Gulpladebil
Fra : Ukendt

Dato : 06-01-06 19:59

Hej

Jeg har idag budt på en gulpladebil. Der stod den var + moms, men det viser
sig at nuværende ejer ikke har trukket momsen fra, fordi han ville bruge den
"lidt om lørdagen også"
Jeg skal bruge bilen i min virksomhed. Hvilken betydning har det med momsen
så?
(jeg er klar over jeg ikke kan fradrage momsen, men jeg skal jo heller ikke
betale den)
Håber det er nogenlunde forståeligt...

Mvh Tommy
bruus snabela os.dk

Fra : Morten Fruergaard

Dato : 06-01-06 20:14

TBJ wrote:
> [...]
> ville bruge den "lidt om lørdagen også"
> Jeg skal bruge bilen i min virksomhed. Hvilken betydning har det med

At du skal have 20 % mindre op af lommen...

Og at du den dag du sælger bilen til en privat ikke skal opkræve momsen -
med mindre du tjener på den, da skal du af diff.

Fra : lhj

Dato : 06-01-06 22:16

Er der ikke også et par andre detaljer?

Hvis man har betalt moms af bilen man man så trække momsen
fra på driftsudgifterne (benzin, værksted etc.)?

Og hvad med strafafgiften for privat anvendelse, kan man slippe for den
når der er betalt moms af bilen?

Hvis der er betalt moms af bilen antager told/skat så ikke at bilen bliver
brugt privat,
således at der også er et beskatningsspørgsmål, eller man ikke kan trække
det
hele fra?

Jeg er på ingen måde ekspert på området, og hvis der er nogen der kan svare
på det
med sikkerhed, så ville jeg da også gerne vide det.

mvh. Lars Henrik

Fra : Morten Fruergaard

Dato : 07-01-06 07:32

lhj wrote:
> Er der ikke også et par andre detaljer?

Jo. Gider du kommentere under det du citere...

> Hvis man har betalt moms af bilen man man så trække momsen
> fra på driftsudgifterne (benzin, værksted etc.)?

Tja. Der er et eller andet, men kan ikke helt huske det.

> Og hvad med strafafgiften for privat anvendelse, kan man slippe for
> den når der er betalt moms af bilen?

Uden betydning. Du kan altid slippe for den, hvis bilen kun bruges til
erhverv.

> [...]
> bliver brugt privat,
> således at der også er et beskatningsspørgsmål, eller man ikke kan
´
Selvføglelig må en virksomhed købe en momsfri bil og udelukkende bruge den
erhvervmæssigt.

Fra : Kito

Dato : 07-01-06 08:48

"lhj" <nospam_lhj@newmail.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> brugt privat,
> således at der også er et beskatningsspørgsmål, eller man ikke kan trække

Told/skat vil sikkert undre sig over at du har købt bil med momsen betalt.
I min virksomhed har jeg 2 biler jeg bruger. Den ene er rent firma og den
køres der ikke privat i. Den anden er der betalt moms af da jeg godt kan
finde på at bruge den til privat også. Regnskabet er meget simpelt. Du fører
en kørebog, hvori du skriver hver dag, hvilken kilometer du har kørt og
hvorhen. Hvilken kilometer der er privat og hvilken der er arbejde. Derefter
bliver du beskatte af den private kørsel i det rette forhold, som også kun
er rimeligt.

med venlig hilsen
Poul

Fra : Morten Fruergaard

Dato : 07-01-06 09:44

Kito wrote:
> Told/skat vil sikkert undre sig over at du har købt bil med momsen
> betalt.

Tvivler - meget.

Ikke når bilen er momsfri.
Noget andet var, hvis bilen var + moms, og man valgte IKKE at trække momsen
fra..