Ramlende og skramlende ABS
Fra : Peter Ingsø Laursen

Dato : 26-12-05 20:53

Hej alle - glædelig jul

Jeg købte en Passat variant tdi 115 (09/2000) lillejuleaften hos en
forhandler, der har hentet den i Tyskland. Bilen er i forbindelse med
handelen blevet brugtvognstestet hos FDM, og de fandt kun absolutte småting
og bemærkede iøvrigt, at bilen er over middel stand ifht. alder og km
(106000). Vi er da også glade.

Nå, men så faldt der jo noget sne på Fyn denne jul, og det var jo fin
anledning til lige at teste antispind, eps og abs - features, jeg aldrig har
prøvet før. Alt gik fint, indtil jeg prøvede at bremse halvhårdt ned fra ca.
30 km/t. Det ramlede og skramlede, og bremsepedalen bankede ganske kraftigt.
Jeg har naturligvis tænkt mig at kontakte forhandleren (lidt bøvlet, da jeg
nu er hjemme i Kbh .-)), men jeg vil meget gerne høre lidt fra jer, hvis I
har oplevet noget lignende eller måske har et bud på, hvad der kan være
galt. Eller er det virkelig "normal opførsel"?

Bilen bremser i øvrigt godt, og klodserne er helt nye.

--
Mvh, Peter Ingsø Laursen

Bianca 28 sejlere mødes også på:
http://www.cafecrema.dk

Fra : DJ Bobo...

Dato : 26-12-05 20:54

"Peter Ingsø Laursen" <psil@*fjern_dette*tele2adsl.dk> wrote in message

> Hej alle - glædelig jul

Hej - tak i lige måde :)

> [...]
> handelen blevet brugtvognstestet hos FDM, og de fandt kun absolutte
> småting og bemærkede iøvrigt, at bilen er over middel stand ifht. alder og

Tillykke...

> Eller er det virkelig "normal opførsel"?

Jep - lige efter "bogen" :)
Mogens

Fra : BJ

Dato : 26-12-05 20:57

"Peter Ingsø Laursen" <psil@*fjern_dette*tele2adsl.dk> skrev i en meddelelse
> [...]

KLIP

> Eller er det virkelig "normal opførsel"?

Det er helt normalt.

Det lyder og føles som det hele er ved at falde fra hinanden.

Prøv din EPS også. Du skal forsøge at sætte den i slinger.

Det lyder som hjulene er ved at falde af, men det virker fantastisk.

--
Bjørn J.
~~wear sunscreen~~

Fra : DJ Bobo...

Dato : 26-12-05 20:58

"BJ" <dkfritidbilSL@ETsurfpost.dk> wrote in message

> Det er helt normalt.

Enig...

> Det lyder og føles som det hele er ved at falde fra hinanden.

Jow jow...

> Prøv din EPS også. Du skal forsøge at sætte den i slinger.
> Det lyder som hjulene er ved at falde af, men det virker fantastisk.

Hold nu op - det larmer overhovedet ikke
Mogens

Fra : BJ

Dato : 26-12-05 21:07

"DJ Bobo..." <nyhedsgrupperSLET@DETTEjubii.dk> skrev i en meddelelse

KLIP

> Hold nu op - det larmer overhovedet ikke

Nåda, jeg kan tydelig høre bremserne aktiveres rundt på alle fire hjul.

Det samme kan du i øvrigt også på samtlige modeller af Porsche..;)

--
Bjørn J.
~~wear sunscreen~~

Fra : DJ Bobo...

Dato : 26-12-05 22:07

> Nåda, jeg kan tydelig høre bremserne aktiveres rundt på alle fire hjul.

OK - gammelt system ?

> Det samme kan du i øvrigt også på samtlige modeller af Porsche..

'76 911 ?
Hør nu her - du har næppe afprøvet funktionen på alle modeller af Porsche?
Du har kørt mange af dem - har jeg set - men næppe alle varianter :)
Mogens

Fra : BJ

Dato : 26-12-05 22:15

"DJ Bobo..." <nyhedsgrupperSLET@DETTEjubii.dk> skrev i en meddelelse

KLIP

> Hør nu her - du har næppe afprøvet funktionen på alle modeller af Porsche?

Det har ret i.

> Du har kørt mange af dem - har jeg set - men næppe alle varianter :)

Har ikke kørt i de gamle, men alt hvad der er på programmet i dag, dog minus
Cayman (det er samme konstruktion som Boxter), Carrera GT samt deres
modeller uden ABS/TC mv. samt baneracere.

Så du har naturligvis ret.

Specielt i en 911 (996) på KTI´s glatbane kan du sagtens høre
"slingrekontrollen" arbejde.

--
Bjørn J.
~~wear sunscreen~~

Fra : Mads & Milles Far

Dato : 26-12-05 21:07

> [...]
> "BJ" <dkfritidbilSL@ETsurfpost.dk> wrote in message

> Hold nu op - det larmer overhovedet ikke

Jeg kan nu heller ikke høre min ESP.
En gult blinkende advarsels trekant, i instrumentbordet er eneste tegn på at
jeg er i uføre.

Fra : BJ

Dato : 26-12-05 21:13

"Mads & Milles Far" <our@FJERNDETTEmail.dk> skrev i en meddelelse

KLIP

> Jeg kan nu heller ikke høre min ESP.
> En gult blinkende advarsels trekant, i instrumentbordet er eneste tegn på
> at jeg er i uføre.

Jeg kan ikke høre min TC (traction control), men sagtens min ABS og DS.

Volvo kalder sit komplette sytem DSTC = Dynamic Stability and Traction
Control:

DSTC antiudskridnings-system
Hvis du vælger DSTC (Dynamic Stability and Traction Control) bliver den
Volvo mere sikker at køre i glat føre. Det giver dig STC antispind-systemets
fordele samtidig med, at en udskridning automatisk modvirkes i det øjeblik,
den sætter ind, og længe før du selv opdager det. Systemet sammenligner
løbende bilens retning med dine ratbevægelser. Hvis der viser sig en tendens
til udskridning, tilføres omgående bremsekraft til et eller flere hjul
afhængig af, hvad der er nødvendigt for at bevare kontrollen. Systemet
indbefatter også EBA (Emergency Brake Assistance), hvilket er med til at
afkorte bremseafstanden ved en katastrofeopbremsning.

Jeg går ud fra VW har alt det samme...

--
Bjørn J.
~~wear sunscreen~~

Fra : Peter Ingsø Laursen

Dato : 26-12-05 21:29

> [...]
> kontrollen. Systemet indbefatter også EBA (Emergency Brake Assistance),
> hvilket er med til at afkorte bremseafstanden ved en

Det tror jeg, du har ret i. Tingene hedder lidt noget andet, men
funktionaliteten er den samme. Jeg mener også, "systemet" spiller sammen med
dif-spærrer...

Hvis der stadig ligger sne i Kbh i morgen, må jeg ud prøve lidt
udskridninger, som du foreslog tidligere

I vejledningen til Passat'en står der vist i øvrigt noget om, at man ved
kørsel i dyb sne, og vist også under andre særlige forhold, med fordel kan
slå eps'en fra. Det lyder lidt mystisk, så det må jeg lige have nærlæst. Jeg
skulle da nok mene, at antiudskridning må være godt i glat føre.

Fra : DJ Bobo...

Dato : 26-12-05 21:48

> [...]
> slå eps'en fra. Det lyder lidt mystisk, så det må jeg lige have nærlæst.
> Jeg skulle da nok mene, at antiudskridning må være godt i glat føre.

Hvis dit antispin er koblet sammen EPS, er dét grunden.

Man slår antispin fra, hvis man sidder fast - og man styrer dermed
nemmere punktet (at sidde fast), hvis du kører uden antispin.
Mogens

Fra : Peter Ingsø Laursen

Dato : 28-12-05 11:54

> Hvis dit antispin er koblet sammen EPS, er dét grunden.
>
> Man slår antispin fra, hvis man sidder fast - og man styrer dermed
> nemmere punktet (at sidde fast), hvis du kører uden antispin.

Hej Mogens,

Det lader til at hænge sådan sammen.
I bilens vejledning angiver de også kørsel med snekæder som et eksempel på,
hvor man man med fordel kan slå elektronikken fra. Det passer jo også meget
godt med Klaus' beretning om kørsel i dyb sne...

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 26-12-05 23:36

"Peter Ingsø Laursen" skriver:

> [...]
> slå eps'en fra. Det lyder lidt mystisk, så det må jeg lige have nærlæst. Jeg
> skulle da nok mene, at antiudskridning må være godt i glat føre.

Da den også indeholder antispin forstår jeg det. Dyb sne og antispin
hænger ikke sammen, det kvæler motoren.

Jeg har haft fornøjelsen af en A6 avant med 4 hjulstræk og 1,8T motoren
op og ned ef nogle småbjerge meget tæt på Kiruna i nordsverige. Mend
antispin slået til var det næsten umuligt at komme opad. Med en del
hjulslip gik det _betydeligt_ bedre.

Klaus
http://home6.inet.tele.dk/moppe

Fra : Mads & Milles Far

Dato : 26-12-05 21:40

> [...]
> kontrollen. Systemet indbefatter også EBA (Emergency Brake Assistance),
> hvilket er med til at afkorte bremseafstanden ved en

Det er jo egentlig noget rod at bilfabrikanterne ikke kan enes om hvad alle
systemerne skal hedde.

Mercedes har fx. valgt at kalde deres udgaver af de samme systemer for : ESP
= Elektronisk stabilitets program, BAS = Bremse asistent og ASR = Anti
spind regulering.
Den eneste jeg kan høre...Er altså ABS'en

Fra : BJ

Dato : 26-12-05 21:48

"Mads & Milles Far" <our@FJERNDETTEmail.dk> skrev i en meddelelse

KLIP

> Den eneste jeg kan høre...Er altså ABS'en

Har du nogen sinde prøvet din "slingrekontrol" af..?

Jeg er (næsten) sikker på, du kan høre den virker.

Du har nu chancen for, på en tilpas bred vej dækket med sne at forsøge om du
kan få bilen i skred.

Mit system kontrollerer også gaspedalen, så der skal en hel del "vold" til
at få tingene i gang.

--
Bjørn J.
~~wear sunscreen~~

Fra : DJ Bobo...

Dato : 26-12-05 21:52

> Har du nogen sinde prøvet din "slingrekontrol" af..?
> Jeg er (næsten) sikker på, du kan høre den virker.

Nej, det støjer ikke.
Mogens

Fra : BJ

Dato : 26-12-05 22:00

KLIP

> Nej, det støjer ikke.

Så må Porsche og Volvo anvende det samme system.

I begge fabrikater kan man tydelig høre "slingrekontrollen" arbejde
(bremserne aktiveres med ABS-hjælp), når der øves "vold" på kørslen.

--
Bjørn J.
~~wear sunscreen~~

Fra : Ukendt

Dato : 26-12-05 23:11

> Jeg kan nu heller ikke høre min ESP.
> En gult blinkende advarsels trekant, i instrumentbordet er eneste tegn på
> at jeg er i uføre.

Der er flere grader af uføre :)
En lille korrektion på våd vej er helt umærkelig og opdages kun ved at
lampen blinker i takt med korrektionen.

Men kommer du i (relativ) høj fart ud i en sidelæns kørsel med kraftig
kontra og evt bagenden først, så skal i bare hører løjer, så arbejder
elektronik, ABS, bremsekraftfordeler og bremsassistenten for fulde kraft.

Ja det er faktiskt fuldstændigt umuligt at more sig med skidtet slået til,
heldigvis kan det slås fra :)

--
Claus

www.vwfanatic.dk

Fra : BJ

Dato : 26-12-05 23:15

"Claus Petersen" <claus_petersen(snabelA)stofanet.dk> skrev i en meddelelse

KLIP

> Ja det er faktiskt fuldstændigt umuligt at more sig med skidtet slået til,

Ja.

> heldigvis kan det slås fra :)

Volvo tillader ikke total frakobling kun delvis, hvilket vil sige, kører du
helt vanvittig, slår det til alligevel.

Det er jo ikke en Porsche..

--
Bjørn J.
~~wear sunscreen~~

Fra : Thomas

Dato : 26-12-05 23:23

> Volvo tillader ikke total frakobling kun delvis, hvilket vil sige,
> kører du helt vanvittig, slår det til alligevel.

Hvad nu hvis du holder knappen inde i noget tid? Sådan virker det på en
BMW - tryk en gang, så slår den antispind fra, hold den inde i lang tid, så
slår den alt fra :)

> Det er jo ikke en Porsche..

.... eller BMW ;)

--
Mvh/TK

Fra : BJ

Dato : 26-12-05 23:31

"Thomas" <tkrath@SLEThotmail.com> skrev i en meddelelse

KLIP

> Hvad nu hvis du holder knappen inde i noget tid? Sådan virker det på en
> BMW - tryk en gang, så slår den antispind fra, hold den inde i lang tid,
> så slår den alt fra :)

Nope, Volvo safety procedure tillader det ikke.

Har prøvet alt indtil jeg spurgte direkte hos ........ Volvo.

Kommer tid kommer råd...:)

> ... eller BMW ;)

Specielt BMW henvender sig jo også til et helt specielt publikum..

--
Bjørn J.
~~wear sunscreen~~

Fra : DJ Bobo...

Dato : 26-12-05 23:15

"Claus Petersen" <claus_petersen(snabelA)stofanet.dk> wrote in message

> [...]
> kontra og evt bagenden først, så skal i bare hører løjer, så arbejder
> elektronik, ABS, bremsekraftfordeler og bremsassistenten for fulde kraft.

Hvis Thomas læser dette, må han gerne bekræfte mig i, at den
'04 Alfa Romeo 156 2 liters, vi legede en del i, ikke sagde en lyd
(snekørsel med megen provokation - og man kunne tydeligt
mærke elektronikkens positive evne til at rettet bilen op)
Mogens

Fra : BJ

Dato : 26-12-05 23:22

"DJ Bobo..." <nyhedsgrupperSLET@DETTEjubii.dk> skrev i en meddelelse

KLIP

> [...]
> (snekørsel med megen provokation - og man kunne tydeligt
> mærke elektronikkens positive evne til at rettet bilen op)

Sagde den noget i ABS´s, når den blev aktiveret..?

--
Bjørn J.
~~wear sunscreen~~

Fra : Thomas

Dato : 26-12-05 23:22

> [...]
> (snekørsel med megen provokation - og man kunne tydeligt
> mærke elektronikkens positive evne til at rettet bilen op)

Jep - ingen larm overhovedet, hverken i Alfa, BMW og/eller Volvo (har kun
prøvet at aktivere det i disse biler).

Som i Alfa'en blinker det også kun og retter bilen op i Lorenzens 2005 BMW
E90 325i. Det samme gjorde systemet i den Volvo S60R som vi prøvede
(oplevede det ud af en rundkørsel/våd vejbane).

--
Mvh/TK

Fra : BJ

Dato : 26-12-05 23:29

"Thomas" <tkrath@SLEThotmail.com> skrev i en meddelelse

KLIP

> Det samme gjorde systemet i den Volvo S60R som vi prøvede (oplevede det ud
> af en rundkørsel/våd vejbane).

Så har du overhovedet ikke afprøvet systemet.

Du skal som jeg, kører mellem 80 og 100 km/t ud af lige vej i glat føre og
så rive rattet fra side til side.

Jeg forsikrer dig, du kan høre "slingresystemet" arbejde med ABS´n i alle
fire hjulhjørner.

PS: Slingresystemet arbejder ved hjælp af ABS og larmer det ved aktivering
.... såååå....

--
Bjørn J.
~~wear sunscreen~~

Fra : Thomas

Dato : 26-12-05 23:35

> [...]
> føre og så rive rattet fra side til side.
>
> Jeg forsikrer dig, du kan høre "slingresystemet" arbejde med ABS´n i

Okay - jeg har ikke prøvet det på glatbane og ved så høje hastigheder.

--
Mvh/TK

Fra : DJ Bobo...

Dato : 26-12-05 23:35

> Så har du overhovedet ikke afprøvet systemet.
> Du skal som jeg, kører mellem 80 og 100 km/t ud af lige vej i glat føre og
> så rive rattet fra side til side.

Det var sån, vi kørte i Alfa'en !
Lydløst, men arbejdende :)
Mogens

Fra : BJ

Dato : 26-12-05 23:39

"DJ Bobo..." <nyhedsgrupperSLET@DETTEjubii.dk> skrev i en meddelelse

KLIP

> Det var sån, vi kørte i Alfa'en !
> Lydløst, men arbejdende :)

Du har ikke svaret mig på om ABS´n larmer, når den er aktiveres..?

--
Bjørn J.
~~wear sunscreen~~

Fra : DJ Bobo...

Dato : 26-12-05 23:42

> Du har ikke svaret mig på om ABS´n larmer, når den er aktiveres..?

Kenderdu et bilmærke, hvor det ikke larmer.
OG - EPS-systemet arbejder jo på en anden måde
med "blokken". Derfor mindre hørbar larm
Mogens

Fra : BJ

Dato : 26-12-05 23:47

"DJ Bobo..." <nyhedsgrupperSLET@DETTEjubii.dk> skrev i en meddelelse

KLIP

> Kenderdu et bilmærke, hvor det ikke larmer.

Nope.

> OG - EPS-systemet arbejder jo på en anden måde
> med "blokken". Derfor mindre hørbar larm

Siger du jo..;)

--
Bjørn J.
~~wear sunscreen~~

Fra : BJ

Dato : 26-12-05 23:51

KLIP

> Siger du jo..;)

Lidt at tygge på:

http://en.wikipedia.org/wiki/Electronic_Stability_Control

--
Bjørn J.
~~wear sunscreen~~

Fra : DJ Bobo...

Dato : 26-12-05 23:59

"BJ" <dkfritidbilSL@ETsurfpost.dk> wrote in message

> Lidt at tygge på:
> http://en.wikipedia.org/wiki/Electronic_Stability_Control

Bjørn, vi ved godt, hvordan det virker :)
Men vi er uenige med dig i, at det larmer - og hvor står det
lige i teksten
Mogens

Fra : BJ

Dato : 27-12-05 00:04

"DJ Bobo..." <nyhedsgrupperSLET@DETTEjubii.dk> skrev i en meddelelse

KLIP

> Bjørn, vi ved godt, hvordan det virker :)
> Men vi er uenige med dig i, at det larmer - og hvor står det
> lige i teksten

Jeg er sikker på, "vi" ikke har afprøvet det godt nok.

Jeg vil overtale kammien i hans blåøjede Alfa 166 til en tur i sneen.

Á vil overbevises ved selvafprøvning...

--
Bjørn J.
~~wear sunscreen~~

Fra : DJ Bobo...

Dato : 27-12-05 00:05

"BJ" <dkfritidbilSL@ETsurfpost.dk> wrote in message

> Jeg er sikker på, "vi" ikke har afprøvet det godt nok.

Vi afprøvede det ret grundigt - dert var nemlig sjov :)

> Jeg vil overtale kammien i hans blåøjede Alfa 166 til en tur i sneen.
> Á vil overbevises ved selvafprøvning...

Og _husk_ så at skrive/nævne det "hérinde" !
Mogens

Fra : BJ

Dato : 27-12-05 00:07

"DJ Bobo..." <nyhedsgrupperSLET@DETTEjubii.dk> skrev i en meddelelse

KLIP

> Vi afprøvede det ret grundigt - dert var nemlig sjov :)

> Og _husk_ så at skrive/nævne det "hérinde" !

Det afhænger _dæleme_ af resultatet..

--
Bjørn J.
~~wear sunscreen~~

Fra : DJ Bobo...

Dato : 27-12-05 00:07

"BJ" <dkfritidbilSL@ETsurfpost.dk> wrote in message

> Det afhænger _dæleme_ af resultatet..

Jeg _vidste_ det sgu
Mogens

Fra : BJ

Dato : 27-12-05 00:12

"DJ Bobo..." <nyhedsgrupperSLET@DETTEjubii.dk> skrev i en meddelelse

KLIP

> Jeg _vidste_ det sgu

_HA_

--
Bjørn J.
~~wear sunscreen~~

Fra : Thomas

Dato : 27-12-05 01:09

> _HA_

*LOL* det er sgu sjovt at læse jeres indlæg :))

--
Mvh/TK

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 27-12-05 02:07

"Thomas" <tkrath@SLEThotmail.com> wrote in news:43b08635$0$78279$157c6196
@dreader1.cybercity.dk:

> *LOL* det er sgu sjovt at læse jeres indlæg :))

Ja men det koster dyrt i popkorn :))

--
Martin Johansen [6000]
"Xenon er sagen.. og nej det blænder IKKE"

Fra : Uffe Bærentsen

Dato : 27-12-05 14:59

"Martin Johansen [6000]" <no@no.no.invalid> skrev i en meddelelse

> Ja men det koster dyrt i popkorn :))

Subscribe!
Underholdningsværdien er så god at fjernsynet bliver slukket.

--
mvh Uffe
Sierra 2,0i DOHC + Tipo 1,6i (+ 2x chipping

Fra : BJ

Dato : 27-12-05 15:05

"Uffe Bærentsen" <leitiFJERNES@hotmail.com> skrev i en meddelelse

KLIP

> Subscribe!
> Underholdningsværdien er så god at fjernsynet bliver slukket.

Det er faktisk utrolig, vi kan bevare vores gode humør samt slagfærdighed
med alle de forbandede socialdemokrater, lusepustere, bønderkarle osv.
osv.....

--
Bjørn J.
~~wear sunscreen~~

Fra : DJ Bobo...

Dato : 27-12-05 15:08

"Uffe Bærentsen" <leitiFJERNES@hotmail.com> wrote in message

> Subscribe!

Maxi har tilbud :)

> Underholdningsværdien er så god at fjernsynet bliver slukket.
> mvh Uffe
> Sierra 2,0i DOHC + Tipo 1,6i (+ 2x chipping hundene

Måske chipdale terrier
www.terrierclub.com/member/chipdale.htm

/Mogens
hjemmearbejdende - a' helved' til :)

Fra : tom jensen

Dato : 27-12-05 00:21

> Lidt at tygge på:
>
> http://en.wikipedia.org/wiki/Electronic_Stability_Control
>
> --
> Bjørn J.
> ~~wear sunscreen~~

hej
jeg er glad for at min focus (1.6 2/2000) har esp hvis "situationen" skulle
opstå.

og min esp kan også godt høres når den er i gang.

her er også lidt at tjekke:

http://www.bosch-esperience.co.uk/uk/language1/filmclips.html

og f.eks den som hedder ESP® live on the test track

mvh tom

--
slet ged i emailadresse ved svar

Fra : Armand

Dato : 27-12-05 00:27

Mads & Milles Far wrote:
> "DJ Bobo..." <nyhedsgrupperSLET@DETTEjubii.dk> skrev i en meddelelse

> Jeg kan nu heller ikke høre min ESP.
> En gult blinkende advarsels trekant, i instrumentbordet er eneste tegn på at
> jeg er i uføre.

Min ESP-lampe blinker hastigt hvis jeg laver det mindste hjulspinn,
hvorimod systemet, hvis snuden drifter det mindste rundt om et hjørne,
som nævnt hugger det ene baghjuls bremse i med en lyd så man ikke er i
tvivl derom, samt følger op med fast lysende ESP-lampe!

Måske at du til dato kun har spinnet lidt i dårligt føre!?

--
Armand.

Fra : Mads & Milles Far

Dato : 26-12-05 20:57

Det er helt normalt.
Din ABS virker efter hensigten.

Fra : Peter Ingsø Laursen

Dato : 26-12-05 21:00

Tak drenge!

I er toppen

mvh, Peter

Fra : BJ

Dato : 26-12-05 21:08

"Peter Ingsø Laursen" <psil@*fjern_dette*tele2adsl.dk> skrev i en meddelelse

KLIP

> Tak drenge!
>
> I er toppen

No problemo .... piger ...

--
Bjørn J.
~~wear sunscreen~~

Fra : Thomas

Dato : 26-12-05 23:24

> No problemo .... piger ...

*LOL* :)

--
Mvh/TK

Fra : Brian Binnerup

Dato : 26-12-05 21:08

> Bilen bremser i øvrigt godt, og klodserne er helt nye.

Netop - når du nu ringer til forhandleren, så sørg for at nævne at du er
meget glad for at bilens bræmser fungerer akkurat som de skal!

Det burde være noget alle blev tvunget til - at bremse hårdt i en bil med
ABS. For år tilbage var der flere problemer med at folk blev bange for
bremserne, og slap igen, og så forsvandt pointen helt.

Mvh

Brian

Fra : Peter Ingsø Laursen

Dato : 26-12-05 21:21

"Brian Binnerup" <ns-brian@binnerup.dk> skrev i en meddelelse

> Netop - når du nu ringer til forhandleren, så sørg for at nævne at du er
> meget glad for at bilens bræmser fungerer akkurat som de skal!

He-he, will do!

> Det burde være noget alle blev tvunget til - at bremse hårdt i en bil med
> ABS. For år tilbage var der flere problemer med at folk blev bange for
> bremserne, og slap igen, og så forsvandt pointen helt.

Også i den grad. Jeg har netop gennemlyttet "Kvinder har ikke forstand på
biler..." sammen med min kone (!!), men jeg ved så altså heller ikke det
hele (Kan det tjene som undskyldning, at jeg indtil for tre dage siden
kørte rundt i en 20 år gammel Volvo 245 st. car?).

Min kone og talte faktisk om på turen fra Fyn til Kbh. i dag, at vi skulle
investere i et køreteknisk kursus, hvor vi kunne få lejlighed til at prøve
bilens opførsel og teknik af. Jeg er jo opflasket med at koble ud og
bremse-styre-bremse osv..., så for at få det fulde udbytte af bl.a. abs,
skulle man jo nok lige øve sig lidt, så de største overraskelser ikke først
kommer, når man er presset i trafikken!

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 26-12-05 22:27

"Brian Binnerup" <ns-brian@binnerup.dk> wrote in

> Det burde være noget alle blev tvunget til - at bremse hårdt i en bil
> med ABS.

Det er jo noget man prøver allerede på den første test-tur i bilen.

Fra : Peter Ingsø Laursen

Dato : 26-12-05 23:15

> Det er jo noget man prøver allerede på den første test-tur i bilen.

....Hvor jeg jo så ikke fik bremset hårdt _nok_ på den tørre vej!

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 26-12-05 23:21

> ...Hvor jeg jo så ikke fik bremset hårdt _nok_ på den tørre vej!

Det skal man da gøre Hvis den siger mærkelige lyde eller fejler andet
så skal du nok høre det i den diciplin.