polo 92
Fra : mg

Dato : 04-01-06 15:41

Temperatur måleren bevæger sig ikke, selv om bilen er driftsvarm, har
skiftet thermostat, stadig det samme, så må vel næsten være føleren, det er
galt med, kan se der er 2 i thermostat huset en sort og en blå, hvilken en
af dem, bliver brugt til thermometeret ?

Skal der købes andet end føleren (evt pakning) ? og er den ellers nem at
skifte ?

Bilen er en polo 92 med 1300 motor

Med venlig Hilsen

Fra : Armand

Dato : 04-01-06 17:27

mg wrote:
> [...]
> galt med, kan se der er 2 i thermostat huset en sort og en blå, hvilken en
> af dem, bliver brugt til thermometeret ?

Mon ikke at den anden føler i termostathuset er en kontakt til
køler-blæseren :-/
Prøv at placere en observatør inde på førersædet og afmonter så en af
ledningerne på termostathuset og kortslut denne ned på termostathuset -
Hvad sker der?
Starter kølerblæseren eller råber observatøren at termometeret giver
vildt udsving??
- Hvis det er kølerblæseren der starter laver du samme test med den
anden ledning også, og hvis ikke at termometret kan bevæges v.h.a.
kortslutning, er det snarere en knækket ledning eller en fejl i
termometret der er problemet :-/

--
Armand.

Fra : mg

Dato : 05-01-06 10:46

Mange tak for fiffet, havde jeg vidst det, kunne det sikkert have sparet mig
for at skifte, thermostaten, da det tilsyneladende ikke hjalp,

Er det iøvrigt nemt at skifte føleren, skal der købes pakning dertil ???

MVH

Fra : Armand

Dato : 05-01-06 19:29

mg wrote:
> Mange tak for fiffet, havde jeg vidst det, kunne det sikkert have sparet mig
> for at skifte, thermostaten, da det tilsyneladende ikke hjalp,
>
> Er det iøvrigt nemt at skifte føleren, skal der købes pakning dertil ???

Det er rørgevind => konisk selvpakkende; men skal nok lige have et par
lag af det hvide teflontape fra vvs-afdelingen (konisk gevind = rør-gevind)!

--
Armand.

Fra : mg

Dato : 06-01-06 10:30

Ok lyder som en forholdsvis nem opgave,
kom til at tænke over mht at identificere hvilken føler der er til hvad,
jeg kan vel også lade bilen stå i tomgang indtil den bliver så varm at
ventilatoren går igang, og så tage et af stikkene af, ved en af følerne, går
ventilatoren i stå, ja så må det jo være den føler etc

Med Venlig Hilsen

Fra : Armand

Dato : 07-01-06 01:38

mg wrote:
> [...]
> ventilatoren går igang, og så tage et af stikkene af, ved en af følerne, går
> ventilatoren i stå, ja så må det jo være den føler etc

Tjoeh, Men eftersom følerne er kortslutnings-følere á gennemgang når
service-temperatur opnås, er det uskadeligt og enklere at kortslutte
stikket til stel og se hvilken ting der reagerer :-|

--
Armand.