Vectra vandproblemer
Fra : Niels

Dato : 27-12-05 19:44

Hejsa, jeg har problemer med min Vectra, eller faktisk har jeg haft det
længe.
Jeg købte, på bilauktionen i Vejle en Vectra 2.0 GL fra 1992 i Januar,
og det viste sig hurtigt at den brugte kølevand. Et kvikt hoved påstår
at det er toppakningen. Men det tvivler jeg nu på, uanset om den er kold
eller varme, så bobler det ikke i ekspansionsbeholderen, selv ikke ved
høje omdr.. Den snupper også fint en tur til Padborg i ny og næ stort
set uden at bruge en dråbe, og i sommer en tur til Fredrikshavn, uden at
det var nødvendigt at fylde efter da vi kom hjem.
Til at begynde med kunne den ikke stå og gå i tomgang uden at koge over,
så skiftede jeg termostaterne, det hjalp desværre ikke meget, så havde
jeg køleren afmonteret og skyllede den igennem, det hjalp en hel del.
Men det er som om det bliver værre igen stille og roligt.
Mit næste punkt er at skifte køleren, selv om jeg ikke umiddelbart kan
se utætheder.

Men hvad mener i?

Mvh. Niels
Fredericia

Fra : Christopher Stein

Dato : 27-12-05 03:39

Niels wrote:
> [...]
> Men det er som om det bliver værre igen stille og roligt.
> Mit næste punkt er at skifte køleren, selv om jeg ikke umiddelbart kan

kølerblæseren kunne være væk.. har du tjekket at den virker?

Fra : Niels

Dato : 27-12-05 21:08

Christopher Stein wrote:

> kølerblæseren kunne være væk.. har du tjekket at den virker?

Næh den fungerer fint.

Mvh. Niels

Fra : Lars

Dato : 27-12-05 21:53

"Niels" <niels.dyk.jensen@bpanet.dk> skrev i en meddelelse
> Hejsa, jeg har problemer med min Vectra, eller faktisk har jeg haft det
> længe.
Klip

> se utætheder.
>
> Men hvad mener i?

Jeg ville først "afkalke" motoren + køleren med citronsyre, hvis det ikke
hjalp ville jeg checke vandpumpen og køleren, din beskrivelse af problemet
tyder på at vandet bliver trykket ud af exp. beholderen pga for høj
temperatur.

--
Venlig Hilsen
Lars Funder

Fra : Ukendt

Dato : 27-12-05 22:12

> [...]
> Men det er som om det bliver værre igen stille og roligt.
> Mit næste punkt er at skifte køleren, selv om jeg ikke umiddelbart kan se

Jeg ville få trykprøvet kølesystemet og jeg er rimelig overbevist om at den
vil vise at der er noget galt med toppakningen. Ellers kan du jo lige kigge
under køleren og se om vandet siver et eller andet sted.
Hvis der er kommet en luftlomme i kølesystemet så fungerer det heller ikke
optimalt, men ellers vil jeg nu også sige at den ELEKTRISKE
termostat-kontakt kan være defekt så den ikke får startet for blæseren,
eller måske er det selve blæseren der ikke virker.
Der kan sagtens være mere end 1 fejl i dit system

--
Tom