne kalde ham til sig. Allerede der
tækte jeg: HVAD? En husky som ikke fik lov til at løbe sin energi ud? Er det
helt hen i vejret at tænke det?
Vi prøvede lidt indkald for at se hvor slemt det stod til. Og det virkede
som hunden ikke var klar over hvad den hed. Det skal vi nok få på plads. Men
han var fuldstændig ligeglad med godbider, hvad skal jeg tage med som han
måske synes om? Jeg prøvede med pølser og frolic.

Og det vigtigste spørgsmål, hvad skal jeg råde hende til mht motionen? Jeg
tækte selv på en sporsele og en stort stykke brænde bagefter han kan trække,
men holder det vand?
Og så tror jeg at jeg vil foreslå hende at tage ud i den nært liggende
hundskov og lukke ham løs. Evt selv tage med hvis hun er nervøs ved det.

Det skal lige siges at ejeren er ikke så gammel igen og det er hendes første
hund, jeg vil tro hun er omkring 19-20 år. Og hvordan får jeg lige forklaret
hende det på en pæn måde at det hun gør er forkert? Jeg vil frygtelig gerne
have de bliver ved med at komme. Men man kan virkelig se på hunden at den er
frusteret over at han ikke må løbe fri, men jeg kan godt se det fra hendes
side, det er ikke sjovt at lukke en hund løs, hvis man ikke er sikker på at
man kan kalde den til sig igen...

Jeg beklager at tråden blev så lang, men håber der er nogen der har holdt
ud, så jeg kan få noget hjælp...

Med venlig hilsen Winnie

Fra : Per Larsen

Dato : 09-01-06 23:34

> Jeg beklager at tråden blev så lang, men håber der er nogen der har holdt
> ud, så jeg kan få noget hjælp...
>
> Med venlig hilsen Winnie

Har ikke nogle erfaringer eller ideer, men syntes blot det er flot du går så
meget op i det !!!

Håber jeg kommer på et hold hvor der er en træner som dig !

--
Venlig hilsen
Per Larsen

Fra : qfha

Dato : 09-01-06 23:42

>Og hvordan får jeg lige forklaret
hende det på en pæn måde at det hun gør er forkert?

I hundetræning siger man tingene direkte, så det ikke er til at
misforstå. Ikke at du skal være uvenlig, men der er normalt ikke tid
til diverse omsvøb, og man må udtrykke sig så det trænger ind hos
hundeførerne.

>for hun ville gerne udstille ham, .....

Man her i Danmark normalt ikke udstille en blandingshund.

>Dertil svarede hun at hun havde ham
aldrig til at løbe fri, fordi hun ikke kunne kalde ham til sig

Hun skal starte med IKKE at kalde, blot gå, så skal dens usikkerthed
og flokinstinkt nok få den til at komme efter hende. Når den er på
vej hen til hende (tæt) kan hun sætte sig ned på hug og kalde dens
navn, når den når hende skal hun give udtryk for stor glæde.

Fra : Leyna

Dato : 10-01-06 12:38

On 9 Jan 2006 14:41:58 -0800, "qfha" <bt_s2002@yahoo.dk> wrote:

>Man her i Danmark normalt ikke udstille en blandingshund.

Som jeg forstod det er der heller ikke tale om en blanding, men et
hold med 3 hunde, hvoraf den ene var en blanding.

> [...]
>vej hen til hende (tæt) kan hun sætte sig ned på hug og kalde dens
>navn, når den når hende skal hun give udtryk for stor glæde.

Ja, det virker i hvert fald her. Jeg behøver ikke at kalde på mine
drenge når de er ude at spurte. Jeg skal blot vende næsen hjemad, så
kommer de.
--
Leyna
http://www.big-girls.dk

Fra : Mus

Dato : 10-01-06 14:45

> Som jeg forstod det er der heller ikke tale om en blanding, men et
> hold med 3 hunde, hvoraf den ene var en blanding.

3 hunde - hvor læser du det henne? er jeg blevet blind

Som jeg forstår det er det balndingshunden Husky/schæfer der er et problem
og den de gerne vil udstille.

> Ja, det virker i hvert fald her. Jeg behøver ikke at kalde på mine
> drenge når de er ude at spurte. Jeg skal blot vende næsen hjemad, så
> kommer de.
> --

Nu er der jo Husky i den, så det er ikke sikkert det virker. De er vist lidt
anderledes end mange andre racer.

LN

Fra : Leyna

Dato : 10-01-06 19:45

On Tue, 10 Jan 2006 14:44:44 +0100, "Mus" <Bastian@sol.dk> wrote:

>"Leyna" <leyna@leyna.dk> skrev i en meddelelse

>3 hunde - hvor læser du det henne? er jeg blevet blind

Har selvfølgelig slettet det oprindelige indlæg, men da det er ET
HOLD, så gik jeg ud fra at det var en Schæfer, en Husky og en
blanding.
Det var bare sådan jeg læste det.

--
Leyna
http://www.big-girls.dk

Fra : Mus

Dato : 10-01-06 20:44

> Har selvfølgelig slettet det oprindelige indlæg, men da det er ET
> HOLD, så gik jeg ud fra at det var en Schæfer, en Husky og en
> blanding.
> Det var bare sådan jeg læste det.

He he ja jeg misforstod det totalt. Forstod godt det var et hold, men troede
problemhunden var en blanding mellem en Husky og en schæfer. Og ja det var
jeg åbenbart ikke den eneste der læste sig til.
Må have nogle skolepenge tilbage

LN

Fra : Mus

Dato : 10-01-06 01:41

> [...]

der
> tækte jeg: HVAD? En husky som ikke fik lov til at løbe sin energi ud? Er

Nu ved jeg faktisk lige så lidt om huskyer som du gør Men kender en der
har haft en - også en blanding. He he sikken erfarringsgrundlag at rådgive
ud fra. Håber andre herinde ved mere
Den kan jo godt løbe sin energi ud, uden at løbe løs. Feks ved at trække
manden på en slæde(med hjul) feks.
De vil vist meget gerne løbe løbe og løbe. Den jeg kender til lærte faktisk
aldrig at løbe løs. Om det er sværere for denne race eller om det er
tilfældigt ved jeg ikke. Det kommer jo også an på om dens sind mest er efter
Huskyen eller schæferen. Øv evt indkald med lang line, hvis ejeren er
usikker og du heller ikke kender hunden endnu.

> [...]
> han var fuldstændig ligeglad med godbider, hvad skal jeg tage med som han
> måske synes om? Jeg prøvede med pølser og frolic.

vores hund brød sig i sine unge dage ikke om godbidder. Han var faktisk
totalt ligeglad med dem. Han er trænet via leg. Men lige netop at træne via
leg egner sig super til vores race (en legesyg Boxer . Om en husky
stresser op ved dette ved jeg ikke.

> [...]
> Og så tror jeg at jeg vil foreslå hende at tage ud i den nært liggende
> hundskov og lukke ham løs. Evt selv tage med hvis hun er nervøs ved det.

Pas på, hvis den bare løber og løber. Undersøg først mere om racen, ligesom
du er godt i gang med her.

> [...]
> side, det er ikke sjovt at lukke en hund løs, hvis man ikke er sikker på

Er du sikker på den er frustreret over ikke at måtte løbe fri eller at den
bare ikke må løbe/arbejde.
Man kan godt sige tingene på en pæn måde og stadig direkte. Men vær lidt
mere sikker på du ikke selv rådgiver vedkommende forkert. Det er jo ikke
sikkert ejeren gør noget forkert??? En husky er jo en lidt speciel race og
derfor synes jeg også det er super du spørger dig lidt frem. Måske er det
bedste råd faktisk at vedkommende træner i en spsecial klub for Huskyer?

ville lige se om jeg kunne finde noget info på nettet
Fandt lige denne side og der står faktisk lidt info om racen også mht at
lade hunden løbe frit.

http://www.siberianhusky.dk/

LN

Fra : Hermann Holm

Dato : 10-01-06 02:56

"Mikael" <dsl128833@vip.cybercity.dk> wrote in

> Det skal vi nok få på plads. Men han var fuldstændig ligeglad med
> godbider, hvad skal jeg tage med som han måske synes om? Jeg prøvede
> med pølser og frolic.

Jeg har god erfaring med tørfisk. Der er ikke mange hunde der ikke kan lide
dem.

Ellers prøv med dens yndlingsbold eller lignende.

> Og det vigtigste spørgsmål, hvad skal jeg råde hende til mht motionen?
> Jeg tækte selv på en sporsele og en stort stykke brænde bagefter han
> kan trække, men holder det vand?

Ikke endnu. Den skal være udvokset (1½ - 2 år) før man begynder med tunge
træk. Start med sporsele og en lille fyldt vanddunk (2-5 liter)

> Og så tror jeg at jeg vil foreslå hende at tage ud i den nært liggende
> hundskov og lukke ham løs. Evt selv tage med hvis hun er nervøs ved
> det.

Spidshunde skal have meget motion. Jeg cykler med min (det er en grønlandsk
slædehund) hver dag, men ikke mere end ca. en kilometer ad gangen, 2-3
gange, da hun kun er 7 mdr.. Så kommer hun op i ladet ( det er en trehjulet
ladcykel). Derefter en tur i Søndermarken en times tid eller to så hun får
brændt lidt energi af ved at lege med de andre hunde.

Hun bør nok ikke cykle langt med hunden før den er 1½ - 2 år gammel.

Hun kan også løbe med den.

Hermann Holm

--
Af alle seksuelle afvigelser er afholdenhed den mest bizarre..........

Fra : Anti Buhund

Dato : 10-01-06 08:06

Det er de færreste husky-ejere, der lader deres hunde løbe løs. Jeg
kender en enkelt som gør det, og hun har fortalt, at der gik
fuldstændig panik i alle husky-ejerne, da en af hendes hunde sprang ud
af bilen uden snor på en dag hvor de var til løb. Alle kastede sig
efter hunden for at fange den og stod måbende tilbage, da hun bare
kaldte på den og den reagerede på det.
Så det kan altså lade sig gøre, men man skal nok ikke satse på det.
Det er en race som har så mange instinkter tilbage, at den godt kan
klare sig i naturen. Den kommer ikke nødvendigvis tilbage igen, hvis
den stikker af. Det kan også være at naboen kommer til at mangle et
par får, hvilket man ikke bliver særlig populær af. Det har min
bekendte oplevet med hendes da de brød ud af hundegården på et
tidspunkt.

En husky er ikke en god familiehund, der kan klare sig med nogle små
gåture om dagen og ellers hygge sig i haven. Det er heller ikke nok,
at den får lov til at løbe. Det er en hund der skal have lov til at
trække og helst nogle timer hver dag. Så det er på med selen og så
kan man starte med, at den får lov til at trække ejeren på en 1½
times gåtur og senere gå over til, at den trækker en cykel eller en
vogn.

Jeg håber for ejeren af den pågældende hund, at den har arvet noget
efter schæferen, for ellers får hun nok svært ved at køre den træt
mentalt. Den kommer til at kede sig af almindelig træning.

Ideen med at prøve tørfisk synes jeg var god, og jeg synes også det
er værd at prøve at gå spor med den.
Jeg ville nok også prøve at præsentere den for et kaninskind eller
lignende til en trækkeleg.

Held og lykke med projektet

Susanne & Anti

Fra : fam. Ager

Dato : 10-01-06 08:44

"Anti Buhund" <sp@vejle.ds.adp.com> skrev i en meddelelse
[...]

---------------------------------

jeg vil også anbefale at de køber en god sele, træk kan være mange ting. vi
har her i vinter lært vores hunde at trække ungerne på bobslæde, og jeg har
lige købt et par rigtige seler til dem.
se evt. her; http://www.hike.dk/
det er slet ikke så dyrt med en god træksele, X back selerne er rigtig gode.
mvh. marie

Fra : dpl

Dato : 10-01-06 13:05

fam. Ager skrev:

> [...]
> se evt. her; http://www.hike.dk/
> det er slet ikke så dyrt med en god træksele, X back selerne er rigtig gode.

Tak for tippet. Jeg har længe overvejet at få sådan en sele til vores to
bernharder. Troede de var meget dyrere. Ved du noget om størrelserne.
Kan næsten regne ud vi skal have den største, men mon den er stor nok
til en hund på 70+ kg?

Hilsen Dorthe
http://www.vildkat.dk

Fra : fam. Ager

Dato : 10-01-06 13:35

"dpl" <dplahrmann@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> næsten regne ud vi skal have den største, men mon den er stor nok til en

--------------------------------------

jeg har lige fået mine hjem i dag, men jeg skal nok have begge byttet da de
strammer meget om halsen synes jeg, jeg afventer svar fra dem fra hike.

du skal som udgangspunkt gå ud fra 3 mål, ad 1 = hovedmål
ad 2
= brystmål
ad 3
= fra skulderblad til halerod.
de 3 mål bad han mig om, da jeg spurgte om hvilke størrelser jeg skulle
bruge til mine boxere
de sidder ellers meget fint på hundene, bortset fra halsen.
men send dem en mail, de er hurtige og flinke.

mvh. marie

Fra : Benny Mortensen

Dato : 10-01-06 11:13

Jeg klippede det hele, ikke fordi det var noget vrøvl, men du ved sikkert
godt, hvad du selv har skrevet ...

Det bedste ejeren kan gøre, er at anskaffe sig, en god træksele, og så
spænde vuffi for cyklen, og så tage et par ture ind til supermarkedet,
købmanden, eller bageren.
Rulleskøjter er også fine, men dur ikke om vinteren.

Som jeg vist har skrevet før, Husky'en er et trækdyr, og den har det faktisk
kun " Rigtigt godt " når den trækker, og den er rigtigt god til det.

Husky'er er ikke egnede til at gå løs.

Udstille, så må jeg antage, at der var 3 hunde på dit hold, og det ikke var
en Husky blandet med Schæfer

Men du har ret, uforskammet smuk hund.

Det vil være gavnligt, altid at bruge kommandoer, for henholdsvis højre &
venstre, samt slække farten, stoppe, og sætte igang. Stå, sit & dæk, vil da
også være på sin plads, men de er ikke meget for at være i ro, så stå,
bliver meget let til en temmelig utålmodig trippen .

M.V.H....Benny..

Fra : Mus

Dato : 10-01-06 14:50

> Udstille, så må jeg antage, at der var 3 hunde på dit hold, og det ikke
var
> en Husky blandet med Schæfer

Ha ha bu forstod jeg den også. Måtte lige læse igen. opfattede også det
skrevne som om at det var en blandingshund.Schæfer/husky, der var problemet
..

LN

Fra : Mikael

Dato : 10-01-06 18:23

I har ret, det drejer sig om 3 hunde ialt, en blandinghund, en schæfer og en
3. hund som så er en Husky. Jeg foreslog hende også hun kunne cykle med ham,
men det turde hun ikke, da hun var ræd for at den ville trække af med
hende... Jeg tror jeg vil foreslå hende det med en sele og en vanddunk... Jo
mere jeg tænker over det, så tror jeg desværre at hun måske er en af de der,
som bare skal have en flot hund, "og så finde vi ud af resten senere..." Men
jeg håber at kunne "omvende" hende. Hvis hun skal udstille, er hun også nødt
til at få hunden til at se ud som den er glad og har udståling, lige nu er
den bare flot. Det er jo ikke alle det er så heldige at have hunde som bare
er glad for hvad som helst mor deltager i.

Jeg tækte på om det var normalt at de var meget reserveret? Det er ikke lige
den opfattelse jeg har fået af dem ellers...
Men mange tak for de mange svar!

Winnie

Fra : JR 2610

Dato : 10-01-06 19:13

Jo husky _kan_ være meget reserverede... men reserveret er ikke det samme
som sky!

Hvis din "elev" er bange for at hunden skal trække så hårdt i cyklen, så de
vælter, så anbefal hende at købe en "Springer", som er en dims, der spændes
fast på cyklen... Jeg har set den klare en meget ivrig Rottweiler, så mon
ikke den kan holde til en bette Husky også
Springeren kan skaffes hos bla Maxsøes dyrefoder i Rødovre... da jeg købte
den for ca 3 - 4 år siden, var prisen vist nok 400 kr... Lidt pebret måske,
men jeg må indrømme at de penge hurtigt er sparet, hvis det betyder at jeg
undgår at vælte med cyklen - og dermed også slipper for en solid
dyrlægeregning eller en sygemelding til mit job

Mvh Ann - der bruger Springer, når jeg cykler med min sheltie