Hvorfor ka' de ikke nære sig?
Fra : Jens

Dato : 30-12-05 10:05

Debatten om vinterdæk contra sommer/helårsdæk har vi haft mange gange
her i gruppen. Nogle afviser at anskaffe og montere vinterdæk med
henvisning til de få dage om året, hvor der ligger is og sne på vejene -
men er så også villige til at acceptere, at bilen skal blive stående de
få dage.

Det er åbenbart langtfra alle, der kan finde ud af den lille detalje.
Derfor kan Politiken skrive i dag:

"Biler med sommerdæk er skyld i flest sneuheld"

Jens F

Fra : Ukendt

Dato : 30-12-05 10:24

> Det er åbenbart langtfra alle, der kan finde ud af den lille detalje.
> Derfor kan Politiken skrive i dag:
>
> "Biler med sommerdæk er skyld i flest sneuheld"

Tror mest det er et tilfælde for di der er flest der kører med sommerdæk, så
er de jo også en %del større = størrere chance for at de kan komme ud for
ulykker.. Så sådan en artikel er da lige til at lukke op og ski... i..

I år har jeg vinterdæk på men kun fordi at det havde den bil jeg har fået i
bytte på.. og jeg kan sq ikke mærke forskel på den og så den golf jeg havde
med 195 sommerdæk på, min erfaring viser at det mest kommer an på mønster
størrelsen, så nogle sommerdæk med godt mønster står lige så fint fast..

At min golf så er 800% bedre i sneen end min E30 var har jo noget at gøre
med at den var top let i røven og havde baghjulstræk, den sad fast ALLE
steder hehe..

Mvh
Morten

Fra : Thomas H.

Dato : 30-12-05 10:44

"Juel" <x> skrev i en meddelelse

> og jeg kan sq ikke mærke forskel på den og så den golf jeg havde
> med 195 sommerdæk på, min erfaring viser at det mest kommer an på mønster
> størrelsen, så nogle sommerdæk med godt mønster står lige så fint fast..

Det kan simpelthen ikke passe, at folk mener at de er lige gode, jeg tror I
glemmer hurtigt!

> At min golf så er 800% bedre i sneen end min E30 var har jo noget at gøre
> med at den var top let i røven og havde baghjulstræk, den sad fast ALLE
> steder hehe..

En E30 med gode vinterdæk sidder ikke fast nogle steder.
Min kammerat og jeg kørte i gamle dage altid ud for at lege, hver gang
politiet frarådede alt udkørsel, og vi har sgu aldrig været i nærheden af at
sidde fast, men ét år havde jeg sommerdæk på Escorten, og kunne sidde fast i
5cm sne - det virker altså ikke!

Fra : Jan W Nielsen

Dato : 30-12-05 10:54

> Det kan simpelthen ikke passe, at folk mener at de er lige gode, jeg tror
> glemmer hurtigt!

Det tror jeg også - det er helt grotesk.

> [...]
> at
> sidde fast, men ét år havde jeg sommerdæk på Escorten, og kunne sidde fast

Korrekt - jeg har skubbet de første 5 mand fri - med sommerdæk.

Sommerdæk fungerer kun på tør og våd vej - ikke på sne og is.

--
/Jan W Nielsen

Fra : Søren H

Dato : 30-12-05 12:41

> Det tror jeg også - det er helt grotesk.

> Korrekt - jeg har skubbet de første 5 mand fri - med sommerdæk.
>
> Sommerdæk fungerer kun på tør og våd vej - ikke på sne og is.

Dvs de fungere så også bedst i 95% af vinteren hvor sommerdæk er vinterdæk
med lameldæk til enhver en overlegen...
Ja de 5% er den tid hvor der vitterligt ligger sne på vejen. Allerede nu er
der knap sne på vejene.

Venligst

Fra : Thomas Rasmussen

Dato : 30-12-05 12:55

"Søren H" <soren@hotmail.com> wrote in

> [...]
> vinterdæk med lameldæk til enhver en overlegen...
> Ja de 5% er den tid hvor der vitterligt ligger sne på vejen. Allerede

Det kommer da an på hvad det er for nogle veje. Ikke alle veje bliver
ryddet i samme hastighed som de store veje...

I morges da jeg kørte på arbejde var det først 1km på vej (udenfor mindre
by nord for Århus) med fastkørt sne, kørte 40-50kmt og kunne sagtens lave
fornuftig nedbremsning uden at ryge i grøften. Kørte derefter 8-9km ad
vej der var ryddet og saltet i vildskab (Randersvej mod Århus) så den var
sne og næsten også sjapfri (80kmt uden probs). Kørte til sidst 1-2km ad
vej med masser af sjap, det var faktisk her jeg følgte bilen kørte værst
(40-60kmt), der var så også nogle trælse spor som trak i bilen hvis man
kom på kanten af dem (Fra Randersvej ind mod vejlby/skejby). IMO virkede
det som om at bilen havde mere fat i fastkørt sne end i sjappet.

Bilen: Golf2 med 165/85/R13 Pirelli P3000 dæk (går vel som noget
helårshalløj).

På den fastkørte sne skal så siges at selvom hastigheden var langsom så
ville bedre dæk ikke have betydet hurtigere hastighed pga. de riller der
var dannet på vejen af gummiged eller lign grovmønstret dæk.

Thomas

Fra : Søren H

Dato : 30-12-05 13:08

"Thomas Rasmussen" <thomas@p7.dk.invalid.too> skrev i en meddelelse
> [...]
> ryddet i samme hastighed som de store veje...

> Bilen: Golf2 med 165/85/R13 Pirelli P3000 dæk (går vel som noget

Det er jo ikke rigtige vinterdæk før det er lameldæk.
Jeg er enig i folks påstand om at vinterdæk er at fortrække når der ligger
sne.
Problemet er bare... Hvor ofte gør der så lige det??
Pressen har travlt med at give sommerdæk skylden hvis folk er kørt galt i
isslag osv.
Vinterdæk med lameldæk hjælper så ikke en skid når der er isglat.
Ej heller på rigtigt sammenkørt sne.
Jeg kører for første år med sommerdæk.
Ærligt talt så har jeg ingen problemer haft med at komme frem.
Og mine vinterdæk for de tidligere år har jeg sq også siddet fast med og
fedtet rundt med.
Jeg blev sq meget skuffet sidst jeg købte vinterdæk (Nogle snowsport eller
hvad de nu hed).
Og når der ligger is eller sne står de sq ligeså ringe fast som mine
sommerdæk.

Fra : Ukendt

Dato : 30-12-05 13:42

"Søren H" <soren@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> [...]
> isslag osv.
> Vinterdæk med lameldæk hjælper så ikke en skid når der er isglat.

Jeg må ærligt indrømme at jeg har skiftet til vinterdæk hvilket jeg valgte
at undlade sidste vinter. Synes nu ikke forskellen er SÅ markant som jeg har
læst om i dagspressen. Det med 3 gange længere bremselængde må da være hvis
man har sammelignet ekstremerne med et totalt nedslidt sommerdæk og et ny
vinterdæk af bedste kvalitet.
Min mondeo bremser i hvert fald ikke 3 gange kortere end sidste vinter, det
er fuldstændig skørt at foregive at der skulle være så stor forskel. I går
da vi var ud at køre, da snurrede dækkene da også lystigt rundt uden det
vilde vejgreb ved igangsætning. Jeg er bange for at der ligger lige så mange
fornemmelser og følelser bag ved påstandende om at folk på sommerdæk burde
blive hjemme.
Den ENESTE jeg så i går som har kørt i grøften var en 4x4 på vinterdæk, så
jeg mener helt klart at alle 4x4 burde blive hjemme, jeg mødte jo ingen alm.
personbiler som var røget i grøften.
Falck kunne lige så seriøst have undersøgt følgende ved dem som var røget i
grøften:
- Forhjuls eller baghjulstræk
- Hastighed lige før uheldet
- Chauførens alder og rutine
- Bilens farve

Så når/hvis vi engang får en lov om tvungen vinterdæk så kan man tage fat i
ovenstående og sige at det er overvejende biler med forhjulstræk der er
røget i grøften altså anbefaler man at vi fremover køber biler med
baghjulstræk.

--
Tom

Fra : Jens

Dato : 30-12-05 17:44

"Tom" <tom_christensen(snabela)bigfoot.com> wrote:

> Det med 3 gange længere bremselængde må da være hvis
> man har sammelignet ekstremerne med et totalt nedslidt sommerdæk og et ny
> vinterdæk af bedste kvalitet.

Tror Du - helt alvorligt - på, at en seriøs test af dæks egenskaber
afvikles på en måde, så enhver klaphat kan skyde resultaterne ned?
Selvfølgelig testes på sammenlignelige dæk.

> Min mondeo bremser i hvert fald ikke 3 gange kortere end sidste vinter, det
> er fuldstændig skørt at foregive at der skulle være så stor forskel.

Testresultaterne er målt i samme føre - ikke i forskellige vintre.
(Hvordan synes Du selv din metode klarer sig i sammenligningen?)

> [...]
> fornemmelser og følelser bag ved påstandende om at folk på sommerdæk burde

Det er det man kalder faktaresistens.

> Den ENESTE jeg så i går som har kørt i grøften var en 4x4 på vinterdæk, så
> jeg mener helt klart at alle 4x4 burde blive hjemme, jeg mødte jo ingen alm.
> personbiler som var røget i grøften.

Og Du var henne ved bilen og aflæse "M&S"-mærket (Hint: Ikke alle
4-hjulstrækkere kører på vinterdæk).

> Falck kunne lige så seriøst have undersøgt følgende ved dem som var røget i
> [...]

Falcks observationer er intet værd. De forstår jo ikke en skid, der har
med trafik at gøre. Er det sådan, det skal forstås?

> [...]
> ovenstående og sige at det er overvejende biler med forhjulstræk der er
> røget i grøften altså anbefaler man at vi fremover køber biler med

Jeg kan til nød forstå folk, som ikke mener at deres kørselsbehov
begrunder køb og montering af vinterdæk - hvis de lader bilen stå i
snevejr.
--

Jens F

Fra : Ukendt

Dato : 30-12-05 18:20

"Jens" <spam@finds.dk> skrev i en meddelelse

> Tror Du - helt alvorligt - på, at en seriøs test af dæks egenskaber
> afvikles på en måde, så enhver klaphat kan skyde resultaterne ned?
> Selvfølgelig testes på sammenlignelige dæk.

Hvis du med mig mener klaphat, så synes jeg godt nok at dit indlæg ikke
hører hjemme i denne NG. Det har i denne gruppe være skik at man prøver at
undgå personlige angreb.
Dit indlæg har stort set ingen værdi når du kører den på den måde. Bare
fordi du ikke er enig skal det ikke vendes til et angreb ......

> Testresultaterne er målt i samme føre - ikke i forskellige vintre.
> (Hvordan synes Du selv din metode klarer sig i sammenligningen?)

Jeg synes ikke at jeg pludselig kan bremse på 10m hvor jeg før skulle bruge
30m, SÅ meget forskel er der nu heller ikke.....3 gange er sørme temmelig
MEGET

> Det er det man kalder faktaresistens.

???....mener du ikke at mine UltraGrip, i går skøjtede rundt?

> Og Du var henne ved bilen og aflæse "M&S"-mærket (Hint: Ikke alle
> 4-hjulstrækkere kører på vinterdæk).

Jeg stod som en samvittighedsfuld bilist ud for at spørge om han var kommet
noget til osv.....i den korte snak, fik vi afklaret at han kørte på
vinterdæk men havde for meget fart på hen mod rundkørslen.........hvorfor
betvivler du det jeg skriver?

> Falcks observationer er intet værd. De forstår jo ikke en skid, der har
> med trafik at gøre. Er det sådan, det skal forstås?

Jeg synes ellers jeg har forsøgt at forklare i andre indlæg at når man i JP
påstår at 80% af bilisterne IKKE kører på vinterdæk, så taler sansynligheden
for at 80% af dem falck hiver op ad grøften, er uden vinterdæk. Hvis det
forholder sig sådan med de sparsomme tal som er kommet frem, ja så kan vi
lige så godt snakke om hvad farve bilen havde som man hev op af
grøften.....det er ikke relevant.
Hvad Falck forstår sig på mht. trafik aner jeg ikke noget om, men jeg bryder
mig ikke om at man måske misbruger informationer til at fremme sine
holdninger/ønsker.
Hvis kun 20% af bilerne er på vinterdæk hvor sansynligt ville det så være at
falck kunne hive mere end 20% af biler med vinterdæk op af grøften....ved
snart ikke om jeg kan forklare det anderledes.

> Jeg kan til nød forstå folk, som ikke mener at deres kørselsbehov
> begrunder køb og montering af vinterdæk - hvis de lader bilen stå i
> snevejr.

fair nok, det er så ikke alle der vil det.

--
Tom

Fra : Jens

Dato : 30-12-05 21:56

> [...]

> Dit indlæg har stort set ingen værdi når du kører den på den måde. Bare
> fordi du ikke er enig skal det ikke vendes til et angreb ......

Hvis de gennemførte test sammenlignede et nedslidt sommerdæk med et
splinternyt UG7, ville testens konklusion kunne skydes ned af enhver
klaphat. Alle over dette bundniveau ville derfor også kunne skyde
konklusionen ned - incl. Du og jeg (og vi er - naturligvis - ikke
klaphatte).

> Jeg synes ikke at jeg pludselig kan bremse på 10m hvor jeg før skulle bruge
> 30m, SÅ meget forskel er der nu heller ikke.....3 gange er sørme temmelig
> MEGET

Betvivler Du at en sådan forskel er målt? (Det bør Du gøre - for
forskellen er noget mindre: På sne 25% kortere bremselængde, på is 45%)

<http://www.trm.dk/graphics/synkron-library/faerdselsstyrelsen/dokumente
r/fagomraader/krav/bremseegenskaber.pdf>

> ???....mener du ikke at mine UltraGrip, i går skøjtede rundt?

Bemærkningen gik nu mest på sidste sætning. Nedenstående link er - mig
bekendt - ikke bygget på fornemmelser og følelser.

http://www.fstyr.dk/sw22289.asp?art_id=739

<citat>
Sommerdæk kan anvendes vinteren igennem hvis:
· Bilen har dæk med almindelig bredde (f.eks. 185/65 R14 eller
smallere)
· Bilen har forhjulstræk
· Man kan leve med, at man må lade bilen stå, hvis der en dag
kommer meget sne
</citat>

> [...]
> noget til osv.....i den korte snak, fik vi afklaret at han kørte på
> vinterdæk men havde for meget fart på hen mod rundkørslen.........hvorfor

Jeg spurgte (undskyld det manglende "?") fordi jeg ofte er stødt på den
antagelse at 4-hjulstrækkere kører på M&S-dæk altid.
--

Jens F

Fra : Henrik B.

Dato : 02-01-06 12:37

> [...]
> hvis man har sammelignet ekstremerne med et totalt nedslidt sommerdæk og

I Nyhederne viste de en tilfældig mand, og hans Pøsjø 307. Han havde ikke
fået skiftet, men var på vej derned. De lavede en bremseprøve på hans alm.
sommerdæk (på en tilfældig snedækket villavej). Efter skiftet fik han lov at
prøve igen - bremselængden blev lige nøjagtig halveret...!

Dyrlægebiler - Det intelligente valg

Fra : Jan W Nielsen

Dato : 30-12-05 14:03

> Jeg er enig i folks påstand om at vinterdæk er at fortrække når der ligger
> sne. Problemet er bare... Hvor ofte gør der så lige det??

Ikke ret tit - mindre end 3 uger om året.

> Vinterdæk med lameldæk hjælper så ikke en skid når der er isglat.
> Ej heller på rigtigt sammenkørt sne.

Sludder og vrøvl - det er der, effekten af vinterdæk er størst. Det er der
uattalige videnskabelige artikler og undersøgelser, der har vist, og alle
der ved noget om emnet er enige.

Læs et sammenfattende notat på Færdselsstyrelsens hjemmeside. Her redegøres
der for al den viden, der er på området.

> Og når der ligger is eller sne står de sq ligeså ringe fast som mine
> sommerdæk.

Jeg kender ikke til dine dæk - men jeg kender nu til din viden på området,
og den er ikke for god. )

--
/Jan W Nielsen

Fra : Søren H

Dato : 30-12-05 14:55

> [...]
> uattalige videnskabelige artikler og undersøgelser, der har vist, og alle

Betalt af diverse dækfirmaer der tjener tykt om vinteren??
Hvad gør at lameldæk står bedre fast på is? Forklar venligst.
For gummiet på vinterdæk skrider da 100% ligeså nemt som det der
sidder på sommerdæk.
Jeg kan forstå lameldæk er bedre ved løst sne og knap så hårdt sne når den
har mulighed for at grave sig ned. Det kan de ikke på Is og hårdt sne. Så
kommer mønsteret
aldrig i brug.

> [...]
> redegøres der for al den viden, der er på området.

> Jeg kender ikke til dine dæk - men jeg kender nu til din viden på området,

Brug du bare dine sparepenge på vinterdæk. Så kører jeg lystigt videre på
mine sommerdæk
som slår dine vinterdæk med flere længder de sidste 90-95% af vinteren hvor
vi bare har
våde eller tørre veje.
Ved der er nogle der ævler om at gummiet på sommerdæk ikkke er godt under
7gr. Sludder
og vrøvl. Det er 10år siden det er tilfældet.

Fra : Ukendt

Dato : 30-12-05 15:09

> Ved der er nogle der ævler om at gummiet på sommerdæk ikkke er godt under
> 7gr. Sludder
> og vrøvl. Det er 10år siden det er tilfældet.

jow, det passer at gummiet bliver dårligere ved temp under 7 grader fordi
det siger det i reklamen for Superdækservice i sønderborg der blev sendt i
går på Radio Als (ironi)

--
Tom

Fra : Jan W Nielsen

Dato : 30-12-05 19:03

> jow, det passer at gummiet bliver dårligere ved temp under 7 grader fordi
> det siger det i reklamen for Superdækservice i sønderborg der blev sendt i
> går på Radio Als (ironi)

Dækkets bremseevne BLIVER lidt dårligere - men ikke ret meget - og ikke
dårligere end vinterdæks, der indtil der er is og sne på vejen er markant
dårligere.

--
/Jan W Nielsen

Fra : Jens

Dato : 30-12-05 21:56

Jan W Nielsen <intetsvar@farvelogtobak.dk> wrote:

> Dækkets bremseevne BLIVER lidt dårligere - men ikke ret meget - og ikke
> dårligere end vinterdæks, der indtil der er is og sne på vejen er markant
> dårligere.

Hvor forskellen på sne og is er opgivet som 25% hhv. 45% kortere
bremselængder er forskellen på våd asfalt opgivet som 0-20% længere og
tør asfalt 5-35%. Der altså store forskelle på de enkelte dæks
egenskaber på våd og tør vej. De markant ringere egenskaber gælder for
de vinterdæk, der er ringe på våd og tør vej.

Ved normal kørsel kommer man vel i kontakt med skridgrænserne noget
oftere på sne og is (Lykken er at vide, hvad der er normalt .
--

Jens F

Fra : Per Henneberg Kriste~

Dato : 31-12-05 18:11

> [...]
> bremselængder er forskellen på våd asfalt opgivet som 0-20% længere og
> tør asfalt 5-35%. Der altså store forskelle på de enkelte dæks

De forskelle du opgiver lyder som forskellen på tør vej og de ovenfor
beskrevne tilstande. De har således ikke noget at gøre med om du kører med
sommerdæk eller vinterdæk.

Jeg kunne ikke komme ind på dit link fordi du havde skrevet <> i enderne af
det - hold op med det :)

--
Per, Esbjerg

Fra : Jens

Dato : 01-01-06 14:25

OK, her er så linket uden <>:

http://www.trm.dk/graphics/synkron-library/faerdselsstyrelsen/dokumente
r/fagomraader/krav/bremseegenskaber.pdf

De opgivne forskelle er på vinterdæks bremselængde i forhold til
sommerdæk på forskellige underlag. Tabellen er neders på side 1 som en
del af resuméet.

Længere nede i rapporten - på side 5 - er der en tabel over
bremselængder fra 90 - 20 km/t på våd asfalt, ved 6-7 grader Celcius,
for en række sommer- hhv. vinterdæk i den dimension, der specielt
interesserer mig, da jeg bruger netop dén (195/65 R15).

Sommer- og vinterdæk havde i gennemsnit samme bremselængde, 45,2 m.
Forskellene lå mellem de forskellige fabrikater, således at kategorien
sommerdæk stod for såvel bedste (41,1m) som dårligste resultat (49,3m),
hvor vinterdækkene lå mellem 42,9m og 48,6m.

Selv om jeg uden problemer ville kunne acceptere en lidt længere
bremselængde på våd og tør vej på vinterdæk, ser det ud til, at jeg ikke
behøver at skamme mig over mit dækvalg, idet Michelin i både sommer- som
vinterudgave bremser bedre end gennemsnittet (195/65 R15).

Jeg har ikke helt fordøjet resultaterne fra målinger på tør vej, hvor
rapporten er den del mere "langhåret", men resultaterne her synes i høj
grad at være afhængig af ruheden på vejbelægningen, således at sommerdæk
profiterer af en meget ru belægning, vinterdæk af en glat belægning
(Surprise!!).

Men, som tidligere nævnt: Min præference er at kunne komme frem til og
hjem fra arbejde alle årets dage. Efter en årrække at have kørt fra 100
- 250 km dagligt, er det heller ikke en brugbar option "bare" at køre
langsomt, selv om vanskeligt føre uundgåeligt gør rejsetiden længere.
--

Jens F

Fra : Jan W Nielsen

Dato : 30-12-05 19:02

> Betalt af diverse dækfirmaer der tjener tykt om vinteren??

Nej - naturligvis ikke.

> Hvad gør at lameldæk står bedre fast på is? Forklar venligst.

Dels "kravler" lamellerne bedre over underlaget - dels er gummiet blødere.

> For gummiet på vinterdæk skrider da 100% ligeså nemt som det der
> sidder på sommerdæk.

For det første er det ikke den samme gummiblanding. For det andet er hele
opbygningen af dækket anderledes.

> Brug du bare dine sparepenge på vinterdæk. Så kører jeg lystigt videre på
> mine sommerdæk som slår dine vinterdæk med flere længder de sidste 90-95%
> af vinteren hvor vi bare har våde eller tørre veje.

I modsætning til andre i denne nyhedsgruppe, er jeg sjældent ramt er
religiøs fanatisme ift emnerne. Derfor vil du kunne finde indlæg, der gennem
de seneste 2 år er skrevet af mig, hvor jeg klart siger til folk, at det
IKKE nødvendigvis er bedst med vinterdæk for alle og over en hel sæson.
Dermed er vi to enige på det punkt - men jeg er ikke blind for fakta.

Jeg bygger min indlæg op på baggrund af reel dokumentation - og i den slags
situationer her kun sjældent på ammestuesnak og løse fornemmelser.

Men når der er sne og is, så forholder det sig helt entydigt - vinterdæk er
totalt og fuldkommen overlegne.

Personligt har jeg to sæt meget specialiserede dæk, som jeg kører med. Mine
sommerdæk er nærmest bygget til racerkørsel, hvorfor de er komplet
ubrugelige til vinterkørsel, og netop valget af dét sommerdæk gør, at jeg
slet ikke kan køre på dem om vinteren.

--
/Jan W Nielsen

Fra : Lars L. Hansen

Dato : 31-12-05 02:54

Søren H wrote:

> Betalt af diverse dækfirmaer der tjener tykt om vinteren??

Well, så længe du har vinterdæk på, så slides dine sommerdæk ikke. Så
mon ikke det går lige op?

> Hvad gør at lameldæk står bedre fast på is? Forklar venligst.
> For gummiet på vinterdæk skrider da 100% ligeså nemt som det der
> sidder på sommerdæk.

Ikke hvis det er blødere. Så tager det bedre fat.

> Jeg kan forstå lameldæk er bedre ved løst sne og knap så hårdt sne når den
> har mulighed for at grave sig ned. Det kan de ikke på Is og hårdt sne. Så
> kommer mønsteret aldrig i brug.

Både på sne og is er vinterdæk overlegne. Og våd vej er de bedste
vinterdæk bedre end de dårligste sommerdæk. Læs selv:
http://www.trm.dk/graphics/synkron-library/faerdselsstyrelsen/dokumenter/fagomraader/krav/bremseegenskaber.pdf

--
'00 Citroën Xantia 2.0 HDi Weekend
'87 Citroën CX 25 GTi Turbo2

Fra : Ukendt

Dato : 30-12-05 11:27

> Det kan simpelthen ikke passe, at folk mener at de er lige gode, jeg tror
> glemmer hurtigt!

Jo problemet er nærmere at folk køre med for brede dæk i sneen, mere om der
er sommer/vinterdæk..
205 vinterdæk vil jo også gøre det umuligt for mig at køre rundt i golfen..

Mvh
Morten

Fra : Mikael L

Dato : 30-12-05 11:47

"Juel" <x> skrev i en meddelelse

> Jo problemet er nærmere at folk køre med for brede dæk i sneen, mere om
> der er sommer/vinterdæk..
> 205 vinterdæk vil jo også gøre det umuligt for mig at køre rundt i
> golfen..

Der er så heller ikke korrekt. Køb nogle ordentlige.
På jobbet har jeg 245 vinterdæk, og baghjulstræk, det giver ikke mig
problemer.

Jeg synes du skal gå ud og finde et sted hvor du kan få lov til at mæske
forskellen på vinter og sommerdæk.

Mikael

Fra : Brian S Jensen

Dato : 30-12-05 11:53

"Juel" <x> skrev i en meddelelse

> [...]
> der er sommer/vinterdæk..
> 205 vinterdæk vil jo også gøre det umuligt for mig at køre rundt i

Hej

På vores BMW har vi 225 Bridgestone vinterdæk (lamel) og den kommer
frem overalt (med mindre at den selvfølgelig hænger på maven)

På Previa'en er der 205 Bridgestone - også lamel, og den står ligeledes
rigtig godt fast

Så det med breden holder altså ikke

Mvh.
Brian S Jensen

Fra : Torben E

Dato : 30-12-05 12:35

"Juel" <x> skrev i en meddelelse
> 205 vinterdæk vil jo også gøre det umuligt for mig at køre rundt i
> golfen..
>
> Mvh
> Morten

Det tror jeg ikke på, jeg har kørt med Bridgestone Bilzzak 215/45/16
de virkede helt fantastiskt.

Torben E

Fra : Ukendt

Dato : 30-12-05 12:39

> Det tror jeg ikke på, jeg har kørt med Bridgestone Bilzzak 215/45/16
> de virkede helt fantastiskt.

Hvilken bil ?? det er jo alt afgørende.. om bilen vejer 850kg eller 1450kg
!!

Mvh
Morten

Fra : Hans L. Jørgensen

Dato : 30-12-05 14:29

"Juel" <x> skrev i en meddelelse

> Hvilken bil ?? det er jo alt afgørende.. om bilen vejer 850kg eller 1450kg
> !!

Hvis det er så altafgørende for dig (og andre) bør du/i nok kraftigt
overveje en dag på køreteknisk med køreteknik & glatføre køreteknik.

I øvrigt burde det være lovbefalet at alle skulle derind, for mig gerne i
forbindelse med bil/mærke/model skift.

MVH Hans

Fra : Ukendt

Dato : 30-12-05 16:24

> Hvis det er så altafgørende for dig (og andre) bør du/i nok kraftigt
> overveje en dag på køreteknisk med køreteknik & glatføre køreteknik.

du har da vist fået for meget gløgg... der er da forskel på om vilen vejer
1500kg med 195 dæk eller 850 med 195 dæk !!!
Selv for dig du !

Mvh
Morten

Fra : Jan W Nielsen

Dato : 30-12-05 19:06

> du har da vist fået for meget gløgg... der er da forskel på om vilen vejer
> 1500kg med 195 dæk eller 850 med 195 dæk !!!
> Selv for dig du !

Morten - seriøst og uden pis - nogle er du hurtigere til at kaste ting ud,
end din forstand på biler kan følge med.

Der er reelt en hel del forsøg, der viser, at de testede biler bremser på
samme længde med samme dæk - uafhængigt af last.

Mystisk - og ikke i overensstemmelse med vores umiddelbare opfattelse - men
ikke desto mindre korrekt.

--
/Jan W Nielsen

Fra : Folmer Rasmussen

Dato : 31-12-05 15:23

On Fri, 30 Dec 2005 16:23:44 +0100, "Juel" <x> wrote:

>du har da vist fået for meget gløgg... der er da forskel på om vilen vejer
>1500kg med 195 dæk eller 850 med 195 dæk !!!
>Selv for dig du !

>--

Kun i begrænset omfang.

Det afgørende er lamellerne, og det siger sig selv, at jo større
trædeflade et dæk har, jo flere lameller vil der være virksomme.

Venlig hilsen
Folmer

Fra : Brian S Jensen

Dato : 30-12-05 19:14

"Hans L. Jørgensen" <hansjo@get2net.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> overveje en dag på køreteknisk med køreteknik & glatføre køreteknik.
>
> I øvrigt burde det være lovbefalet at alle skulle derind, for mig gerne i

Hej Hans

Jeg kunne ikke være mere enig - indenfor flyver-verdenen, der skal vi
omskoles hvis man skifter fly - også små 1-motors fly.

Man skal også jævnligt til prøve - og et ORDENTLIGT lægetjek
- her skulle man tage lidt ved lære indenfor bil-området

Mvh.
Brian S Jensen

Fra : Jens

Dato : 30-12-05 17:44

Juel <x> wrote:

> Hvilken bil ?? det er jo alt afgørende.. om bilen vejer 850kg eller 1450kg
> !!

Hvilken vægt vil Du mene klarer sig bedst?
--

Jens F

Fra : Mikael L

Dato : 30-12-05 11:15

"Juel" <x> skrev i en meddelelse

> [...]
>
> At min golf så er 800% bedre i sneen end min E30 var har jo noget at gøre
> med at den var top let i røven og havde baghjulstræk, den sad fast ALLE

Beklager men akt hvad du siger her vil jeg betragte som løgn fra start til
slut.
Hvis du skal være bare lidt seriøs, så lav en sammenligningstest og ikke en
"test" baseret på din hukommelse.

Jeg har aldrig haft problemer med at komme frem i mine BMWer, men der har
også siddet vinterdæk på.

Der er kun en ting der dur når der ligger sne. Det er vinterdæk, eller bliv
hjemme.

Mikael

Fra : Ukendt

Dato : 30-12-05 11:28

> [...]
> slut.
> Hvis du skal være bare lidt seriøs, så lav en sammenligningstest og ikke

vås.. det er fordi folk køre med for brede sommerdæk at de ikke kan stå fast
i sne..

Mvh
Morten

Fra : Mikael L

Dato : 30-12-05 11:45

"Juel" <x> skrev i en meddelelse

> vås.. det er fordi folk køre med for brede sommerdæk at de ikke kan stå
> fast i sne..

Og det er så også løgn, ellers vil jeg gerne have defineret hvad brede
sommerdæk er. Jeg ser ikke et 185 dæk som.

Der vil altid være nogen som taler mod bedre vidende. I sne dur sommerdæk
bare ikke og jeg vil ønske at alle med sommerdæk bliver hjemme i disse dage.
Det er jo ikke så svært, det er jo kun et par dage om året
Så kan vi andre få lov til at komme hjem i en fornuftig fart og det er ikke
20 km/t.

Mikael

Fra : Ukendt

Dato : 30-12-05 12:32

> Der vil altid være nogen som taler mod bedre vidende. I sne dur sommerdæk
> bare ikke og jeg vil ønske at alle med sommerdæk bliver hjemme i disse
> dage.

Ej nu må i sq vågne op !!!
På min GII GTI havde jeg 195 sommerdæk på med mønster ála F1 og det var
næsten nye dæk, det var et af de år hvor der var MEGET sne og jeg var på
landet på uryddede veje flere gange, i så meget sne at min sænkede bil med
stor frontspoiler agerede sneplov, og jeg sad ikke fast en eneste gang.
Efter de ture er jeg overbevist..

Mvh
Morten

Fra : Jan W Nielsen

Dato : 30-12-05 13:03

> Ej nu må i sq vågne op !!!

Du er nok selv nødt til at vågne op her - dine antagelser er generelt
forkerte - også dem om dækbredde.

--
/Jan W Nielsen

Fra : BJ

Dato : 30-12-05 13:07

KLIP

> Du er nok selv nødt til at vågne op her - dine antagelser er generelt
> forkerte - også dem om dækbredde.

Specielt når man betænker, hvordan dækmønstret er på et Eagle F1 sommerdæk:

http://www.goodyear.dk/services/tyreguide/feat_eagle_f1_gsd3.html

Det er virkelig et mønster udlagt til at gribe "fat" i sne og slet ikke til
at dræne vand væk.

--
Bjørn J.
~~wear sunscreen~~

Fra : Ukendt

Dato : 30-12-05 13:25

> Det er virkelig et mønster udlagt til at gribe "fat" i sne og slet ikke
> til at dræne vand væk.

Nej jeg drømmer nok bare så..

Fra : Jan W Nielsen

Dato : 30-12-05 14:01

> Nej, jeg drømmer nok bare så..

Det korte svar er "ja, det gør du"..

Jeg kører selv på GS-D3 om sommeren, ligesom jeg førhen kørte på GD-D2. Jeg
har også prøvet dækkene om vinteren, og de er FULDKOMMEN ubrugelige.

Du kan stille to Golfer op med GS-D3, og så vil de stadig ikke kunne trække
afsted med min Vectra med Micheling Alpin A2 - eller endnu bedre - Ultra
Grip 7.

Men ud over din, min og andres tilfældige opfattelser, så støtter AL
sagkundskaben i også, at det er som jeg - og andre siger.

--
/Jan W Nielsen

Fra : Kent Friis

Dato : 08-01-06 22:21

Den Fri, 30 Dec 2005 13:07:17 +0100 skrev BJ:

> [...]
>
> http://www.goodyear.dk/services/tyreguide/feat_eagle_f1_gsd3.html
>
> Det er virkelig et mønster udlagt til at gribe "fat" i sne og slet ikke til

Det er faktisk næsten samme mønster som et traktor-dæk, bare mindre

Mvh
Kent

Fra : Jan W Nielsen

Dato : 09-01-06 09:32

> Det er faktisk næsten samme mønster som et traktor-dæk, bare mindre

Enhver der påstår, at F1 er andet end fuldkommen ubrugeligt i sne, aner
simpelthen ikke hvad han taler om.

I?m sorry - men sådan er det - og mønstret ligner på ingen måde overhovedet
et traktordæks.

--
/Jan W Nielsen

Fra : Folmer Rasmussen

Dato : 09-01-06 11:23

On Mon, 9 Jan 2006 09:32:26 +0100, "Jan W Nielsen"

>Enhver der påstår, at F1 er andet end fuldkommen ubrugeligt i sne, aner
>simpelthen ikke hvad han taler om.

>--

Det kender de ikke noget til i Polen.

Da jeg var dernede lige efter nytår, havde de fået ca. 30 cm. sne, og
da jeg holdt ved losserampen kom der en speditør farende i en nyere
Mondeo.

Lige der lå sneen uryddet, og den var blevet våd og tung, men det
hindrede da ikke ham i både at komme frem og tilbage - på GY F1 dæk.

>--

>I?m sorry - men sådan er det - og mønstret ligner på ingen måde overhovedet
>et traktordæks.

>--

Det er jeg enig med dig i.

Traktordæk er i realiteten bare gummiballoner med nogle svært
dimensionerede gummiklodser på, som godt nok er placeret i delta-form,
men det er da også den eneste lighed.

Venlig hilsen
Folmer

Fra : Hans L. Jørgensen

Dato : 30-12-05 14:44

"Mikael L" <miklarsen@gmail.com> skrev i en meddelelse

> [...]
> ikke så svært, det er jo kun et par dage om året
> Så kan vi andre få lov til at komme hjem i en fornuftig fart og det er

Altså et par dage om året skal folk blive hjemme alene for at du kan køre
som det passer dig.

Det nærmer sig satme egoisme der vil noget.

MVH Hans

Fra : J.L.

Dato : 30-12-05 14:53

"Hans L. Jørgensen" <hansjo@get2net.dk> wrote in message

> "Mikael L" <miklarsen@gmail.com> skrev i en meddelelse

> Altså et par dage om året skal folk blive hjemme alene for at du kan køre
> som det passer dig.
>
> Det nærmer sig satme egoisme der vil noget.

Tværtimod vil jeg sige ....... det da derimod uansvarligt at spille hasard
med både sit eget, men ikke mindst alle andres liv og lemmer fordi du ikke
kan lade din bil stå i de dage, hvor du ikke kan bevæge dig forsvarligt
rundt i trafikken.

Hvis man ikke har råd eller af anden årsag ikke kan få vinterdæk på sin bil,
så kan man da i det mindste tage og vise hensyn til sin omverden ...... DET
KOSTER IKKE NOGET !!

Mvh J.L

Fra : Ukendt

Dato : 30-12-05 15:18

"J.L." <JYJ@sletdette.bang-olufsen.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> kan lade din bil stå i de dage, hvor du ikke kan bevæge dig forsvarligt

Det kan så undre mig at noget så relevant som ABS slet ikke skal nævnes i
den forbindelse. En bil kan nemlig stanse væsentlig hurtigere med ABS end
den uden og det er serdeles relevant at tale ABS når det gælder standsning i
sne.
Men der skal åbenbart ikke stilles nogen krav til bilister uden ABS at de
skal blive hjemme i snevejret?

For at underminere påstande om at den dygtige bilist kan bremse lige så godt
som et ABS, så vil jeg sige, nej. Ved et 4 kreds ABS så kan der bremses så
både de 2 hjul på det glatte underlagt undgår blokering og samtidig bremses
optimal for de 2 andre hjul på det halvtørre.
ABS er IMO er mindst lige så vigtig faktor vedr. sikkerhed i vintervejr som
dækvalget

--
Tom

Fra : J.L.

Dato : 30-12-05 15:35

"Tom" <tom_christensen(snabela)bigfoot.com> wrote in message

> [...]
> i sne.
> Men der skal åbenbart ikke stilles nogen krav til bilister uden ABS at de

Jeg kan godt fortså din undren, men man kan jo ikke lige eftermontere ABS
bremser ........

> [...]
> samtidig bremses optimal for de 2 andre hjul på det halvtørre.
> ABS er IMO er mindst lige så vigtig faktor vedr. sikkerhed i vintervejr

Enig .... der er ingen der kan kontrollere bremserne på lige fod med ABS'en,
MEN ABS er ikke altid = kortere bremselængde !!!

Jeg så en gang en test af ABS på en grusvej, udført af nogle svenske
motorjournalister i en SAAB. Her lavede man forsøget med at køre lige ud og
så katastrofebremse med og uden ABS ....... her vandt bilen UDEN ABS ....
pga at bilen blokerede sine hjl og dermed "gravede sig ned" i grusvejen.

MEN selvfølgelig var det den eneste disciplin bilen UDEN ABS vandt. For så
snart at der skulle styres etc. så kunne det lade sig gøre med ABS, hvorimod
bilen uden ABS jo kørte lige ud med blokerede forhjul.

Mvh J.L

Fra : Jan W Nielsen

Dato : 30-12-05 19:09

> ABS er IMO er mindst lige så vigtig faktor vedr. sikkerhed i vintervejr
> som dækvalget

Jeg vil vædde en månedsløn på, at jeg kan udbremse en hvilken som helst
hurtigere familiebil på sommerdæk med min Vectra UDEN ABS.

.....jeg bremsede senest om kap med ABS-bilerved et kursus, der var lavet af
Rigspolitiet og Falck for 1½ år siden. PÅ Glatbane er det INTET problem at
udbremse en ABS sommerdæks-bil, når man hedder Jan W Nielsen og kører 16 år
gammel Vectra..

--
/Jan W Nielsen

Fra : Brian

Dato : 30-12-05 19:58

Jan W Nielsen wrote:

> [...]
> lavet af Rigspolitiet og Falck for 1½ år siden. PÅ Glatbane er det
> INTET problem at udbremse en ABS sommerdæks-bil, når man hedder Jan W

Nu er der bare lige det at du jo kører en Performance Vectra og er en
fandens
karl. Vi andre er jo mere dødelige

Sagt på en anden måde, så er ABS bestemt ikke en skidt ting for alle andre
end
superbilisterne i denne gruppe.

/Brian

Fra : Jan W Nielsen

Dato : 30-12-05 20:13

> Nu er der bare lige det at du jo kører en Performance Vectra og er en
> fandens karl.

NÆM´li, ja..!!

> Sagt på en anden måde, så er ABS bestemt ikke en skidt ting for alle andre
> end superbilisterne i denne gruppe.

ABS er absolut en fordel - og det er det for alle - dem der siger andet, ved
ikke, hvad de taler om.

....men nu var det ikke lige det, jeg skrev..

--
/Jan W Nielsen

Fra : Ukendt

Dato : 30-12-05 20:13

"Brian" <ellers@tak.du> skrev i en meddelelse

> [...]
> karl. Vi andre er jo mere dødelige
>
> Sagt på en anden måde, så er ABS bestemt ikke en skidt ting for alle andre

jep, selv i formel 1 ser man ofte at kørene blokker et hjul eller 2 i
pressede situationer, men her i gruppen............

--
Tom

Fra : Jan W Nielsen

Dato : 30-12-05 22:37

> jep, selv i formel 1 ser man ofte at kørene blokker et hjul eller 2 i
> pressede situationer, men her i gruppen............

Jeg håber ikke, du skriver ovenstående udfra en præmis om, at jeg skulle
mene, at ABS ikke også ville hjælpe mig.

--
/Jan W Nielsen

Fra : Ukendt

Dato : 30-12-05 22:43

> Jeg håber ikke, du skriver ovenstående udfra en præmis om, at jeg skulle
> mene, at ABS ikke også ville hjælpe mig.

jo, det var det klare indtryg jeg fik af dit indlæg lidt længere oppe,

--
Tom

Fra : Jan W Nielsen

Dato : 30-12-05 23:10

> jo, det var det klare indtryg jeg fik af dit indlæg lidt længere oppe,

Det er jo direkte sørgeligt - og kendetegnende for det niveau, der nogle
gange er i denne gruppe.

Vi tager den lige i små trin:

1: Du skriver: "ABS er IMO er mindst lige så vigtig faktor vedr. sikkerhed i
vintervejr som dækvalget."

2: Jeg skriver: "Jeg vil vædde en månedsløn på, at jeg kan udbremse en
hvilken som helst hurtigere familiebil på sommerdæk med min Vectra UDEN ABS"
(For Arveprins Knud og andre kan her oplyses, at logikken er, at ABS *ikke*
er vigtigere end dækvalget.)

3: Du skriver et indlæg, der tilsyneladende hviler på denne antagelse: "Jan
W Nielsen mener selv, det er HAM, der er særlig dygtig".

Enten er det en bevidst fornærmelse, et resultat af manglende gennemlæsning
eller også er det en manglende evne/vilje til at forstå, det man læser.

--
/Jan W Nielsen

Fra : Ukendt

Dato : 30-12-05 23:27

> Det er jo direkte sørgeligt - og kendetegnende for det niveau, der nogle
> gange er i denne gruppe.

Tja du er jo selv en del af gruppen lige som jeg er, så vi sætter nok alle
på en eller anden måde niveauet i denne gruppe

> [...]
> hvilken som helst hurtigere familiebil på sommerdæk med min Vectra UDEN
> ABS" (For Arveprins Knud og andre kan her oplyses, at logikken er, at ABS

Nej jeg vil ikke vædde en månedsløn om at du sikkert kan udbremse en bil på
sommerdæk med ABS i din Vectra. ABS er et system som først viser sin værdi
den dag hvor man i "panik" klodser bremserne......Der er himmelvid forskel
på at lave et forsøg på et anlæg hvor man er forberedt og så i hverdagen når
der pludselig optræder noget man skal bremse for.
Selv i formel 1, ser man kørene der klodser deres biler så voldsomt at de
ligefrem går i skred og snurrer rundt, det samme kan sagtens ske på en bil
uden ABS....og så ville jeg nok hellere sidde i en bil med sommerdæk og ABS
end i en med vinterdæk uden ABS (i sneen).
Men der findes måske kører som altid har så meget is i maven at de aldrig
blokker bilen selv ved katastrofeopbremsning.

> 3: Du skriver et indlæg, der tilsyneladende hviler på denne antagelse:
> "Jan W Nielsen mener selv, det er HAM, der er særlig dygtig".

Dine kørefærdigheder må du selv udtale dig om, det aner jeg INTET om, men du
har selv udtalt dine færdigheder på køreanlæget

> Enten er det en bevidst fornærmelse, et resultat af manglende
> gennemlæsning eller også er det en manglende evne/vilje til at forstå, det
> man læser.

...eller bare at vi taler om to forskellige ting. Muligt du kan udbremse en
ABS-bil på en lukket bane hvor man er forberedt på det værste, men for de
fleste personer er det noget andet i praksis ude i trafikken (i
sneen).....det er her jeg sammenligner med F1 hvor man også ser endog meget
rutinerede kører der panikker og klodser bremserne

--
Tom

Fra : Jan W Nielsen

Dato : 31-12-05 00:02

> Der er himmelvid forskel på at lave et forsøg på et anlæg hvor man er
> forberedt og så i hverdagen når der pludselig optræder noget man skal
> bremse for.

Jeg er FULDKOMMEn enig med dig i dine betragtninger vedr ABS - og jeg har
før skrevet nøjagtig det samme som dig - på ordlyd faktisk.

> Dine kørefærdigheder må du selv udtale dig om, det aner jeg INTET om, men
> du har selv udtalt dine færdigheder på køreanlæget

Seriøst - fatter du ikke, hvad jeg mente med mit indlæg - at du glippede
pointen (den for arveprins Knud og dig) - og at din besvarende indlæg derfor
skød helt ved siden af...?

(Samtidig med at du indrømmede, at du skrev ovenstående udfra en præmis om,
at jeg skulle mene, at ABS ikke også ville hjælpe mig.)

Det er jo den rene goddaw-mand-økseskaft.

/Jan W Nielsen

Fra : Ukendt

Dato : 31-12-05 00:08

> Jeg er FULDKOMMEn enig med dig i dine betragtninger vedr ABS - og jeg har
> før skrevet nøjagtig det samme som dig - på ordlyd faktisk.

Ja så skal vi ikke bore mere i den

> Seriøst - fatter du ikke, hvad jeg mente med mit indlæg - at du glippede
> pointen (den for arveprins Knud og dig) - og at din besvarende indlæg
> derfor skød helt ved siden af...?

Seriøst jeg tror jeg ved hvad du mener, men det er også seriøst at jeg fra
dit indlæg længere oppe fik det indtryk at du var en bedre kører end jeg
lige kan finde sammenligning på. Det har vi så fået afklaret beror på at vi
talte om 2 og samme ting.

> (Samtidig med at du indrømmede, at du skrev ovenstående udfra en præmis
> om, at jeg skulle mene, at ABS ikke også ville hjælpe mig.)
>
> Det er jo den rene goddaw-mand-økseskaft.
Tja jeg tror nu nok at du selv lagde op til en diskussion med den frie
udmelding og månedslønnen som væddemål. Så må du også kunne tåle lidt
modstand...og jeg vil stadig ikke vædde med dig,

--
Tom

Fra : Jan W Nielsen

Dato : 31-12-05 02:04

> Seriøst jeg tror jeg ved hvad du mener, men det er også seriøst at jeg fra
> dit indlæg længere oppe fik det indtryk, at du var en bedre kører, end jeg
> lige kan finde sammenligning på.

Jeg forstår ikke helt ovenstående.

> Tja jeg tror nu nok at du selv lagde op til en diskussion med den frie
> udmelding og månedslønnen som væddemål. Så må du også kunne tåle lidt
> modstand...

Jep - men jeg vil helst ikke fejlciteres - eller besvares som om, jeg havde
sagt noget andet, end det jeg faktisk siger.

> og jeg vil stadig ikke vædde med dig..

Det er så i orden - det var mest ment som talemøde - selvom jeg måske nok
tror, jeg ville overveje det seriøst, hvis det virkelig var..

--
/Jan W Nielsen

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 31-12-05 09:12

Jan W Nielsen skriver:

> [...]
> udbremse en ABS sommerdæks-bil, når man hedder Jan W Nielsen og kører 16 år

Fordi du har vinterdæk på ?

Klaus
http://home6.inet.tele.dk/moppe

Fra : Jan W Nielsen

Dato : 31-12-05 10:08

> Fordi du har vinterdæk på ?

Jep - forskellen er enorm.

--
/Jan W Nielsen

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 31-12-05 10:05

Jan W Nielsen skriver:

> Jep - forskellen er enorm.

Jeg tror at det var det Tom overså....

Fra : Jan W Nielsen

Dato : 31-12-05 10:12

> Jeg tror at det var det Tom overså....

Formentlig...

--
/Jan W Nielsen

Fra : Hans L. Jørgensen

Dato : 30-12-05 18:24

> [...]
> kan lade din bil stå i de dage, hvor du ikke kan bevæge dig forsvarligt

Således at du kan bringe dig 2-5 minutter hurtigere fra A til B. Aldrig i
livet, jeg benytter et helårsdæk, kører efter forholdene, i den situation
_kan_ du aldrig påkalde dig nogen som helst fortrinsret, mange bilister der
kører på helårs, kører ofte bedre end "brian'er" der absolut skal ud og føre
sig frem på vintersutter.

> Hvis man ikke har råd eller af anden årsag ikke kan få vinterdæk på sin
> bil, så kan man da i det mindste tage og vise hensyn til sin omverden
> ...... DET KOSTER IKKE NOGET !!

Men - du er tilsyneladende undtaget fra at vise hensyn, du skal altså bringe
dig frem med den hastghed der nu passer dig, det er sådanne elementer som
dig der skræmmer mig allemest derude i trafikken.

MVH Hans / Hans

Fra : J.L.

Dato : 30-12-05 18:58

> [...]
> _kan_ du aldrig påkalde dig nogen som helst fortrinsret, mange bilister
> der kører på helårs, kører ofte bedre end "brian'er" der absolut skal ud

Og jeg kunne samtidig nå at bremse for den bil der kørte ud foran mig fordi
vedkommende ikke kunne nå at bremse ...

> Men - du er tilsyneladende undtaget fra at vise hensyn, du skal altså
> bringe dig frem med den hastghed der nu passer dig, det er sådanne
> elementer som dig der skræmmer mig allemest derude i trafikken.

Helt nøjagtigt hvor er det at du mener, at jeg har påstået at jeg er
undtaget fra at vise hensyn ?? Nej tværtimod har jeg og ALLE andre - efter
min mening - et ANSVAR .......... som jeg tager alvorligt, idet jeg har
behov for at transportere mig 130 km om dagen for at komme på arbejde .....
og derfor kører jeg på vinterdæk.

Men som alle andre - inklusive dig - nok kan give mig ret i, så er vinterdæk
ikke ens betydende med at man kan køre som man vil ...... man skal køre
efter forholdene uanset hvad, men hvis der skulle ske noget uforudset, så
har jeg med mine vinterdæk sandsynligvis større chancer for at kunne nå en
nedbremsning end hvis jeg kørte på sommerdæk og det betyder noget for mig
!!! Jeg sørger også for at min bil er passet og plejet således at mine
bremser elelr andre sikkrehedsmæssige ting ikke svigter, hvis jeg skulle
komme i en situation, hvor jeg skal undvige en eller anden forhindring.

Hvis det gør mig til et "element" som skræmmer dig ude i trafikken ..
........ så ved jeg ikke hvad jeg kan gøre for at berolige dig.

Fra : Ukendt

Dato : 30-12-05 19:03

"J.L." <JL@ingenting.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> uforudset, så har jeg med mine vinterdæk sandsynligvis større chancer for
> at kunne nå en nedbremsning end hvis jeg kørte på sommerdæk

.....såfremt hastigheden er den samme

--
Tom

Fra : Anders

Dato : 30-12-05 11:57

"Juel" <x> wrote in message

> vås.. det er fordi folk køre med for brede sommerdæk at de ikke kan stå
> fast i sne..
>
> Mvh
> Morten

Da den første sne faldt iår havde jeg endnu ikke fået vinterdæk på.

Så var muligheden jo lige for en lille test.
Vi fandt en stor p-plads. På hele pladsen lå der 2-4 cm sne og vi var de
første derude.

Afsted det gik, på sommerdæk ( continental 195/65/15 kørt ca 10.000 km.) 50
km/t. hen til en markering, op på bremsen så abs'en fik lov at arbejde. Der
hvor bilen stod stille blev en markering sat.
Forsøget blev gentaget i et nyt spor. Bremselængde var inden for 1-2 meter
fra første forsøg.

Hjem og skifte til vinterdæk ( Michelin alpin 195/65/15 kært ca 8000 km ) ud
på p-pladsen igen.
I et nyt spor gentager vi så forsøget og bremselængden er tydeligt kortere.
vel en 8 til 10 meter.
Andet forsøg gav samme resultet.

Så vores lille minitest overbeviste ihvertfald os om hvad der var bedst.

I mod vinterdækkene er der jo så at de skulle have længere bremselængde på
tør og våd vej. Umiddelbart kan jeg ikke se forskel men det skal testes til
foråret.

Anders

Fra : Thomas H.

Dato : 30-12-05 12:13

"Anders" <nejtaktilspam@hotmail.cmo> skrev i en meddelelse

> [...]
> vel en 8 til 10 meter.
> Andet forsøg gav samme resultet.
>
> Så vores lille minitest overbeviste ihvertfald os om hvad der var bedst.

Jeg synes måske bare ikke at standselængden er så betydende, for den ene
gang jeg har kørt på sommerdyk i sne, kørte jeg simpelhen så langsomt, at
det sikkert passede sammen, jeg mere problemet er, at man SLET ikke kan
komme afsted, og der når 2 biler over lyskrydset.

> [...]
> tør og våd vej. Umiddelbart kan jeg ikke se forskel men det skal testes

Der synes jeg så heller ikke forskellen er særlig stor, jeg lavede en del
accelerationforsøg i Escorten.
På vinterdæk på sådan en saltbefængt vej kom jeg ned på 9,5 til 100 km/t,
jeg kom aldrig længere ned på sommerdæk og knastør vej, selv med forskellige
omdrejningstal ved starten. Så på bremselængden er der nok minimal forskel
på tør vej, men i sne det tredobbelte!

Fra : Ukendt

Dato : 30-12-05 12:35

Så på bremselængden er der nok minimal forskel
> på tør vej, men i sne det tredobbelte!

Så er det jo magiske dæk, hvorfor kører du ikke altid på vinterdæk ?? dine
vinterdæk udperformer tydeligvis alt hehehe..

Mvh
Morten

Fra : Thomas H.

Dato : 30-12-05 12:46

"Juel" <x> skrev i en meddelelse

> Så er det jo magiske dæk, hvorfor kører du ikke altid på vinterdæk ?? dine
> vinterdæk udperformer tydeligvis alt hehehe..

Hehe, nej forskellen er, at man meget sjældent er ude på dækkets grænser på
tør vej, mens man er der hele tiden i sne

Fra : J.L.

Dato : 30-12-05 13:44

Klip

> [...]
> det sikkert passede sammen, jeg mere problemet er, at man SLET ikke kan
> komme afsted, og der når 2 biler over lyskrydset.

Ja og hvis du så oven i købet har ramt nogle unger eller andre som vovede at
bevæge sig ud i trafikken, fordi du er af den tåbelige overbevisning at dine
sommerdæk er gode nok i snevejr, så kan jeg godt forstå at du synes det er
vigtigere at komme afsted fremfor at kunne bremse .......... for så er der
fand.. lagt i kakkelovnen til en omgang "bøllebank"

Klip

> [...]
> forskellige
> omdrejningstal ved starten. Så på bremselængden er der nok minimal forskel

Hold da helt op mand !!!! Tog du tid på hvor meget lort du kunne nå at få
skrevet på de samme 9,5 sekunder. Jeg synes at man ind imellem ser nogle
mærkelige udtalelser herinde, men det her tangerer fand.. det værste jeg
endnu har set og læst herinde !! .... i øvrigt sammen med Juels påsatnd om
at en Golf GTi med GoodYear F1 kunne agere sneplov på en mindre landevej
...... prøv da lige at på føderne ned på jorden igen drenge !

Fra : Thomas H.

Dato : 30-12-05 14:12

> [...]

> vigtigere at komme afsted fremfor at kunne bremse .......... for så er der
> fand.. lagt i kakkelovnen til en omgang "bøllebank"

Hva' snakker du om? Prøv at læs mit indlæg igen evt.

> [...]
> skrevet på de samme 9,5 sekunder. Jeg synes at man ind imellem ser nogle
> mærkelige udtalelser herinde, men det her tangerer fand.. det værste jeg

Kan du komme med en forklaring på, hvorfor det er det værste du har læst, er
det fordi du er dum og ikke forstår det, eller hvad skyldes din vrede?

Fra : J.L.

Dato : 30-12-05 14:45

"Thomas H." <thhedkFjernDetteForPokker@gmail.com> wrote in message

> "J.L." <JYJ@sletdette.bang-olufsen.dk> skrev i en meddelelse

> at
> dine
>
> Hva' snakker du om? Prøv at læs mit indlæg igen evt.

Uanset hvor mange gange jeg læser dit indlæg, så skriver du at du ikke synes
at bremselægden er så afgørende !!!! ... det er sq da mere vigtigt at du kan
styre fornuftigt og ikke mindst BREMSE ..... fremfor at kunne komme afsted
...... selv om det selvfølgelig hænger en smule sammen ......... DET er hvad
jeg snakker om !!

> Kan du komme med en forklaring på, hvorfor det er det værste du har læst,
> er
> det fordi du er dum og ikke forstår det, eller hvad skyldes din vrede?

Hvordan kan du sidde og blande accelerationstider på en såkaldt saltbefængt
vej på vinterdæk sammen med en tilsvarende øvelse på sommerdæk på en knastør
vej, og så OVEN I KØBET konkludere på bremselængder efterfølgende ud fra de
data du havde indsamlet i accelerationsforsøgene ........... det er meget
muligt at jeg er så dum at jeg ikke forstår dit budskab ...... men kunne du
så ikke prøve at indvie mig i dine teorier som jeg anser for at være en
smule børnehaveagtige ....... UDEN hold i virkeligheden.

Nedenstående har jeg indsat dit afsnit med dine accelerationsforsøg .......
vil du ikke nok "indvie" mig i dit tankespind ?

------

Fra : Thomas H.

Dato : 30-12-05 22:54

> [...]

> at du kan styre fornuftigt og ikke mindst BREMSE ..... fremfor at kunne
> komme afsted ..... selv om det selvfølgelig hænger en smule sammen

Jeg skriver at jeg slet ikke kunne komme afsted, derfor nåede jeg aldrig op
i en fart hvor jeg betragtede bremselængden som et problem! Hvis du kører 2
km/t synes du så det er altafgørende om standselængden er 2 meter eller 3
meter, synes du ikke at det er værre for andre trafikanter, at du er 40
sekunder om at komme over lyskrydset???

> [...]
> budskab ...... men kunne du så ikke prøve at indvie mig i dine teorier som
> jeg anser for at være en smule børnehaveagtige ....... UDEN hold i

Måske betragter jeg også følgende citat som børnehaveagtigt:
"Tog du tid på hvor meget lort du kunne nå at få skrevet på de samme 9,5
sekunder"

Men igen, hvis du læser mit indlæg, vil du opdage at jeg svarer Anders'
indlæg om at vinterdæk er meget dårligere på tør vej, derfor fortæller jeg
om at jeg ikke kunne mærke synderlig meget forskel på vejgreb på mine
vinterdæk og mine sommerdæk - er det så svært?

> Nedenstående har jeg indsat dit afsnit med dine accelerationsforsøg
> ....... vil du ikke nok "indvie" mig i dit tankespind ?`

Nej ikke hvis du ikke vil.....

Fra : J.L.

Dato : 30-12-05 15:02

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 30-12-05 14:09

"Thomas H." skriver:

> [...]
> det sikkert passede sammen, jeg mere problemet er, at man SLET ikke kan
> komme afsted, og der når 2 biler over lyskrydset.

Standselængde siger nerop alt omkring dækkets egenskaber. Kan du bremse,
kan du også komme fremad og styre.

Fra : Thomas H.

Dato : 30-12-05 14:32

> Standselængde siger nerop alt omkring dækkets egenskaber. Kan du bremse,
> kan du også komme fremad og styre.

Jo men forstå mig nu ret, den sæson jeg kørte på sommerdæk, var jeg så
langsom om at komme i gang, og jeg turde slet ikke køre mere end 10-20 km/t,
at det var det mest generende, også for andre, og at jeg sad fast alle
steder var også til stor gene, bremselængden måtte man jo prøve at tilpasse.

Fra : Hans L. Jørgensen

Dato : 30-12-05 14:40

"Juel" <x> skrev i en meddelelse

> vås.. det er fordi folk køre med for brede sommerdæk at de ikke kan stå
> fast i sne..

Vær varsom med at dømme "vås", fruen kom skraldgrinende hjem for nogle år
siden, på en parkeingplads ved skolen kunne en Toyota 4x4 ikke komme derfra,
mens hun havde nul problemer med 205 helårssutter vægt 1100kg., kan lige se
hendes hånende blik til chaufutten i Toyota'n.

Ingn kan stå fast i sne/is, nogle kan måske 5-10 km/t hurtigere end andre,
hele stuntet består langt hen ad vejen i at kende køretøjets begrænsninger
og aflæse vejens tilstand, uanset hvad der skrives om dette er det helt
sikkert at rutine hjælper gevaldigt her.

MVH Hans

Fra : KubikH

Dato : 30-12-05 12:45

> [...]

>SNIP

> Der er kun en ting der dur når der ligger sne. Det er vinterdæk, eller

Gu´vil jeg da ej.
Den lille Fiesta fra 81, med 12" 145 i 80 profil, skal da ikke stå og kede
sig )

Mvh
Niels

Fra : Aksel

Dato : 30-12-05 12:41

"Juel" <x> skrev i en meddelelse

> Tror mest det er et tilfælde for di der er flest der kører med sommerdæk,
> så er de jo også en %del større =

FDM mener i følge JP, at 75% kører med vinterdæk.

Hilsen Aksel

Fra : Ukendt

Dato : 30-12-05 12:50

"Aksel" <akselj.DELETE.THIS@pcwelt-premium.de> skrev i en meddelelse

> "Juel" <x> skrev i en meddelelse

> FDM mener i følge JP, at 75% kører med vinterdæk.

Det hænger så ikke rigtig sammen med denne artikel
http://www.jp.dk/biler/artikel:aid=3359992/

--
Tom

Fra : Jan W Nielsen

Dato : 30-12-05 13:10

> Det hænger så ikke rigtig sammen med denne artikel
> http://www.jp.dk/biler/artikel:aid=3359992/

Forfatteren er generelt præget af dårlig tænkeevne, ligesom han ikke formår
at adskille egne opfattelser fra den viden, der er på området.

Han er desuden let at manupulere med for producenterne - fordi han er for
dårligt uddannet.

Jeg kender ham - og jeg kender til forsøg, som han har deltaget i - betalt
af dækproduceterne

Aktuelt har han ikke belæg for at sige, at vinterdæk giver mere sikkerhed.
Han dokumenterer det heller ikke. (Hvad med den kortere bremselængde på
sommerdæk, når der ikke er sne/is??)

Aktuelt har han heller ikke belæg fror at bilde folk ind, at kulde alene
giver sommerdæk længere bremselængder end vinterdæk.

Det sidste har jeg personligt talt med ham om - men han er
argument-resistent og ude af stand til at forstå den dokumentation, som man
lægger frem for ham.

Det sidste er ledende eksperter i Danmark enige i - de har opgivet manden.

(Heldigvis er han snart gået på pension - så vi kan få gavn af yngre
journalister......, der har en uddannelse)

--
/Jan W Nielsen

Fra : Ukendt

Dato : 30-12-05 13:23

> Forfatteren er generelt præget af dårlig tænkeevne, ligesom han ikke
> formår at adskille egne opfattelser fra den viden, der er på området.

Jeg poster ikke linket fordi jeg vil bidrage med sommer eller vinterdæk. Det
var for at vise at i flg. artiklen så er 80% af bilisterne på sommerdæk
eller helårsdæk. Så kan man ikke bruge Falcks udmelding til noget som helst,
at bilister med sommerdæk er dem som havner i grøften.

Artiklen starter med at "redaktionen har indsamlet......" og jeg går ud
fra at JP har en ansvarshavende redaktør som kan stå inde for artiklen
sammen med skribenten.

Ellers gider jeg sgu dårligt nok diskutere noget om statestikker og
undersøgelser, da FDM kan være lige så manipulerende som JP og at vi så
reelt ikke har fakta at tale ud fra.

> Det sidste er ledende eksperter i Danmark enige i - de har opgivet manden.
>
> (Heldigvis er han snart gået på pension - så vi kan få gavn af yngre
> journalister......, der har en uddannelse)

Der kræves vel ikke uddannelse for at underbygge en artikel med fakta?
Jeg kan ikke se hvor svært det skulle være at indsamle nogle tal fra
pålidelige kilder (uddannelse eller ej)

--
Tom

Fra : Jan W Nielsen

Dato : 30-12-05 14:06

> Der kræves vel ikke uddannelse for at underbygge en artikel med fakta?

Nej - men det kræver uddannelse for at kunne se, hvad man kan udlede af
givne fakta - og hvad man ikke kan.

--
/Jan W Nielsen

Fra : Ukendt

Dato : 30-12-05 14:15

> Nej - men det kræver uddannelse for at kunne se, hvad man kan udlede af
> givne fakta - og hvad man ikke kan.

Jeg kan ikke følge dig.
Jeg er ikke journalist-uddannet men har dog anden uddannelse. Jeg er nød til
at tage artiklen som FAKTA da jeg ikke har andre kilder der siger det
modsatte. Jo her i denne NG er der såmen mange kilder, men meget skal nok
tages for det, det er

Jeg kan dog hurtigt regne ud at hvis 80% af bilparken IKKE er på vinterdæk,
så vil al sansynlighed også tale for at Falck vil finde overvejende flest af
disse biler i grøften, alt andet ville da være underligt og tale imod brugen
af vinterdæk

--
Tom

Fra : Jan W Nielsen

Dato : 30-12-05 14:47

> Jeg er ikke journalist-uddannet men har dog anden uddannelse.

Jep - og den er formentlig også god nok.

> Jeg er nød til at tage artiklen som FAKTA, da jeg ikke har andre kilder
> der siger det

Nej, det er du ikke. Det er en artikel med en række postulater - det er ikke
dokumentation - den indeholder ikke engang dokumentation.

--
/Jan W Nielsen

Fra : Ukendt

Dato : 30-12-05 15:04

> Nej, det er du ikke. Det er en artikel med en række postulater - det er
> ikke dokumentation - den indeholder ikke engang dokumentation.

Det er heller ikke nødvendig, bare den bygger på indsamlede fakta og ikke
kun holdninger. Det er yderst sjælden at se en artikel i en avis som
indeholder det som min Tutor ved uni ville acceptere som videnskabelig
dokumentation.

Bevares der er jo heller intet forkert i at skrive at langt størstedelen af
dem der havner i grønten er på sommerdæk, men hvad pokker skal vi bruge den
information til?
Det kan jo være lige så irrelevant som at langt størstedelen af dem der
havde i grøften var med danske aner i 2. generation......eller at langt
størstedelen af dem der havde i grøften var bilen med ABS bremser.

Stort set hele dagspressen hyler om vinterdæk og vil forgøgle med ikke
nævnte tal fra Falck at det er sommer-dækkenes skyld at er havnet i
grøften....og folk æder den med det samme.

--
Tom

Fra : Jan W Nielsen

Dato : 30-12-05 19:13

> [...]
> kun holdninger. Det er yderst sjælden at se en artikel i en avis som
> indeholder det som min Tutor ved uni ville acceptere som videnskabelig

Enig - og det er heller ikke det, som jeg skriver.

Men artiklen lægger ikke nogen dokumentation frem i forhold til
postulaterne - hverken primær eller sekundære (udsagn/støtte fra
ekspertkilder mv).

Artiklen er og bliver en omgang udokumenteret vrøvl - og jeg ville som
censor dumpe manden til førsteårsprøven ved journalistuddannelsen.

--
/Jan W Nielsen

Fra : Brian

Dato : 30-12-05 15:03

Jan W Nielsen wrote:

> Det sidste har jeg personligt talt med ham om - men han er
> argument-resistent og ude af stand til at forstå den dokumentation,
> som man lægger frem for ham.

Lyder som de fleste skribenter her i gruppen

/Brian

Fra : Jan W Nielsen

Dato : 30-12-05 19:13

> Lyder som de fleste skribenter her i gruppen

Det sagde du - og ikke jeg...

--
/Jan W Nielsen

Fra : Carsten Pedersen

Dato : 30-12-05 10:33

> [...]
> Derfor kan Politiken skrive i dag:
>
> "Biler med sommerdæk er skyld i flest sneuheld"

Ifølge TV-2 Nyhederne indebar undersøgelsen også noget statistik, der viste
at mange af de fritrukne biler faktisk kørte på sommerdæk, man interviewede
en billist netop som han skulle ud at køre, denne havde bare været for doven
til at skifte. Det er altså åbenbart ikke alle der lader bilen stå i de "få"
dage.

Carsten

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 30-12-05 10:37

Carsten Pedersen skriver:

> Det er altså åbenbart ikke alle der lader bilen stå i de "få"
> dage.

Tadaaaa.wav.

Den var også i radioavisen.

Fra : Ukendt

Dato : 30-12-05 10:53

> [...]
> Derfor kan Politiken skrive i dag:
>
> "Biler med sommerdæk er skyld i flest sneuheld"

Nu kan man jo let falde i "den grøft" at fejlfortolke tallene. For få dage
siden stod der også i en onlie-avis at 80% af bilerne ikke var på den
ordning med vinter og sommerdæk. Så vil der jo også være flere med sommerdæk
i grøften uden man kan tolke meget ud fra det.

--
Tom

Fra : BJ

Dato : 30-12-05 12:45

"Jens" <spam@finds.dk> skrev i en meddelelse

KLIP

> "Biler med sommerdæk er skyld i flest sneuheld"

Sludder og vrøvl..... folk er meget klogere ned som så.

Bestem ved lov at alle enten skal have sommerdæk eller heæårsdaæk monteret
med min 1 mm mønster og præmier dem som kører lige til grænsen..))

--
Bjørn J.
~~wear sunscreen~~

Fra : Per Beer Hansen

Dato : 30-12-05 13:47

Jens wrote:
> [...]
> henvisning til de få dage om året, hvor der ligger is og sne på
> vejene - men er så også villige til at acceptere, at bilen skal blive

Jamen ok så, så synes jeg at alle dem med vinterdæk, de skal lade bilen stå
når der ikke er sne/is på vejen.
Det er jo bevist i alle test, at vinterdæk er væsentligt dårligere på alm.
våd/tør vej, end gode sommerdæk.
Det er vel lidt den samme problematik ?

Jeg har kørt bil i mange år og vil tor at ca. halvdelen af dem, der har jeg
haft vinterdæk (om vinteren ) og ærligt talt, hvis man bare kører efter
forholdene, så ser jeg intet problem i det.
Jeg har kun én gang (på ca. 23 år) været kørt fast, men det var helt og
holdent min egen skyld.
Jeg har aldrig haft problemer med igang sætning eller bremsning heller.
Jeg snakker selvfølgeligt ikke om at køre med brede sommer dæk, men bare
nogle alm. standard størrelser.
Hvis nu vi havde mere vintervejr (end de ca. 2-3 dage om året), så kan jeg
godt se at man måske skulle lovgive på området.
Men når der for en sjælden gangs skyld kommer lidt sne, så bliver det jo
fjernet stort set inden det har ramt vejene (undtagen på Bornholm).

Jeg har også selv lavet en lille "undersøgelse", på et pladeværksted.
Og der kom jeg til den konklusion, at det er ca. 50/50 om de biler, som er
blevet skadet i vintervejr, havde vinterdæk på eller ej.
Mange tror jo, at hvis bare de har vinterdæk på, så kan de køre som på en
varm sommerdag.

Hvis bare folk ville lære at køre efter forholdene, så ville vi komme langt.
Bare lige min mening

--
Mvh Per
www.perbeer.dk - Motorsport

Fra : Brian

Dato : 30-12-05 15:05

Per Beer Hansen wrote:

> Mange tror jo, at hvis bare de har vinterdæk på, så kan de køre som
> på en varm sommerdag.
>
> Hvis bare folk ville lære at køre efter forholdene, så ville vi komme
> langt. Bare lige min mening

Helt enig, der er gået pop i vinterdæk.

/Brian

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 30-12-05 15:16

"Brian" <ellers@tak.du> wrote in news:43b53e73$0$15790$14726298
@news.sunsite.dk:

> Helt enig, der er gået pop i vinterdæk.

Ja.. og nej. Og så alligevel :)

Forklaring: Jeg var ude i går på landet og køre på de små
sogne/mark/landeveje for at finde meget sne og det lykkedes.. Jeg det var
med tungen lige i munden men jeg satte ikke fast.

Var det med sommerdæk så var jeg sat fast ret hurtigt for det var dyb sne.

Men... og nu kommer men'et.. det er jo ikke meningen man skal ud og opsøge
den slags med vilje så helårsdæk/sommerdæk kan uden problemer klare det
i det daglige de få timer/dage hvor der er sne på vejene.

Jeg er glad for mine vinterdæk, men jeg er ikke imponeret - overhovedet.

--
Martin Johansen [6000]
"Xenon er sagen.. og nej det blænder IKKE"

Fra : Brian

Dato : 30-12-05 15:31

Martin Johansen [6000] wrote:

> Ja.. og nej. Og så alligevel :)

Så kender vi dig igen...

> [...]
> opsøge den slags med vilje så helårsdæk/sommerdæk kan uden
> problemer klare det i det daglige de få timer/dage hvor der er sne på

Nemlig - du opsøger ikke balladen til hverdag, eller hvis du ved at dine
dæk ikke er til det. Samtidig skal pressen nok sørge for, at de fleste ikke
tør bevæge sig udenfor. Så er der pludselig ikke mange grunde til at købe
vinterdæk (for flertallet), andet end at man ikke vil være udenfor.

> Jeg er glad for mine vinterdæk, men jeg er ikke imponeret -
> overhovedet.

Nææ, hvis du ligefrem skal opgradere til snekæder, må de have været
en slem skuffelse

/Brian

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 30-12-05 15:36

"Brian" <ellers@tak.du> wrote in

> Så kender vi dig igen...

Ja jeg skulle lige i gang igen

> Nemlig - du opsøger ikke balladen til hverdag, eller hvis du ved at
> dine dæk ikke er til det.

Præcis.

> Samtidig skal pressen nok sørge for, at de
> fleste ikke tør bevæge sig udenfor.

De gør ihvertfald sit til det..

> Nææ, hvis du ligefrem skal opgradere til snekæder, må de have været
> en slem skuffelse

Jeg kan godt lide at gå med livrem og seler :)

Fra : Jens

Dato : 30-12-05 20:26

Martin Johansen [6000] <no@no.no.invalid> wrote:

---klip---
> Men... og nu kommer men'et.. det er jo ikke meningen man skal ud og opsøge
> den slags med vilje så helårsdæk/sommerdæk kan uden problemer klare det
> i det daglige de få timer/dage hvor der er sne på vejene.

Der er jeg _helt_ uenig. Sommerdæk duer ikke i sne - heller ikke "de få
timer/dage, hvor der er sne på vejene".

Her hvor jeg bor - med ca. 1 km til amtsvejen, der nu er ryddet - ligger
der fortsat sne på vejene dertil. Godt nok har der været en sneplov og
glatte ud; men der er mange, der har problemer med at komme ind og ud af
egen indkørsel.

> Jeg er glad for mine vinterdæk, men jeg er ikke imponeret - overhovedet.

Jeg er glad for mine - og jeg er imponeret over forskellen.
--

Jens F

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 30-12-05 20:46

spam@finds.dk (Jens) wrote in news:1h8e9pc.j7eth32m8483N%spam@finds.dk:

> Der er jeg _helt_ uenig.

Det må du også gerne :)

> Sommerdæk duer ikke i sne - heller ikke "de
> få timer/dage, hvor der er sne på vejene".

Jeg har i 7 år kørt på sommerdæk uden nogen problemer overhovedet.

> Jeg er glad for mine - og jeg er imponeret over forskellen.

Det er ok.

Fra : Jens

Dato : 30-12-05 22:40

Martin Johansen [6000] <no@no.no.invalid> wrote:

> Det må du også gerne :)

Tak

> Jeg har i 7 år kørt på sommerdæk uden nogen problemer overhovedet.

Der er - uden sammenligning i øvrigt - også folk, der har kørt uden
kørekort i 7 år, uden problemer. Eller med nedslidte dæk - eller uden
lys i venstre nærlyslygte.

Vinterdæk er blot, hvad sagkundskaben anbefaler til brug i sne og is,
fordi vejgrebet er markant bedre end med sommerdæk under de konditioner.

<http://www.trm.dk/graphics/synkron-library/faerdselsstyrelsen/dokumente
r/fagomraader/krav/bremseegenskaber.pdf>

Færdselsstyrelsen har udgivet en pressemeddelelse med link til
ovenstående. Det fremgår bl.a. heraf at: "Det bedste og sikreste dækvalg
afhænger i høj grad af biltypen, kørselsbehovet og om man kan og vil
lade bilen stå, de få dage sneen virkelig vælter ned."

<http://www.fstyr.dk/sw22289.asp?art_id=739>

Hvis dit kørselsbehov ikke berettiger til vinterdæk - så lad være.
--

Jens F

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 30-12-05 23:10

spam@finds.dk (Jens) wrote in news:1h8el21.15xkorm1rp2ywxN%spam@finds.dk:

> Tak

Velbekomme

> Der er - uden sammenligning i øvrigt - også folk, der har kørt uden
> kørekort i 7 år, uden problemer. Eller med nedslidte dæk - eller uden
> lys i venstre nærlyslygte.

Min sammenligning gik såmend bare på at jeg kunne køre, som dem med
vinterdæk også kunne, uden problemer.

> Vinterdæk er blot, hvad sagkundskaben anbefaler til brug i sne og is,
> fordi vejgrebet er markant bedre end med sommerdæk under de konditioner.

Ja jeg siger nu heller ikke det modsatte :)

> Hvis dit kørselsbehov ikke berettiger til vinterdæk - så lad være.

Hmm jeg er typen der kører ud når man bliver frarådet det = det betyder
sneglatte veje man kan huje lidt rundt på og grine sin røv i laser.

Ja jeg er et stort legebarn

Fra : Henrik B.

Dato : 02-01-06 12:46

"Martin Johansen [6000]" <no@no.no.invalid> skrev i en meddelelse

> Min sammenligning gik såmend bare på at jeg kunne køre, som dem med
> vinterdæk også kunne, uden problemer.

Vrøvl! Næste gang der kommer sne, så lad os mødes - dig med sommerdæk.

Dyrlægebiler - Det intelligente valg

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 02-01-06 13:13

"Henrik B." <saab@_NOSPAM_tdcadsl.dk> wrote in news:43b91291$0$1742
$edfadb0f@dread11.news.tele.dk:

> Vrøvl! Næste gang der kommer sne, så lad os mødes - dig med sommerdæk.

Nu er det dig der vrøvler.. igen :) Du ved godt jeg kører på Alpin A2 jo..
du har selv set dem.

Iøvrigt så har jeg slet ingen sommerdæk pt...

--
Martin Johansen [6000]
"SAAB - The real true snowmobile!"

Fra : Henrik B.

Dato : 02-01-06 13:24

> Nu er det dig der vrøvler.. igen :) Du ved godt jeg kører på Alpin A2
> jo..
> du har selv set dem.

Jep, men det er mere dine holdninger/udsagn ang. sommerdæk om vinteren der
ikke holder.
(Alpin A2 er et kanon dæk i øjeblikket).

Dyrlægebiler - Det intelligente valg

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 02-01-06 13:25

> Jep, men det er mere dine holdninger/udsagn ang. sommerdæk om vinteren
> der ikke holder.

Ikke desto mindre er det sandt. Bemærk: Jeg siger ikke de er lige så gode
som vinterdæk for det er de langt fra. Men de kan "bruges".

> (Alpin A2 er et kanon dæk i øjeblikket).

Ja det er udemærket. Har ikke siddet fast endnu..

Fra : jan@stevns.net

Dato : 30-12-05 23:17

"Martin Johansen [6000]" <no@no.no.invalid> skrev :

>Jeg har i 7 år kørt på sommerdæk uden nogen problemer overhovedet.

og jeg har kørt i 25+ - men forleden endte Rekorden ude i en mark - så
antallet af år, betyder nok ikke ret meget ;)

--
jan@stevns.net
Rigtige mænd kører med baghjulstræk !

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 30-12-05 23:38

jan@stevns.net wrote in

> og jeg har kørt i 25+ - men forleden endte Rekorden ude i en mark - så
> antallet af år, betyder nok ikke ret meget ;)

Næh, men det giver en indikation af, at sommerdæk ikke behøver være så
håbløse som folk indikerer.

Fra : Ukendt

Dato : 31-12-05 00:08

> jan@stevns.net wrote in

> Næh, men det giver en indikation af, at sommerdæk ikke behøver være så
> håbløse som folk indikerer.

sagt mellem os to....sommerdæk eller helårsdæk var det som alle kørte med
for 15 år siden og tilbage i tiden. Dengang fik man ikke skudt i skoene at
man var "idiot" eller uansvarlig osv. hvis man vågede sig ud i snemasser på
1-2 cm. Dengang kørte sneploven også og skubbede sneen til side flere gange
i døgnet, nøjagtig som den har gjort her på ALS, men åbenbart ikke i andre
dele af landet.
Men nu er vi blevet klogere og er blevet klar over at vi ikke kan leve uden
vinterdæk eller i hvert fald bør blive hjemme.....om 15 år siger man sikkert
at det er tåbeligt at køre ud når det sner uden at køre med pigdæk eller
hvad ved jeg, men nu er vi ikke klogere
De små lameller på dækkene vil vide at de udretter mirakler for os heldige
der har investeret i dem, vores bremselængde er på 15 år reduceret med en
faktor 3 og igangsætning er nu ikke noget problem mere, så ønsket for
fremtiden er at alle må få disse dæk der øger sikkerheden.

og endnu mere kun mellem os to.....de gamle færdigheder med at tilpasse
hastigheden efter forholdende, skal vi nu overtage med avanceret teknik. Så
vi kun kan give teknikken skylden for at vi kører i grøften eller ind i en
modkørende.

--
Tom

Fra : Brian

Dato : 31-12-05 00:39

Tom wrote:

> [...]
> avanceret teknik. Så vi kun kan give teknikken skylden for at vi
> kører i grøften eller ind i en modkørende.

Helt enig, du er en klog mand Tom - Ford fanatiker eller ej

/Brian

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 31-12-05 09:15

Tom skriver:

> sagt mellem os to....sommerdæk eller helårsdæk var det som alle kørte med
> for 15 år siden og tilbage i tiden.

Ja, helårsdæk, eller pigdæk til vinteren.

Fra : jan@stevns.net

Dato : 31-12-05 07:42

"Martin Johansen [6000]" <no@no.no.invalid> skrev :

>Næh, men det giver en indikation af, at sommerdæk ikke behøver være så
>håbløse som folk indikerer.

Tjaehhh - de nye dæk jeg fik på Scorpio'en er da noget værre møg, hvis
den sidder fast - de har nada friktion på hårdpresset sne/eller is

Nada!

Men med snekæderne på, graver den sig gennem det meste - jeg skriver
med vilje ikke alt, for den anden reservebil holder jo på en mark :)

Og jeg gider ikke tage SIerra'en i drift (endnu)

Brormanden sierra har vintersutter på, og på vejen hjem fra klarskov,
kom vi da gennem temmeligt meget sne, den stod rimeligt fast.

Fra : Henrik B.

Dato : 02-01-06 12:46

> Jeg har i 7 år kørt på sommerdæk uden nogen problemer overhovedet.

Lad venligst være med at køre bagefter mig, når det er sne/is der ligger på
vejen, for jeg gider sgutte have dine 1,5 ton i røven, når du ikke kan
bremse.

Oplevede for nogle dage siden, at jeg var under 5 cm fra at få en bule i
dørene i førersiden, p.g.a. en spadser der kørte på sommerdæk.

Dyrlægebiler - Det intelligente valg

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 02-01-06 13:13

> Lad venligst være med at køre bagefter mig, når det er sne/is der
> ligger på vejen, for jeg gider sgutte have dine 1,5 ton i røven, når
> du ikke kan bremse.

Jeg kan godt bremse... du ved jo godt jeg har Alpin på nu jo.

> Oplevede for nogle dage siden, at jeg var under 5 cm fra at få en bule
> i dørene i førersiden, p.g.a. en spadser der kørte på sommerdæk.

Var du ude og tjekke hans dæk?

Fra : Brian

Dato : 30-12-05 20:56

Jens wrote:

> Der er jeg _helt_ uenig. Sommerdæk duer ikke i sne - heller ikke "de
> få timer/dage, hvor der er sne på vejene".

Så glemmer du bare de dæk som mange også kører med - helårsdæk.
De klarer sig fint i den smule vinter vi kan mønstre herhjemme.

/Brian

Fra : Jens

Dato : 30-12-05 22:40

Brian <ellers@tak.du> wrote:

> Så glemmer du bare de dæk som mange også kører med - helårsdæk.
> De klarer sig fint i den smule vinter vi kan mønstre herhjemme.

Har prøvet en gang. Duede ikke da det gjaldt. Gider ikke prøve igen. Har
ikke lyst til at køre med hvide knoer.
--

Jens F

Fra : Brian

Dato : 30-12-05 23:02

Jens wrote:

> Har prøvet en gang. Duede ikke da det gjaldt. Gider ikke prøve igen.
> Har ikke lyst til at køre med hvide knoer.

Du får det til at lyde som om, at et sæt vinterdæk ophæver
naturlovene. Så vidt jeg ved, sælges vinterdæk stadig ikke med "bliv
på vejen og kom altid frem til tiden" garanti...

Men i sidste ende kommer dækvalget jo an på folks behov.

/Brian

Fra : Jens

Dato : 31-12-05 12:37

Brian <ellers@tak.du> wrote:

> Du får det til at lyde som om, at et sæt vinterdæk ophæver
> naturlovene. Så vidt jeg ved, sælges vinterdæk stadig ikke med "bliv
> på vejen og kom altid frem til tiden" garanti...

Med vinterdæk kan jeg opretholde den kørestil, som min bedre halvdel
insisterer på, når hun er med i bilen - "limousinekørsel" - uden at
komme over skridgrænsen, stort set uanset underlaget. Det betyder ikke
langsom kørsel, men god afstand til forankørende, så hårde opbremsninger
kan undgås og bløde opbremsninger forud for skarpe sving.

På sommerdæk kommer jeg - med føret i dag - ikke ud over kantstenen.
Skulle det lykkes for mig ville jeg skulle kæmpe mig ned til den ryddede
vej 1 km borte, hvor jeg - i forhold til modkørende - ikke ville være i
stand til at vige fra vejens midte med de banede spor.

> Men i sidste ende kommer dækvalget jo an på folks behov.

Akkurat!
--

Jens F

Fra : Jan Vennike

Dato : 31-12-05 09:19

> [...]
> egen indkørsel.

> Jeg er glad for mine - og jeg er imponeret over forskellen.

Jeg har kørt med vinterdæk de sidste6-7 år, men sidste forår fik jeg en
rigtig aha oplevelse.

Vi har 700 meter grusvej, som vi selv skal kæmpe os opad - lidt spændende
til tider, men muligt med vinterdæk.

Sidste forår i marts måned fik konen ny bil, men med sommersutter på - godt
nok fik jeg et par ekstra fælge med til vinterdæk, men vinteren var jo
næsten slut, så det gad jeg ikke at bøvle med.

Og så var det at vi fik sne i marts - og pludselig kunne konens bil næsten
ikke komme op af vejen, hvorimod jeg, i min bil med vinterdæk, IKKE havde
nogen problemer.

Desuden er vores kommune ualmindelig sløv til at fjerne sne i nærheden af
os, så det er lidt spændende at køre ind imellem.

Så i år har konens bil fået vinterdæk på og DET hjalp på fremkomligheden.

Så for mit vedkommende er der ikke nogen diskussion om sommer kontra
vinterdæk - vinterdæk er bare det optimale for os (som bor helt ude på
bøøøøhlandet).

Men for dem som bor inde i byen eller lige ved en vej, som altid er ryddet,
kan det nok være ligemeget - bare de ikke kører ud, hvor der er sne.

--
Jan

Remove the cat in the email to reach me

Fra : Per Beer Hansen

Dato : 31-12-05 10:10

Martin Johansen [6000] wrote:
> [...]
> vejene.
>
> Jeg er glad for mine vinterdæk, men jeg er ikke imponeret -

I alt min tid som bilist, har jeg kørt hvis der har været behov for det.
Uanset om Politiet har advaret mod al udkørsel eller ej.
Det der med at lege i bilen, det er jeg vokset fra for nogen år siden
Det er kun når jeg skal køre alligevel, at der bliver lejet lidt

--
Mvh Per
www.perbeer.dk - Motorsport

Fra : Per Beer Hansen

Dato : 31-12-05 10:07

Brian wrote:

> Helt enig, der er gået pop i vinterdæk.

Hvad er det man kalder den slags, er det ikke noget med et "Buzz" ord ?

--
Mvh Per
www.perbeer.dk - Motorsport

Fra : Jens

Dato : 30-12-05 20:26

Per Beer Hansen <perbeerNOSPAM@NOSPAMperbeer.dk> wrote:

> [...]
> når der ikke er sne/is på vejen.
> Det er jo bevist i alle test, at vinterdæk er væsentligt dårligere på alm.

Ja, det er _lidt_ den samme problematik. Med tryk på "lidt"

Vinterdæk er _lidt_ dårligere end sommerdæk på tør og våd vej - men
markant bedre på sne og is.

Det væsentlige er, at man ved normal kørsel på tør og våd vej sjældent
er i nærheden af skridgrænserne. Det samme kan ikke siges om kørsen på
sne og is, hvor enhver igangsætning tangerer/overskrider skridgrænsen.
Selv om over 90% af min kørsel om vinteren foregår på tørre eller våde
veje, er det afgørende for mig, at jeg også kan køre sikkert de få dage
og steder, hvor sneen ligger.

> Jeg har kørt bil i mange år og vil tor at ca. halvdelen af dem, der har jeg
> haft vinterdæk (om vinteren ) og ærligt talt, hvis man bare kører efter
> forholdene, så ser jeg intet problem i det.

At køre "efter forholdene" indebærer en gang imellem at man ikke kører!

> Jeg har kun én gang (på ca. 23 år) været kørt fast, men det var helt og
> holdent min egen skyld.

Hvis skyld skulle det ellers være?

> Jeg har aldrig haft problemer med igang sætning eller bremsning heller.
> Jeg snakker selvfølgeligt ikke om at køre med brede sommer dæk, men bare
> nogle alm. standard størrelser.

Mange, der har prøvet Geels Bakke ved Holte (Nord for Kbh.) har andre
oplevelser.

> [...]
> Men når der for en sjælden gangs skyld kommer lidt sne, så bliver det jo
> fjernet stort set inden det har ramt vejene (undtagen på Bornholm).

Jeg kører fortsat på snelag den første kilometer i villakvarter inden
jeg rammer en ryddet vej.

> [...]
> blevet skadet i vintervejr, havde vinterdæk på eller ej.
> Mange tror jo, at hvis bare de har vinterdæk på, så kan de køre som på en

På de varme sommerdage kører man jo langsomt. Da er der jo noget at
kigge på

> Hvis bare folk ville lære at køre efter forholdene, så ville vi komme langt.
> Bare lige min mening

OK.
--

Jens F

Fra : Per Beer Hansen

Dato : 31-12-05 10:00

Jens wrote:

> Ja, det er _lidt_ den samme problematik. Med tryk på "lidt"
>
> Vinterdæk er _lidt_ dårligere end sommerdæk på tør og våd vej - men
> markant bedre på sne og is.

Hvis du sammenligner vinterdæk og brede sommerdæk, på våd vej så vil du se
en temmelig stor forskel, i sommerdækkenes favør.
Forskellen er ikke lige så stor, som hvis det f.eks. er 175/70-13 sommerdæk
mod vinterdæk.
Men forskellen er så også markant større, hvis du sammenligner brede
sommerdæk med vinterdæk, når det gælder sne/is, i vinterdækkenes favør.
Det jeg ligesom prøver at fortælle er, at hvis du f.eks. kører på 175/70-13
sommerdæk, så kan du sagtens klare dig gennem vinteren (hvis du bare formår
at køre efter forholdene), men kører du på f.eks. 225/40-17, så er det en
ret god ide at skifte til vinterdæk.

> At køre "efter forholdene" indebærer en gang imellem at man ikke
> kører!

Det har jeg så ikke været udsat for endnu, hverken på vinter eller
sommerdæk.

> Hvis skyld skulle det ellers være?

Ja ok, jeg skulle måske have skrevet at det nærmest var med vilje, at jeg
kørte fast
Kl 3 om natten ude på lars tyndskids marker

> Mange, der har prøvet Geels Bakke ved Holte (Nord for Kbh.) har andre
> oplevelser.

Vi har også stejle bakker i Roskilde og jeg har som sagt aldrig haft
problemer med at forcere dem.

> OK.

OK så er vi da lidt enige

--
Mvh Per
www.perbeer.dk - Motorsport

Fra : Jens

Dato : 01-01-06 14:25

> [...]

> en temmelig stor forskel, i sommerdækkenes favør.
> Forskellen er ikke lige så stor, som hvis det f.eks. er 175/70-13 sommerdæk

Mit afsæt i diskussionen er - vel ikke overraskende - mit egen
situation. Jeg kører, sommer som vinter, på 195/65 R15, og har derfor
ikke den store forskel på egenskaberne på tør og våd vej, som den, der
skifter fra brede sommersutter til smalle vinterditto.

> [...]
> at køre efter forholdene), men kører du på f.eks. 225/40-17, så er det en

Det materiale, som Færdselsstyrelsen henviser til:

http://www.trm.dk/graphics/synkron-library/faerdselsstyrelsen/dokumente
r/fagomraader/krav/bremseegenskaber.pdf

.... er ikke særlig detaljeret med hensyn til resutaterne på sne og is;
men konkluderer dog, at bremselængder på is er ca. 45% kortere på
vinterdæk end på sommerdæk, På sne er bremselængder ca. 25% bedre på
vinter- end sommerdæk. Helårsdæk befinder sig der i mellem.

Man kan have som sit ambitionsniveau at "klare sig igennem vinteren",
hvilket jeg - lidt ondsindet - vælger at læse som "kan bilen trække
gennem sølet, så går det" - uanset om det ind i mellem går sidelæns, at
man ender halvvejs ude i kryds (efter at have passeret fodgængerfeltet)
ved rødt lys. Når det bliver grønt laver man hjulspin, så vejbanens
isdække bliver yderligere poleret til de næste. For at vise evnet til at
køre efter forholdene lægger man sig dér, hvor sne- eller isdækket synes
tyndest, uanset om det er til venstre på kørebanen og - da det jo er
glat, sætter vi farten til 30-40 km/t. Og til trods for de hvide knoer
knyttet om rattet han man alligevel overskud til at bruge horn og blink
mod den formastelige som foretager en forbikørsel i den snelagte del af
kørebanen.

Jeg véd godt, at det ikke er alle, der har valgt at køre på sommerdæk
gennem vinteren, der "lever op" til ovennævnte beskrivelse. Men der er
tilstrækkeligt mange til at jeg ser en del hver eneste dag. Og mange af
dem skulle simpelt hen have ladet bilen blive stående, når den
tydeligvis ikke er "klædt på" til det herskende føre.
--

Jens F

Fra : Brian Fisker [8900]

Dato : 31-12-05 00:42

> [...]
> stå når der ikke er sne/is på vejen.
> Det er jo bevist i alle test, at vinterdæk er væsentligt dårligere på alm.

Det er IMO på ingen måde sammenligneligt!

> Jeg har kørt bil i mange år og vil tor at ca. halvdelen af dem, der har
> jeg haft vinterdæk (om vinteren ) og ærligt talt, hvis man bare kører
> efter forholdene, så ser jeg intet problem i det.

I do

> Jeg har kun én gang (på ca. 23 år) været kørt fast, men det var helt og
> holdent min egen skyld.

At sidde fast er ikke problemets kerne. Det er sgu bremselængden....

> Jeg har aldrig haft problemer med igang sætning eller bremsning heller.

Det er der tilsyneladende mange andre trafikanter, der har - ifølge
artiklerne. Jeg har selv været få meter fra at blive torpederet flere gange
ved stop for enden af hældene veje, da de bagfrakommende ikke havde
vinterdæk - jeg havde.

> Jeg snakker selvfølgeligt ikke om at køre med brede sommer dæk, men bare
> nogle alm. standard størrelser.

Uden at kunne dokumentere det, så bliver brede alufælge mere og mere
udbredte. Det gør IMO behovet for vinterdæk endnu større.

> [...]
> Men når der for en sjælden gangs skyld kommer lidt sne, så bliver det jo
> fjernet stort set inden det har ramt vejene (undtagen på Bornholm).

Og de stakler, som kommer til skade disse 2 - 3 dage ser vi gennem fingre
med?

> Mange tror jo, at hvis bare de har vinterdæk på, så kan de køre som på en
> varm sommerdag.

Nu ikke den opfattelse jeg har haft de sidste par dage.

> Hvis bare folk ville lære at køre efter forholdene, så ville vi komme
> langt.
> Bare lige min mening

Vinterdæk eller ej - man skal altid køre efter forholdene :D

\Mandal

Fra : Per Beer Hansen

Dato : 31-12-05 10:05

Brian Fisker [8900] wrote:
> "Per Beer Hansen" <perbeerNOSPAM@NOSPAMperbeer.dk> skrev i en
> meddelelse news:k%9tf.52$JL3.7@news.get2net.dk...
>
> Det er IMO på ingen måde sammenligneligt!

Og hvorfor ikke det ?
De sammenligninger som der ellers er lavet, der er det netop brede sommerdæk
vs vinterdæk.
Et bredt sommer dæk bremser væsentligt bedre end et vinterdæk på våd/tør
vej.

> I do

Hvorfor ?

> [...]
> artiklerne. Jeg har selv været få meter fra at blive torpederet flere
> gange ved stop for enden af hældene veje, da de bagfrakommende ikke

Jamen igen, det hele afhænger jo af, at personen bag rattet kører efter
forholdene.
Der er lige så mange ude i trafikken, med vinterdæk på, som ikke magter at
køre efter forholdene, de tror at de kan køre som på en varm sommerdag.

> Uden at kunne dokumentere det, så bliver brede alufælge mere og mere
> udbredte. Det gør IMO behovet for vinterdæk endnu større.

Det er vi helt enige i.

> Og de stakler, som kommer til skade disse 2 - 3 dage ser vi gennem
> fingre med?

Hvad med alle dem, som kommer til skade med vinterdæk på, skal vi se gennem
fingrene med dem ?

> Nu ikke den opfattelse jeg har haft de sidste par dage.

> Vinterdæk eller ej - man skal altid køre efter forholdene :D

Jamen så er vi jo næsten helt enige

--
Mvh Per
www.perbeer.dk - Motorsport

Fra : Matthias H Matthiess~

Dato : 30-12-05 13:50

> [...]
> Derfor kan Politiken skrive i dag:
>
> "Biler med sommerdæk er skyld i flest sneuheld"

Sommerdæk - vinterdæk Det er altså ikke dækkene der bestemmer om man ryger
i grøften. Det er ham eller hende der sidder bag rattet. Ryger du i grøften,
så kørte du for stærkt eller du skulle hellere være blevet hjemme. Så
simpelt er det.
Der er mange der kører uden vinterdæk. Det kan skyldes mange ting. En ikke
helt uvæsenlig kan være, at man skal have råd til at købe dem. Og det er der
altså ikke alle der har.
I visse tilfælde burde de så måske være blevet hjemme. Men de skønnede fejl.
Og det gør masser af billister uanset årstiden. Ellers havde vi ikke alle
disse ulykker der sker på vejene.
Hilsen Matthias, der kører på vinterdæk i bil og på mc uanset vejret.

Fra : Jens

Dato : 30-12-05 20:26

Matthias H Matthiessen <matthiessenSLET@dioder.dk> wrote:

---klip---
> [...]
> så kørte du for stærkt eller du skulle hellere være blevet hjemme. Så

Man ryger dog lettere i grøften når man ikke står fast på vejen.

> [...]
> Og det gør masser af billister uanset årstiden. Ellers havde vi ikke alle

Been there, done that, got the scars to prove it!

Et væsentligt element i en beslutning om at købe/ikke købe vinterdæk er
troen på "om det nytter". Jeg kørte selv i mange år på sommerdæk hele
året - og kunne i den forbindelse have stået for mange af de synspunkter
mod vinterdæk, der luftes i gruppen her. "Når det er snevejr er det glat
- og så glider man! Uanset!"

Siden prøvede jeg "helårsdæk" under en skiferie i Norge. De faldt helt
igennem - der skulle kæder på, hvor andre (med og uden pigdæk) kørte op
uden videre.

Først med "rigtige" vinterdæk kom oplevelsen af, at skridgrænsen kunne
flyttes afgørende med det rette "fodtøj". Herhjemme mærkes det ved at
udskridninger ved igangsætning stort set kun forekommer når man vil
"prøve grænser" og svingninger og opbremsninger kan foregå som ved
normal "limousinekørsel".

> Hilsen Matthias, der kører på vinterdæk i bil og på mc uanset vejret.

Vel kun om vinteren?
--

Jens F

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 03-01-06 10:25

Juel wrote:

> [...]
> er de jo også en %del større = størrere chance for at de kan komme ud for
> ulykker.. Så sådan en artikel er da lige til at lukke op og ski... i..

Det er så din holdning.

> [...]
> størrelsen, så nogle sommerdæk med godt mønster står lige så fint fast..

Så er det enten fordi du kører meget pænt med både sommerdæk og
vinterdæk, eller også kører du meget råddent og er langt ude over
grænser fro begge dæks egenskaber.
Jeg kan tydelig mærke forskel, men nu er min sommerdæk også
deciderede sommerdæk som jeg ikke turde køre i sne med.

> At min golf så er 800% bedre i sneen end min E30 var har jo noget at gøre
> med at den var top let i røven og havde baghjulstræk, den sad fast ALLE
> steder hehe..

Ja det er nok ikke den bedste bil i et vintervejr vi har for tiden

--

Christian

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 03-01-06 10:30

Per Beer Hansen wrote:

> [...]
> når der ikke er sne/is på vejen.
> Det er jo bevist i alle test, at vinterdæk er væsentligt dårligere på alm.

Nej, de er lidt ringere, men meget meget bedre på glat vej og i sne.

> [...]
> forholdene, så ser jeg intet problem i det.
> Jeg har kun én gang (på ca. 23 år) været kørt fast, men det var helt og

Det er ikke derfor jeg kører med vinterdæk. Det er for at det ikke
skal være mit dækvalg som afgører min sikkerhed.

> [...]
> Hvis nu vi havde mere vintervejr (end de ca. 2-3 dage om året), så kan jeg
> godt se at man måske skulle lovgive på området.

Vi har vist passeret de 2-3 dag nu ikke ?
Hvor gode tror du sommerdæk er på en lidt glat vej her til morgen med
-10°C ?
Næppe ret gode.

> Men når der for en sjælden gangs skyld kommer lidt sne, så bliver det jo
> fjernet stort set inden det har ramt vejene (undtagen på Bornholm).

Og nord for Randers, og xxx..........

> Jeg har også selv lavet en lille "undersøgelse", på et pladeværksted.
> Og der kom jeg til den konklusion, at det er ca. 50/50 om de biler, som er
> blevet skadet i vintervejr, havde vinterdæk på eller ej.

Måske bagskaderne var på dem med vinterdæk ?

> Mange tror jo, at hvis bare de har vinterdæk på, så kan de køre som på en
> varm sommerdag.

Det er også en stor fejl.

--

Christian

Fra : Per Beer Hansen

Dato : 05-01-06 13:40

> Nej, de er lidt ringere, men meget meget bedre på glat vej og i sne.

Det kommer jo så igen an på, hvilke dæk du sammenligner.
Snakker vi brede sommerdæk vs. smalle vinterdæk, så vil jeg ikke ubetinget
give dig ret.

> Vi har vist passeret de 2-3 dag nu ikke ?

Nej ikke her.
Hos os bliver sneen ryddet stort set samme dag den falder og efterfølgende
bliver der saltet, så vejen meget sjældent er det jeg vil kalde for glatte.

> Hvor gode tror du sommerdæk er på en lidt glat vej her til morgen med
> -10°C ?
> Næppe ret gode.

Igen afhænger det jo af, hvilken type/størrelse sommerdæk der tales om.
Begrebet sommerdæk er jo meget dækkende (he he) og spænder over alt hvad der
ikke står M+S på, det kan være 155/80-13 eller 385/30-22.

> Og nord for Randers, og xxx..........

Ja ok, nu snakker jeg jo kun om forholdene inden for civilisationens grænser

> Måske bagskaderne var på dem med vinterdæk ?

Nope, det er både rulle, front, side og bagskader.
Om det er helt ligelidt fordelt, det har jeg ikke lige tjekket, men mange af
dem er i hvert fald ene ulykker.

> Det er også en stor fejl.

Jeps.

--
Mvh Per
www.perbeer.dk - Motorsport

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 03-01-06 10:42

Martin Johansen [6000] wrote:
> jan@stevns.net wrote in

> Næh, men det giver en indikation af, at sommerdæk ikke behøver være så
> håbløse som folk indikerer.

Det er nok rigtigt, men der skal kun en episode til at afgøre om du
valgte rigtigt for dig og din familie.

--

Christian

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 03-01-06 10:50

Jens wrote:

> [...]
> Selv om over 90% af min kørsel om vinteren foregår på tørre eller våde
> veje, er det afgørende for mig, at jeg også kan køre sikkert de få dage

Det kunne ikke skrives flottere, tak !

--

Christian

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 03-01-06 11:08

Tom (snabela) wrote:
> [...]
> sne.
> Men der skal åbenbart ikke stilles nogen krav til bilister uden ABS at de

Det er jo nu engang dækket som er kontakten med underlaget, ABS eller
ej.

> ABS er IMO er mindst lige så vigtig faktor vedr. sikkerhed i vintervejr som
> dækvalget

Det er det nok ja, men det er værdiløst med det forkerte dækvalg.
Jeg vil tro at en bil med ABS og sommerdæk vil være meget dårligere
på tilsneede veje end en bil uden ABS men med vinterdæk.

--

Christian

Fra : Jan W Nielsen

Dato : 03-01-06 12:53

> Det er det nok ja, men det er værdiløst med det forkerte dækvalg.
> Jeg vil tro at en bil med ABS og sommerdæk vil være meget dårligere
> på tilsneede veje end en bil uden ABS men med vinterdæk.

Nétop min pointe.

--
/Jan W Nielsen

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 03-01-06 11:10

Henrik B. wrote:

> [...]
> sommerdæk (på en tilfældig snedækket villavej). Efter skiftet fik han lov at
> prøve igen - bremselængden blev lige nøjagtig halveret...!

Sådan
Og hvor det havde være en tør vej om someren tror jeg at
sommerdækene vill måske have været 5-10 % bedre.

Så vinterdæk om vinteren og sommer dæk om sommeren.

--

Christian

Fra : Ukendt

Dato : 03-01-06 17:13

Henrik B. wrote:

> [...]

sommerdækene vill måske have været 5-10 % bedre.

Så vinterdæk om vinteren og sommer dæk om sommeren.

--------------
Fint så behøver vi da slet ikke bekymre os om at læse test af forskellige
dæk mere.

Synes nu godt nok der mangler bare en smule objektivitet i det her. Gode
sommerdæk bremser bedre end vinterdæk på våd vejbane hvilket er tilfældet
langt det meste af vinteren. Ingen grund til at gå i selvsving over at vi
har haft en 4-5 dage med sne på vejene.
Desuden ville jeg gerne vide hvad dæk denne 307 havde i forvejen og hvad den
fik på bagefter, plus hvor nedslidte dækkene var.
Nogen skriver at bremselængden bliver reduceret med op til 45% ved skift fra
sommer til vinterdæk, andre kan så få de 45% til 3 gange længere
bremsning.....mit hovedregning kan ikke lige se hvordan det skulle hænge
sammen.....men ok man kan jo bare finde nogle nedslidte Viborg slidbaner
sommerdæk og sammenligne med nye Goodyear Ultragrip og så få 3 ganges
forskel.

Jeg tror ikke der er nogen her der har påstået at vinterdæk på sne og is har
klare fordele men lidt objektivitet ville gavne debatten.

Jeg kan f.eks med sommerdæk køre 170 i regnvejr uden aqaplaning når de er
nye og når dækkene er nede på 1.4mm så planer de ved 70. Så den med at køre
sin bil til dækmanden og skifte sine nedslidte sommerdæk med nye vinterdæk
vil da selvfølgelig give en mærkbar forskel.

....og så tror jeg ikke jeg gider deltage mere i vinterdæksdebatten

--
Tom

Fra : Jens

Dato : 03-01-06 18:19

> [...]

> langt det meste af vinteren. Ingen grund til at gå i selvsving over at vi

Prøv at kigge på denne test:

http://www.trm.dk/graphics/synkron-library/faerdselsstyrelsen/dokumenter
/fagomraader/krav/bremseegenskaber.pdf

....og se på side 5, hvor der er vist resultater af dæk 195/65 R15 (som
svjv er standard på Pøsjø 307). Selv om der er idividuelle variationer,
er sommerdækkene _ikke_ bedre end vinterdækkene på våd vej.

> [...]
> sammen.....men ok man kan jo bare finde nogle nedslidte Viborg slidbaner
> sommerdæk og sammenligne med nye Goodyear Ultragrip og så få 3 ganges

Lidt tidligere i ovennævnte dokument er nævnt resultater på is og sne.
På is er bremselængden på vinterdæk typisk 44% kortere end på sommerdæk,
på sne er forskellen sølle 20-30%, afhængigt af hvilke sommerdæk, der
sammenlignes med. Typisk er sommerdæks egenskaber afhængigt af
hastighedskoden, således at højhastighedsdæk er ringere på is og sne.

Jeg ved ikke hvor Du har dine "3 gange længere" fra, men 44% kortere er
næsten "dobbelt op" - og det er ikke så ringe.

> Jeg tror ikke der er nogen her der har påstået at vinterdæk på sne og is har
> klare fordele men lidt objektivitet ville gavne debatten.

Der mangler vist noget i ovenstående? "Ikke"?

> [...]
> sin bil til dækmanden og skifte sine nedslidte sommerdæk med nye vinterdæk
> vil da selvfølgelig give en mærkbar forskel.

Undersøgelsen bruger ikke _så_ simple tricks. Lad nu være med at spille
forurettet og indse kendsgerningerne.

> ...og så tror jeg ikke jeg gider deltage mere i vinterdæksdebatten

Det er jo et frit land
--

Jens F

Fra : Ukendt

Dato : 03-01-06 18:33

> Jeg ved ikke hvor Du har dine "3 gange længere" fra, men 44% kortere er
> næsten "dobbelt op" - og det er ikke så ringe.

Har det fra dagspressen men det har også været skrevet i disse tråde

> Der mangler vist noget i ovenstående? "Ikke"?

Ja du har ret

> Undersøgelsen bruger ikke _så_ simple tricks. Lad nu være med at spille
> forurettet og indse kendsgerningerne.

Jeg er ikke forurettet, men jeg det med vinterdæk som med Ford....jeg siger
min ærlige oplevelse og ikke at vinterdæk bare er så kanon fordi at jeg
tilfældigvis selv har nogle monteret på bilen nu.

--
Tom

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 03-01-06 11:24

Thomas H. wrote:
> [...]
> steder var også til stor gene, bremselængden måtte man jo prøve at tilpasse.

Kunne man så ikke fristes til at mene at du ikke kørte efter
forholdene, altså ikke kørte men blev derhjemme ?

--

Christian

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 03-01-06 13:18

Jan W Nielsen wrote:

> Nétop min pointe.

Og desværre ser man faktisk man med den værste kombination: ingen ABS
og sommerdæk.
Det er typisk ældre (det siger sig selv når de er uden ABS) og slidte
gamle "vrag".
Fuldstændigt vandvittigt i det føre som der har været i nogle dage.

--

Christian

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 05-01-06 13:54

Per Beer Hansen wrote:

> Det kommer jo så igen an på, hvilke dæk du sammenligner.
> Snakker vi brede sommerdæk vs. smalle vinterdæk, så vil jeg ikke ubetinget
> give dig ret.

Netop brede sommerdæk burde vær det bedste på tørre veje, våde
veje afhænger det vel en del af dækket.

> Nej ikke her.
> Hos os bliver sneen ryddet stort set samme dag den falder og efterfølgende
> bliver der saltet, så vejen meget sjældent er det jeg vil kalde for glatte.

Så sent som i morges kørte jeg på en omfartsvej ved en mindre by
lige nord for Randers hvor der var ret glat til trods for + grader her
til morgen.

> Igen afhænger det jo af, hvilken type/størrelse sommerdæk der tales om.
> Begrebet sommerdæk er jo meget dækkende (he he) og spænder over alt hvad der
> ikke står M+S på, det kan være 155/80-13 eller 385/30-22.

Jow jow.
Mange (undertegnede i hvert fald) vælger vinterdæk fordi deres
sommerdæk er af en type eller størrelse som gør det vanvittigt at
bruge dem i sne/glatte veje.

> Ja ok, nu snakker jeg jo kun om forholdene inden for civilisationens grænser

Så så

> Nope, det er både rulle, front, side og bagskader.
> Om det er helt ligelidt fordelt, det har jeg ikke lige tjekket, men mange af
> dem er i hvert fald ene ulykker.

OK, jeg tror skam på dig.
Måske nogle med vinterdæk tror at de hæver dem over fysikken og
tyngdeloven ?

--

Christian

Fra : Per Beer Hansen

Dato : 05-01-06 14:38

Christian B. Andresen wrote:

> Jow jow.
> Mange (undertegnede i hvert fald) vælger vinterdæk fordi deres
> sommerdæk er af en type eller størrelse som gør det vanvittigt at
> bruge dem i sne/glatte veje.

Jeg kører skam også selv med vinterdæk, åbenbart af samme grund som dig

> Så så

> OK, jeg tror skam på dig.
> Måske nogle med vinterdæk tror at de hæver dem over fysikken og
> tyngdeloven ?

Ja jeg tror at der er rigtig mange derude, som bliver "lullet" ind i en
falsk tryghedsfornemmelse.
Vinterdæk, Airbags, ABS, ESP osv kan altså ikke ophæve fysikkens love.

--
Mvh Per
www.perbeer.dk - Motorsport