En verden af modtrafikanter - eller søvnkø~
Fra : Thomas Landberg

Dato : 08-01-06 10:12

Fredag kørte jeg fra Aalborg til Haderslev og retur og lørdag gik turen fra
Aalborg til Århus og retur. Og det er næsten stensikkert, at man på sådan en
tur skal møde bilister man på ingen mulig måde kan forstå hvad de har gang
i. Et par eksempler: På vej ned mod Randers fredag blev jeg overhalet af et
ungt par i en Citroën ZX. Jeg kørte 110km/t jf. GPS i en 110km/t zone og de
gled stille og roligt forbi i løbet af 4-5km. Vi når så 130km/t-zonen, men
jeg fastholder fartpiloten på de 110km/t. På et tidspunkt ved Hobro haler
jeg op på ZX'eren og trækker forbi. På dette tidspunkt har jeg ikke ændre
hastighed de sidste 50km. Da jeg er 50 meter forbi trækker jeg ind i 1.
vejbane igen og reaktionen i ZX'eren er, at de trækker ud i 2. vejbane - der
er ingen biler i nærheden af os.... Så ligger de der bag min venstre skulder
indtil der kommer en bil bagfra og presser dem ind i 1. vejbane, forbi kom
de aldrig. Så kan jeg ellers køre der og se hvordan fjolserne igen og igen
trækker ud i venstre vejbane men aldrig gør noget for at overhale mig. Først
da vi rammer 110km/t-zonen ved Randers kører de forbi, dog kun for at jeg
senere i zonen kan overhale dem igen - og jeg har stadig ikke ændrer på
fartpiloten. Derefter ligger de vel 300-500 meter bag mig og vi kommer forbi
en del lastbiler og ofte ligger de i venstre vejbane når jeg overhaler
lastbilerne og de mangler de 300 meter før de er oppe. De trækker
naturligvis enorme køer og en del vælger at overhale indenom. Det er ikke
fordi de generede mig ret meget, men andre følte sig sikkert vældigt generet
og jeg undrede mig sq godt nok en del over en så hjernedød kørsel.
På vej hjem fra Århus lørdag trækker der en 206 ned på motorvejen foran mig.
Han kører ned ca. 100 meter foran mig og holder en rimelig fart så jeg
fortsætter i 1. vejbane indtil jeg ved om han vil køre hurtigere eller
langsommere end mig. Men jeg haler stille og roligt op på ham og da jeg når
en afstand på ca. 50 meter vælger jeg at klappe til bilen og overhale i en
ruf. Jeg trækker ind ca. 50 meter foran 206'eren og så skulle farten sættes
op. De næste 10-15km ligger 206'eren bag mig med afstande på mellem 10 meter
og 50 meter. Når der er 10 meter mellem os er der ofte god plads til at
overhale, men det sker ikke de første mange kilometer. Men så kommer han
endeligt forbi. Blot for at jeg kan overhale ham igen 5km længere fremme. På
et tidspunkt ligger jeg bag en Escort i en overhaling af nogle lastbiler.
Escorten kører ca. 100km/t så jeg vælger at overhale ham straks han er inde
i 1. vejbane igen. Men da overhalingen af lastbilerne er overstået og jeg er
kommet forbi er selv 110km/t åbenbart for lidt. Så han overhaler mig og
ligger der nogle få kilometer, så er 100km/t pludseligt igen mere passende.
Fartgrænserne har ikke ændret sig. På et tidspunkt kommer såvel Escort som
206 forbi mig med en rimeligt høj hastighed og jeg tror jeg ikke skal se
mere til dem - men det skal jeg... Få kilometer senere bremser 206'eren
rimeligt hårdt i 1. vejbane for ikke at køre op bag i Escorten, der igen har
tabt pusten. Jeg trækker ud og overhaler. De kører så langsomt at jeg ikke
engang behøver at øge hastigheden, men kommer hurtigt forbi med de evige
110km/t på fartpiloten. Men dette holder naturligvis kun et par kilometer...
Så er de begge forbi igen. For at jeg kan overhale 206'eren senere, for at
han kan overhale mig igen senere osv...
Hvad sker der med sådanne mennesker? Er det folk på vej på ferie der sidder
og snakker så meget med deres passagerer, at de slet intet aner om hvad der
foregår i trafikken?

--

MVH

Thomas Landberg
www.landberg.dk - chiptuning udført i din indkørsel: 3.995kr inkl. moms.

Fra : jan@stevns.net

Dato : 08-01-06 10:37

"Thomas Landberg" <thomasFJERN1DETTEVEDSVAR@landberg.dk> skrev :

>Hvad sker der med sådanne mennesker? Er det folk på vej på ferie der sidder
>og snakker så meget med deres passagerer, at de slet intet aner om hvad der
>foregår i trafikken?

Det er en af denne verdens små gådefuldheder ;)

Når jeg kører længere stræk, holder jeg sjældent samme fart, men
ligger og skifter lidt mellem 100, 110, 120, 130, og nok af og til
også hastigheder der ikke skal nævnes for højt, ellers falder jeg
sgu' da i søvn......

Bortset fra det, blev jeg da rimeligt overrasket i fredags på vej hjem
fra Horsens , det plejer at være tosset at køre sydover ved 16 tiden,
men ikke denne gang - fuld skrue på pløreturbinen, og hele koret fes
mod Vejle, og videre syd, til motorvejs-udfletningen - herre jemini

--
jan@stevns.net
Rigtige mænd kører med baghjulstræk !

Fra : KNT

Dato : 08-01-06 10:39

Hvad laver du i trafikken, når du har tid at skrive så detaljerede dagbøger
om, hvad andre gør.

Knud

"Thomas Landberg" <thomasFJERN1DETTEVEDSVAR@landberg.dk> skrev i en
meddelelse news:43c0d778$0$99998$edfadb0f@dread16.news.tele.dk...

Fra : Thomas Landberg

Dato : 08-01-06 10:59

> Hvad laver du i trafikken, når du har tid at skrive så detaljerede
> dagbøger om, hvad andre gør.

Prøver at undgå at ramme de fjolser som overhaler mig, trækker ind og sænker
farten igen.
Hvis du tjekker tidspunktet for hvornår jeg lavede indlægget, så burde du
kunne regne ud, at jeg ikke har skrevet indlægget "online" mens fjolserne
væltede omkring.
Genere min hukommelse dig? Ser du hellere, at jeg finder min plads i det
søvnige kor og blot ruller derudaf med ører og øjne lukket?

Fra : jan@stevns.net

Dato : 08-01-06 11:02

"Thomas Landberg" <thomasFJERN1DETTEVEDSVAR@landberg.dk> skrev :

>Genere min hukommelse dig? Ser du hellere, at jeg finder min plads i det
>søvnige kor og blot ruller derudaf med ører og øjne lukket?

Knuj er blot vågnet og kravlet ud fra sin hule, men har ikke fået
gnedet søvnen ud af øjnene, så dit indlæg uden pauser/luft/mellemrum,
har nok blot tirret ham lidt

glem ham ;)

Fra : Thomas Landberg

Dato : 08-01-06 11:59

> Knuj er blot vågnet og kravlet ud fra sin hule, men har ikke fået
> gnedet søvnen ud af øjnene, så dit indlæg uden pauser/luft/mellemrum,
> har nok blot tirret ham lidt
>
> glem ham ;)

Det var naturligvis den lette løsning - at glemme ham. Men det er da på en
eller anden vis foruroligende, at han åbenbart forsvarer sådan en kørsel som
jeg fortæller om.
Så er det sq da klart, at trafikken ikke glider optimalt. Procentvis er det
jo kun nogle ganske få bilister som kører så irriterende at de generer os
andre på vejene, men det gør de så til gengæld rimeligt godt.
Uanset hvor meget sådanne typer generer mig, så kan det jo ikke fjerne det
faktum, at 98 % af bilisterne på sådan en tur op og ned af motorvejen kører
som man forventer af sine medtrafikanter. Men når de sidste 2 % skal
forsvares her i gruppen selvom det er åbenlyst tåbeligt som de kører, så
bliver det sq svært.
Det er nok hele den danske mentalitet den er gal med. Vi er egoister og gør
kun hvad der er godt for os - ikke hvad der er godt for andre. Vi vil gerne
køre 2km/t for stærkt, for der er sq ingen der skal bestemme over os, men
omvendt er vi for nærige til at betale de 1.000kr en 20 % overskridelse af
hastighedsgrænsen koster.
Så selvom færdselsloven foreskriver, at en overhaling skal foretages hurtigt
og sikkert, så er vi sq ligeglade med at overhale alle dem der kører 110km/t
med 112km/t og bruge en eftermiddag på at komme forbi, for nu har vi valgt
112km/t som den magiske hastighed der på den ene side er for stærkt, på den
anden siden ikke er så meget for stærkt at den kan risikere at koste vores
kroner.
Det må være nogenlunde sådan danskerne bevist eller ubevist fører sig frem
for man skal bare lige passere grænsen til Tyskland, så vises der en helt
anden interesse for at undgå at genere sine medtrafikanter.

Fra : jan@stevns.net

Dato : 08-01-06 12:12

> [...]

>eller anden vis foruroligende, at han åbenbart forsvarer sådan en kørsel som

Knuj er altid på tværs, overalt - bare for at være på tværs

>Så er det sq da klart, at trafikken ikke glider optimalt. Procentvis er det
>jo kun nogle ganske få bilister som kører så irriterende at de generer os
>andre på vejene, men det gør de så til gengæld rimeligt godt.

Jeg ved nu ikke rigtigt - jeg kører aldrig med fartpilot, og bliver nu
ikke irriteret over folk der varierer i hastighed - derimod kan folk
med fartpilot da irritere mig noget så grusomt, især når de er timevis
om at overhale andre, eller konsekvent ligge 10 centimeter bag mit
sidespejl.........

>Det er nok hele den danske mentalitet den er gal med. Vi er egoister og gør
>kun hvad der er godt for os - ikke hvad der er godt for andre.

Ahem - er det ikke af egoistiske årsager du selv vælger at køre på
autopilot ?

>Vi vil gerne køre 2km/t for stærkt, for der er sq ingen der skal bestemme over os, men
>omvendt er vi for nærige til at betale de 1.000kr en 20 % overskridelse af
>hastighedsgrænsen koster.

Du skal nok erstatte "vi" med "nogle"

Jeg er fløjtende ligeglad med fartgrænsen. Jeg vælger den fart der
passer mig, til de forhold der måtte være, og til mit humør
( i nævnte rækkefølge)

> [...]
>anden siden ikke er så meget for stærkt at den kan risikere at koste vores

Altså du ;) Der står ikke skrevet i samme sætning, at man må
overskride fartgrænserne

>Det må være nogenlunde sådan danskerne bevist eller ubevist fører sig frem
>for man skal bare lige passere grænsen til Tyskland, så vises der en helt
>anden interesse for at undgå at genere sine medtrafikanter.

*det* er eddermuggeme noget sludder ......

De kører ofte ligeså dumt som danskere.

Fra : Jacob Rungwald

Dato : 08-01-06 14:34

P.S Fjern dyret i min email ved mailsvar
"Thomas Landberg" <thomasFJERN1DETTEVEDSVAR@landberg.dk> wrote in message

> Det var naturligvis den lette løsning - at glemme ham. Men det er da på en
> eller anden vis foruroligende, at han åbenbart forsvarer sådan en kørsel
> som jeg fortæller om.

Der er desværre folk i gruppen der altid skal være imod andre, jeg havde et
eksempel som jeg skrev en lang historie om engang, hvor jeg havde kørt hele
ringvejen gennem Silkeborg, bag en idiot der kørte 40km/t konstant, og da
jeg endelig overhalede ham efter Silkeborg, trak spasseren ud og var ved at
køre mig i grøften, hvorefter han gav mig det lange lys og fingeren i lang
tid efter jeg var kommet forbi ham. Den historie blev meget hurtigt
omrokeret af en fartfanatiker i gruppen på det tidspunkt(ingen navne nævnt
men enkelte personer husker ham nok), til at det jo nok var mig der havde
chikaneret ham og at det var derfor han var blevet sur på mig.

Jeg er nu blevet god til at ignorere tåbelige indlæg :)

Jacob

Fra : Finn Guldmann

Dato : 13-01-06 02:40

Thomas Landberg wrote:
> Det må være nogenlunde sådan danskerne bevist eller ubevist fører sig frem
> for man skal bare lige passere grænsen til Tyskland, så vises der en helt
> anden interesse for at undgå at genere sine medtrafikanter.

Glem du nu bare at forherlige tyskerne. Det er nemlig dernede
danskerne har lært dårligdommene.

Din beskrivelse passer nemlig udemærket med den opførsel jeg har
observeret dernede gennem årene.

Jeg har også observeret at tyskernes dårligdomme adopteres i andre
lande, udover i DK.

Og det er noget jeg sagtens kunne være foruden.

Men det at ligge og variere op og ned i hastighed er en ganske normal
adfærd syd for grænsen.

Selv møder jeg det naturligvis fortrinsvis fra andre lastbiler. Men
det foregår skam også mellem personbilerne. Ja der er sågar
personbiler der gør det overfor lastbilerne.

Og det skal vel også med at det, tilsyneladende, indgår som en del af
kørerundervisningen. For skolevognene gør det sgu også.

--
MVH Finn
Trafikalt gemmested: http://62.66.134.70/dfbil/

Fra : KT

Dato : 08-01-06 13:30

Jeg ved ikke hvorfor jeg skal provokeres bare fordi Thomas over flere sider
skal fremhæve sin glorværdige kørsel overfor alle andre trafikanter, som
opfører sig mere naturligt på vejene. For eksempel er de sikkert bedre til
at tilpasse sig hastigheden til forholdene end en elendig fartpilot kan -
men lad da fartpiloterne styre!

Knud

Fra : Thomas Landberg

Dato : 08-01-06 16:26

> [...]
> til at tilpasse sig hastigheden til forholdene end en elendig fartpilot

Jeg ved ikke rigtigt om du er fuld, dum eller blot et gammelt surt fjols,
men er der nu noget galt med at jeg kører ordentligt? Du var måske idioten i
ZX'eren? Jeg vil påstå, at jeg ved min kørsel ikke generede en eneste anden
bilist og at jeg ikke overtrådte færdselsloven. Er det ikke det som det
handler om?
Og så må du lige forklare mig hvad der er naturligt i at overhale mig,
trække ind, slippe gassen så jeg nærmest skal lave en undvigemanøvre for at
undgå at køre op i røven af ham der lige har overhalet mig. Min fartpilot er
i øvrigt ikke elendig men holder farten indenfor +/- 1km/t. Det er nu i
øvrigt sjældent at der er behovet for at køre under 110km/t på en halvtom
jysk motorvej. Men nu skal dig og dine venner bare fortsætte denne
hjernedøde kørsel og genere alle os andre. Måske vågner I først når vi
begynder at genere igen og overhale jer, sænke farten så I skal til at
overhale os, derefter accelerere når I er på siden af os osv?

Fra : KT

Dato : 08-01-06 16:31

Du har vist ikke helt fattet at det ikke er givet at en konstant hastighed
på 109-111 km/t er den rigtige. Det er ofte mere behageligt at variere
hastigheden lidt når man kører langt både af hensyn til lokale forhold som
af hensyn til variation i kørslen.
Af blandt andet den grund har jeg intet til overs for nogen som er afhængige
af sin fartpilot.
Det er naturligvis beklageligt, hvis nogen kører ind for tæt foran dig - men
i sådanne tilfælde må du jo sænke farten lidt (hvis du kan for din
maskimekaniske fartmaskine)

meddelelse news:43c12eeb$0$170$edfadb0f@dread16.news.tele.dk...

Fra : Thomas Landberg

Dato : 08-01-06 16:39

> [...]
> Det er naturligvis beklageligt, hvis nogen kører ind for tæt foran dig -
> men i sådanne tilfælde må du jo sænke farten lidt (hvis du kan for din

Jeg fatter skam rigeligt af hvordan man kører på en motorvej. Så svært er
det heller ikke - for de fleste af os. Men jeg vil da følge dit eksempel og
næste gang jeg møder de omtalte idioter vil jeg fyre forbi dem med 130km/t,
sænke farten til 90km/t, derefter forbi med 130km/t igen osv. For
"hastigheden er ikke den rigtige og det er mest behageligt at variere
hastigheden".
Hvis jeg en dag kører for tæt op bag dig, så må du huske at hæve farten
lidt. Det er vel lige så rimeligt som at jeg skal sænke hastigheden fordi et
fjols trækker ind foran mig?

Fra : Hans L. Jørgensen

Dato : 08-01-06 22:00

"Thomas Landberg" <thomasFJERN1DETTEVEDSVAR@landberg.dk> skrev i en
meddelelse news:43c131fd$0$187$edfadb0f@dread16.news.tele.dk...

> [...]
> og næste gang jeg møder de omtalte idioter vil jeg fyre forbi dem med
> 130km/t, sænke farten til 90km/t, derefter forbi med 130km/t igen osv.

Når det sker , så husk lige at vente med at sænke hastigheden til han har en
god lang hale af overhalende tætkørende på siden af sig, så ka' han lære det
ka' han )

Mvh Hans

Fra : Per Henneberg Kriste~

Dato : 09-01-06 00:17

"KT" <knud.thomsenslet@tesprivat.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> på 109-111 km/t er den rigtige. Det er ofte mere behageligt at variere
> hastigheden lidt når man kører langt både af hensyn til lokale forhold som

Jeg kunne forstå du skrev det hvis hastigheden havde været 210 i stedet. Men
110 er rent faktisk en hastighed man kan køre med på langt de fleste
motorvejsstrækninger i Jylland.

Nu har du jo selv pralt med hvor mange km du kører på motorvej, så jeg
behøver næppe skrive mere om det.

--
Per, Esbjerg

Fra : KT

Dato : 09-01-06 09:49

> Jeg kunne forstå du skrev det hvis hastigheden havde været 210 i stedet.
> Men 110 er rent faktisk en hastighed man kan køre med på langt de fleste
> motorvejsstrækninger i Jylland.

Selvom jeg har kørt på de fleste jyske motorveje (flere steder uden at møde
andre biler) er det ikke givet at en konstant hastighed er den rigtige.
Her i hovedstadsområdet ville det være direkte dumt at sætte fartpiloten
fast på et eller andet.

Knud

Fra : Per Henneberg Kriste~

Dato : 09-01-06 00:14

"Thomas Landberg" <thomasFJERN1DETTEVEDSVAR@landberg.dk> skrev i en
meddelelse news:43c12eeb$0$170$edfadb0f@dread16.news.tele.dk...

> Jeg ved ikke rigtigt om du er fuld, dum eller blot et gammelt surt fjols,

Knud er faktaresistent. Han ved det ikke selv fordi han har ikke slået ordet
op endnu.

--
Per, Esbjerg

Fra : Niels Pein

Dato : 08-01-06 19:50

"KT" <knud.thomsenslet@tesprivat.dk> skrev noget ...

snip

> Knud

Hov, det er da ufint at skifte navn. Du omgår mit filter.

Niels

Fra : KT

Dato : 08-01-06 21:53

SÅ LAD VÆRE AT BRUGE DEN SLAGS PJAT. BRUG DIN SUNDE FORNUFT I STEDET.

KNUD

Fra : Finn Guldmann

Dato : 13-01-06 02:45

KT wrote:
> [...]
> at tilpasse sig hastigheden til forholdene end en elendig fartpilot kan -

Mener du seriøst at det er naturligt at ligge og variere op og ned i
hastighed på motorvejen?

Og blot fordi du er misundelig over at andre har fartpilot og du ikke
har, behøver du vel ikke at angribe dem.

Fra : Per Henneberg Kriste~

Dato : 08-01-06 10:41

> [...]

> Hvad sker der med sådanne mennesker? Er det folk på vej på ferie der
> sidder og snakker så meget med deres passagerer, at de slet intet aner om

De er fartdumme. Tænker overhovedet ikke over det. Interesserer sig heller
ikke for at køre bil og tænker slet ikke på at de generer andre.

Der er mange af dem derude ..

--
Per, Esbjerg

Fra : Thomas Landberg

Dato : 08-01-06 11:02

> De er fartdumme. Tænker overhovedet ikke over det. Interesserer sig heller
> ikke for at køre bil og tænker slet ikke på at de generer andre.
>
> Der er mange af dem derude ..

Jeg tror du har ret. Når man ser de mennesker der overhaler en, så har de
oftest slet ikke øjnene ud af forruden, men over på passageren i forsædet
mens de har en samtale i gang.

Fra : Morten Fruergaard

Dato : 08-01-06 10:53

Thomas Landberg wrote:
SNIP.

Det er meget let at holde en konstant hastighed når man har fartpilot...

Fra : Thomas Landberg

Dato : 08-01-06 11:01

> Det er meget let at holde en konstant hastighed når man har fartpilot...

Tænk, det tror jeg du har ret i. Men det er også meget let at holde korrekt
afstand til de forankørende selvom man ikke har fartpilot og det er også
meget let at kigge indad og se om man måske kører mærkeligt hvis man
gentagne gange overhaler samme bil der konstant kører med samme hastighed.
Hvis jeg kører i en bil uden fartpilot og overvejer at overhale en anden bil
kigger jeg sq lige på speedometeret inden for at vurdere om han nu rent
faktisk kører hurtigere eller langsommere end jeg agter at gøre. Fartpiloten
er en god hjælp, men man er ikke berettet til at køre som et fjols hvis man
ingen har.

Fra : Morten Fruergaard

Dato : 08-01-06 11:26

Thomas Landberg wrote:

> [...]
> hurtigere eller langsommere end jeg agter at gøre. Fartpiloten er en
> god hjælp, men man er ikke berettet til at køre som et fjols hvis man

Enig..

Og det at nogle kører tæt på er bevist og ej heller noget emd fartpilot at
gøre.

Det der fik jeg til at skrive indlægget er, at nogen gange svinger min
hastighed noget, når jeg ikke kører med fartpilot.
Dette er ikke bevidst, ej heller for at drille/genere nogen...

Fra : Per Henneberg Kriste~

Dato : 08-01-06 12:10

meddelelse news:43c0e8a9$0$15785$14726298@news.sunsite.dk...

> Det der fik jeg til at skrive indlægget er, at nogen gange svinger min
> hastighed noget, når jeg ikke kører med fartpilot.
> Dette er ikke bevidst, ej heller for at drille/genere nogen...

Hvad er det så for?

:)

Fra : Morten Fruergaard

Dato : 08-01-06 13:11

Per Henneberg Kristensen wrote:
> "Morten Fruergaard" <mit fornavn @ mit efternavn . com> skrev i en
> meddelelse news:43c0e8a9$0$15785$14726298@news.sunsite.dk...

> Hvad er det så for?

Tja...

Fra : Folmer Rasmussen

Dato : 08-01-06 10:56

On Sun, 8 Jan 2006 10:12:28 +0100, "Thomas Landberg"
> [...]

>og snakker så meget med deres passagerer, at de slet intet aner om hvad der

Jegveds'guikkehvaddetænkerpå,menjegermerekedafatduikkekanskriveetsålangtindlægudenattænkepåafsnitmeddobbeltlinieafstand.Det
erfuldstændigtulæseligt,ligesomdetteher.

Det er skideirriterende, ikk'?

Venlig hilsen
Folmer

Fra : jan@stevns.net

Dato : 08-01-06 11:00

Folmer Rasmussen <folmer@rasmussen.mail.dk> skrev :

>Det er skideirriterende, ikk'?

ikkeformigjeggrinermereoveratdetmåhaveværetsindssygssværtatholdesnitterneframellemrumstasten

hovsa;

Fra : Folmer Rasmussen

Dato : 08-01-06 11:05

On Sun, 08 Jan 2006 11:00:17 +0100, jan@stevns.net wrote:

>ikkeformigjeggrinermereoveratdetmåhaveværetsindssygssværtatholdesnitterneframellemrumstasten
>
>hovsa;

>--

Jadetvarhellerikkelet.Jegmåttebrugekvajelakindtilfleregange.

Venlig hilsen
Folmer

Fra : Morten Fruergaard

Dato : 08-01-06 11:27

Folmer Rasmussen wrote:
> Jadetvarhellerikkelet.Jegmåttebrugekvajelakindtilfleregange.

Såkandulæredetogvikanjokunhåbeatdukanfindeudafdetbedreifremtiden

Fra : jan@stevns.net

Dato : 08-01-06 11:31

Folmer Rasmussen <folmer@rasmussen.mail.dk> skrev :

>Jadetvarhellerikkelet.Jegmåttebrugekvajelakindtilfleregange.

? snælgab evirks ta tevørp ednis negon ud rah

Fra : Morten Fruergaard

Dato : 08-01-06 13:12

jan@stevns.net wrote:

> ? snælgab evirks ta tevørp ednis negon ud rah

(-: !!!tgilrævseb erem tegon re ted gej rah ted aj

Fra : Thomas Landberg

Dato : 08-01-06 11:04

> Jegveds'guikkehvaddetænkerpå,menjegermerekedafatduikkekanskriveetsålangtindlægudenattænkepåafsnitmeddobbeltlinieafstand.Det
> erfuldstændigtulæseligt,ligesomdetteher.
>
> Det er skideirriterende, ikk'?

Samme indlæg - "ordblid edition"

Fra : Folmer Rasmussen

Dato : 08-01-06 11:09

On Sun, 8 Jan 2006 11:04:02 +0100, "Thomas Landberg"

>Samme indlæg - "ordblid edition"

>--

KLIP - en redigeret version.

Jeg kan kun spørge, som én af mine gamle skolelærere:

Hvorfor gjorde du ikke sådan første gang? *LOL*

Venlig hilsen
Folmer

Fra : Thomas Landberg

Dato : 08-01-06 11:15

> Jeg kan kun spørge, som én af mine gamle skolelærere:
>
> Hvorfor gjorde du ikke sådan første gang? *LOL*

Tja... Kan ærlig talt ikke huske hvordan det så ud første gang jeg skrev
det, men når jeg ser mit eget indlæg i OE, så er det meget mere "lodret". Så
måske er det slet ikke mig der fejler....

Fra : Folmer Rasmussen

Dato : 08-01-06 11:14

> [...]

>og snakker så meget med deres passagerer, at de slet intet aner om hvad der

Ja, det er dybt underligt.

Stuntet kan også udføres på andre måder, der dog ikke er så
irriterende.

Hvis man, som jeg, kører lange stræk på motorvejene i op til 4½ time
ad gangen, bliver man ofte overhalet af de samme biler 4-5 gange.

Det er mit indtryk, at det oftest er når der er flere i bilen, at det
sker.

Koordineret (s)pisning er åbenbart en svær øvelse. *LOL*

Venlig hilsen
Folmer

Fra : Finn Guldmann

Dato : 13-01-06 02:54

Folmer Rasmussen wrote:
> [...]
> sker.
> Koordineret (s)pisning er åbenbart en svær øvelse. *LOL*

Tror nærmere det er det der skal ud igen der ikke kan koordineres.

Fra : NS

Dato : 08-01-06 17:41

Folmer Rasmussen skrev:

> [...]
> erfuldstændigtulæseligt,ligesomdetteher.

Det er faktisk ret let at læse :)8

NS

Fra : Regnar Bang Lyngsø

Dato : 08-01-06 11:32

Thomas Landberg wrote:

[ZX]
> [...]
> trækker ud i venstre vejbane men aldrig gør noget for at overhale mig. Først

Mulighed 1: de mener at du har rykket ind for dem for hurtigt uden at de
stadig har sikkerhedsafstanden på 1 sekund.

Mulighed 2: de er nogle klaphatte.

[Escort + 206]
> Så er de begge forbi igen. For at jeg kan overhale 206'eren senere, for at
> han kan overhale mig igen senere osv...

Mulighed 1: De har ikke fartpilot - og har ikke øjnene klistret til
speedometeret. Personligt kan jeg også sagtens svinge 10 km/t på motorvejen.

Mulighed 2: Jeg havde engang en passager med som brokkede sig over min
urolige kørsel. Det viste sig at han plejer at køre med speederen i ca.
samme stilling - hvad enten det går op ad bakke eller ned ad bakke. I
det østjyske område gør det altsa en forskel i hastighed på 40-50 km/t
afhængig af bil selvfølgelig.

Mulighed 3: De er nogle klaphatte.

Knus
Regnar

Fra : Thomas Landberg

Dato : 08-01-06 11:52

> Mulighed 1: de mener at du har rykket ind for dem for hurtigt uden at de
> stadig har sikkerhedsafstanden på 1 sekund.

Yes, men det tror jeg nu ikke. Jeg er selv røv-træt af dem der trækker ind
10 meter foran mig efter endt overhaling så bil og forrude bliver sølet ind
i vejsnask, så jeg sørger selv for at komme minimum 50 forbi. Hvis der ikke
er biler bagved kan jeg også fortsætte 100 meter eller mere før jeg trækker
ind.

> [...]
>
> Mulighed 1: De har ikke fartpilot - og har ikke øjnene klistret til
> speedometeret. Personligt kan jeg også sagtens svinge 10 km/t på

Samme her hvis jeg kommer i den ulykkelige situation, at jeg skal køre i en
bil uden fartpilot. Men jeg holder rimeligt meget øje med bilerne omkring
mig og sørger for at følge nogle som holder en jævn og passende hastighed
eller i det mindste ikke ligger og overhaler de samme igen og igen.

> [...]
> samme stilling - hvad enten det går op ad bakke eller ned ad bakke. I det
> østjyske område gør det altsa en forskel i hastighed på 40-50 km/t

Ordet "klaphatte" har nu været brugt flest gange, så skal vi ikke bare holde
os til det?

Fra : Regnar Bang Lyngsø

Dato : 08-01-06 15:16

Thomas Landberg wrote:

> [...]
> mig og sørger for at følge nogle som holder en jævn og passende hastighed
> eller i det mindste ikke ligger og overhaler de samme igen og igen.

Jeg kan ikke forstå, hvorfor det ikke kan være fløjtende ligegyldigt.
Med mindre de gør noget, der er decideret farligt, skal folk da for min
skyld have lov at cykle så meget op og ned i fart som de har lyst til -
og om de så vil overhale mig 10 eller 50 gange er helt op til dem selv
(bare de bare ikke overhaler, trækker ind og med det samme sætter
hastigheden ned til min hastighed minus 10 km/t).

Men sådan er vi så forskellige. Mine 3 favorithadepunkter på motorvej er:

1. Personer, der ikke tør at køre mere end 50 km/t på tilkørselsrampen.
Jeg er ved at skide sprællemænd når den forankørende vælger at vi skal
flette ind blandt en masse der kører 110-130 km/t med cirka halv
hastighed. Det bliver ikke bedre når den bagvedkørende samtidig bliver
så utålmodig, at han vælger at køre over spærrefladen - man begynder at
forstå udtrykket "lus mellem to negle".

2. Venstrekørere.

3. Lastbilchauffører, som mener at 2 kække blink med venstre blinklys
giver uindskrænket ret til at kyle vogntoget ud i venstre vognbane.

De mindre irritationsmomenter er, at nogle folk øjensynligt har
vanskeligt ved at tage beslutninger.

Knus
Regnar

Fra : Thomas Landberg

Dato : 08-01-06 16:29

> [...]
> så vil overhale mig 10 eller 50 gange er helt op til dem selv (bare de
> bare ikke overhaler, trækker ind og med det samme sætter hastigheden ned

Jeg tror du ville kunne følge min irritation hvis du var med i bilen. Det er
sq spild af tid og kræfter at skulle til at overhale en som man lige er
blevet overhalet af.

> [...]
> giver uindskrænket ret til at kyle vogntoget ud i venstre vognbane.
>
> De mindre irritationsmomenter er, at nogle folk øjensynligt har vanskeligt

Jeg er enig i dine ovennævnte punkter. Det er nærmest en folkesport at
trække ind på motorvejen med 80km/t så en bagfrakommende lastbil bliver nødt
til at trække over i venstre vejbane eller sænke hastigheden. Det kræver
åbenbart for meget hjerneaktivitet at se, at man lige kan give lidt mere gas
og derved lette situationen for alle.

Fra : Per Henneberg Kriste~

Dato : 09-01-06 00:20

"Thomas Landberg" <thomasFJERN1DETTEVEDSVAR@landberg.dk> skrev i en
meddelelse news:43c12fcd$0$168

> [...]
> kræver åbenbart for meget hjerneaktivitet at se, at man lige kan give lidt
> mere gas og derved lette situationen for alle.

Sådan en lastbil er stor og voldsom, Thomas. Det kan aldrig gå at
accellerere forbi den når den ligger stor og "tång" ved siden af en. Så
hellere bremse hårdt op og svinge ind bag den ..

:)

--
Per, Esbjerg

Fra : NS

Dato : 08-01-06 17:47

Regnar Bang Lyngsø skrev:

> 3. Lastbilchauffører, som mener at 2 kække blink med venstre blinklys
> giver uindskrænket ret til at kyle vogntoget ud i venstre vognbane.

Hvordan skal de ellers kunne komme ud? Hvis man
ikke presser lidt på i en lastbil, så får man
aldrig (med streg under) plads til andet end at
kører lige ud.

Hvis du ser det fra den positive side så sparer du
jo en hulens masse benzin, hvis bliver mast fast
til lastbilen og trukket (helt gratis) ned til
Malaga ;)... med mindre cahufføren selvfølgelig er
fræk nok til at afkræve dig benzinpenge når han
opdager, at du nasser et lift af ham :).

NS

Fra : Regnar Bang Lyngsø

Dato : 08-01-06 18:15

NS wrote:
> Regnar Bang Lyngsø skrev:

> Hvordan skal de ellers kunne komme ud? Hvis man ikke presser lidt på i
> en lastbil, så får man aldrig (med streg under) plads til andet end at
> kører lige ud.

Hvis det er fordi man kører 2-3 km/t hurtigere end den forankørende skal
man i tæt trafik IMHO holde sig inde. Hvis det er i tæt trafik, betyder
en langsom lastbiloverhaling en hale af langsomtkørende biler. På den
anden side - hvis det er overhaling af en superlangsom blokvogn forstår
jeg dig.

Det er bare pisseubehageligt at komme med 130-140 km/t og så få en noget
der kører 85-95 km/t lige ud foran smasken (man _har_ set blinklyset,
men tænker - "nej, det gør han ikke - det er bare for at signalere at
han vil ud når jeg er kommet forbi - det er ikke fordi han forventer, at
jeg skal sparke bremsepedalen ned gennem bunden"). Lidt som jeg
forestiller mig det må være for en lastbilchauffør, når en personvogn
vælger, at den kan da lige nå at trække ind foran lastbilen/bussen i
inderbanen op mod et rødt trafiklys.

Men jeg tror det er en kulturforskel mellem lastbilchauffører/ikke
lastbilchauffører. Os uden C/D/E mener at det ikke giver mening at
stoppe resten af trafikken for at kunne nå højst 15-20 km mere pr. dag.
Folk med C/D/E mener, at det er dem der kører som professionelle og at
det derfor er penge lige ned i samfundkagen når de gør det - og en
personbil kan jo i øvrigt hurtigt accelerere op igen.

Knus
Regnar

Fra : Finn Guldmann

Dato : 13-01-06 03:17

Regnar Bang Lyngsø wrote:
> [...]
> det derfor er penge lige ned i samfundkagen når de gør det - og en
> personbil kan jo i øvrigt hurtigt accelerere op igen.

Du kan være ganske rolig.

Når nu seneste initiativ overfor lastbilerne (gummihjulsdirektivet)
træder i kraft i alle landene, og politikerne finder ud af hvem der
skal kontrollere os (her hjemme), så bliver det endnu værrere.

Når virkningen er slået fuldt igennem, bliver det noget med at dagen
skal udnyttes til sidste sekund. Der bliver ikke råd til at man holder
ind 30 minutter før man har opbrugt sin tid fordi det er der
rastepladsen er.

Maksimal udbytte af den tid vi ruller vil blive kodeordet. Og så
bliver det jo nødvendig at overhale også selvom den foran kun kører
½-1 km/t hurtigere.

I løbet af dagen bliver det måske til at man lige netop kan nå en
rasteplads længere frem inden det bliver lukketid.

At fifle med skiver og ur er stadig en mulighed. Men det blev vist
stærkt begrænset hvormange der tør det med sidste bødekatalog. (Bøder
der starter ved 3.000 kr for at snyde med skiverne, og en ubetinget
frakendelse af kørekortet for at pille i uret, skal nok holde de
fleste fra at prøve. Men der vil altid være nogen der lige skal forsøge.)

Så glæd dig. Og når du så møder situationerne, skal du tænke på at det
er politikere, der ikke ved hvad der foregår i lastbilerne, der har
bestemt at det skal være sådan.

Fra : Per Henneberg Kriste~

Dato : 08-01-06 12:14

"Regnar Bang Lyngsø" <regnar@writeme.com> skrev i en meddelelse

> [...]
> samme stilling - hvad enten det går op ad bakke eller ned ad bakke. I det
> østjyske område gør det altsa en forskel i hastighed på 40-50 km/t

Jeg havde fornøjelsen at køre med en for ganske nylig et stykke på motorvej
på Sjælland. Konsekvent kørte han i midterste spor og hans hastighed ...
nogle gange troede jeg sgu bilen havde fået afbrudt tændingen. Han kørte op
og ned i hastighed konstant, uden hensyn til om den forankørende kørte lidt
hurtigere end ham eller var på vej væk: Den forankørende kunne godt være på
vej væk og så slap han pedalen!

Jeg kommenterede det ikke - måske kender jeg ham godt nok næste gang til at
jeg kan spørge om det er noget han bemærker selv :)

--
Per, Esbjerg

Fra : Finn Guldmann

Dato : 13-01-06 03:20

> [...]
> Jeg kommenterede det ikke - måske kender jeg ham godt nok næste gang til at
> jeg kan spørge om det er noget han bemærker selv :)

For mig ville der ikke blive nogen "næste gang".

Hvis folk med al ønskelig tydelighed beviser at de ikke evner at køre
bil kører jeg kun med dem tre gange, første, sidste og eneste.

Fra : Fly Christensen

Dato : 08-01-06 13:20

On Sun, 8 Jan 2006 10:12:28 +0100, "Thomas Landberg"
<thomasFJERN1DETTEVEDSVAR@landberg.dk> wrote:

[snip historie om uens hastighed]

En gang for længe siden, skulle jeg med min mor ned og besøge min
mormor. På motorvejen over Fyn, overhalte jeg en hvid kassevogn. Kort
efter overhalede den mig. Efter et pat gange frem og tilbage, bad min
mor mig om at holde op med at ligge og lege med ham. Problemet var bare,
at jeg trods manglende fartpilot var i stand til at holde en konstant
hastighed, mens kassenvognen ikke kunne finde ud af det.

Fly

--
In space nobody will hear your cream

Fra : Thomas Landberg

Dato : 08-01-06 16:30

> [...]
> at jeg trods manglende fartpilot var i stand til at holde en konstant
> hastighed, mens kassenvognen ikke kunne finde ud af det.

Ja og hvad skal man gøre? Sænke farten med 10km/t for at undgå denne evige
køren i cirkel?

Fra : Per Henneberg Kriste~

Dato : 09-01-06 00:22

"Thomas Landberg" <thomasFJERN1DETTEVEDSVAR@landberg.dk> skrev i en
meddelelse news:43c13007$0$171$edfadb0f@dread16.news.tele.dk...

> Ja og hvad skal man gøre? Sænke farten med 10km/t for at undgå denne evige
> køren i cirkel?

På Fyn er det specielt svært med kassevogne fordi der er bakker der skiftes
til at gå op og nedad. Specielt nedad løber kassevognene skide godt, Opad
..... bob bob ..

--
Per, Esbjerg

Fra : Henning

Dato : 08-01-06 16:36

>Hvad sker der med sådanne mennesker? Er det folk på vej på ferie der sidder
>og snakker så meget med deres passagerer, at de slet intet aner om hvad der
>foregår i trafikken?

For noget tid siden var vi to biler der fulgtes ad fra København til
den norske grænse, et stræk på ~600km. Jeg kørte forrest med GPS og
fartpilot. Farten lå konstant på 110 sharp. Både op ad bakke og ned ad
bakke. Da vi kommer frem bliver jeg beskyldt for at køre meget ujævnt
og variere hastigheden meget. Når man uden fartpilot kører op ad bakke
sænkes farten, ned ad bakke øges farten, det uden føreren lægger mærke
til det! Du har sikkert oplevet noget lignende i dit tilfælde.

Henning
hsb(at)image.dk

Fra : Thomas Landberg

Dato : 08-01-06 16:43

> [...]
> sænkes farten, ned ad bakke øges farten, det uden føreren lægger mærke
> til det! Du har sikkert oplevet noget lignende i dit tilfælde.

Det har du sikkert ret i, men jeg har også kørt en del uden fartpilot og
hvis jeg ikke har den til at hjælpe mig med at holde en bestemt hastighed
plejer jeg at "følge trafikken" så jeg ikke det ene øjeblik overhaler alle,
det næste øjeblik lader mig overhale af alle. Det er vel ikke så svært?
Hastigheden kan jo snildt variere uden at man absolut behøver overhale de
samme biler igen og igen. Det er jo tydeligt, selv for dem uden fartpilot,
at de nu kører sammen med nogle biler som kører ca. samme hastighed som de
selv har valgt at køre med.

Fra : Henning

Dato : 08-01-06 17:09

>plejer jeg at "følge trafikken" så jeg ikke det ene øjeblik overhaler alle,

Problemet er bare, at politiet er lidt ligeglade med hastigheden på
den øvrige trafik, når det er dig de har stoppet for at køre for
stærkt

Henning
hsb(at)image.dk

Fra : NS

Dato : 08-01-06 17:40

Thomas Landberg skrev:
> Fredag kørte jeg fra Aalborg til Haderslev og retur...

/snip et par hundrede ord...

No problems... når jeg kører lastbil, så kører jeg
bare hen over dem. De når aldrig at opdage, hvad
der sker. Alt jeg mærker er et sølle, lille bump
når baghjulene maser dem til WV Polo-pandekager.

NS

Fra : Thomas Landberg

Dato : 08-01-06 18:31

> [...]
> når aldrig at opdage, hvad der sker. Alt jeg mærker er et sølle, lille
> bump når baghjulene maser dem til WV Polo-pandekager.

En hurtig analyse af dine ord fortæller mig, at disse manøvre er 10 x så
irriterende hvis man selv kører i en lastvogn. Jeg tror dig gerne. Sidst jeg
kørte lastbil var i forbindelse med køreprøven i 1997, så jeg har ikke selv
oplevet det, men ser da engang i mellem "ting" i trafikken.

Fra : Jan W Nielsen

Dato : 09-01-06 10:52

> /snip et par hundrede ord...

Neej - 675 ord.

/Jan W Nielsen

Fra : Finn Guldmann

Dato : 13-01-06 03:23

Jan W Nielsen wrote:
> Neej - 675 ord.

Jan! Hold op med det der, jeg får grineflip.

Fra : Jan W Nielsen

Dato : 09-01-06 10:54

> Hvad sker der med sådanne mennesker? Er det folk på vej på ferie der
> sidder og snakker så meget med deres passagerer, at de slet intet aner om
> hvad der foregår i trafikken?

Tumper - simpelthen - de skulle stoppes på nærmeste rasteplads - vises en
film af dem selv - og spørges hvad de egentlig har gang i.

Sagen er, at mange ikke interesserer sig en skid for bilkørsel - og at lige
så mange ved bilkørsel når en grænse for deres mentale "simultankapacitet" .
således at de ikke formår at tænker over livet/snakke med andre og at køre
ordentligt bil på samme tid.

/Jan W Nielsen

Fra : Per Henneberg Kriste~

Dato : 09-01-06 13:48

"Jan W Nielsen" <intetsvar@nitetsvar.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> "simultankapacitet" . således at de ikke formår at tænker over
> livet/snakke med andre og at køre ordentligt bil på samme tid.

Nogen overkommer ikke engang at gøre det sidste ordentligt selv om det er
det eneste de laver.

--
Per, Esbjerg

Fra : Thomas Landberg

Dato : 09-01-06 17:22

> [...]
> "simultankapacitet" . således at de ikke formår at tænker over
> livet/snakke med andre og at køre ordentligt bil på samme tid.

Jeg er meget enig i dine holdninger. Men det er nok lige voldsomt nok at
hive dem ind på en rasteplads - med mindre man er panser. Fatter sq ikke
hvorfor vores politi kan køre rundt på motorvejene og se på den ene ting
efter den anden uden at gøre noget ved det.

Fra : Jan W Nielsen

Dato : 10-01-06 12:39

> Jeg er meget enig i dine holdninger. Men det er nok lige voldsomt nok at
> hive dem ind på en rasteplads - med mindre man er panser.

Det var mere et tankeeksperiment - for at høre, hvad de mon ville forklare
deres kørsel med.

Jeg har ingen planer om at begynde på den slags..

/Jan W Nielsen

Fra : Finn Guldmann

Dato : 13-01-06 03:25

Thomas Landberg wrote:
> [...]
> hvorfor vores politi kan køre rundt på motorvejene og se på den ene ting
> efter den anden uden at gøre noget ved det.

Det er fordi de har fået at vide at hastighed er det eneste der rigtig
giver klejner i kagekassen, hvorfor de ikke skal interessere sig for
andet.

Fra : Jan Vennike

Dato : 09-01-06 19:56

"Jan W Nielsen" <intetsvar@nitetsvar.dk> skrev i en meddelelse

> Tumper - simpelthen - de skulle stoppes på nærmeste rasteplads - vises en
> film af dem selv - og spørges hvad de egentlig har gang i.

Overhalede sådan en på hjemvejen på en 4-sporet motor trafikvej med 90 km/t
fartbegrænsning.

Hun lå og tullede med 60 km/t i højresporet (i det mindste) og det var lidt
mistænkeligt at lyset var tændt i bilen (det var småmørkt) - og ganske
rigtigt, da jeg kom op på siden af hende, sad hun og SMS'ede og kiggede
absolut IKKE på vejen - brrrr, glad for at jeg kom uden om hende INDEN
afkørslen til motorvejen 500 m længere fremme

--
Jan

Remove the cat in the email to reach me