peugeot 405 gearkasse problemer
Fra : Bruno lind

Dato : 01-01-06 15:36

Har en peugeot 405 årg 1995 1.4 bensin. Gearkassen virker ikke og har ikke
kunnet finde en brugt da der åbentbart ikke er så mange peugeot 405 med
1.4
motor...

Nogen der ved om jeg kan sætte en gearkasse fra en 405 med 1.6 motor eller
får man problemer med gearingen??

P.S Passer en gearkasse fra en peugeot 309 1.4???

mvh b.lind

Fra : Armand

Dato : 01-01-06 19:18

Bruno lind wrote:
> Har en peugeot 405 årg 1995 1.4 bensin. Gearkassen virker ikke og har ikke
> kunnet finde en brugt da der åbentbart ikke er så mange peugeot 405 1.4.

Nysgerrig: Hvad er der dog kommet til gearkassen?

> Nogen der ved om jeg kan sætte en gearkasse fra en 405 med 1.6 motor....

Med tidligere 100.000km's ejerskab af en 405'er, og med Haynes-manual
dertil i reolen her ved siden af PC'en, kan jeg bidrage med:

1,4-motorerne betegnes af Peugeot med "TU", hvor 1,6 - 2,0 betegnes med "XU"
TU-motorerne er udstyret med en gearkassen kaldet: "MA-4/5" (4 hhv. 5
dækker antallet af gear!), hvorimod XU-motorerne er monteret med BE1
eller BE3 -gearkasser (begge typer er 5-gearede)
Ergo: 1,4'eren deler ikke gearkasse med de øvrige motorstørrelser

> P.S Passer en gearkasse fra en peugeot 309 1.4???

Med tidligere 200.000km's ejerskab af en 405'er, og med Haynes-manual
dertil i reolen her ved siden af PC'en, kan jeg bidrage med:

205'eren (og dermed stærkt sandsynligt 309'eren) kører med såkaldt
BH3-gearkasse, så dér tror jeg ikke at du skal finde reservedele

Der er et alternativ indenfor PSA á Citröen!
Til 205'eren fandt jeg en brugbar motor i en Citroen BX; men den var af
samme næsten vandret tilbagelænede type som 205'eren er kendt for at
have og derfor tør jeg ikke byde ind med hvilken Citröen (findes der en
1,4 Xantia?) du skal finde en egnet 1,4'er i

> .....eller får man problemer med gearingen??

For 205'eren gør det sig gældende at der trods gearkassens betegnelse er
to forskellige indhold (á gearinger) til de små hhv. store motorer, så
selvom man finder en gearkasse der umiddelbart passer sikrer ikke at
gearingen matcher

Din 1,4'er er en stationcar, ikke? Man kan mistænke en varevogn for at
have lavere gearing end en tilsvarende personvogn hvorved at gearingen
sandsynligvis ikke vil matche hvis du finder en passende gearkasse fra
en personvogn. Om det så betyder noget eftersom dit brug sikkert nærmere
er personvognspræget end varevognspræget (á læs og belastning) behøver
dét ikke at betyde noget særligt.
Jeg kan dog ikke lige gennemskue om et sådant forhold vil få betydning
for speedometeret á fejlvisning p.g.a. ændret gearing - ANYONE??

--
Armand.

Fra : jan@stevns.net

Dato : 01-01-06 19:32

"Bruno lind" <stempelvejen@hotmail.com> skrev :

>Gearkassen virker ikke

Virker ikke - er mit gæt på at gearskiftet er uhyggeligt trægt
korrekt ?

I såfald, skal du bare have skiftet dåsen øverst på gearkassen

(Havde en Express 1.4, der kun kunne sættes i gear med en mukkert)

--
jan@stevns.net
Rigtige mænd kører med baghjulstræk !