Oliefyr
Fra : Jasper Norman

Dato : 08-01-06 00:54

Nu er der jo en del skriverier ang. subj.

Hvad dælen gør sådan en fætter?

Er den eneste pointe i et oliefyr, at man kan sætte sig ind i en varm bil om
morgenen, eller er det bare en lille smule sundt for bilen? (bare for at
retfærdiggøre et evt. køb overfor konen

Hvad er en ca. pris for fyret plus en komplet install. (og det er til
vendsyssel moms

Kan man evt. købe brugt... det er jo en gammel bil

Mvh

Jasper

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 08-01-06 01:18

"Jasper Norman" <ahrensbach@FJERNESpc.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
om
> morgenen, eller er det bare en lille smule sundt for bilen? (bare for at

Det er sundt for dig, konen og motoren. Især diesel, som tilmed betaler den
brugte olie tilbage i form af et mindre startforbrug.

Den varmer kølevandet op, og dermed motoren, cirkulerer det og tænder
blæser, så kabinen varmes op.

Der er også det argument, at konen heller ikke skal ud i ti graders frost og
skrabe ruder for dig....

--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : Jasper Norman

Dato : 08-01-06 02:14

> Den varmer kølevandet op, og dermed motoren, cirkulerer det og tænder
> blæser, så kabinen varmes op.

Ok, lyder fint. Bruger det olie eller El. (sandsynligvis et dumt ?, da det
hedder oliefyr, men det kunne jo være at det ref. til en dieselmotor

Mvh

Jasper

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 08-01-06 03:06

> Ok, lyder fint. Bruger det olie eller El. (sandsynligvis et dumt ?, da det
> hedder oliefyr, men det kunne jo være at det ref. til en dieselmotor

Ved oliefyr taler vi om 10 kkr., og det bruger olie (deraf navnet , men
fås tilsvarende til benzindrift, det kender jeg ikke pris på. Det billige er
en dyppekoger i motorblokken (el), men den varmer ikke kabinen før start,
men er så naturligvis klar til at give varme med det samme. Hun skal således
ud at skrabe, men det betyder jo ikke noget.....

--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : u.m.s [3460]

Dato : 08-01-06 03:36

> [...]
> men
> fås tilsvarende til benzindrift, det kender jeg ikke pris på.

Prisen er vel ekskl. montering. Benzinfyr koster ca. 12-18k inkl. montering
afh. af model osv.
El koster ca. 2-4k og er naturligvis ikke så fleksibelt da man er afhængig
af en stikkontakt.

> [...]
> således
> ud at skrabe, men det betyder jo ikke noget.....

Det afhænger vel om man installerer en kabineblæser tilsluttet til
el-delen - eller de er måske for dårlige til at varme bilen op ?
Og måske kan den elektriske kobles til bilens eget system a la
benzin/oliefyr ?

Fra : OZ7PUS

Dato : 08-01-06 08:40

> [...]
> således
> ud at skrabe, men det betyder jo ikke noget.....

Benzin fyr koster ca det samme som en til olie

OZ3BTO

Fra : Q

Dato : 08-01-06 07:07

"Jasper Norman" <ahrensbach@FJERNESpc.dk> skrev i en meddelelse

> Ok, lyder fint. Bruger det olie eller El. (sandsynligvis et dumt ?, da det
> hedder oliefyr, men det kunne jo være at det ref. til en dieselmotor

Fyret bruger benzin/diesel + lidt strøm fra batteriet til brændstof- og
vandpumpe..

Padborg Elektro sælger Webasto fyr fra godt 6K og opefter... Regn med en
formiddag hos den lokale mekker til montering..

/peter

Fra : MGJ

Dato : 08-01-06 06:12

Hej

Jeg har nu haft benzin fyr i min Carisma GDI i en månede og det er kanon.
Konen køre 6 km til arbejde hver morgen hvilket er for lidt til at bilen når
at blive driftvarm. Ud over at det er super behageligt at sætte sig ud i en
varm bil helt fri for is, sne og dug så kan jeg se at benzin forbruget er
faldet. Efter en uge hvor bilen kun har kørt frem og tilbage plejer
forbruget at være 12,3 km/liter og efter brugen af fyr er det 14,1 km/liter.
Prisen var 14.400,- hos Bosch i Århus (Risskov) Dette inkl. fjernbetjening
som er et absolut must. Her kan du aflæse den aktuelle temp. i bilen og
starte varmeren. Der er også en timer funktion på fjernbetj. så det eneste
man skal huske er at dreje varme regulatoren op på max når bilen forlades.
Strøm forbruget er minimalt, det der bruger mest er blæseren.

Mvh

MGJ

Fra : Carsten Pedersen

Dato : 08-01-06 07:50

"MGJ" <REMOVEdrageflyver@msn.dkREMOVE> skrev i en meddelelse
> [...]
> man skal huske er at dreje varme regulatoren op på max når bilen forlades.
> Strøm forbruget er minimalt, det der bruger mest er blæseren.

Nu lyder det som om de fleste af disse biler står udenfor. Min Octavia Tdi
står i garage, hvor temp. er 5-10 gr. alt efter vintervejret, og Jeg har
også overvejet et Webasto fyr, men er det forsvarligt at bruge sådan et fyr
i en garage, her tænker Jeg på gasser fra afbrændeingen af olie?

Carsten Pedersen

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 08-01-06 08:19

Carsten Pedersen skriver:

> [...]
> også overvejet et Webasto fyr, men er det forsvarligt at bruge sådan et fyr
> i en garage, her tænker Jeg på gasser fra afbrændeingen af olie?

Nej !

Klaus
http://home6.inet.tele.dk/moppe

Fra : PMH

Dato : 08-01-06 10:41

"Klaus D. Mikkelsen" <Er.du.saa.klog@du.kan.finde.den> skrev i en
meddelelse
> Carsten Pedersen skriver:

> Nej !
>
> Klaus

Og det var så Claus's mening..

Min bil (Passat Diesel) holder i isoleret frostfri garage hver dag/nat,
men jeg starter altid fyret ca. 20 min. inden jeg skal køre, og det er
for mig at se ganske forsvarlig. Selvfølgelig kan man lugte forbrændingen
når man kommer ud i garagen, men når porten bliver åbnet og bilen kørt
ud, er der ikke mere lugt. Og inde i bilen kan det slet ikke lugtes.

Mit fyr er en Eberspächer 5 KW med telefonstart. Dvs der er alm. ur
i bilen så jeg kan programmere den til at starte på et givent tidspunkt.
Tlf.start vil sige at jeg istedet for en fjernbetj. som jo har en
begrænset
rækkevidde, kan ringe til fyret ligemeget hvor jeg befinder mig.
Hvis jeg går i den ene ende af gågaden, og bilen står i den anden, tager
jeg mobilos frem og ringer til fyret, som ved et opkald starter med det
samme.

Pris : Fyret inkl. ur osv, klar til montering = 6395,- (afhentet i
Tyskland)
Montering : 1000,- inkl. "jysk" moms..
Tlfstart : 1500,- inkl. tlf., montering og inkl. "jysk" moms..

Ialt : 8895,-... Og det er alle penge værd..

Konen var lidt skeptisk i starten..
Men første gang vi kom ud til bilen hvor den havde stået ude en nat
i 5 graders frost, var hun optøet.. ligesom bilen..

Mvh
PMH

Fra : PMH

Dato : 08-01-06 10:43

"PMH" <tjaa@tjaa.dk> skrev i en meddelelse

> Pris : Fyret inkl. ur osv, klar til montering = 6395,- (afhentet i
> Tyskland)

> Mvh
> PMH

Kan iøvrigt købes her til denne pris :
http://www.shop4all.dk/Productlists/xmlproductdetails.aspx?TemplateID=101&
productid=5132

PMH

Fra : PMH

Dato : 08-01-06 10:48

"PMH" <tjaa@tjaa.dk> skrev i en meddelelse

> Pris : Fyret inkl. ur osv, klar til montering = 6395,- (afhentet i
> Tyskland)

Kan købes her:

www.padel.dk

PMH

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 08-01-06 12:26

"PMH" <tjaa@tjaa.dk> skrev
> Tlf.start vil sige at jeg istedet for en fjernbetj. som jo har en
> begrænset
> rækkevidde, kan ringe til fyret ligemeget hvor jeg befinder mig.

Det er altid rart at få sig en sludder med en flink fyr
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : u.m.s [3460]

Dato : 08-01-06 12:50

KLIP

> [...]
> Montering : 1000,- inkl. "jysk" moms..
> Tlfstart : 1500,- inkl. tlf., montering og inkl. "jysk" moms..
>
> Ialt : 8895,-... Og det er alle penge værd..

Hvad forstås præcist ved "jysk" moms ?

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 08-01-06 13:25

"u.m.s [3460]" <upiremove@dadlnet.dk> skrev i en meddelelse
> KLIP

> Hvad forstås præcist ved "jysk" moms ?

Swot og uden moms.
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : Folmer Rasmussen

Dato : 08-01-06 13:34

On Sun, 8 Jan 2006 13:24:47 +0100, "Preben Riis Sørensen"
<preben@esenet.dk> wrote:

>"u.m.s [3460]" <upiremove@dadlnet.dk> skrev i en meddelelse

>Swot og uden moms.

>--

Alternativt Orangsje.

Venlig hilsen
Folmer

Fra : Broegger

Dato : 08-01-06 13:53

"u.m.s [3460]" <upiremove@dadlnet.dk> skrev news:43c0fc4b$0$78282$157c6196
@dreader1.cybercity.dk:

> Hvad forstås præcist ved "jysk" moms ?

Det er vel den der kun opgives hvis det bliver strengt nødvendigt.

Lidt lige som sorte og dobbelt sorte penge. Sorte er dem skattefar ikke
kender, dobbelt sorte er dem fruen heller ikke har kendskab til

--
Hilsen Thomas

http://www.broeggerklanen.dk

Fra : Allan Hansen

Dato : 09-01-06 19:50

"u.m.s [3460]" <upiremove@dadlnet.dk> skrev i en meddelelse
> KLIP

> Hvad forstås præcist ved "jysk" moms ?

He He, ved du ikke det.....S... A......

Mvh Ajh

Fra : u.m.s [3460]

Dato : 10-01-06 17:46

"Allan Hansen" <ajh[slet_dette]@tele2adsl.dk> skrev i en meddelelse

> "u.m.s [3460]" <upiremove@dadlnet.dk> skrev i en meddelelse

> He He, ved du ikke det.....S... A......

Jo det gjorde jeg faktisk, men ville bare være helt sikker på at det var det
der blev ment.
Utroligt så accepteret det er at få lavet tingene ved S... A...... og
momsfrit, at man ligefrem efterlyser og reklamerer med det.... tsk

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 08-01-06 12:50

PMH skriver:

> Og det var så Claus's mening..

Hvem ?

> [...]
> når man kommer ud i garagen, men når porten bliver åbnet og bilen kørt
> ud, er der ikke mere lugt. Og inde i bilen kan det slet ikke lugtes.

Sjovt nok lugter røgen fra et almindeligt oliefyr i et hus heller ikke
særligt meget. Allivel har man skorsten på oliefyrede huse. Hvorfor mon
?

Bevares det er ikke min hjerne det går ud over, når du vader igennem dig
garage, men det må du da selv om. Jeg vilel ikke gøre et og jeg ville ej
heller råde andre til at gøre det.

Fra : PMH

Dato : 09-01-06 00:49

> Hvem ?

Det må du meget undskylde Klaus med "K"..!!
Skal aldrig ske igen..

> Bevares det er ikke min hjerne det går ud over, når du vader igennem dig
> garage, men det må du da selv om. Jeg vilel ikke gøre et og jeg ville ej
> [...]

Gaaaaaaab...

Jeg håber at jeg overlever min mile lange vandring på 2 meter
hen til bilen..

PMH

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 09-01-06 06:26

PMH skriver:

> Det må du meget undskylde Klaus med "K"..!!
> Skal aldrig ske igen..

Okay

> Jeg håber at jeg overlever min mile lange vandring på 2 meter
> hen til bilen..

Det gør jeg da også, men det lader til at din hjerne allerede er i
forfald

Har du oliefyr i dit hus ?

Klaus
http://home6.inet.tele.dk/moppe
Er mine indlæg sendt via sunsites server, er sonofons newsserver igen
død

Fra : Henrik Jørgensen

Dato : 08-01-06 08:21

> [...]
> også overvejet et Webasto fyr, men er det forsvarligt at bruge sådan et
> fyr i en garage, her tænker Jeg på gasser fra afbrændeingen af olie?

Så skal du huske at sætte luften på re-cirkulation så den ikke tager luften
ude fra, da du ellers vil få udstødnings luft i kabinen.

Jeg ville nok vælge en el - koger da du nok har tilgang til en stikkontakt i
garagen.
Man kan jo også få en varmeblæser + lader til en el- koger.

Så er motor + kabine varm samt du har altid et opladt batteri.
De fleste brandbiler har dette system, så der er strøm til deres udstyr.

MVH

Henrik

Fra : Anders

Dato : 08-01-06 08:58

"Carsten Pedersen" <carstennp@mail.tele.dk> wrote in message

> [...]
> også overvejet et Webasto fyr, men er det forsvarligt at bruge sådan et
> fyr i en garage, her tænker Jeg på gasser fra afbrændeingen af olie?

Min HDI har oliefyr og det virker fortrinligt også inde i garagen.
Det lugter aldrig af røg og der er heller ikke gas.
I bilen er der aldrig noget at mærke heller.

Skal dog tilføjes at der lan cirkulere luft ind i garagen.

På dieselforbrug siger boardcomputerens gns forbrug at det er en god ide med
oliefyr. Men den glemmer jo også det fyret har suget den halve time det
kører. Mit fyr bruger 0.6 liter i timen ved 6kw drift. en halv time er jo så
0.3 liter.

Uden fyr bruger den ca 7-8 l/100km de første 10 min.
Med fyr ligger den på 5-6 l/100 km de første 10 min.

Anders

Fra : Per Henneberg Kriste~

Dato : 08-01-06 10:52

"Anders" <nothanks@hotmial.com> skrev i en meddelelse

> [...]
> det kører. Mit fyr bruger 0.6 liter i timen ved 6kw drift. en halv time er

Den jeg havde i min Golf behøvede kun køre 8-12 minutter (efterårstid) for
at få bilen op på den for fyret maksimale temperatur.

Det var en Ebersbäcker og hed noget med 5WD...

--
Per, Esbjerg

Fra : Hans L. Jørgensen

Dato : 08-01-06 12:03

> [...]
> jo så 0.3 liter.
>
> Uden fyr bruger den ca 7-8 l/100km de første 10 min.
> Med fyr ligger den på 5-6 l/100 km de første 10 min.

Nu nævner du alene computerens opgivelser, hvis de er eneste
parameter/argument for at købe fyret, er der ikke meget "kød" på det
argument

Omsat til to hastigheder ser det således ud.

uden fyr
10 min med gns. 100 km/t. 16,7 km. 100 km/t / 7 => 14,29 km/l, forbrug de
første 10 min 1,19 l.
med fyr
10 min med gns. 100 km/t. 16,7 km. 100 km/t / 5 => 20 km/l., forbrug de
første 10 min. 0,84 l.

besparelse v/100 km/t. => 16,7 km. 0,35 l.

uden fyr
10 min med gns. 50 km/t 8,35 km. 100 km/t / 7 => 14,29 km/l., forbrug de
første 10 min 0,59 l.
med fyr
10 min med gns. 50 km/t 8,35 km. 100 km/t / 5 => 20 km/l forbrug de første
10 min 0,42 l.

besparelse v/50 km/t. => 8,35 km. 0,17 l.

Så med olifyrets oplyste forbrug er der ikke meget kød på de "ben" ;-/

Heldigvis er der da mange andre store fordele ved olifyret, ingen udg. til
isskraber + sparet tid til brug af ditto, kan sætte sig i en varm bil, sidst
men ikke mindst mindre slitage på motor.

Jeg synes personligt det er en dejlig ting at have i bilen, men - besparelse
tror jeg nu ikke man skal fokusere så meget på, regnestykket vil _aldrig_
komme til at hænge sammen, da det jo er svært at sætte kroner/øre på
"herlighedsværdien".

Fortsat god søndag.

MVH Hans

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 08-01-06 12:35

"Hans L. Jørgensen" <hansjo@get2net.dk> skrev >
> [...]
> første 10 min. 0,84 l.
>
> besparelse v/100 km/t. => 16,7 km. 0,35 l.

For mig at se, har du lige beregnet, at man får sin iøvrigt meget bekvemme
opvarmning gratis. Og det endda med et urealistisk lavt merforbrug.
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : Hans L. Jørgensen

Dato : 08-01-06 14:05

> "Hans L. Jørgensen" <hansjo@get2net.dk> skrev >

> For mig at se, har du lige beregnet, at man får sin iøvrigt meget bekvemme
> opvarmning gratis.

"Gratis & gratis" er nu vist ikke hvad jeg synliggør, men selvføgelig, hvis
man ødelægger mit indlæg med den beskæring du her fremviser, ja - så har du
naturligvis ret i din påstand.

Om jeg er urealistisk tager jeg ikke stilling til, det eneste jeg gør er at
bearbejde de oplyste forbrugstal, men - du mener måske ikke de er korekte?

> Og det endda med et urealistisk lavt merforbrug.

Nu er der jo ikke tale om nogen opregning af et realistisk "merforbrug", i
så fald skal der jo også sættes tal på indkøb, montering og vedligehold samt
afskrivningsperiode, << gu' fanden nej om jeg gør det :WAW>> )

MVH Hans

Fra : Anders

Dato : 08-01-06 17:40

"Hans L. Jørgensen" <hansjo@get2net.dk> wrote in message

> [...]
> besparelse tror jeg nu ikke man skal fokusere så meget på, regnestykket
> vil _aldrig_ komme til at hænge sammen, da det jo er svært at sætte

Hej Hans,

Tak for den fine beregning,

Jeg er som dig af den opfattelse at fyret ikke sparer brændstof men
forhåbentligt forlængerlevetiden + giver bedre komfort.

"På dieselforbrug siger boardcomputerens gns forbrug at det er en god ide
med
oliefyr. Men den glemmer jo også det fyret har suget den halve time det
kører."

Med ovenstående mener jeg at når jeg tanker og dividerer kørt km med antal
tankede liter så er der ingen mærkbar forskel.

Mvh
Anders

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 08-01-06 17:56

"Anders" <nejtaktilspam@hotmail.cmo> skrev
> Med ovenstående mener jeg at når jeg tanker og dividerer kørt km med antal
> tankede liter så er der ingen mærkbar forskel.

Man får så komforten brændstofmæssigt gratis, det er da super, ikke?
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : Anders

Dato : 09-01-06 08:39

"Preben Riis Sørensen" <preben@esenet.dk> wrote in message

> "Anders" <nejtaktilspam@hotmail.cmo> skrev
>
> Man får så komforten brændstofmæssigt gratis, det er da super, ikke?
> [...]

Jo, men det er intet imod at se kollegaernes udtryk, ved fyraften, når de
skal skrabe is og jeg sætter mig ind i en isfri varm bil :D
Se, det er klasse !!

Mvh
Anders

Fra : jan@stevns.net

Dato : 09-01-06 09:03

"Anders" <nejtaktilspam@hotmail.cmo> skrev :

>Jo, men det er intet imod at se kollegaernes udtryk, ved fyraften, når de
>skal skrabe is og jeg sætter mig ind i en isfri varm bil :D
>Se, det er klasse !!

det er svært spas

Vi havde i fordum tid en Opel Rekord, hvor vi havde en Bacho varmer i
- det virkede skam fint, bortset fra de gange et fjogehovede pillede
ved uret, på en varm sommerdag

Mobilsauna !

--
jan@stevns.net
Rigtige mænd kører med baghjulstræk !

Fra : u.m.s [3460]

Dato : 08-01-06 12:44

> Min HDI har oliefyr og det virker fortrinligt også inde i garagen.
> Det lugter aldrig af røg og der er heller ikke gas.
> I bilen er der aldrig noget at mærke heller.

nu er det 2. gang det bliver nævnt at man ikke kan lugte "forbrændingen...."
i en garage, så jeg vil nu lige tilføje:

Det farlige er CO (kulmonooxid) som udskilles. Det er en lugtfri gasart og
som binder sig til kroppens røde blodlegemer meget kraftigere end alm. ilt
og nærmest skubber iltmolekylerne væk og derfor livsfarligt/dødbringende på
meget kort sigt (minutter/sekunder afh. af koncentrationen)

Fra : Armand

Dato : 08-01-06 16:05

Anders wrote:

> [...]
> 0.3 liter.
> Uden fyr bruger den ca 7-8 l/100km de første 10 min.
> Med fyr ligger den på 5-6 l/100 km de første 10 min.

Du nævner ikke den faktiske forskel á når du tanker!

Jeg har 25 km på arbejde og kører generelt 21,5km/l, hviklet
gennemsnitligt giver et forbrug på 1,6liter for dén tur.
Hvis det skal berettiges at jeg bruger 0,3 liter til opvarmning skal jeg
køre de 25 km på 0,86liter, hvilket svarer til næsten 29km/l, og i mine
øren lyder usandsynligt :-/
Jeg vil konkludere at oliefyr virkelig har deres force i bymæssig
bebyggelse frem for på åben landevej (selvom 25 km tilsyneladende er i
underkanten af det optimalt økonomiske i forhold til opvarmningsperioden).

--
Armand.

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 08-01-06 16:57

"Armand" <armand@mc-chaufforerne.dk> skrev
> Jeg har 25 km på arbejde og kører generelt 21,5km/l, hviklet
> gennemsnitligt giver et forbrug på 1,6liter for dén tur.

Du mener 1,16 l.

> Hvis det skal berettiges at jeg bruger 0,3 liter til opvarmning skal jeg
> køre de 25 km på 0,86liter, hvilket svarer til næsten 29km/l, og i mine
> øren lyder usandsynligt :-/

Så er det mere dit reelle forbrug der er usandsynligt. Du kører de første 10
km en vinterdag med kold motor, med et merforbrug på 50-100%, resten skal så
nærme sig de 30 ellers holder du ikke de 21,5. Du må virkelig forstå det der
med ægget under højrefoden.

> Jeg vil konkludere at oliefyr virkelig har deres force i bymæssig
> bebyggelse frem for på åben landevej

Ja, men man har det nu mest for komforten, og den er guld værd.
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : Armand

Dato : 08-01-06 17:26

Fra : Armand

Dato : 08-01-06 17:33

Preben Riis Sørensen wrote:
> "Armand" <armand@mc-chaufforerne.dk> skrev

> Du mener 1,16 l.

UPS!
Tastekiks!

> [...]
> nærme sig de 30 ellers holder du ikke de 21,5. Du må virkelig forstå det der

Hæ!
Min adgang her til gruppen var at jeg fandt EU-snittet svært at opnå, og
nu er jeg pludselig pedalspecialist!

Du har selvfølgelig ret når det stilles op km for km, og netop derfor
kunne det sq være interessant at se hvad en forvarmet motor ville gøre
ved sagerne :-/
Jeg får den dog ikke over de 21,5 selv ved længere ture lagt ind i løbet
af en tankfuld, hvorimod det er ganske tydeligt at selv få småture
"udenfor programmet" virkelig sutter i tanken!

> Ja, men man har det nu mest for komforten, og den er guld værd.

Der er jo så også de fabriksmonterede "tillægs-varme"-fyr at tage i ed
selvom dé ligger udenfor subj.

--
Armand.

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 08-01-06 17:49

"Armand" <armand@mc-chaufforerne.dk> skrev
> Hæ!
> Min adgang her til gruppen var at jeg fandt EU-snittet svært at opnå, og
> nu er jeg pludselig pedalspecialist!

Jeg ved heller ikke hvorddan man får de tal godkendt. Det må ligge i
smøringen.....

> [...]
> af en tankfuld, hvorimod det er ganske tydeligt at selv få småture
> "udenfor programmet" virkelig sutter i tanken!

Du må da få lejlighed til at køre en planlagt langtur, gerne i stille vejr.
Du varmer så kareten op, og smutter hen og topper tanken op, og gør dette
igen, når du nærmer dig målet. Der skulle du så få målt de 30 km/l. Medvind
er snyd.

> Der er jo så også de fabriksmonterede "tillægs-varme"-fyr at tage i ed
> selvom dé ligger udenfor subj.

Jeg har sådan et, det er et oliefyr som alle andre (og, med tilvalg,
kabinevarmer) , blot sat til at starte automatisk ved 5 plusgrader og
derunder. Når motoren er driftsvarm, går den ned i forbrug (pumpen tikker
langsommere), men fortsætter sålænge der er koldt. Det var jeg 'sur' over i
starten. Men der er faktisk en gevinst ved det, det giver sammenlagt et
lavere forbrug.
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : Ukendt

Dato : 08-01-06 08:52

"Jasper Norman" <ahrensbach@FJERNESpc.dk> skrev i en meddelelse
> Nu er der jo en del skriverier ang. subj.
>
> Hvad dælen gør sådan en fætter?

Sådan et fyr, nedsætter brændstofforbruget og dermed forurening, nedsætter
slid på motor, øg det giver en væsentlig komfort.

Din bil bruger mere brændstof, når den er kold. Et fyr (hvad enten det er
benzin eller diesel) bruger mindre end besparelsen til at varme den op.

Holdbarheden er (iflg. montøren af mine fyr) ca. 2 biler. Dvs man kan få det
pillet ud og monteret i sin næste bil. Jeg har kun forhandlerens ord for
det - mit ældste har kun været monteret i 3 år. Det er iøvrigt bare med en
timer og det fungerer fint for mig uden fj. bet..
Konens er med fj.bet. og det fungerer fint med hende

Jeg ved at Toyota tager ca. 17000,- for et Webasto fyr monteret (diesel
eller benzin).

Jeg har en forhandleraftale med en certifiseret Webasto forhandler/montør og
jeg mener jeg giver omkring 8000,- + moms for fyr + montering. Så der er
ihvertfald plads til lidt forhandling! Ellers kan du kontakte mig, så skal
jeg være behjælpelig.

Mvh Tommy, Aalborg

Fra : Ukendt

Dato : 08-01-06 09:54

> [...]
> om morgenen, eller er det bare en lille smule sundt for bilen? (bare for
> at retfærdiggøre et evt. køb overfor konen

Min bil har kørt 307.000 Km uden fyr. Jeg har ca. 5 Km på arbejde hvor den
også bliver brugt til og fra HVER dag....også om vinteren. Så det med at en
motor slides ekstra hvis den ikke har oliefyr, må vel nærmest betegnes som
ligegyldig....min motor lyder ikke træt og har heller ikke noget stort
olieforbrug.
Jeg tvivler ikke på at det må være kanon behagelig og jeg ville også gerne
have et, bare alene det at kunne slippe for at skrabe is ville være skønt
(der er ingen garager på firmaets p-plads).

Jeg vil godt tvivle ved at det skulle give nogen besparelse i det samlede
benzinforbrug. Der skal jo også bruges energi til at opvarme bilen.

--
Tom

Fra : Kim

Dato : 08-01-06 10:16

> [...]
>
> Jeg vil godt tvivle ved at det skulle give nogen besparelse i det samlede
> benzinforbrug. Der skal jo også bruges energi til at opvarme bilen.

Men det er dejlig komfortabel med en oliefyr om vinteren ligesom det er
dejlig med klimaanlæg om sommeren , jeg harså, mest brug for en oliefyr
Kim

Fra : A.Kaup

Dato : 08-01-06 22:56

>Jeg ved at Toyota tager ca. 17000,- for et Webasto fyr monteret (diesel eller benzin).

Toyota i Thisted skal have 10.000 kr for et fyr med timer og
fjernbetjening + montering i Corolla 2.0 Diesel fra ´03 - Bilen er
født med dieselforskudsvarmer - der kun virker ved tændt motor. En
tilsvarende til en Avensis, der i følge forhandleren ikke skulle have
dette var prisen 14.000 kr.
De har vist kørt tilbud på fyr ved Toyota Skive.

Mvh. Akaup.