Alene hjemme
Fra : SonofonoS

Dato : 02-01-06 11:56

Hej Med-hunde-ejere...

Vi (mig og konen) har en Dobermann hvalp på 15 uger. Den har lidt
problemer med at være alene hjemme. Hvordan klarer vi bedst det? Både
for hunden, os og inventaret. Skal den have så meget plads som muligt
eller kun et lille rum, f.eks. bryggers? Den kan godt lide at tygge i
ting der ligger og flyder, så ethvert fravær fra huset, skal indledes
med en grundig oprydning. Han er normalt alene i ca. 8 timer i
hverdagen. Det ser ikke ud til at det er længden af fraværet der
generer, da der tit efter en indkøbstur på 1 time også er røget et
par ting i gabet. :)
Han er heldigvis ikke gået igang med møbler og andet stort - kun
småting som er inden for rækkevidde - og den bliver kun større og
større... :)

Håber på nogle gode råd.

SonofonoS

Fra : fam. Ager

Dato : 02-01-06 12:09

"SonofonoS" <henrik@wendelbo-hansen.dk> skrev i en meddelelse
[...]

-------------------

til en start, så gør som i plejer, ryd væk hvad den ikke må destruere, køb
nogle massive tyggeben, marvben med fyld, aflagte sokker med knuder på osv.
og se om det kan løses på den enkle måde.. hvalpe er nysgerrige, og da de
ikke har fingre at pille med, så er det tænderne..
mvh. marie

Fra : SonofonoS

Dato : 02-01-06 12:26

Ok - tak for rådet. Men hvad med pladsen? For vores skyld må han gå
i hele huset. Men på grund af hans tendens til at bide i ting, er
soveværelset og badeværelse lukket af når han er alene. Eller har
han adgang til stue, gang og køkken. Ca 50m2 vil jeg tro.
Vi har også på fornemmelsen at det er af ren kedsomhed at han bider i
andet end sine egne ting. Men alt nyt er jo spændende. Han har et par
gamle ½ liters cola-flasker som er gode at tygge i, samt en række
gummibidedyr og stort marvben.

SonofonoS

Fra : fam. Ager

Dato : 02-01-06 13:40

[...]

--------------------

jeg synes ikke, efter hvad du skriver, at det er et decideret alene hjemme
problem han har, han er hvalp og nysgerrig.
hvis han er vant til at have hele huset og virker tryg ved det, så lad det
blive sådan. nogle gange kan det give bagslag at lave for meget om på
tingene. forny hans tilladte tyggeting så han ikke har de samme altid. hav
evt en kasse stående med hans ting i, det kan han også få tid til at gå med.
men jeg vil da mene at i sagtens kan lukke af til badeværelse og
soveværelse, hvis han ellers har resten af huset.
et godt tip er at blande hans foder med leverposteg, proppe blandingen i et
hult marvben og fryse det, det kommer der lang tids beskæftigelse ud af.
små papkasser med guffer i, har været et hit herhjemme, eller mælkekartoner.
mvh. marie

Fra : SonofonoS

Dato : 02-01-06 14:51

Tak for rådene. Det lyder godt nok til at det bare er et spørgsmål
om aktivering. Så må jeg hjem og være lidt opfindsom. :) Ideen med
benet og den frosne indmad lyder som en god ide - det skal prøves. :)

SonofonoS

Fra : Kito

Dato : 03-01-06 07:36

[...]

Jeg havde samme problem med en kleiner Münsterlænder. Der gik næsten 1½ år
inden problemet var ovre.Jeg opdagede at problemet var størst når området
den kunne bevæge sig i blev for stort?
I dagtimerne er den i hunde gård.
Vi løste problemet med en meget stort bur inde i huset,
hvor hunden blev sat ind i når vi ikke var hjemme.
(2 til 3 timer pr gang).
Han er nu ude af buret og vi har ikke længere problemer.
( vi har 2 hunde så han var ikke alene hjemme)
Buret kan klappes sammen og vi gav ca 1000 kr for det. Er du intereseret i
buret er du velkommen til at skrive ind.

vh
Poul

Fra : fam. Ager

Dato : 03-01-06 07:53

"Kito" <FUCK*SPAM!@get2net.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> Buret kan klappes sammen og vi gav ca 1000 kr for det. Er du intereseret i
> buret er du velkommen til at skrive ind.

buret kan være til stor hjælp i mange tilfælde, men jeg synes kun at det
skal tages i brug hvis problemet er massivt, og kan de løse det med de
nævnte ting, vil jeg mene at det er det bedste.
nogle hunde trives bedst på små arealer, mens andre helst skal have det hele
for at føle sig trygge. det jeg lagde vægt på i mit svar, var at det bare er
en hvalp, og adfærden er ganske normal for en nysgerrig hvalp.
jeg har også haft brug af et bur i en periode, men her var problemerne langt
mere massive.
er der flere hunde, kan den der ikke er i bur, stresse burhunden op, og
omvendt, så det kan i nogle tilfælde være en dårlig løsning.
mine 2 yngste hunde er 16 og 18 mdr. og de kan da også ind i mellem lave
samme nummer, jeg har fået vanen på rygraden med at fjerne hvad der måtte
ligge på gulvet af spændene ting, og de har altid noget tilladt liggende
rundt omkring til at fornøje sig med, incl. en håndfuld guffer smidt rundt
omkring.

mvh. marie