Billig Sprinklervæske - Hvor?
Fra : Michael Jensen

Dato : 27-12-05 09:13

Hejsa.

Hvis man nu ikke gider stå og lave skidtet selv, hvor har de det så til
billige penge? Evt i 10/15/20 liters for at gøre det billigere?

Har ledt lidt, men det billigste jeg umiddelbart kan finde via nettet er 5
liter 21 graders til 19.15 eller samme i 12 graders til 14.95.

Er det ikke fornuftigt nok for en sikkerheds skyld at bruge den der er
frostsikret til 21 grader?

Med venlig hilsen

Michael Jensen

Fra : Per Beer Hansen

Dato : 27-12-05 09:26

Michael Jensen wrote:
> [...]
> til billige penge? Evt i 10/15/20 liters for at gøre det billigere?
>
> Har ledt lidt, men det billigste jeg umiddelbart kan finde via nettet

Kan det svare sig at købe det over nettet ?
Jeg mener at det må jo stort set æde sig selv op i porto.

> er 5 liter 21 graders til 19.15 eller samme i 12 graders til 14.95.
>
> Er det ikke fornuftigt nok for en sikkerheds skyld at bruge den der er
> frostsikret til 21 grader?

Jeg gad i hvert fald ikke spare kr. 4,20 på dén konto

--
Mvh Per
www.perbeer.dk - Motorsport

Fra : Leonard

Dato : 27-12-05 09:50

"Michael Jensen" <ugyldig@ugyldig.com> wrote:

>Er det ikke fornuftigt nok for en sikkerheds skyld at bruge den der er
>frostsikret til 21 grader?

Jo, hvis det bliver koldere end -12 gr. men mon det gør det?
- og mon det ikke er sikret til mere end 12 gr.

--
Leonard
::: http://leonard.dk/foredrag/ :::

Fra : Flemming Lynggaard

Dato : 27-12-05 10:16

"Leonard" <usenet@leonard.dk> wrote in message

> Jo, hvis det bliver koldere end -12 gr. men mon det gør det?
> - og mon det ikke er sikret til mere end 12 gr.

Under 12 graders frost tror jeg nemt, du skal regne med chill faktor når du
kører i bil og det bare fryser 5-6 grader er man vel nemt deroppe omkring på
forruden?

Fra : Leonard

Dato : 27-12-05 10:24

"Flemming Lynggaard" <flemmingl@gmail.com> wrote:

>Under 12 graders frost tror jeg nemt, du skal regne med chill faktor når du
>kører i bil og det bare fryser 5-6 grader er man vel nemt deroppe omkring på
>forruden?

Det er vel ikke der det skal være frostsikret, for så er 21 heller
ikke nok. Jeg mener det er i beholderen og den sidder inde i
motorrummet, så der er nok ikke den store chillfaktor at tage hensyn
til.

--
Leonard
::: http://leonard.dk/foredrag/ :::

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 27-12-05 10:45

Leonard skriver:

> [...]
> ikke nok. Jeg mener det er i beholderen og den sidder inde i
> motorrummet, så der er nok ikke den store chillfaktor at tage hensyn

Men på forruden ?

Klaus
http://home6.inet.tele.dk/moppe

Fra : Thomas Rasmussen

Dato : 27-12-05 11:24

"Klaus D. Mikkelsen" <Er.du.saa.klog@du.kan.finde.den> wrote in

> Leonard skriver:

> Men på forruden ?

Nope... Chillfaktor kan der ikke tales om, da dette har noget med hvordan
det føles for huden på mennesker. Hvis chillfaktor virkede på vand ville
du kunne fryse vand til is ved +5 grader ved bare at blæse kraftigt nok
henover det. Det er jo indlysende at selvom det blæser flere 100km/t vil
vandet ikke fryse til is. Men et menneske kan godt føle afkølingen som
værende langt under nulpunktet.

Se fx. tabellen her: http://www.soesport.dk/sw3012.asp

Uden at være heelt sikker, så vil jeg så mene at grunden til at
sprinklervæske der burde være sikret til fx. -15 grader godt kan fryse
til is når det kommer på ruden ved fx. -5 grader og tilstrækkelig hurtig
kørsel kan skyldes at alkoholen i sprinkervæsken (som typisk er det der
anvendes til frostsikring) fordamper hurtigere, derfor hæves(?)
temperatursikringen til fx. kun -4 grader for væsken.

Thomas

Fra : Ukendt

Dato : 27-12-05 15:41

"Thomas Rasmussen" <thomas@p7.dk.invalid.too> skrev i en meddelelse
> [...]
> anvendes til frostsikring) fordamper hurtigere, derfor hæves(?)
> temperatursikringen til fx. kun -4 grader for væsken.

De billige sprinklervæsker danner iskrystaller på forruden ved få minus
grader, så man ikke kan se en skid ud af forruden!

Fra : Thomas Rasmussen

Dato : 27-12-05 18:36

Jesper wrote:
> De billige sprinklervæsker danner iskrystaller på forruden ved få minus
> grader, så man ikke kan se en skid ud af forruden!

Ja ja, det er nok primært fordi de ikke er frostsikret rigtigt... Der er
vistnok nogle sprinklervæsker der anvender noget glukolbaseret
frostsikring (basalt set det samme som i frostvæske). Men ellers er den
nemmeste og billigste form sandsynligvis blot isopropylalkohol eller
lign. som fordamper rimelig effektivt når det er smurt tyndt ud på en
forrude der måske endda er minus 5 grader.

Jeg anvender selv den koncentrerede sprinklervæske fra biltema som er
bla. ca. 1 til 3, hvilket IIRC giver en frostsikring på -12-15 grader.
Indtil videre har jeg ikke haft problemer med at den er frosset til is
efter den har sprinklet, og jeg har heller ikke haft problemer med at
den ikke var flydende endnu. Den koster vist 15kr for 1L.

Thomas

Fra : Armand

Dato : 27-12-05 19:33

Thomas Rasmussen wrote:

> [...]
> anvendes til frostsikring) fordamper hurtigere, derfor hæves(?)
> temperatursikringen til fx. kun -4 grader for væsken.

Stik fingeren i noget sprit og hold den derefter op i vinden -
Fordampning køler i sig selv!
Så en tynd hinde spritholdig vædske med en stor overflade vil medføre en
stor fordampning og derved "tilægs-afkøling"!

Spritten er ikke til for at afise forruden, ligesom man ikke skal
forvente at den ikke krystalliserer førend at bil og forrude er
driftsvarm :-|

--
Armand.

Fra : Uni Bull

Dato : 27-12-05 11:35

> Men på forruden ?

Chillfaktor er et begreb der berører "følelsen" af en
anden (lavere) temperatur end der rent faktisk forefindes.
Da forruder sjældent er berømte for at føle ret meget, i
modsætning til i særdeleshed menneskehud, så har chill-
faktoren intet at sige f.s.v.a. frostsikring af sprinklervæske.

Jeg kan også vende den om: Hvis chillfaktor havde betyd-
ning for sprinklervæske på en forrude, så skulle væske
der er frostsikret til -12 grader fryse ved +5 grader på
forruden af en bil der kører ca. 80km/t... ...og dét er vel
næppe nogen der har oplevet...
Derimod så vil faster Anna føle det som minus 15 grader
hvis hun blev placeret på køleren og vi stadig trillede afsted
med 80km/t...
--
Uni Bull
Vallensbæk

Fra : Søren H

Dato : 27-12-05 11:15

> Jo, hvis det bliver koldere end -12 gr. men mon det gør det?
> - og mon det ikke er sikret til mere end 12 gr.

Sidste år var vi da nede under -16gr. Så er det lidt skidt at det hele
ligger
bundfrosset i beholderen...

Venligst

Fra : hanzen

Dato : 27-12-05 19:00

"Søren H" <soren@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> "Leonard" <usenet@leonard.dk> skrev i en meddelelse

> Sidste år var vi da nede under -16gr. Så er det lidt skidt at det hele
> ligger
> bundfrosset i beholderen...
>
> Venligst

Jeg tror jeg er på den sikre side.
Har en dunk stående der angiveligt er sikret til -70 C
Bliver det koldere skal jeg alligevel ingen steder.
--
hilzen
hanzen

SAAB 900 185 hk med kunstigt åndedræt

Fra : Lars Knudsen

Dato : 27-12-05 11:34

On Tue, 27 Dec 2005 09:12:42 +0100, "Michael Jensen"
<ugyldig@ugyldig.com> wrote:

>Hvis man nu ikke gider stå og lave skidtet selv, hvor har de det så til
>billige penge? Evt i 10/15/20 liters for at gøre det billigere?

Hvis du kender en med Metro kort - jeg købte 5 x 10 L i dunke derude
til vist 32 kr/stk inkl. moms. 21 graders.

** Lars

Fra : Michael Jensen

Dato : 27-12-05 15:58

"Lars Knudsen" <larsdelete@deletelandligt.dk> wrote in message
> [...]
>

> Hvis du kender en med Metro kort - jeg købte 5 x 10 L i dunke derude
> til vist 32 kr/stk inkl. moms. 21 graders.

Jeg har netop selv været i Silvan, og der købte jeg foreløbig en 10L dunk
til 38.95

Så må vi se om det er "for billigt" og laver krystaller som nogen skriver.
Det mener jeg dog ikke at have oplevet nogensinde.

Med venlig hilsen

Michael Jensen

Fra : Andersen \(3650\)

Dato : 27-12-05 15:55

"Michael Jensen" <ugyldig@ugyldig.com> skrev i en meddelelse
> Hejsa.
>
> Hvis man nu ikke gider stå og lave skidtet selv, hvor har de det så til
> billige penge? Evt i 10/15/20 liters for at gøre det billigere?

Mener jeg gav nogle og tyve kr. for 10 L. i Bilka

Fra : Armand

Dato : 27-12-05 19:36

Michael Jensen wrote:
> Hejsa.
>
> Hvis man nu ikke gider stå og lave skidtet selv, hvor har de det så til
> billige penge? Evt i 10/15/20 liters for at gøre det billigere?

60,- kr for et års-abonnement hos Bildillen/Bilexperten! Billigere kan
det vist ikke gøres!?
Til overflod behøver man ikke smudse sine fingre ved påfyldningen da
betjeningen fylder op for en!!

--
Armand.

Fra : Henning

Dato : 27-12-05 21:17

On Tue, 27 Dec 2005 19:35:45 +0100, Armand <armand@mc-chaufforerne.dk>
wrote:

>60,- kr for et års-abonnement hos Bildillen/Bilexperten! Billigere kan
>det vist ikke gøres!?
>Til overflod behøver man ikke smudse sine fingre ved påfyldningen da
>betjeningen fylder op for en!!
Det er tilmed ofte på tilbud på en flad 50'er. Men jeg har endnu ikke
oplevet at de fylder på for mig - hvor plejer du at tanke?

Henning
hsb(at)image.dk

Fra : Armand

Dato : 27-12-05 22:01

Henning wrote:

> Det er tilmed ofte på tilbud på en flad 50'er. Men jeg har endnu ikke
> oplevet at de fylder på for mig - hvor plejer du at tanke?

Bildillen (nu Bilexperten) Vejlevej, Fredericia.

Jeg tager nu "venligheden" som en kontrol af at det drejer sig om rette
bil (jvf. abonenmentet), samt jeg ikke dunker det til videresalg - Men
uanset, så sparer jeg mine små fedtefingre for arbejdet!

--
Armand.