Hjælp
Fra : Ann Jensen

Dato : 25-12-05 08:26

Hej allesammen
Jeg har været med jer på side linjen, og fulgt med i hvad der sker jer inde,
men nu behøver vi jeres HJÆLP.
Den ene af vores tæver på 2½ år er begyndt og gnaske i vægene (og ja hun får
nok og spise).
håber at i kan hjælpe os med hvorfor hun gør det og hvordan vi får hende til
og lade vær igen??
julehilsen fra Ann

Fra : Broegger

Dato : 25-12-05 10:13

"Ann Jensen" <xafie@tele2adsl.dk> skrev

> [...]
> hun får nok og spise).
> håber at i kan hjælpe os med hvorfor hun gør det og hvordan vi får

Hvorfor bliver du ved med at poste dit spørgsmål? Det er da ikke særligt
høfligt.

Og du har fået et svar! Jeg ville nok også sige "Nej", når hun prøver!

--
Hilsen Thomas

http://www.broeggerklanen.dk

Fra : Karin

Dato : 25-12-05 13:53

Broegger wrote:

> [...]
> høfligt.
>
> Og du har fået et svar! Jeg ville nok også sige "Nej", når hun prøver!

Ann spørger om nogen har et bud på hvorfor hunden gør det. Så hjælper
det jo ikke at man bare foreslår at hun skal sige "Nej". Hunden gør det
jo af en eller anden grund, men det kan være svært at sige hvorfor når
vi andre ikke kender hunden. Men måske kan Ann fortælle lidt mere om hunden:

- Er der noget som er ændret i hundens hverdag? (mere alene hjemme,
færre aktiviteter, mindre opmærksomhed, forholdet ml. hundene i hjemmet
osv.)
- Hvor længe har det stået på?
- Er det i bestemte situationer? (f.eks. kun når den er alene?)

Det her pokkers nytårsfyrværkeri får også ofte hundene til at opføre sig
mærkeligt. Kan det tænkes at hunden er bange og "afreagerer" ved at
gnaske i væggen?

For at man kan finde en ordentlig løsning må man finde ud af årsagen! At
sige "Nej" fjerner kun symptomet.

Karin

Fra : Søren LH

Dato : 25-12-05 14:59

"Karin" <ran_slirp_a@get2net.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> i væggen?
>
> For at man kan finde en ordentlig løsning må man finde ud af årsagen! At

Ann spørger først og fremmest om hjælp til at få hunden til at lade være.

Karin altså, når min hund foretager sig noget uhensigstmæssigt, så siger jeg
nej, og så holder den normalt op. Den skal jo trods alt have at vide at
noget er forbudt, hvorfor skulle den ellers lade være med en adfærd, hvis
den finder behag i den. Så hvis man ikke engang har forsøgt at sige nej, når
hunden udfører adfærden, kan jeg ikke så nogen grund til større dybdegående
analyser.

Jeg synes mit indlæg lagde tydeligt op til at vi skal vide noget mere for at
forstå at der er tale om et problem. Og jeg forstår ikke hvorfor Ann ikke
tager dialogen op i stedet for at gentage sit oprindelige idlæg gang på
gang. Det er en mærkelig form for kommunikation.

Mvh
Søren

Fra : Ukendt

Dato : 25-12-05 15:58

"Søren LH" <slh@DELETEcity.dk> skrev i en meddelelse news:43aea5b5$0$38698

> Og jeg forstår ikke hvorfor Ann ikke tager dialogen op i stedet for at
> gentage sit oprindelige idlæg gang på gang. Det er en mærkelig form for
> kommunikation.

Det er jo muligt, at hun ikke kan se de første indlæg. Det sker jo i NG
nogengange...

--
Mvh. www.tjekmig.dk
http://tjekmig.dk/forum/

Fra : Karin

Dato : 27-12-05 15:35

Søren LH wrote:

> [...]
> hunden udfører adfærden, kan jeg ikke så nogen grund til større dybdegående

Søren altså , du har selvfølgelig ret i at man kan sige "nej" hvis
hunden gør noget som den finder behag i (f.eks. hvis hunden vil snuppe
noget lækkert fra bordet). Men i dette tilfælde lyder det for mig mere
som en hund som er frustreret over et eller andet (alene hjemme?,
fyrværkeri?) fordi ejeren fortæller at det er et pludseligt opstået
problem (og så godt smager en væg vel heller ikke selv for en hund?).

Hvis der er tale om et adfærdsproblem må ejeren løse det først, for så
forsvinder problemet med væg-gnaskeriet sandsynligvis også.

> [...]
> tager dialogen op i stedet for at gentage sit oprindelige idlæg gang på
> gang. Det er en mærkelig form for kommunikation.

Det virker som om Ann har problemer med at poste hertil siden det samme
indlæg er kommet igennem 3-4 gange. Måske har hun slet ikke læst vores
svar....

Karin

Fra : pwh

Dato : 27-12-05 17:56

Karin wrote:
> Søren altså , du har selvfølgelig ret i at man kan sige "nej" hvis
> hunden gør noget som den finder behag i

Det mener du forhåbenligt ikke, mine finder da behag i mange ting
uden de derfor får skælud

/Jens

Fra : Karin

Dato : 27-12-05 22:58

pwh wrote:

> Det mener du forhåbenligt ikke, mine finder da behag i mange ting
> uden de derfor får skælud
>
> /Jens

Ups, nej, selvfølgelig skal man kun sige "Nej" hvis hunden gør noget
"forbudt" som den finder behag i (f.eks. snupper en bøf fra bordet).
Godt set, Jens

Karin

Fra : Søren LH

Dato : 27-12-05 23:07

> Ups, nej, selvfølgelig skal man kun sige "Nej" hvis hunden gør noget
> "forbudt" som den finder behag i (f.eks. snupper en bøf fra bordet).
> Godt set, Jens

Det kommer jo an på hvordan man definerer "Nej": Som at noget er forbudt,
eller at hunden skal ophøre med det den er i gang med.

Mvh
Søren

Fra : Karin

Dato : 27-12-05 23:38

Søren LH wrote:

> [...]
>

> Det kommer jo an på hvordan man definerer "Nej": Som at noget er forbudt,
> eller at hunden skal ophøre med det den er i gang med.

Det Jens mente (tror jeg) var at jeg havde fået formuleret mig forkert
så det lød som om, at man skulle sige "nej" hver gang hunden fandt noget
behageligt. Det er jo selvfølgelig noget vrøvl...

Karin

Fra : pwh

Dato : 28-12-05 08:44

Karin wrote:
> Det Jens mente (tror jeg) var at jeg havde fået formuleret mig forkert
> så det lød som om, at man skulle sige "nej" hver gang hunden fandt
> noget behageligt. Det er jo selvfølgelig noget vrøvl...

Det kommer jo helt an på hvilken hund man ønsker sig at få,
er formålet en usikker, ulykkelig og stresset hund er det da vejen frem

/Jens

Fra : pwh

Dato : 28-12-05 08:42

> Det kommer jo an på hvordan man definerer "Nej": Som at noget er
> forbudt, eller at hunden skal ophøre med det den er i gang med.
>
> Mvh
> Søren

Og forskellen for hunden er ???

/Jens

Fra : Søren LH

Dato : 28-12-05 09:42

> Og forskellen for hunden er ???
>
> /Jens

Hej Jens,

Her kommer et eksempel: Du går med din hund fri. Der kommer en en person med
en anden hund i line imod. Din hund vil over til den anden hund. Du siger
"nej" fordi:

1 - Som at noget er forbudt:
Det er forbudt for din hund at nærme sig andre hunde overhovedet.

2 - hunden skal ophøre med det den er i gang med:
Den skal ikke nærme sig pågældende hund lige nu, men den må måske godt en
anden gang, eller om lidt.

Mvh
Søren

Fra : pwh

Dato : 28-12-05 10:51

> [...]
>
> 2 - hunden skal ophøre med det den er i gang med:
> Den skal ikke nærme sig pågældende hund lige nu, men den må måske

Det kan jeg da godt følge, men mit spørgsmål var hvad forskellen for hunden var,
jeg tvivler på at en hund fanger de finere nuancer, den skal jo blot stoppe
en given handling ved et nej, jeg forlanger ikke den forstår hvorfor

/Jens

Fra : Søren LH

Dato : 28-12-05 17:23

> [...]
> stoppe
> en given handling ved et nej, jeg forlanger ikke den forstår hvorfor

Det er da ikke en fin nuance om noget er forbudt eller tilladt. Du har da
også lært dine hunde at visse ting er forbudt, det har du da selv givet
udtryk for. Jeg forstår slet ikke hvad det er der er svært at
forstå.........

Mvh
Søren

Fra : pwh

Dato : 28-12-05 19:35

> [...]
> har da også lært dine hunde at visse ting er forbudt, det har du da
> selv givet udtryk for. Jeg forstår slet ikke hvad det er der er svært

Jeg tror vi snakker forbi hinanden, jeg mener blot at kommandoen
"Nej" betyder at noget er forbudt i det øjeblik.
Selfølgelig forventer jeg da at mine hunde så finder ud af at det altid
er forbudt hvis der hvergang bliver sagt nej til den handling.
Men for hunden skal kommandoen jo ikke gører nogen forskel,
den skal stoppe med hvad den er igang med.
Jeg har ikke lært mine to forskellige kommandoer mht forbudte ting
hvis det er det du mener, nej betyder nej altid

/Jens

Fra : pwh

Dato : 28-12-05 08:41

> Ups, nej, selvfølgelig skal man kun sige "Nej" hvis hunden gør noget
> "forbudt" som den finder behag i (f.eks. snupper en bøf fra bordet).
> Godt set, Jens
>
> Karin

Hehe

/Jens