Vinterdæk.
Fra : Leif Christensen

Dato : 08-01-06 15:25

Hej alle læsere.

Jeg har i dag en Toyota Corolla Verso som er fire år gammel. Jeg overvejer
at anskaffe vinterdæk til bilen. De nuværende dækdimensioner er 195/60 R15.
Hvis jeg om få år anskaffer en anden bil f.eks.samme model (den nyere model
af Toyota Corolla Verso anvender 205/55 R16) kan jeg så bruge de samme
vinterdæk, eller skal vinterdæk og sommerdæk have samme dimensioner? Det er
jo ærgerligt kun at kunne bruge nye vinterdæk få gange.

De bedste hilsener, Leif.

Fra : Henrik Jørgensen

Dato : 08-01-06 15:48

Mener ikke at der er plads, da din gamle bil køre med 15 tommer hjul og den
nye 16.
Men ring til en Toyota forhandler og hør.

MVH

Henrik

Fra : Jørgen M. Rasmussen

Dato : 08-01-06 17:08

"Leif Christensen" <oz8gw@post.tele.dk> skrev i en meddelelse

> jo ærgerligt kun at kunne bruge nye vinterdæk få gange.

Hvis man tænker så logisk og økonomisk, køber man helårsdæk. Det gjorde jeg
i December, og har ikke fortrudt, heller ikke under "snestormen". For du har
ret, hvis man ikke slider et sæt vinterdæk ned til 4 mm, min. mønster, på ~4
år, er resten spild.

Fra : Michael Kirkegaard

Dato : 08-01-06 19:25

> [...]
> jeg i December, og har ikke fortrudt, heller ikke under "snestormen". For
> du har ret, hvis man ikke slider et sæt vinterdæk ned til 4 mm, min.
Hvordan identificeres et helårsdæk?
Et vinterdæk er mærket M+S, hvordan med helårsdæk?

Fra : Morten Fruergaard

Dato : 08-01-06 19:48

Michael Kirkegaard wrote:
> Hvordan identificeres et helårsdæk?
> Et vinterdæk er mærket M+S, hvordan med helårsdæk?

Det samme...
M = mud
S = snow.

Fra : Jørgen M. Rasmussen

Dato : 08-01-06 19:58

"Michael Kirkegaard" <flirtinggoose@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> Et vinterdæk er mærket M+S, hvordan med helårsdæk?
Det er helårs også: Jeg ved det faktisk ikke, jeg tager fabrikantens ord
for pålydende ;).. Rigtige vinterdæk kan sjældent fås med hast.kode over T,
så hvis det er H el. V-dæk, kan du godt regne med det er helårs. Jeg køre m.
V, selv om jeg kunne nøjes med H, for det giver et stivere og mere stabilt
dæk, teoretisk på bekostning af komfort. Men det kan jeg nu ikke mærke, den
er OK, + det er de mest støjsvage jeg har prøvet.

Fra : Ukendt

Dato : 08-01-06 20:23

> Hvordan identificeres et helårsdæk?
> Et vinterdæk er mærket M+S, hvordan med helårsdæk?

Et helårsdæk er også mærket M+S, men det er ikke mange producenter som laver
helårsdæk, selvom mange mennesker som kører på sommerdæk året rundt, faktisk
tror og mener at de kører på helårsdæk!

Her en liste over helårsdæk fra de kendte frabrikater som man kan købe idag,
derudover findes der også enkelte flere fra discount mærkerne:

Goodyear Vector 5
Goodyear Eagle Vector EV-2
Dunlop AllSeason M2
Pirelli P2500 Euro
Vredestein Quatrac 2
Toyo Vario-V1

Helårsdæk er iøvrigt en meget dårlig løsning idet de i test får dårlige
karakterer i alle discipliner. Så folk der ikke vil skifte til vinterdæk vil
jeg anbefale nogle gode sommerdæk (ikke discount dæk) og så de 10 dage om
året hvor der er decideret sne/is på vejen, ja så må man blive hjemme der!

Fra : Jørgen M. Rasmussen

Dato : 08-01-06 20:35

"THG" <-> skrev i en meddelelse

> Helårsdæk er iøvrigt en meget dårlig løsning idet de i test får dårlige
> karakterer i alle discipliner.

Har du praktisk erfaring?. Det har jeg, og de fortæller mig at, mine
Quatrac2 fuldt ud er lige så gode som andre sommer/vinter dæk, jeg har kørt
med. Du kan ikke "slå dem alle over en kam", der er forskel.

Fra : Ukendt

Dato : 08-01-06 20:47

> Har du praktisk erfaring?. Det har jeg, og de fortæller mig at, mine
> Quatrac2 fuldt ud er lige så gode som andre sommer/vinter dæk, jeg har
> kørt med. Du kan ikke "slå dem alle over en kam", der er forskel.

At nogle dæk skulle være perfekte til alt tror jeg næppe!

Men kig på FDM's tests år efter år og helårsdækkene ligger altid i bunden!

De er sikkert fine i dagligdagen, men i ekstremt regnvejr og på is og sne,
der er de langt fra optimale eller under en ekstrem opbremsning eller
ekstrem dreje manøvre...

Fra : Jørgen M. Rasmussen

Dato : 08-01-06 21:29

"THG" <-> skrev i en meddelelse

> At nogle dæk skulle være perfekte til alt tror jeg næppe!

ALLE dæk er et kompromis, ingen er perfekte.

> Men kig på FDM's tests år efter år og helårsdækkene ligger altid i bunden!

Hvid du kigger efter, har de kun testet Goodyear, år efter år, ingen andre.

> De er sikkert fine i dagligdagen, men i ekstremt regnvejr og på is og sne,

Hvad ved du om det?, under snestormen kørte jeg fint i gennem 20-25 cm sne,
uden probs. . Og de blev "hammertestet" før sneen kom, no probs, fortinligt
vejgreb på tør og våd vej.... .

> der er de langt fra optimale eller under en ekstrem opbremsning eller
> ekstrem dreje manøvre...
Under alle omstændigheder og uanset fabrikat, er nye helårs, bedre end
slidte dæk som køre på 3,4,5 sæson. Og meget bedre end sommerdæk om
vinteren, hvis det er alternativet.

Fra : Per Henneberg Kriste~

Dato : 09-01-06 08:55

> Under alle omstændigheder og uanset fabrikat, er nye helårs, bedre end
> slidte dæk som køre på 3,4,5 sæson. Og meget bedre end sommerdæk om
> vinteren, hvis det er alternativet.

Vinter og vinter.

Lad os kalde det is og sne ..

--
Per, Esbjerg

Fra : Jørgen M. Rasmussen

Dato : 09-01-06 09:17

> Vinter og vinter.
>
> Lad os kalde det is og sne ..

Eller som nu, hvor der er -4-5°C. .

Fra : GKS

Dato : 09-01-06 09:29

Her i Norge anses helårsdekk som en svært dårlig løsning. Det er
kun større 4x4 og store SUV som, til nå, har brukt helårsdekk. Dette
fordi det har vært vanskelig/dyrt å få tak i ordentlige vinterdekk i
rett dimensjon.

Piggfrie vinterdekk er gode under alle forhold, men ikke like gode som
piggdekk på våt is. Piggdekk bråker mye.

Diskusjonen i Norge handler om hvorvidt piggfrie er like gode som pigg.
Uenigheten er stor men de fleste som kjører mye på bar vei i by,
eller på ordentlig snøføre foretrekker piggfri. Hvis man kjører
piggfri er det vanlig å ha med hurtigkjettinger eller "autosock" i
tilfelle ekstremt føre, feks våt is.

Sommerdekk på vinterføre er livsfarlig. Helårsdekk er dårlig og
farlig. Jeg har erfaring med alle, (sommerdekk, piggdekk, piggfrie og
helårsdekk).

Jeg ville anbefale piggfrie vinterdekk + autosock. Husk at vinterdekk
er ferskvare og blir harde etter 4-5 år. De mister da en del av sine
egenskaper.