Dæk. Hvad betyder tallene?
Fra : Jasper Norman

Dato : 02-01-06 00:14

Der står på dækket?

På mine står der 195/55/ R15

/Jasper

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 02-01-06 00:16

"Jasper Norman" <ahrensbach@FJERNESpc.dk> wrote in news:43b86236$0$47083
$edfadb0f@dread15.news.tele.dk:

> Der står på dækket?
>
> På mine står der 195/55/ R15

195 er bredden, altså 195mm brede
55 er profilen/højden, 55% af bredden (så vidt jeg husker)
R15 er størrelsen. (R for radial så vidt jeg husker)

--
Martin Johansen [6000]
"SAAB - The real true snowmobile!"

Fra : Armand

Dato : 02-01-06 00:23

Jasper Norman wrote:
> Der står på dækket?
>
> På mine står der 195/55/ R15

Radialdæk til 15tommer fælg, med 195mm bredde. Dækkets højde er 55% af
dækbredden!

--
Armand.

Fra : Jasper Norman

Dato : 02-01-06 01:16

> Radialdæk til 15tommer fælg, med 195mm bredde. Dækkets højde er 55% af
> dækbredden!

Det vil vel sige, at "195" og "15" mere eller mindre hænger sammen? Jeg kan
jo ikke så godt have bredere dæk, end fælgen?

Men med "55" altså højden, er det vel ligegyldigt om jeg vælger 55 eller 65?
Er det en fordel at have en smule højere vinterdæk end sommerdæk?

Mvh

Jasper

Fra : Thomas Rasmussen

Dato : 02-01-06 08:13

> Det vil vel sige, at "195" og "15" mere eller mindre hænger sammen?
> Jeg kan jo ikke så godt have bredere dæk, end fælgen?

Njaa... de hænger ikke decideret sammen, 15 tommer er diameteren på
fælgen. Fælgen skal have en nødvendig bredde for at der kan monteres et
195mm dæk (den måles typisk i tommer for at gøre forvirringen total,
195mm dæk skal vel have 7 eller 7.5tomme brede fælge)

> Men med "55" altså højden, er det vel ligegyldigt om jeg vælger 55
> eller 65? Er det en fordel at have en smule højere vinterdæk end
> sommerdæk?

Ja og nej, en højere profil gør at dækket er mere elastisk sideværs,
hvorfor et lavprofil dæk vil give mere kontant føling med bilen i sving
mv. Højden er også med til at fjedre så jo lavere profil jo mindre
fjedring i dækket.

Hvis du øger højden (profilen) øger du samtidig også rullediameteren på
dækket, her er det ved lov bestemt hvor meget du må ændre på
rullediameteren. Du må maks afvige 5% fra det bilen er godkendt med.

Thomas

Fra : Klaus G.

Dato : 02-01-06 16:47

> Hvis du øger højden (profilen) øger du samtidig også rullediameteren på
> dækket, her er det ved lov bestemt hvor meget du må ændre på
> rullediameteren. Du må maks afvige 5% fra det bilen er godkendt med.

Er det så ikke noget med at det kun er 3% hvis dit og dat er tilfældet? Kan
ikke huske om det var bilens alder, eller var det noget med udstyret(ABS,
ESP f.eks)? Synes jeg bare at have hørt, kan også nemt være noget jeg har
drømt :)

--
Klaus G. / Seth-Enoch

www.seth-enoch.dk

Fra : Aksel

Dato : 02-01-06 00:29

"Jasper Norman" <ahrensbach@FJERNESpc.dk> skrev i en meddelelse
> Der står på dækket?
>
> På mine står der 195/55/ R15
>
> /Jasper

http://www.sds.dk/sider/dækdata.html

Hilsen Aksel

Fra : u.m.s [3460]

Dato : 02-01-06 00:25

http://www.daekonline.dk/reifennews.html

Fra : Jørgen L.

Dato : 02-01-06 00:43

> Der står på dækket?
>
> På mine står der 195/55/ R15

Hej Jasper

De andre er kommet med gode og korrekte forklaringer, men på denne side kan
du lege med størelserne http://www.miata.net/garage/tirecalc.html

Hilsen Jørgen