km/l 307 hdi
Fra : Dorthe

Dato : 06-01-06 20:18

hvor mange km/l kan man forlange af en 307 hdi 90 hk 11/2001

--
Mvh Dorthe

Fra : Kent Glerup

Dato : 06-01-06 20:54

On Fri, 6 Jan 2006 20:18:09 +0100, "Dorthe" <dorthe2107aben@gmail.com>
wrote:

> hvor mange km/l kan man forlange af en 307 hdi 90 hk 11/2001

Ved normal blandet by/landevej vel mellem 15 og 18 km/l

Ved overvejende motorvej/landevej af længere strækninger vel omkring
17-20 km/l

MVH
Kent Glerup

Fra : Jan W Nielsen

Dato : 07-01-06 00:59

> hvor mange km/l kan man forlange af en 307 hdi 90 hk 11/2001

Bilen kører ikke mere end 15 km/ltr.

Den er notorisk berømt for ikke at leve op til de flotte løfter.

Køb i stedet en Skoda Octavia, hvis du er meget interesseret i stor
brændstoføkonomi. Den kører 18, hvor Peugeotten kører 15.

/Jan W Nielsen

Fra : Kent Glerup

Dato : 07-01-06 09:16

On Sat, 7 Jan 2006 00:58:36 +0100, "Jan W Nielsen"
<intetsvar@farvelogtobak.dk> wrote:

>Bilen kører ikke mere end 15 km/ltr.

Det siger rygterne godt nok. Men den SKAL sgu' kunne vride mere ud af
dråberne! Ellers må der være et hul et sted

>Den er notorisk berømt for ikke at leve op til de flotte løfter.

Så går mit læskur af en 150 HK's Zafira jo længere på literen?!? Med
standardmonterede brede hjul og det hele, skræmmende..

>Køb i stedet en Skoda Octavia, hvis du er meget interesseret i stor
>brændstoføkonomi. Den kører 18, hvor Peugeotten kører 15.

Efter 10 KKM i en 105 HK's Touran, underbygger jeg gerne de 18!

Fra : Thomas Landberg

Dato : 07-01-06 09:36

> Efter 10 KKM i en 105 HK's Touran, underbygger jeg gerne de 18!

Kørte du 18km/l i snit i en Touran? Det er i så fald rimeligt pænt i den
store vogn.

--

MVH

Thomas Landberg
www.landberg.dk - chiptuning udført i din indkørsel: 3.995kr inkl. moms.

Fra : Kent Glerup

Dato : 07-01-06 10:29

On Sat, 7 Jan 2006 09:35:39 +0100, "Thomas Landberg"
<thomasFJERN1DETTEVEDSVAR@landberg.dk> wrote:

>Kørte du 18km/l i snit i en Touran? Det er i så fald rimeligt pænt i den
>store vogn.

Ved det godt. Jeg har så også rimelig langt på arbejde, og gider ikke
skynde mig. Ligeledes består mit arbejde i mange lange ture, hvor jeg
ligeledes ikke gider race afsted (skal selv betale eventuelle
bøder...)
Jeg gennemskuede også rimelig hurtigt hvordan den maskine skulle køres
økonomisk.

Fra : Armand

Dato : 07-01-06 15:31

Kent Glerup wrote:

> Det siger rygterne godt nok. Men den SKAL sgu' kunne vride mere ud af
> dråberne! Ellers må der være et hul et sted

Mine erfaringer med HDi'en efter et kvartals tid, er at der er umådelig
stor forskel på alene regulære distancer og bare lidt koldstarts-kørsel
iblandet!
Min daglige distance á 25 km til hhv. fra arbejde er tilsyneladende i
forvejen kort set i relation til den 10-15 km lange opvarmningsperiode
af diesel-motoren og jwg liggwr meget stabilt på 21,5 km/l når jeg
fortrinsvis bruger bilen til dén tur; men blot et overskueligt antal
"kolde" ture á nogle få km til familiebesøg/indkøb i centrum/lign.
indenfor en 5-800km's optanknings-periode kan hurtigt pille 2km/l af den
samlede økonomi

I et nationalt forum som indestående, må det derfor blive umuligt at
enes om diesel-økonomi derved at der er stor forskel på såvel kørslen
som gennemsnits-distancen om man bor i KBH eller lige udenfor Ringkøbing :-|

For helvede hvor kunne det være interessant at låne en (for mig)
ækvivalent Fabia over en tankfulds tid for at se den reelle personlige
forskel

--
Armand.

Fra : Jan W Nielsen

Dato : 07-01-06 15:43

> I et nationalt forum som indestående, må det derfor blive umuligt at enes
> om diesel-økonomi derved at der er stor forskel på såvel kørslen som
> gennemsnits-distancen om man bor i KBH eller lige udenfor Ringkøbing :-|

FULDKOMMEN enig.

Jeg vender mig ofte imod spørgsmålet om, hvor langt en bil "kører på
literen".

Spørgsmålet er tåbeligt og uden mening, hvis man ikke samtidig nøje
beskriver sit kørselsmønster og kørestil.

....dog er der så stor forskel på TDI´erne og HDi´erne (de gamle), at alle er
enige om, at VAGs TDI´ere er langt foran, hvad angår trækkraft og økonomi.

TDi´erne har nogle dyrere højtrykspumper, der leverere et meget højere tryk
og en meget finere forstøvning af dieselolien. Det giver lidt hårdere
tomgangslyd, men det giver også en bedre samlet præstation af motoren.

--
/Jan W Nielsen

Fra : Thomas Landberg

Dato : 07-01-06 09:21

> hvor mange km/l kan man forlange af en 307 hdi 90 hk 11/2001

Rettere hvor få....

Har kørt en fra Aalborg til København med 120-140km/t derover. Resultat
12,5km/l. På vej hjem gik det med 140-150km/t og resultatet blev chokerende
11.5km/l. Var senere en tur i Tyskland i en tilsvarende bil. På en strækning
på 180km med ret konstant hastighed på 140-145km/t gik den så også lige
11.3km/l. Selv ved kørsel på danske landeveje var den svær at drive over
16-17km/l og ofte viste forbrugsmåleren 7-8l/100km. Meget trist oplevelse.
Specielt når man tager med i overvejelserne, at man samtidig stort set ikke
kan mærke at der er nogen motor i bilen - den er særdeles sløv. Som Jan W
skriver, så overvej en Octavia i stedet. Den kræver nærmest ren bundgas for
at komme ned på 15km/l og ved landevejskørsel er den et stykke over 20km/l.
Motorvej over et langt stræk med konstant 120km/t på klokken fik min til at
gå godt 20km/l.

Fra : Jørgen M. Rasmussen

Dato : 07-01-06 09:35

"Dorthe" <dorthe2107aben@gmail.com> skrev i en meddelelse

> hvor mange km/l kan man forlange af en 307 hdi 90 hk 11/2001
Uanset hvor langt/kort har den de mest dovne diesel-heste, jeg har oplevet.
Det får den bestemt ikke til at køre langt på literen, at man skal have
"foden i kælderen" el. geare ned som på en hysterisk benziner, når man skal
lave en mell. acceleration/ overhaling.

Fra : Armand

Dato : 07-01-06 15:48

Jørgen M. Rasmussen wrote:

> [...]
> "foden i kælderen" el. geare ned som på en hysterisk benziner, når man skal

Sjovt :-/
Jeg kommer fra en 405-1,9i med 110Hk, og selvom min nuværende 206-1,4HDi
70HK ikke virker overbevisende når man gearer ned og punker pedalen, så
anslår jeg at den klarer overhalingen af et lastvognstog på
motortrafikvej (=daglig hændelse med begge biler) omtrent ligeså hurtigt
ved topgearsacceleration, som 405'eren ved brug af 3.gear og op:
Udgangs farten og afsluttende hastighed er tilnærmelsesvis den samme i
begge tilfælde!
Der er ingen tvivl om at 206'eren umiddelbart efterlader et sløvt
indtryk qua de lave omdrejninger og fraværet af "race"-nedgearinger; men
det praktiske resultat taler sit eget sprog!

Hvis man er til GTi'ere og aggressiv kørsel er der ingen tvivl om at
(ihvertfald) 1,4HDi'en virker sløv, og det er også min erfaring at
forbruget stiger markant ved brug af pedal og gearstang. Tillige er det
meget sandsynligt at andre diesel-motorers økonomi bedre tåler aggressiv
kørsel; men ligefrem at dømme specifikke køretøjer/mootorer ude uden at
tage sin egen kørestil i ed er i mine øjne en stor synd der ikke burde
fremføres ukritisk i et offentligt forum som dette :-|

--
Armand.

Fra : Jørgen M. Rasmussen

Dato : 07-01-06 17:13

> Jeg kommer fra en 405-1,9i med 110Hk, og selvom min nuværende 206-1,4HDi
> 70HK

Jeg kender ingen af dem, om de er noget værd i det "game". Men det var en
fornøjelse at komme hjem til min Octi ;).

ude uden at
> tage sin egen kørestil i ed er i mine øjne en stor synd der ikke burde
> fremføres ukritisk i et offentligt forum som dette :-|

Du kan lade være at læse den. Det var min objektive vurdering efter ~1000 km
kørsel.

Fra : Jørgen M. Rasmussen

Dato : 07-01-06 17:25

"Jørgen M. Rasmussen" <j.m.rasmussen.tabort@os.dk> skrev i en meddelelse>

> Jeg kender ingen af dem, om de er noget værd i det "game". Men det var en
> fornøjelse at komme hjem til min Octi ;).

Det fik jeg ikke indsparket; Selv om det er en 1.8 benziner. Den har fa.
flere nosser end den HDI, og køre lige så langt på literen ;).

Fra : Armand

Dato : 08-01-06 00:06

Jørgen M. Rasmussen wrote:

> Du kan lade være at læse den. Det var min objektive vurdering efter ~1000 km
> kørsel.

Alle kan ikke lade være med at læse - Kritikken bør starte på keyboardet :-|

--
Armand.

Fra : Jørgen M. Rasmussen

Dato : 08-01-06 02:13

> Alle kan ikke lade være med at læse - Kritikken bør starte på keyboardet
> :-|

Du mener der kun skal være plads til den "rigtige", din, mening?. Du er på
kanten af "filteret", den holdning bryder jeg mig ikke om, det er et
debatforum vedr. biler. Jeg mener den er noget bovlamt crap, ifht. min Octi.
1,8 benziner, og som heller ikke køre meget længere pr. L., selv om det er
en diesel . Det er jeg tilsynlad. ikke ene om, andre har skrevet det samme.
Take it or leave?, and EOD.

Fra : Thomas Landberg

Dato : 07-01-06 20:31

> [...]
> tage sin egen kørestil i ed er i mine øjne en stor synd der ikke burde
> fremføres ukritisk i et offentligt forum som dette :-|

I et forum kommer man vel netop med egne erfaringer og meninger?

Har du i øvrigt selv prøvet en 307 90hk HDi? Jeg synes faktisk, at en 206
1.4HDi virker noget mere villig og frisk end en 307 90hk HDi på trods af de
manglende hk, så måske du skulle prøve en 307 90hk HDi før du bortdømmer de
erfaringer en anden mand rent faktisk har gjort sig med bilen?

Fra : Armand

Dato : 08-01-06 00:25

Thomas Landberg wrote:

> I et forum kommer man vel netop med egne erfaringer og meninger?

Jup!

Før debatten løber af skinnerne, som den jævnligt har vist sig at kunne,
vil jeg lige præcisere at det er bolden og ikke personen jeg kører på her!
Skal det ikke blive rent vås det hele, bør man som skribent være lidt
selvkritisk således at man som læser spares for at skulle skille skidt
og kanel for at få et brugbart svar :-|

> [...]
> manglende hk, så måske du skulle prøve en 307 90hk HDi før du bortdømmer de
> erfaringer en anden mand rent faktisk har gjort sig med bilen?

I have'nt!
Jeg tog definitionen af både 90 og 70 hk'erne som "de gamle typer"
alvorligt og regnede derfor at min oplevelse af 1,4'eren for at være
relevant dækkende for 1,9'eren også. Er det så min fejl, eller var det
sammenstillingen af de to der er forkert??

Men faktisk så tror jeg som for motorer generelt at markant ryk ved
højere omdrejninger ligesom masser af larm i høj grad kan medføre en
fejlagtig subjektiv oplevelse af acceleration og fart. TD (herunder min
HDi) -motorernes roligere gemyt kan således også sagtens fejltolkes som
sløvhed og med mine udtalelser forsøger jeg at gribe i barmen og i
mangel af stopursmålte fakta fremføre aflæsninger (á slutfart efter
samme overhaling) som sammenlignelige faktorer der skulle kunne vække
til eftertanke for dem der måske er lige lovligt "GTi-fixerede" !

Jeg hár faktisk ærgret mig over at 405'eren led skrot-døden så jeg er
afskåret fra at se hvor godt/dårligt (=tæsk til fornemmleserne eller
ej!) HDi'en egentlig hænger på ved topgears-acceleration imod 405'eren i
nedgearings-mode

--
Armand.
(100Hk, seks gear - Min GTi er en CBR)

Fra : Ukendt

Dato : 07-01-06 11:50

"Dorthe" <dorthe2107aben@gmail.com> wrote in message
> hvor mange km/l kan man forlange af en 307 hdi 90 hk 11/2001
> --
> Mvh Dorthe

Ja da jeg i en kortere periode havde en 02'er HDI'er med de fyrstlige 90 hk
gik den absolut ikke mere end 14-15 km. literen ved lidt blandet kørsel og
de 90 HK er de mest bovlamme heste jeg i liv har oplevet.... Bilen føltes
decideret sløv og uoplagt. Herefter blev det jo ja Landbergs aflagte Octavia
der med hans lille "Wunder tunings box" kører som en drøm og uden problemer
holder mellem 18-21 km. literen alt afængig af temprement. Hoved problemet i
307'erens dårlige økonomi er jo nok nærmest at den skal køres som et svin
for der overhovedet sker noget som helst når man trykker på speederen.

Landberg ... har du helt glemt vores lille aftale om ODB tuning af den gamle
Octavia ?

--
Hygge

Jan
RSV Tuono ...
http://www.motorcykelgalleri.dk/html/gal_visbil.asp?ID=59
www.gugmc.dk
http://www.aprilia-club.dk/

Fra : Ukendt

Dato : 07-01-06 12:24

> Ja da jeg i en kortere periode havde en 02'er HDI'er med de fyrstlige 90
> hk gik den absolut ikke mere end 14-15 km. literen ved lidt blandet kørsel
> og de 90 HK er de mest bovlamme heste jeg i liv har oplevet....

Er det den samme motor der sidder i 307 i vore dage?

Jeg har en 2005'er, som ved primært motorvejskørsel med hhv. 135/120 mellem
Fr.havn og Horsens går mellem 17,5 og 18,5... Hvilket jeg da er godt
tilfreds med

Fra : Kent Glerup

Dato : 07-01-06 12:39

On Sat, 7 Jan 2006 12:24:14 +0100, "Per A" <s> wrote:

> [...]
>
>Jeg har en 2005'er, som ved primært motorvejskørsel med hhv. 135/120 mellem
>Fr.havn og Horsens går mellem 17,5 og 18,5... Hvilket jeg da er godt

Hvis det er en 110HK'er, burde det være med den nye PSA/Ford 1,6
maskine. Har den 136 HK (vist nok..) er det den nye PSA/Ford 2,0
maskine.
Begge disse maskiner er mere moderne maskiner end 90 HK'eren, og burde
derfor kunne vride noget mere ud af dråberne.

Fra : Ukendt

Dato : 07-01-06 12:48

> [...]
> Begge disse maskiner er mere moderne maskiner end 90 HK'eren, og burde
> derfor kunne vride noget mere ud af dråberne.

Min er en 110 HK, så mon ikke det er ny teknologi... Har også læst
anmeldelser af den gamle version, og kan ikke genkende de anmærkninger der
har været om dårlig trækkraft mm.

Fra : Peter Weis

Dato : 07-01-06 17:38

Per A wrote:

> Min er en 110 HK, så mon ikke det er ny teknologi... Har også læst
> anmeldelser af den gamle version, og kan ikke genkende de anmærkninger der
> har været om dårlig trækkraft mm.

Der er ret stor forskel på de to gamle 2.0'ere.

90HK-modellen har ingen intercooler og turbo med fast geometri. Den er
ikke sprudlende og lider af tydelig turbo-tøven. Hvis den skal følge med
i trafikken, skal man give gas lidt i god tid så turboen kommer op i
omdrejninger før man får træk. Den meget dårlige økonomi, som nogen
oplever, skyldes måske at de trykker speederen i bund med det samme.

110HK-versionen har intercooler og turbo med variabel geometri. Den
trækker meget renere og er meget nemmere at omgås.

Jeg har 90HK'eren i en Picasso som går omkring 16 km/l ved overvejende
25 km's ture i morgenkøen på Hillerødmotorvejen (Allerød - Ballerup og
retur). Tidligere kørte den længere ture (allerød - Tune og retur) og
gik da over 17 i snit.
110HK'eren har vi i en Grand Vitara. Den går omkring 15 km/l på med
overvejende 25 km ture ad Kongevejen mellem Allerød og Hans Knudsens plads.

mvh
Peter

Fra : Ukendt

Dato : 07-01-06 13:25

"Per A" <s> skrev i en meddelelse

> [...]
>
> Jeg har en 2005'er, som ved primært motorvejskørsel med hhv. 135/120
> mellem Fr.havn og Horsens går mellem 17,5 og 18,5... Hvilket jeg da er

Der findes disse HDI'ere:

1.4 HDI 70 hk. = gammel model, bruges i 206 og 1007
2.0 HDI 90 hk. = gammel model, bruges kun i Peugeot Partner Van nu
2.0 HDI 110 hk. = gammel model, bruges kun i Peugeot Boxer, Expert og 807 nu
2.2 HDI 136 hk. = gammel model, bruges kun i Boxer og 807 nu
2.8 HDI 127 hk. og 147 hk. = gammel model, bruges kun i Boxer
1.6 HDI 75 hk. = ny model, bruges kun i Peugeot Partner Combi
1.6 HDI 90 hk. = ny model, bruges i 307
1.6 HDI 110 hk. = ny model, bruges i 307 og 407
2.0 HDI 136 hk. = ny model, bruges i 307 SW, 407 og 607
2.7 HDI 204 hk. = ny model, bruges i 607 og 407 Coupe

De nye modeller er noget kvikkere og noget mere økonomiske end de gamle.
Alle de nye modeller har partikkelfilter, pånær 1.6 HDI 75+90 hk.!

Fra : Michael Jensen

Dato : 07-01-06 19:32

Har selv en Focus C-Max TDCi 2.0 med 135 HK. Den går i tiden ikke mere end
13-14 km/liter (Er opgivet til over 17 ved blandet kørsel). Og det er med
landevejskørsel som absolut tungest-vejende, da jeg har 35km hver vej på
landevej på arbejde. Den holdes så vidt muligt mellem 80 og 90. Bilen er dog
sprit ny, så jeg har ikke kørt mere end et par tanke i den endnu. Har ladet
mig fortælle at det kan ske at blive bedre når den får lidt flere kilometer
på klokken, men ved ikke om der er noget i dette?? (Har lige nu kørt ca
1900km).

Men for satan et dejligt træk den har!! Og så en evt chip eller obd? Men så
går det vel desværre først rigtigt ned ad bakke med økonomien selv om alle
forhandlerne skriver noget andet?!

\Michael

Fra : Thomas Landberg

Dato : 07-01-06 20:39

> [...]
>
> Men for satan et dejligt træk den har!! Og så en evt chip eller obd? Men
> så går det vel desværre først rigtigt ned ad bakke med økonomien selv om

Den økonomi er jo relativt tragisk, men tror nu nok det skal blive bedre.
Som jeg oplever det, så skal motorerne køres mere til jo kraftigere de er.
Læste på et tysk Ford-forum om en ejer af en Focus C-max 2.0 TDCi. Han var
vældig ulykkelig over forbruget der lå på a. 8l/100km. Flere sagde at han
skulle vente til den var kørt til (han havde vist kørt 4.000km da han skrev
indlægget) og efter 15.000km skrev han, at nu lå forbruget på ca.
6.5-7l/100km og det var han meget tilfreds med (du ved, tyskerne har jo en
tendens til at køre små-stærkt på autobahn).

Fra : Thomas Landberg

Dato : 07-01-06 20:40

> Men for satan et dejligt træk den har!! Og så en evt chip eller obd? Men
> så går det vel desværre først rigtigt ned ad bakke med økonomien selv om
> alle forhandlerne skriver noget andet?!

Bilen er ikke super velegnet til tuning og kan pt. ikke OBD-tunes. Skal den
chiptunes skal styreboksen åbnes, men det er nu heller ikke verdens bedste
løsning, da brændstofpumpen ikke altid kan "følge med". Så bliver max.
effekt ca. 160hk. Men jeg har da lidt bokse der passer... Tror du skal køre
særdeles råddent for at få den til at gå kortere med boks monteret.

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 07-01-06 22:25

"Michael Jensen" <ugyldig@ugyldig.com> skrev i en meddelelse
> [...]
kilometer
> på klokken, men ved ikke om der er noget i dette?? (Har lige nu kørt ca

Når den er kørt til skal den kunne gå over 20 km/l ved 90 i 6. på flad tør
vej i stille vejr, når den er varm. Men de første 10-15 km koster jo lidt
mere, særligt om vinteren. Og så koster det diesel at 'mærke hvor godt den
accelererer'. Jeg kører omkring 15 km/l med længste tur 20 km, og lidt spræl
indimmellem. Forbrugsmåleren viser en decimal for optimistisk. Prøv at kigge
lidt på den, med en masse nulstillinger, så du kan se hvad der koster. Og
lær at bruge motorbremsning/frihjul/læs trafikken, det flytter en del, og
gør egentlig ikke ondt i en bil der ruller så let og langt.
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : Thomas Landberg

Dato : 07-01-06 20:34

> [...]
>
> Jeg har en 2005'er, som ved primært motorvejskørsel med hhv. 135/120
> mellem Fr.havn og Horsens går mellem 17,5 og 18,5... Hvilket jeg da er

De fleste HDi'er findes i 20-30 forskellige soft- og hardware-versioner så
derfor er det 99 % sikkert ikke samme "motor". Blokken kan være den samme,
men det er nu i høj grad softwaren der bestemmer hvordan en motor kører. Har
lige chippet en 307 90hk HDi stationcar til 123hk og 302nm og ejeren påstår,
at bilen på hans daglige ture kører ca. 24km/l. Om man så kørte 50km/t i den
307HDi jeg har skrevet om tidligere i tråden, så ville den ikke kunne køre
så langt.

Fra : Thomas Landberg

Dato : 07-01-06 20:35

> Jeg har en 2005'er, som ved primært motorvejskørsel med hhv. 135/120
> mellem Fr.havn og Horsens går mellem 17,5 og 18,5... Hvilket jeg da er
> godt tilfreds med

Det er i øvrigt et meget flot forbrug. Så langt går min Toledo TDi sq ikke
ved de hastigheder.