Dæk...holdbarhed?
Fra : Jasper Norman

Dato : 01-01-06 23:25

Hej.

Jeg købte for ca. 8 mdr. og ca. 15000 km fire nye dæk hos QuickPot.

De var godt nok billige... 2200 for alle 4. Her i forbind. med et
værkstedsbesøg, fortæller han mig så at de er meget tæt på at være ulovlige.
Jeg kan da også mærke det her i sneen, at de overhovedet ikke tager fat.
Ligger der bare en smule løs sne eller sjap, og det går bare en lille smule
opad (fortov eller lign.) sidder jeg fast.

Kan det virkelig være rigtigt, at et dæk skal være nedslidt efter 15000 km?
Har jeg "ret" til at klage, eller er det bare at latterliggøre mig selv? Det
kunne jo være, at de giver lidt rabat på de næste. (Som ikke bliver af samme
type)

Jeg regner med, at jeg kører som gennemsnittet. Altså ikke nogen
håndbremsevendinger, eller hjulspin med håndbremsen trukket.

/Jasper

Fra : Andreas M. Hansen

Dato : 01-01-06 23:42

"Jasper Norman" <ahrensbach@FJERNESpc.dk> wrote in message
> Hej.
>
> Jeg købte for ca. 8 mdr. og ca. 15000 km fire nye dæk hos QuickPot.
>
> De var godt nok billige... 2200 for alle 4.

Hvad hedder dækkene ? - der er nok flere her som kan svare konstruktivt når
du fortæller hvad det er for noget billigt gummi du har købt.

mvh

Andreas M. Hansen

Fra : Jasper Norman

Dato : 02-01-06 00:08

> Hvad hedder dækkene ? - der er nok flere her som kan svare konstruktivt
> når du fortæller hvad det er for noget billigt gummi du har købt.

Aner det ikke. Jeg fik blot oplyst, at de var udmærkede.

Men uanset hvad, er de jo bestemt ikke billige dæk, hvis de kun holder 15k
km. Jeg har flere kollegaer der nemt kører 30-35000 på deres dæk. Det er
muligt at deres er Michelin til demndobbelte pris. Men dermed er de jo
stadig en del "billigere" end mine.

/Jasper

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 02-01-06 00:17

> Aner det ikke.

Læs på siden af dækket?

> Jeg fik blot oplyst, at de var udmærkede.

Det får man altid at vide.

--
Martin Johansen [6000]
"SAAB - The real true snowmobile!"

Fra : Per Henneberg Kriste~

Dato : 02-01-06 10:15

"Martin Johansen [6000]" <no@no.no.invalid> skrev i en meddelelse
> "Jasper Norman" <ahrensbach@FJERNESpc.dk> wrote in

> Læs på siden af dækket?

Det kunne være farligt at oplyse - han får formentlig bare at vide af flere
fra gruppen at de ikke har problemer med dæk magen til ..

:)
--
Per, Esbjerg

Fra : Benny Højvælde

Dato : 02-01-06 17:02

> "Jasper Norman" <ahrensbach@FJERNESpc.dk> wrote in message

> Hvad hedder dækkene ? - der er nok flere her som kan svare konstruktivt
> når du fortæller hvad det er for noget billigt gummi du har købt.

Jeg har en bekendt der er inden for bilbranchen, som er en del i USA på
forretningsrejse og messer. Han har fortalt at der er problemer med
kinesiske kopi dæk. Dæk med det rigtige navn og en meget tvivlsom
gummiblanding.

Benny

Fra : Armand

Dato : 02-01-06 00:21

Jasper Norman wrote:
> [...]
> Jeg regner med, at jeg kører som gennemsnittet. Altså ikke nogen
> håndbremsevendinger, eller hjulspin med håndbremsen trukket.

Manglende oprindelig mønsterdybde??

--
Armand.

Fra : Gismo

Dato : 02-01-06 11:26

Armand wrote:
> [...]

De behøver ikke at være billige for at være noget lort.
Jeg har købt Continental Winther contact det er noget være
hø på en passat, en 406' med ug 6 stod meget bedre fast.
Aldrig mere Conti.

Gismo.

Fra : Sune

Dato : 02-01-06 13:18

"Jasper Norman" <ahrensbach@FJERNESpc.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> lille smule opad (fortov eller lign.) sidder jeg fast.
>
> Kan det virkelig være rigtigt, at et dæk skal være nedslidt efter 15000

De burde holde længere.
Jeg har brugt 3 sæt dæk på et år (ca. 80.000 km) og har kørt ca. 26.000 før
jeg skiftede dæk.
Det ene sæt var dyre dæk og de to andre var det billigste jeg kunne finde.
Og mine dæk bliver temmelig mishandlede (en skolevogn) 3-punktsvendinger,
igangsætning med hjulspin mange gange om dagen, påkørsel af kantsten etc.

Men har du holdt øje med dæktrykket ? Har hjulene været ordentlig
afballanceret ? Eller hvad med sporing, støddæmpere etc.

Vh Sune

Fra : Ukendt

Dato : 02-01-06 16:37

Ja. Hvis der køres råddent.
Min aldrende KUMHO lavprisdæk har nu kørt
i næsten 3 år. Jeg kører lige knab 20.000 km årligt,
så det må være ca. 50000 km. de har rulle pt hvilket jeg synes er megaflot.
Bilen er baghjulstrukket, - og ... - drejer på forhjulene.
Kan denne fordeling af 'energier' medhjælpe væsentlig
længere km. pr sæt ??

Næste gang vil jeg dog ofre en 'mærkevare' dæk. Eks. Michelin.
Er der noget om, at et godt og dyrt dæk er 'rundt' længere tid ? Altså
de holder sig bedre afbalanceret ?

Fra : alexbo

Dato : 02-01-06 16:53

"Olesen" skrev

> Er der noget om, at et godt og dyrt dæk er 'rundt' længere tid ? Altså
> de holder sig bedre afbalanceret ?

Ja, det største problem med lavprisdæk er at selv om de er fint afbalanceret
så ryster de p.g.a. indre skævhed, hvis de så også er brede og lave, varer
det ikke længe før bilen vralter af sted.

mvh
Alex Christensen

Fra : ken

Dato : 02-01-06 20:18

Har senest kørt ca 75000 på et sæt Michelin og godt nok er der
forskel, men alligevel. Tror du skal udtrykke din "skuffelse" over det
lave km tal og gå efter en rabat på nogle nye. Der er nok ikke mere
at gøre.

Fra : Brian

Dato : 02-01-06 20:41

Jasper Norman wrote:

> [...]
> ikke tager fat. Ligger der bare en smule løs sne eller sjap, og det
> går bare en lille smule opad (fortov eller lign.) sidder jeg fast.

Er de jævnt slidt på hele fladen ?

/Brian

Fra : Jasper Norman

Dato : 02-01-06 23:57

> Er de jævnt slidt på hele fladen ?

Ja, det kan man vel godt sige. Der er i hvert tilfælde ingen tegn på, at de
har mere slid på siderne eller midt på.

Jeg ringede til QuickPot i Hjørring, hvor jeg købte dem. Jeg fik såmænd bare
at vide, at det godt nok ikke var "voldsomt" langt de har rullet, men at det
jo afhænger af dæktrykket, kørestil mmm.

Jeg gad ikke brokke mig mere over et sæt dæk til 2.200,- men jeg behøver vel
ikke at sige at det ikke var dér jeg bestilte mine vinterdæk

Til foråret, vil jeg sætte mig lidt ind i tingene, og ender sandsynligvis
med at købe mærkevarer. Noget tyder på, at det bedre kan betale sig.

Er der nogen af de mange dæktest´s der tager hensyn til holdbarhed, eller er
det altid "bare" sikkerhed / køreegenekaber?

Mvh

Jasper

Fra : KASO

Dato : 04-01-06 12:53

> [...]
>
> Er der nogen af de mange dæktest´s der tager hensyn til holdbarhed, eller
> er det altid "bare" sikkerhed / køreegenekaber?

De dæktests, som FDM medvirker til, indeholder altid "Slidstyrke" som
parameter - og der er stor forskel.

Vores ene bil, som kører med vinter/sommerdæk, har formentlig før ca.
60.000km på sommerdækkene - indtil videre. De er ikke nedslidt endnu, men
holder trods alt nok kun en enkelt sæson mere. Ved skift, bytter jeg for/bag
for at fordele slidet (en forhjulstrækker slidder ellers fordækkene næsten
dobbelt så hurtigt som bagdækkene). Mine vinterdæk på samme bil har
formentlig kørt ca. 40.000 km - og er ligeledes fine fortsat. Begge sæt er
Michelin.

Dæk er stort set det dårligtste sted at spare - dels koster det i længden
(mindst) det samme - dels er dækkene bilens eneste kontakt til vejen (med
mindre de slipper - så kan det pludselig være taget....), så selv de bedste
bremser, støddæmpere, ESP, ABS etc. kan intet udrette, hvis dækkene er for
dårlige og ikke kan holde grebet i vejen.

Fra : Jørgen M. Rasmussen

Dato : 04-01-06 17:03

"KASO" <a@b.dk> skrev i en meddelelse

Ved skift, bytter jeg for/bag
> for at fordele slidet (en forhjulstrækker slidder ellers fordækkene næsten
> dobbelt så hurtigt som bagdækkene).

Hold op med det. Jeg har lært på den hårde måde, at de bedste, nyeste skal
sidde bagerst. Der sker noget med slipvinklen når gl. fordæk kommer bag på,
resultat er meget dårligt sideværts vejgreb :(.

> Dæk er stort set det dårligtste sted at spare -

Enig.

hvis dækkene er for
> dårlige og ikke kan holde grebet i vejen.
Køb nye til baghjulene og flyt de gl. til forhjulene, den vej går det fint.
Den anden er noget !"#¤%§ (.

Fra : Uni Bull

Dato : 04-01-06 17:46

> en forhjulstrækker slidder ellers fordækkene næsten dobbelt så hurtigt som
> bagdækkene

Hvad er gruppens erfaringer med baghjulstrækkere?

Er jeg så en rigtig mand nu?
--
Uni Bull
Vallensbæk