For lidt olie :(
Fra : Gearløs

Dato : 22-12-05 18:01

Hej NG

Min oliekøler fik en læk på motorvejen, og jeg tabte en del olie før jeg kom
hjem og opdagede det. Jeg skulle fylde ca. en liter olie på før den var på
min. på pinden. Der kan dog være hele 7L olie ialt på motoren, hvilket vil
sige der nok var min. 3L tilbage i bundkarret. Jeg har desuden
olietryksmåler i vognen, og denne viste ikke noget unormalt (med mindre jeg
ikke opdagede det). Hullet er nu fixet, og bilen kører som den plejer, dog
har jeg ikke kørt så længe så jeg ved om den bruger mere olie end før. Mit
spørgsmål er nu: Kan motoren have taget skade?

Bil: Mercedes 300D 1991
Olie: 5w40 fuldsynt

Julehilsen,
-Mathias

Fra : Carsten Hjorth

Dato : 22-12-05 18:12

"Gearløs" <baggadapFJERN_DETTE@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> dog har jeg ikke kørt så længe så jeg ved om den bruger mere olie end før.
> Mit spørgsmål er nu: Kan motoren have taget skade?

Olietrykket er den eneste indikator du kan bruge, hvis den var normal er der
ingen skade sket.

Carsten

Fra : Kent Glerup

Dato : 22-12-05 18:29

>Olietrykket er den eneste indikator du kan bruge, hvis den var normal er der
>ingen skade sket.

Enig!

Fra : Gearløs

Dato : 22-12-05 18:19

> Olietrykket er den eneste indikator du kan bruge, hvis den var normal er
> der ingen skade sket.

Hvad med de 3L i bundkarret? Ved den restmængde ville personligt tro, at man
skal holde ret så skråt før den ikke kan få fat i olien mere.... ?

-Mathias

Fra : Carsten Hjorth

Dato : 22-12-05 18:53

> Hvad med de 3L i bundkarret? Ved den restmængde ville personligt tro, at
> man skal holde ret så skråt før den ikke kan få fat i olien mere.... ?

Ja og så var olietrykket jo også normalt....
Med olietryksmåler så behøver man jo ikke din "personlige tro", men har en
måling af det aktuelle tryk i motoren.

/Carsten

Fra : Ukendt

Dato : 22-12-05 20:30

> Ja og så var olietrykket jo også normalt....
> Med olietryksmåler så behøver man jo ikke din "personlige tro", men har en
> måling af det aktuelle tryk i motoren.

Og med de temperature vi har p.t. har olien nok heller ikke været for varm.

--
Claus Petersen
VW Golf Sportline 2,0 16V TDI - www.vwfanatic.dk

"It's nice to be important - but it's more important to be nice"

Fra : Thomas

Dato : 22-12-05 18:11

> [...]
> bilen kører som den plejer, dog har jeg ikke kørt så længe så jeg ved
> om den bruger mere olie end før. Mit spørgsmål er nu: Kan motoren

Hvor mange km har du kørt med lækage??

Det er en mercer - af den rigtige årgang ;) - mon ikke den har klaret det,
jeg tror det.

--
Mvh/TK

Fra : Gearløs

Dato : 22-12-05 21:47

> Hvor mange km har du kørt med lækage??

Jeg kørte ca 50 km på motorvej :( Ved det er helt gak, men som sagt så
opdagede jeg det først da jeg kom hjem. Olien kom ud ved venstre forhjul, og
havde smurt hele venstre side af bilen ind.. tal om at få et chok!

-Mathias

Fra : OZ7PUS

Dato : 22-12-05 23:30

"Thomas" <tkrath@SLEThotmail.com> skrev i en meddelelse

> Hvor mange km har du kørt med lækage??
>
> Det er en mercer - af den rigtige årgang ;) - mon ikke den har klaret det,
> [...]

Ja en gammel mercer afliver man ikke bare såen lige
Frisk olie på og du er kørende igen

OZ3BTO

Fra : Lars L. Hansen

Dato : 23-12-05 00:48

OZ7PUS wrote:
> Ja en gammel mercer afliver man ikke bare såen lige
> Frisk olie på og du er kørende igen

Man kunne også lige overveje at reparere lækken når man nu alligevel har
motorhjelmen åben :)

--
'00 Citroën Xantia 2.0 HDi Weekend
'87 Citroën CX 25 GTi Turbo2