Basset Hound
Fra : Jonas

Dato : 03-01-06 20:29

Hej,

Er der nogen her, som har en Basset Hound, og som kan fortælle lidt om
racen?

Hvad er prisen for en Basset Hound?

Jonas

Fra : pwh

Dato : 03-01-06 20:40

Jonas wrote:
> Hej,
>
> Er der nogen her, som har en Basset Hound, og som kan fortælle lidt om
> racen?

Nej, men ikke for at virke negativ så kender jeg nogen der fik en Basset
fordi den så så sød ud, det fortrød de bitterligt, jeg uddyber gerne hvis det er

/Jens

Fra : Jonas

Dato : 04-01-06 19:11

> [...]
> fordi den så så sød ud, det fortrød de bitterligt, jeg uddyber gerne hvis

Hej Jens,

Du må meget gerne fortælle mere

Jonas

Fra : pwh

Dato : 04-01-06 21:10

Jonas wrote:

> Hej Jens,
>
> Du må meget gerne fortælle mere
>
> Jonas

Så meget kan jeg nu heller ikke fortælle dig om den,
Dorthe dækker med sit indlæg meget godt de negative sider.
Jeg fik selv en klar fornemmelse af at de var rimeligt trætte af den hund
til sidst, da den var blevet voksen gad den dårligt gå tur mere, den legede
ikke med andre hunde, og var faktisk jævnt hen et kedeligt bekendtskab.

/Jens

Fra : dpl

Dato : 03-01-06 21:42

Jonas wrote:
> Hej,
>
> Er der nogen her, som har en Basset Hound, og som kan fortælle lidt om
> racen?
>
> Hvad er prisen for en Basset Hound?

Hejsa
Vi har sidste forår sagt farvel til vores basset hound Arthur, en skøn
fyr vi fik gennem et internat for 5 år siden. Prisen på bassets er vist
nogenlunde den samme som andre racehunde, dvs. fra kr. 5.000 og opefter,
typisk 6-7.000.

Det er en helt speciel og charmerende hund, men ikke uden problemer,
både hvad angår helbred, opdragelse og opførsel. Og jeg må sige, så glad
vi end var for ham, har vi besluttet ikke at få en hund af denne race
igen. I stedet valgte vi at få endnu en skt. bernhard, af hvilken vi i
forvejen havde en. Og det ses tydeligt på dem, at lige børn trods alt
leger bedst.

Der kan siges mange positive ting om racen. Den er sjov og speciel, de
er kæmpe personligheder, passende i størrelse, normalt elskelige imod
børn og andre dyr osv. Så i stedet vil jeg nævne de negative ting vi
stødte på.

Helbred. Tendens til dårlig ryg, nyreproblemer, hudproblemer og andet.

Opdragelse. De er stædige! Ikke altid lige nemme at gøre renlige, og
forklare at man ikke skal tygge ditten og datten i stykker. Arthur
opnåede såmænd 0 pkt. i DcH's hvalpeprøve, hvor vores skt. bernhard fik
max pkt. i samme prøve *smil*.

Opførsel. De er stædige! Har svært ved at gå uden snor, svært ved at
acceptere en underordnet rolle, svært ved at tro på, at man ikke må sove
i sengen om natten ( i hvert fald i Arthurs tilfælde ).

Så en sjov, svær, umulig, dejlig og besværlig hund, der kan være det
hele værd, hvis man har tid og tålmodighed. Men ikke en hund jeg selv
ville anbefale en førstegangskøber, helt sikkert.

Hilsen Dorthe
http://www.vildkat.dk/

Fra : Jonas

Dato : 04-01-06 19:32

> [...]
> værd, hvis man har tid og tålmodighed. Men ikke en hund jeg selv ville
> anbefale en førstegangskøber, helt sikkert.

Hej Dorthe,

Tak for beskrivelsen af dine egne oplevelser med Basset Hound.

Vi er ikke førstegangskøbere af hund. Faktisk leder vi efter en legekammerat
til vores Lhasa Apso-tæve på snart 3 år. Hun er uden stamtavle, og måske
derfor tungere/større end Lhasa Apso normalt er......men for os er jo hun
bare den bedste. Du skriver, at lige hunde-børn leger bedst, og vi har da
også overvejet om vi skal finde en race, der ender på nogenlunde samme
vægtskala som vores hund. Vi har drøftet mange racer.....og det var under
alle vores søgninger på nettet, at min kone faldt for Basset Hound.

Men vi drøfter stadigvæk og gode forslag modtages gerne

Venligst

Jonas

Fra : dpl

Dato : 04-01-06 22:01

Jonas wrote:

> [...]
> alle vores søgninger på nettet, at min kone faldt for Basset Hound.
>
> Men vi drøfter stadigvæk og gode forslag modtages gerne

Hej Jonas
Ja, vores oplevelse er, at de to bernharder passer noget bedre sammen.
Men ikke desto mindre var de to hanhunde bedste venner fra første dag,
og vægtmæssigt tror jeg ikke ulighed betyder så meget. Problemet var
mere forskellen i aktivitetsniveau, og så pelstykkelse. Dvs. når
bernharden lå ude og rullede sig glad i en snebunke, ville Arthur
hellere ligge foran brændeovnen. Og hvor Nansen ikke ænser regn, så
hadede Arthur det. Så de havde ikke så meget glæde af hinanden, som de
kunne have haft, og som vi ser de to bernharder have nu.

Nu er det jo så populært med billeder her i gruppen, så her kommer et af
Nansen og Bobo, samt et af de gamle venner Nansen og Arthur:

http://www.kishka.dk/images/div/snehunde1.jpg
http://www.kishka.dk/images/hunde1.jpg

Hilsen Dorthe

Fra : Henk Rasmussen

Dato : 04-01-06 23:10

Hej Dorthe

Må jeg nappe billedet af Nansen og Arthur og benytte det på min hjemmeside?

Mvh.
Henk
Én gang Basset Hound - altid Basset Hound
http://www.bassethound.dk

Fra : dpl

Dato : 08-01-06 18:14

Henk Rasmussen skrev:
> Hej Dorthe
>
> Må jeg nappe billedet af Nansen og Arthur og benytte det på min hjemmeside?
>
> Mvh.
> Henk

Ja, det må du da gerne.
Hilsen Dorthe
http://www.vildkat.dk

Fra : Peter \(8450\)

Dato : 16-01-06 11:41

> Er der nogen her, som har en Basset Hound, og som kan fortælle lidt om
> racen?
> Hvad er prisen for en Basset Hound?

Hej Jonas.

For at starte med det sidste, så gav vi 6.500kr. for vores Basset, og de
andre steder vi kiggede lå prisen også mellem 6-7000kr.
Han er 2 år og nogle måneder, og kan ses her:
http://hunde.dyregalleri.dk/html/gal_visbil.asp?ID=1857

Det er en dejlig rolig familiehund, som elsker at være sammen med andre,
både mennesker, hunde og katte. Vi snakker faktisk om at anskaffe en mere,
da han virkelig trives når han har selskab, og godt kan blive lidt ked af
det når han er alene hjemme (har vi fået af vide af naboen). Vores kat har
vi desværre mistet for et ½ år siden, den har han ellers haft meget glæde
af. Han kan sagtens være alene en almindelig arbejdsdag, i hundegården hvor
han også kan gå ind i en lun garage. Det er mest om natten det kniber, hvis
vi f.eks. i en weekend skal ud om aftenen, og vi ikke kan have ham med. Det
lader til at han er lidt mørkeræd.

Det bedste han ved er at ligge i sofaen sammen med far og mor, og evt. blive
nusset på maven. Han er en rigtig hyggehund. Om aftenen ender det som regel
med at han ligger og sover på gulvet ved sofaen, hvor vi så kan bruge ham
til at varme vores tæer

At gå tur, det kan godt tage sin tid. Basset Hounds er sporhunde, og det kan
man tydeligt se når man går tur. Næsen er meget nede i jorden, og hvis der
lige har gået en anden hund kan det godt gå hurtigt med at komme fremad,
ellers kan det også gå _meget_ langsomt fordi alt skal undersøges og snuses
til.

Han kan godt være lidt for selvstændig nogle gange, og være periodisk døv
når man kalder på ham, mens han står og snuser til noget spændende. Og..
tjah.. hvad er der ellers at sige? Vi har ikke haft nogen helbredsmæssige
problemer med ham endnu, men han er jo også kun 2 år. At Basset Hounds tit
får rygproblemer har jeg dog hørt fra andre Basset-ejere er noget vrølv, så
det håber vi også at slippe for. Det eneste problem han har, er at han har
en tendens til at få øremider, fordi der ikke er meget udluftning under de
store ører... vores dyrlæge sammenlignede det med at vi nok også ville få
tendens til fodsvamp hvis vi havde gummistøvler på døgnet rundt. Løsning:
Gøre hans ører rene jævnligt, og sørge for at lufte lidt ud (f.eks. med et
hårelastik i ørerne når han skal spise, så de ikke blive så beskidte)

--
Mvh.
Peter Bak