Check Engine
Fra : Jørgen

Dato : 06-01-06 19:57

Min bil er udstyret med et computerstyret emissionssystem. Der er en
alarmlampe, "Check Engine", der lyser ved fejl i emissionssystemet. Den
lyser nu, og jeg skal på værksted mandag, hvor en computer skal fortælle,
hvad der er galt.

Hvad kan der være galt?
Hvad er et emissionssystem?

Mvh Jørgen

Giv den segnende stærke drikke
og giv den mismodige vin. (Ordsp. 31,6)

Fra : BJ

Dato : 06-01-06 20:01

"Jørgen" <skjelm@hotmail.com> skrev i en meddelelse

KLIP

> [...]
> alarmlampe, "Check Engine", der lyser ved fejl i emissionssystemet. Den
> lyser nu, og jeg skal på værksted mandag, hvor en computer skal fortælle,

Har den ikke flere niveauer af 'Check Engine'..?

> Hvad kan der være galt?

Alt fra en brændte ventiler til en sensorfejl.

> Hvad er et emissionssystem?

Dit udstødningssystem.

Her bliver der målt på gasserne og deres indhold.

PS: Når denne advarsel lyser på min Volvo .... får jeg grønne grise i
bukserne..

--
Bjørn J.
~~wear sunscreen~~

Fra : Henrik B.

Dato : 09-01-06 23:26

> Her bliver der målt på gasserne og deres indhold.
>
> PS: Når denne advarsel lyser på min Volvo .... får jeg grønne grise i
> bukserne..

*ROFL*

Jeg har haft en "CE" i månedsvis, som jeg i helv*** ikke kunne slippe af
med. Det viste sig at være en defekt termostat - go figure.

Dyrlægebiler - Det intelligente valg

Fra : Henrik

Dato : 06-01-06 20:09

"Jørgen" <skjelm@hotmail.com> wrote in message
> [...]
> alarmlampe, "Check Engine", der lyser ved fejl i emissionssystemet. Den
> lyser nu, og jeg skal på værksted mandag, hvor en computer skal fortælle,

Hvilken bil er det?
Det kan være noget så enkelt som benzindækslet der ikke er sat rigtigt på.
Emissionssystem er, så vidt jeg ved, det system der sørger for at køretøjet
ikke forurener unødigt, dvs. holder øje med cat'en, luftmængden, at
benzindækslet er sat på, at du ikke ryger inden i bilen og ikke smider
pølsebakker ud af vinduet etc. etc.

Henrik
www.gsx.dk

Fra : Folmer Rasmussen

Dato : 06-01-06 20:41

On Fri, 6 Jan 2006 20:09:14 +0100, "Henrik" <hbl@12move.dk> wrote:

>"Jørgen" <skjelm@hotmail.com> wrote in message
> og ikke smider
>pølsebakker ud af vinduet etc. etc.

>--

Og det siger du først nu!? *LOL*

Hvad har det ikke kostet mig i undersøgelser og udskiftninger af
diverse dele?

Og så skyldes det bare pølsebakkerne!

Jeg smider dem godt nok kun ud ovre i Vestjylland foran Olesens bopæl,
fordi han er én af de få der er ligeglad.

Meeen, du kunne nu godt have nævnt det noget før.

Venlig hilsen
Folmer

Fra : Jørgen

Dato : 06-01-06 21:21

Det er Suzuki Liana
Der er kun tændt alarmlampe - eller slukket. Der er ikke flere trin

Fra : martin

Dato : 07-01-06 12:46

Det har jeg i en swift - og jeg har kørt 40000 km med det uden problemer....
;)

Fra : Søren

Dato : 07-01-06 14:28

"martin" <jadahva@hotmail.com> skrev i en meddelelse news:43bfa9f8$0$47020$edfadb0f@dread15.news.tele.dk...
> Det har jeg i en swift - og jeg har kørt 40000 km med det uden problemer....
> ;)

Men det er jo et problem hvis du har kørt 40000 km med den tændt.

Mvh Søren

Fra : Kent Glerup

Dato : 06-01-06 20:59

On Fri, 6 Jan 2006 19:57:22 +0100, "Jørgen" <skjelm@hotmail.com>
wrote:

> [...]
>alarmlampe, "Check Engine", der lyser ved fejl i emissionssystemet. Den
>lyser nu, og jeg skal på værksted mandag, hvor en computer skal fortælle,

Tjahh.. alt!
1. Defekt lambdasonde, eller løs forbindelse til samme. Relativt
billigt hvis værkstedet fanger det i første forsøg.
2. Defekt EGR-ventil hvis maskinen har en sådan. Potentielt temmelig
dyrt, selv hvis værkstedet fanger fejlen første gang....
3. Alt muligt andet elektrisk på maskinen...

>Hvad er et emissionssystem?

Udstødningssystem formentlig.

MVH
Kent Glerup

Fra : Jørgen

Dato : 06-01-06 21:51

> [...]
> dyrt, selv hvis værkstedet fanger fejlen første gang....
> 3. Alt muligt andet elektrisk på maskinen...

Jeg ved ikke, hvad en lambdasonde er ejheller en EGR ventil.
Men den 3 års garanti udløber først til april. Det må da være en
garantireparation?
Jørgen

Fra : Kent Glerup

Dato : 06-01-06 21:56

>Jeg ved ikke, hvad en lambdasonde er ejheller en EGR ventil.
>Men den 3 års garanti udløber først til april. Det må da være en
>garantireparation?
>Jørgen

Lambdasonde= Lille sensor i udstødningssystemet, som måler
udstødningens sammensætning.

EGR-ventil= Ventil som kan sende en del af udstødningssystemet tilbage
i indsugningen.

Garantireperation? Efter min mening ja!

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 06-01-06 22:09

"Kent Glerup" <glerupYEAH.olesenRIGHT@post.cybercity.dk> skrev
> EGR-ventil= Ventil som kan sende en del af udstødningssystemet tilbage
> i indsugningen.

Det rasler sikkert lidt i starten......
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : Broegger

Dato : 06-01-06 22:15

"Preben Riis Sørensen" <preben@esenet.dk> skrev news:43bedc7a$0$8769
$edfadb0f@dread14.news.tele.dk:

> "Kent Glerup" <glerupYEAH.olesenRIGHT@post.cybercity.dk> skrev
>
> Det rasler sikkert lidt i starten......

TIBAG - godt set!

--
Hilsen Thomas

http://www.broeggerklanen.dk

Fra : Ukendt

Dato : 07-01-06 19:00

"Broegger" <thomas@removethis-broeggerklanen.dk> skrev i en meddelelse
> TIBAG

Hvad betyder det?

Fra : Broegger

Dato : 07-01-06 19:11

"Brian Axelgaard" <brianaxelgaardATgmail.com> skrev news:43c00186$0$9303
$ba624c82@nntp02.dk.telia.net:

> "Broegger" <thomas@removethis-broeggerklanen.dk> skrev i en meddelelse
>
> Hvad betyder det?

T betyder Tisser... så kan du selv gætte resten

--
Hilsen Thomas

http://www.broeggerklanen.dk

Fra : Kent Glerup

Dato : 06-01-06 23:42

On Fri, 6 Jan 2006 22:09:17 +0100, "Preben Riis Sørensen"
<preben@esenet.dk> wrote:

>"Kent Glerup" <glerupYEAH.olesenRIGHT@post.cybercity.dk> skrev
>
>Det rasler sikkert lidt i starten......

LOL!!
Jeg tror sgu' det mere end rasler!

Første dag med mine nye fingre...

Fra : Jørgen

Dato : 06-01-06 22:19

> Lambdasonde= Lille sensor i udstødningssystemet, som måler
> udstødningens sammensætning.
>
> EGR-ventil= Ventil som kan sende en del af udstødningssystemet tilbage
> i indsugningen.

Man bliver da imponeret over hvor mange detaljer, der kan puttes ind i
moderne biler. Jeg har aldrig hørt om, at den slags fandtes.
I mine første biler (ca 1960) passede man selv sine tændrør og den slags små
ting. Det er forbi nu. Jeg har nu kun tilbage at passe dæktrykket og
overvåge div. oliebeholdere. Alt andet er utopi.
Jørgen

Fra : Leo Jensen

Dato : 07-01-06 19:28

> Man bliver da imponeret over hvor mange detaljer, der kan puttes ind i
> moderne biler. Jeg har aldrig hørt om, at den slags fandtes.

Det har vel været ret almindeligt med recirkulering af udstødningsgas ved
dellast de sidste 20 år ?

> [...]
> ting. Det er forbi nu. Jeg har nu kun tilbage at passe dæktrykket og
> overvåge div. oliebeholdere. Alt andet er utopi.

Jow det... Man kan da stadig langt det meste af det man laver til
almindeligt service, men fejlfinding er ikke nemt for den glade amatør. Glæd
dig over at du slipper for at skifte og justere platiner

Leo

Fra : Jørgen

Dato : 08-01-06 15:48

> [...]
Glæd
> dig over at du slipper for at skifte og justere platiner

Jamen det glæder mig da også, men før i tiden vidste man LIDT om hvad der
skete i en bilmotor, og man var altid nogenlunde på sporet af miseren, når
der kom underlige lyde.

I dag ser jeg en ukendt alarmlanpe. Manualen siger "Søg værksted". Lyser den
røde olietrykslampe, ved alle hvad det betyder: "Stands motoren og slæb
bæstet på værksted". Men den (for mig) helt nye signallampe gør mig i tvivl:
Kan jeg køre videre, indtil værkstedet har tid til mit besøg? Tilsyneladende
JA. Jeg synes dog, at tomgangshastigheden er større. Den har automatgear.
Slipper jeg bremsen trak den før afsted med ca 10 km/t. Nu trækker den
afsted med ca 25 km/t. Ved gearskift hører jeg nu et mærkbart "klask" i
gearkassen. Før var den lydløs.

Men i morgen bliver mysteriet opklaret.

Jørgen