Hvorfor baghjulstræk?
Fra : jones_net

Dato : 22-12-05 09:40

Hejsa

Hvad er fordelen ved baghjulstræk frem for forhjulstræk på personbiler?
Jeg kunne forestille mig, at det gav et bedre vejgreb under accelleration,
da bilens vægt bliver smidt bagud og derved presser baghjulene ned. Men med
den noget større risiko for udskridninger i glat føre (hvis man ikke er 100%
dus med dyret), så må der vel være andet?

/J

Fra : Brian Sørup

Dato : 22-12-05 09:43

"jones_net" <jones_netng@yahoo.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
er 100%
> dus med dyret), så må der vel være andet?

Bedre vægtfordeling, en baghjulstrækker har IMO mere magt over påhæng
( ikk' madammen )
--
Brian Sørup
Volvo V70 2,5T Aut.

Fra : jones_net

Dato : 22-12-05 10:07

"Brian Sørup" <camaroFJERNpower454@hotmail.com> wrote in message

> [...]
> Men med
> er 100%
>
> Bedre vægtfordeling, en baghjulstrækker har IMO mere magt over påhæng

Hvad så med BMW - er det ikke næsten baghjulstrukket det hele?
Det er ikke ret tit du ser de store BMW'er med trailer eller campingvogn...

/J

Fra : Jacob Rungwald

Dato : 22-12-05 10:53

> Hvad så med BMW - er det ikke næsten baghjulstrukket det hele?
> Det er ikke ret tit du ser de store BMW'er med trailer eller
> campingvogn...

Alle BMW'ere er baghjulstrukne eller 4 hjulstrukne, der er en uskreven
grænse der siger at alt over ca 200-250hk er svært at få overført til
vejgreb i en forhjulstrukken bil.

Mvh
Jacob (Der helst ikke vil køre med forhjulstræk igen :))

Fra : Jan W Nielsen

Dato : 22-12-05 14:27

> Alle BMW'ere er baghjulstrukne eller 4 hjulstrukne, der er en uskreven
> grænse der siger at alt over ca 200-250hk er svært at få overført til
> vejgreb i en forhjulstrukken bil.

Hvilet ikke er korrekt.

--
/Jan W Nielsen

Fra : DJ Bobo...

Dato : 22-12-05 17:52

"Jan W Nielsen" <intetsvar@farvelogtobak.dk> wrote in message

> Hvilket ikke er korrekt.

Jow jow, men dog årgangsbestemt :)
Mogens

Fra : Ukendt

Dato : 22-12-05 16:12

"Jacob Rungwald" <jacob*mammut*@rungwald.dk> wrote in message

> [...]
>
> Alle BMW'ere er baghjulstrukne eller 4 hjulstrukne, der er en uskreven
> grænse der siger at alt over ca 200-250hk er svært at få overført til

Det er vist en gammel regel. Der er sket meget inden for
"undervognsbranchen" de sidste 10 år.
Af samme årsag er baghjulstræk ikke så "lumsk" mere som det tidligere har
været.

Er meget enige i at 4/baghjulstræk er bedst til potente biler.
Men jeg har da prøvet 300-400 Hk golfer der ikke har de store problemer med
at få fat i asfalten.
F.eks sådan en VR6 her som ejes af en af mine bekendte. Samt den 260-330 Hk
Golf IV som ejes af faren.

http://www.jvk-tuning.dk/galleri.htm

--
Claus

www.vwfanatic.dk

--
Claus

www.vwfanatic.dk

Fra : Thomas

Dato : 22-12-05 18:16

> Er meget enige i at 4/baghjulstræk er bedst til potente biler.
> Men jeg har da prøvet 300-400 Hk golfer der ikke har de store
> problemer med at få fat i asfalten.

Erhmm.. så tror jeg ALDRIG at han har skudt til den imens du har været med!
En Golf VR6 med turbo kan IKKE stå fast - overhovedet. Den kan ikke andet
end at lave hjulspind. En baghjulstrækker/4wd står langt bedre fast!

--
Mvh/TK

Fra : Ukendt

Dato : 22-12-05 20:39

> [...]
> En Golf VR6 med turbo kan IKKE stå fast - overhovedet. Den kan ikke andet
> end at lave hjulspind. En baghjulstrækker/4wd står langt bedre fast!

Det kan den her så! Og den får gas, manden deltager i DHB og alt sprint
clubrace han kan komme i nærheden af, og det går ret godt. Måske det har
lidt med gasgivnings teknik at gøre, kombineret med den rigtige undervogn.
Enhver bil med 416 Hk til den vægt vil give uhæmmet hjulspind hvis man bare
smider koblinge med fuld bundgas. Anden kommentar har jeg ikke til det.

--
Claus Petersen
VW Golf Sportline 2,0 16V TDI - www.vwfanatic.dk

"It's nice to be important - but it's more important to be nice"

Fra : jan@stevns.net

Dato : 22-12-05 19:33

"Claus Petersen" <claus_petersen(snabelA)stofanet.dk> skrev :

>Men jeg har da prøvet 300-400 Hk golfer der ikke har de store problemer med
>at få fat i asfalten.

Så har de været noget astmatiske ;)

--
jan@stevns.net
Rigtige mænd kører med baghjulstræk !

Fra : DJ Bobo...

Dato : 22-12-05 19:36

<jan@stevns.net> wrote in message
> "Claus Petersen" <claus_petersen(snabelA)stofanet.dk> skrev :

> Så har de været noget astmatiske ;)

Antispin?
Mogens

Fra : jan@stevns.net

Dato : 22-12-05 19:58

"DJ Bobo..." <nyhedsgrupperSLET@DETTEjubii.dk> skrev :

>Antispin?

Enten det, eller ydelsen har været voldsomt overdrevet

3-400 hypper smidt på forhjul, skal give seriøst dæksmulder

Fra : DJ Bobo...

Dato : 22-12-05 20:03

> "DJ Bobo..." <nyhedsgrupperSLET@DETTEjubii.dk> skrev :

> Enten det, eller ydelsen har været voldsomt overdrevet
> 3-400 hypper smidt på forhjul, skal give seriøst dæksmulder

Ja, der skal noget elektronic til at tøjle de kræfter.

Da Lancia Thema kom som 832, skrev man, at de 215 hk var
liiige rigeligt. Derfor går de nævnte ydelser slet ikke uden elek-
troniske tingeltangel til at styre det med, IMO... Eller 4x4
Mogens

Fra : Jan W Nielsen

Dato : 22-12-05 20:57

> Da Lancia Thema kom som 832, skrev man, at de 215 hk var
> liiige rigeligt. Derfor går de nævnte ydelser slet ikke uden elek-
> troniske tingeltangel til at styre det med, IMO... Eller 4x4

Som Claus skriver - og som han giver jer ret i - baghjulstræk eller
firehjulstræk er naturligvis det bedste.

....MEN...det er ikke (længere) korrekt, at man ikke kan smide mere end de
215 hk ned i vejen gennem forhjulene.

Jeg har flere steder hørt, at det for det første primært var en europæisk
opfattelse (i modsætning til amerikanerne, der har lavet forhjulstræk til
over 300 hk ab Fabrik), og at de 215 hk, som jeg også husker man talte om i
begyndelsen af 90´erne (Det sår vistnok i en af mine gamle Bil-Revyer) for
det andet er en grænse, som man har skubbet foran sig, efterhånden, som
undervognene er blevet bedre.

Engang var selv en Nissan Bluebird Turbo umulig med momentreaktioner i
rattet og hjulspin her og der - sådan behøver det ikke længere at være.

.....og inden vi nu igen skal til at bide hovedet af hinanden...jeg er enig
med BÅDE Claus, dig og Thomas i, at baghjulstræk og 4WD er bedre...

--
/Jan W Nielsen

Fra : Kent Friis

Dato : 22-12-05 22:15

Den Thu, 22 Dec 2005 20:56:33 +0100 skrev Jan W Nielsen:

> [...]
> opfattelse (i modsætning til amerikanerne, der har lavet forhjulstræk til

De har så lige den detalje at de endnu ikke har opfundet en kobling,
men bare lader motoren røre lidt rundt i en spand olie, i håb om at
olien så skubber bilen... Så behøver bilen bare stå bedre fast end
olien gør.

Mvh
Kent

Fra : Ukendt

Dato : 22-12-05 23:13

> [...]
> men bare lader motoren røre lidt rundt i en spand olie, i håb om at
> olien så skubber bilen... Så behøver bilen bare stå bedre fast end

Hehe... Det er der en hvis grad adf sandhed i.

--
Claus

www.vwfanatic.dk

Fra : Jan W Nielsen

Dato : 22-12-05 23:21

> Hehe... Det er der en hvis grad adf sandhed i.

Til gengæld er en amerikansk HK ikke sjældent mere "værd" end i Europa - det
er vist noget med, at de måler et andet sted..

Anyway - 345 hk og forhjulstræk er da meget pænt..

Jeg kan i øvrigt også sagtens mærke forskel på min Vectra en moderne biler -
den gamle skøjte sætter MEGET lettere hjulene rundt, end de nye gør - også
selvom vægt og effekt ellers er ens.

--
/Jan W Nielsen

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 23-12-05 05:45

Jan W Nielsen skriver:

> Jeg kan i øvrigt også sagtens mærke forskel på min Vectra en moderne biler -
> den gamle skøjte sætter MEGET lettere hjulene rundt, end de nye gør - også
> selvom vægt og effekt ellers er ens.

Var det ikke et opelfænomen.

Den Astra jeg havde lavede yderst let slip på forhjulene

Klaus
http://home6.inet.tele.dk/moppe

Fra : Brian

Dato : 23-12-05 08:26

Klaus D. Mikkelsen wrote:
> Jan W Nielsen skriver:

> Var det ikke et opelfænomen.

Jow, Opel har altid haft ufatteligt voldsomme motorer - hjulspind ved hver
start er uundgåeligt

/Brian

Fra : Jan W Nielsen

Dato : 23-12-05 08:31

> Jow, Opel har altid haft ufatteligt voldsomme motorer - hjulspind ved hver
> start er uundgåeligt

*PERFORMANCE-VECTRAAAAA*

Nej, spøg til side - en gammel Opel er ikke værre til at sætte hjulene rundt
end mange andre gamle biler - men det er værre end nye biler.

--
/Jan W Nielsen

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 23-12-05 08:45

Brian skriver:

> Jow, Opel har altid haft ufatteligt voldsomme motorer - hjulspind ved hver
> start er uundgåeligt

ROFL, vi snakker en 1,6TD 75 HK eller deromrking (den TD der brænder
af), der hoppede og dansede i styrtøjet når man startede.

Fra : Jan W Nielsen

Dato : 23-12-05 11:02

> ROFL, vi snakker en 1,6TD 75 HK eller deromrking (den TD der brænder
> af), der hoppede og dansede i styrtøjet når man startede.

Min har 50 hk mere - så mon ikke du har kørt på skævt styretøj, utætte
dæmpere, slatne fjedre og smalle nedlidte dæk..? )

75 hk plejer seriøst ikke at kunne trække et cykelhjul rundt på et vådt
kloakdæksel..

(Godtnok sætter bilen - som alle andre gamle biler - dårligere af end nye
biler - meeeeen...

--
/Jan W Nielsen

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 23-12-05 11:13

Jan W Nielsen skriver:

> Min har 50 hk mere - så mon ikke du har kørt på skævt styretøj, utætte
> dæmpere, slatne fjedre og smalle nedlidte dæk..? )

Biln blev 100 kkm gammel (som de 5 qandre vi havde) inden motoren døde,
så held slidt op har den næppe været.

> 75 hk plejer seriøst ikke at kunne trække et cykelhjul rundt på et vådt
> kloakdæksel..

Min opfattelse var at forhjulsgeometri var noget lort.

Fra : Jan W Nielsen

Dato : 23-12-05 12:44

> Min opfattelse var at forhjulsgeometri var noget lort.

Den opfattelse har jeg nu ikke mødt andre steder - og Bjørn her i gruppen
har jo altså en model med knap 200 hk, der trækker via den samme geometri.

Bilen er hverken værre eller bedre end andre biler fra samme tid - den er
bare ikke nær så god som nye biler i dag.

/Jan W Nielsen

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 23-12-05 17:22

Jan W Nielsen skriver:

> Den opfattelse har jeg nu ikke mødt andre steder - og Bjørn her i gruppen
> har jo altså en model med knap 200 hk, der trækker via den samme geometri.

Er Vectra samme opbygning som Astra ?

> Bilen er hverken værre eller bedre end andre biler fra samme tid - den er
> bare ikke nær så god som nye biler i dag.

Sammenligningsgrundlaget var en Golf 2 fra 1992 med 90 HK. Dens
forhjulskonstruktion er tussegammel.

Fra : Ukendt

Dato : 24-12-05 17:02

> Den opfattelse har jeg nu ikke mødt andre steder - og Bjørn her i gruppen
> har jo altså en model med knap 200 hk, der trækker via den samme geometri.

Ja! Og nu det nævner det havde en kammerat en 850 T5R, den havde heller ikke
problemer med at komme afsted!

Fra : DJ Bobo...

Dato : 24-12-05 17:12

>Claus Petersen" <claus_petersen(SNABELA)stofanet.dk> wrote in message

> Ja! Og nu det nævner det havde en kammerat en 850 T5R, den havde heller
> ikke problemer med at komme afsted!

Faren ved en længere tråd er den, at folk ikke husker tidligere
bemærkninger - ovenstående er et eksempel.
Intet nyt under solen - og din vildfarelse er tidligere kommenteret...

Glædelig Jul :)
Mogens

Fra : Ukendt

Dato : 24-12-05 18:05

> Faren ved en længere tråd er den, at folk ikke husker tidligere
> bemærkninger - ovenstående er et eksempel.

Sandt nok! Men jeg er ikke helt med på hvad du mener.
Jeg kom såmænd bare i tanke om en bil med kraftig motor og voldsom moment
som heller ikke havde problemer i forhold til forhjulstræk.

> Intet nyt under solen - og din vildfarelse er tidligere kommenteret...

Men nu sidder du jo ikke inde med den endegyldige sandhed! Endsige har
prøvet alt der har fire hjul (og forhjulstræk).

> Glædelig Jul :)

I lige måde :)

Fra : Ukendt

Dato : 22-12-05 21:07

> [...]
> liiige rigeligt. Derfor går de nævnte ydelser slet ikke uden elek-
> troniske tingeltangel til at styre det med, IMO... Eller 4x4

Nu vil jeg ikke gøre mig klog på Lancia Thema, men den forekommer mig ikke
særligt sportsligt sat op.
Ligeledes var en Audi 200 Turbo en kasse at køre i hvis man ville kører lidt
"friskt".

Men der er faktiskt forskel på biler, hvis man gør de rigtige ting kan man
sagtens sende 3-400 Hk ud gennem forhjulene.

Fra : DJ Bobo...

Dato : 22-12-05 21:48

> Nu vil jeg ikke gøre mig klog på Lancia Thema,

www.lancia-thema-832.de/ - inkl. talrige testlinks
http://home.intekom.com/lancia/832.html

Jeg kunne godt tænke mig, at du prøve sådan en vogn.
Hold da helt kæft for en oplevelse - overgås kun af min test
af en Maserati Quattroporto

> men den forekommer mig ikke særligt sportsligt sat op.

Det er jo, som man ser det - elektronisk undervogn, der pr. trykknap
kunnne gøres hårde eller blødere alt efter, hvad bilen skulle bruges til.
Kendes fra Alfa Romeo samt Maserati og fungerer perfekt i dagligdagen.

> Men der er faktiskt forskel på biler, hvis man gør de rigtige ting kan man
> sagtens sende 3-400 Hk ud gennem forhjulene.

Jeg er ikke enig i det synspunkt - men dét ka' jo næppe undre...

/Mogens

Fra : Ukendt

Dato : 22-12-05 20:54

> Enten det, eller ydelsen har været voldsomt overdrevet
>
> 3-400 hypper smidt på forhjul, skal give seriøst dæksmulder

Kedeligt at du skal gøre dig klog på noget du ikke ved noget om, Jan.
Det er jo ikke halvfjerser biler :)

Det er faktisk en seriøst bygget bil, hvor der er taget højde for det meste,
også vejgrebet bl.a ved hjælp af
elektronisk ladetrykstyring og en ordentlig undervogn.

Jeg kender manden særdeles godt, og som billederne antyder overlades intet
til tilfældigheder.

Fra : jan@stevns.net

Dato : 22-12-05 22:15

"Claus Petersen" <claus_petersen(SNABELA)stofanet.dk> skrev :

>Kedeligt at du skal gøre dig klog på noget du ikke ved noget om, Jan.
>Det er jo ikke halvfjerser biler :)

Det er da hamrende ligemeget om det er en halvfjerser eller en årgang
0 - jeg tivler seriøst på at det kan lade sig gøre at fyre alle 300
hypper af ved igangsætning uden hjulspind - det kan du jo dårligt nok
gøre på en 4hjulstrækker

Hvis du kigger ved f.eks Rallyecross, hvor de starter på asfalten, med
biler der ved gud er sat op til narrestreger, så sker det ikke uden
spind - ergo - man sætter da noget til på den konto

Jeg tror nok de rødder ved hvad de har at gøre med - inden for den
sport

Og jeg tror da gerne de biler du henviser til i linket er nogle
hidsige sataner - fred med det - men stadig, jeg tvivler på nogen som
helst kan få overført samtlige hypper til asfalten, uden hjulspind, i
en startsituation.

Fra : Jan W Nielsen

Dato : 22-12-05 22:39

> jeg tivler seriøst på at det kan lade sig gøre at fyre alle 300
> hypper af ved igangsætning uden hjulspind

Man føler den i gang - men naturligvis er 4WD bedre.

Men at du ikke kan kaste alle 300 hk ned i asfalten med drop kobling er jo
ikke det samme, som at den ikke kan bruges..

--
/Jan W Nielsen

Fra : Ukendt

Dato : 22-12-05 23:01

> [...]
> 0 - jeg tivler seriøst på at det kan lade sig gøre at fyre alle 300
> hypper af ved igangsætning uden hjulspind - det kan du jo dårligt nok

Der er da en himmel til forskel mellem biler fra 70'erne og så dem vi ser på
gaden idag.
Elektroniken i motostyringen er med til at sørge for at man har de rigtige
kræfter på det rigtige tidspunkt, og som jeg også nævnte tidligere er der
sket lidt i undervognsudviklen siden Opel Commodore :) Undervognen og dæk er
ikke uden betydning for vejgrebet.

> Hvis du kigger ved f.eks Rallyecross, hvor de starter på asfalten, med
> biler der ved gud er sat op til narrestreger, så sker det ikke uden
> spind - ergo - man sætter da noget til på den konto

Nu ved jeg tilfældigvis lidt om rally og rallycross, det kan overhelehovedet
ikke sammenlignes med noget der er sat op til at køre på gaden. Og vice
versa iøvrigt.

> Jeg tror nok de rødder ved hvad de har at gøre med - inden for den
> sport

Igen, det har intet at gøre med opsætning til sprint på asfalt.

> [...]
> hidsige sataner - fred med det - men stadig, jeg tvivler på nogen som
> helst kan få overført samtlige hypper til asfalten, uden hjulspind, i

Nå først troede du jo slet ikke på at de havde kræfterne hjemme, men man har
jo et standpunkt indtil.... osv.
Der er jo altid en vis grad af hjulspin, man skal jo finde balancen mellem
at komme hurtigt afsted uden at feste det hele op, selv i en bil med kun de
halve kræfter gælder det også, og igen også med baghjulstræk.

Jeg har prøvet de pågældende biler, du gætter bare!
Vi bliver nok aldrig enige.

--
Claus

www.vwfanatic.dk

Fra : Kent Friis

Dato : 22-12-05 22:18

Den Thu, 22 Dec 2005 20:53:43 +0100 skrev Claus Petersen:

> [...]
> også vejgrebet bl.a ved hjælp af
> elektronisk ladetrykstyring og en ordentlig undervogn.

Alt det der elektroniske tingel-tangel gør jo ikke andet end at
pille halvdelen af hypperne af igen, indtil hjulene har fået fat.

Hvis bilen kunne stå fast var det ikke nødvendigt at have elektronikken
til at tage højde for det.

Mvh
Kent

Fra : Ukendt

Dato : 22-12-05 23:12

> Alt det der elektroniske tingel-tangel gør jo ikke andet end at
> pille halvdelen af hypperne af igen, indtil hjulene har fået fat.

Øh nåh! Det er du rigtig klog på kan jeg godt høre.
Jeg vil nærmere kalde det en rettidig dosering.
Iøvrigt er man altid selv herre over festlighederne med højrefoden.
Det elektroniske "tingel tangel" er kun finjustering i den sammenligning.

> Hvis bilen kunne stå fast var det ikke nødvendigt at have elektronikken
> til at tage højde for det.

Som tidligere sagt har den ikke hverken ESP eller antspin eller andre
adfærdsregulerende elektronik.
Der er elektronisk motorstyring - men det har alle biler jo nu om stunder.
Ladetrykket er elektronisk justeret, men det er lige så meget for at skåne
motoren mod overophedning og tændingsbanken. Det ændrer ikke på at VR6'eren
giver 416 Hk og 1,8T 330 Hk.

Alfa og omega her er en ordentlig undervogn og dæk.

--
Claus

www.vwfanatic.dk

Fra : DJ Bobo...

Dato : 23-12-05 06:30

> Alfa og omega her er en ordentlig undervogn og dæk.

LIGE mine ord
--
Mvh Mogens
'95 Alfa Romeo 164 Q4

Fra : Ukendt

Dato : 23-12-05 07:36

"DJ Bobo..." <nyhedsgrupperSLET@DETTEjubii.dk> skrev i en meddelelse
> "Claus Petersen" <claus_petersen(snabelA)stofanet.dk> wrote in message

> LIGE mine ord

Alfa og omega, eller den med undervognen :):):)

Fra : Jan W Nielsen

Dato : 23-12-05 08:21

> LIGE mine ord
> Mvh Mogens
> '95 Alfa Romeo 164 Q4
> '91 Opel Omega 3000 24V

*ROFL*

--
/Jan W Nielsen

Fra : Ukendt

Dato : 22-12-05 20:45

> <jan@stevns.net> wrote in message

Det kan jeg love dig for at de ikke er :)

> Antispin?

Det har den faktisk ikke, den har ESD men det virker kun ved igangsætning.
Antispin er heller ikke noget værd i forbindelse med hurtig "sprint" man
taber for meget tid, man kan godt tillade lidt hjulspin og så være hurtigere
end med antispin.

Fra : DJ Bobo...

Dato : 22-12-05 21:04

> Antispin er heller ikke noget værd i forbindelse med hurtig "sprint" man
> taber for meget tid, man kan godt tillade lidt hjulspin og så være
> hurtigere end med antispin.

Det ved jeg.
Mogens

Fra : Kent Oldhøj

Dato : 22-12-05 12:12

Den Thu, 22 Dec 2005 09:39:57 +0100, skrev jones_net :

> Hvad er fordelen ved baghjulstræk frem for forhjulstræk på personbiler?

Generelt er der følgende praktiske forskelle:

Fordele ved forhjulstræk:
- Bedre udnyttelse af kabineplads
- Overstyring ved udskridning(nemmere for menigmand)

Fordele ved baghjulstræk:
- Flere muligheder for optimal vægtfordeling
- Ingen motorpåvirkning af styretøj
- Kan håndtere flere hestekræfter/moment

Hvad bilproducenten vælger, afhænger sædvanligvis af hvilke fordele der
ligges vægt på. Derfor er små biler hvor udnyttelsen af pladsen er meget
vigtig, forhjulstrukne, mens store biler med mange hestekræfter er
baghjulstrukne. Sådan lidt firkantet sagt.

--
Kent Oldhøj

Fra : JK

Dato : 22-12-05 13:10

On Thu, 22 Dec 2005 12:12:07 +0100, Kent Oldhøj <oldhoj@gmail.com>
wrote:

> [...]

For 40 år siden havde næsten alle biler baghjustræk, dog ikke f.eks.
Citroen, Saab, m.fl.

>Generelt er der følgende praktiske forskelle:
>
>Fordele ved forhjulstræk:
>- Bedre udnyttelse af kabineplads
>- Overstyring ved udskridning(nemmere for menigmand)

Nej, der er understyring ved udskridning med en forhjulstrækker.
Tager man gassen af i forskrækkelse kan den gå tilbage til neutral
eller evt. overstyring, hvis der er noget friktion, og så kan det
hjælpe een igennem svinget, - uden at man iøvrigt har foretaget sig
noget.

>Fordele ved baghjulstræk:
>- Flere muligheder for optimal vægtfordeling

eksempelvist en gammel folkevogn med motor bagi. Den var rimelig god
på bakker i sne, sålænge det gik ligeud og man kunne styre den ligeud.

> [...]
>vigtig, forhjulstrukne, mens store biler med mange hestekræfter er
>baghjulstrukne. Sådan lidt firkantet sagt.

Ser man på rallybiler, så vil jeg mene, at køretekniken med en kraftig
motor er simplere med baghjulstræk, end den er med forhjulstræk.

Det kan være forklaringen på, at BMW holder fast i baghjulstræk. Det
er lidt nemmere at køre stærkt med. Hjulspin er heller ikke så stort
et problem.
mvh

John

Fra : AS

Dato : 22-12-05 16:27

"JK" <johnknuhtsenSP@Mail.dk> wrote in message
> køretekniken med en kraftig
> motor er simplere med baghjulstræk, end den er med forhjulstræk.

Du er først, som skriver det, men jeg mener, at det er den mest væsentlig
forskel. RWD kan være farlig for mennesker (og især blondiner ;), der kan
kun klare med "autopiloten". Og omvend, hvis man har lært RWD teknik på glat
vej, så forsatår man, at med FWD kan man gøre ganske lidt, hvis bilen
begynder pludseligt at glide til siden.

Fra : Armand

Dato : 22-12-05 23:37

AS wrote:
> [...]
> vej, så forsatår man, at med FWD kan man gøre ganske lidt, hvis bilen

- - - - Hvilket den sandsynligvis først gør på et senere tidspunkt :-/

Omkring problemet med understyring har jeg gjort følgende erfaringer:
205'eren fandt jeg hurtigt ud af at supplere med håndbremsen når/hvis
man nåede grænsen for understyring (især på grus), og 405'erens
overraskende overgang til hård overstyring ved slip af gassen som
reaktion på understyring, fandt jeg ligeså hurtig ud af at udnytte ved
at "pumpe" gassen og derved holde den flydende i området mellem under og
over -styring!

Min opfattelse af forholdet mellem for eller bag -hjulstræk, er at det
simple baghjulstræk (á til en stiv aksel) blev standarden fra de
allerførste biler og først senere kom det komplicerede (á forhjulene
både er seperat affjedrede og drejer!) forhjulstræk til - Jeg mener
forøvrigt at André Citröen var pioner på det område!
Et tungt argument for den komplicerede teknik var retnings-stabilitet
i.h.t. modellen: "at skubbe hhv. trække en trillebør", men også mere
vægt på de trækkende hjul skulle være en fordel!

Der er intet der kun er sort eller hvidt, og det gælder også detteher
emne og begge principper har sine fordele og derfor også fortalere.
Jeg tror dog at man alene ud fra at forhjulstræk stille og roligt er
blevet standarden siden VW brugte det på deres første vandkølede, kan
udlede at forhjulstrækket afgjort har flest fordele - Herunder dog også
produktions-teknisk á motor og foraksel/hjul kan prefabrikeres som en
samlet "driv-paket" og derefter på det nærmeste hældes i karossen på
samlebåndet!

--
Armand.

Fra : AS

Dato : 23-12-05 11:19

> Herunder dog også
> produktions-teknisk á motor og foraksel/hjul kan prefabrikeres som en
> samlet "driv-paket" og derefter på det nærmeste hældes i karossen på
> samlebåndet!

IMHO her er den største fordel (for producenten), at FWD er billigere og
nemmere at lave. Man slipper fra karda, drejehjul er også trækjul -> meget
nemmere og billigere undervogn.
Bl.a., FWD først var i Fiat Ritmo i 1974.

Fra : Armand

Dato : 24-12-05 00:05

AS wrote:

> Bl.a., FWD først var i Fiat Ritmo i 1974.

Øh??
127'eren blev da lanceret allerede i '71!

--
Armand.

Fra : AS

Dato : 24-12-05 12:57

> Øh??
> 127'eren blev da lanceret allerede i '71!

Oh! Den lille? Jeg tænkt ikke om denne model...

Fra : Peter Weis

Dato : 24-12-05 10:50

AS wrote:

> Bl.a., FWD først var i Fiat Ritmo i 1974.

Hvad med Citroën traction avant fra 1934?

mvh
Peter

Fra : AS

Dato : 24-12-05 12:58

"Peter Weis" <p.weis@email.dk.slet> wrote in message

> Hvad med Citroën traction avant fra 1934?

Hvorfor har Citro ikke fortsat med ideen?

Fra : Peter Weis

Dato : 24-12-05 15:01

AS wrote:

> Hvorfor har Citro ikke fortsat med ideen?

Min Citroën (årgang 2001) kører da også med "traction avant".

mvh
Peter

Fra : DJ Bobo...

Dato : 24-12-05 15:22

"AS" <ars@TrasH.net> wrote in message

> Hvorfor har Citro ikke fortsat med ideen?

Nævn liiige en Citroén, der ikke har FWD
Mogens

Fra : AS

Dato : 24-12-05 15:51

"DJ Bobo..." <nyhedsgrupperSLET@DETTEjubii.dk> wrote in message
> "AS" <ars@TrasH.net> wrote in message

> Nævn liiige en Citroén, der ikke har FWD

Så mener du, at alle Citroen'er siden 1934 er med FWD? Der er noget jeg vist
ikke. Jeg skal lige gå og læse lidt.

Fra : DJ Bobo...

Dato : 24-12-05 17:07

> Så mener du, at alle Citroen'er siden 1934 er med FWD?

Jeg tror ikke, man kan købe andet :)
Mogens

Fra : Armand

Dato : 25-12-05 01:12

AS wrote:
> "DJ Bobo..." <nyhedsgrupperSLET@DETTEjubii.dk> wrote in message

> Så mener du, at alle Citroen'er siden 1934 er med FWD? Der er noget jeg vist
> ikke. Jeg skal lige gå og læse lidt.

Om det så er den klassiske model HY "salatfad" havde den forhjulstræk -
som den første af den type biler!
Faktisk er det netop den lave lad-kasse bund, som var mulig qua
manglende kardanaksel og baghjuls-differentiale, der gjorde HY'en
formidabel som salatfad og "troppetransport" á gamle franske
kriminalfilm hvor større task-force's af gendarmer kunne vælte ud af
bagenden på HY'er

--
Armand.

Fra : Armand

Dato : 24-12-05 15:56

AS wrote:
> "Peter Weis" <p.weis@email.dk.slet> wrote in message

> Hvorfor har Citro ikke fortsat med ideen?

De har da ikke andet!

--
Armand.

Fra : jan@stevns.net

Dato : 24-12-05 11:55

"AS" <ars@TrasH.net> skrev :

>Man slipper fra karda, drejehjul er også trækjul -> meget
>nemmere og billigere undervogn.

Aha ;)

Og glemte du så ikke lige i skyndingen at nævne at man til gengæld får
2 drivaksler foran, med homokinestiske led ?

Man skal jo på en eller anden måde have sine baghjul til at sidde fast
i et eller andet, så nemmere og billigere - den går ikke Granberg.

Fra : Jens

Dato : 27-12-05 16:12

AS <ars@TrasH.net> wrote:

> [...]
> nemmere at lave. Man slipper fra karda, drejehjul er også trækjul -> meget

FWD er langt mere kompliceret at lave - og kom derfor til langt senere
end RWD. Toyota kom sent på markedet for FWD fordi de ikke ville
introducere det før de kunne lave det "rigtigt".

Kardanleddene i forakslerne i en FWD-potte skal virke under større
vinkler end en kardanaksel til en RWD-ditto. Det stiller nogle krav, som
ikke er banale at opfylde.

Tingene er ikke så simple, som Du stiller dem op.
--

Jens F

Fra : AS

Dato : 27-12-05 19:04

"Jens" <spam@finds.dk> wrote in message

> [...]
> ikke er banale at opfylde.
>
> Tingene er ikke så simple, som Du stiller dem op.

Oh, det ved jeg godt, hvordan det fungerer. Jeg snakker ikke om simple og
banale ting. Ideen er, at når tingene er lavet, gennemtænkt og kommer i
masseproduktion, i FWD version bliver de billigere at lave i den sidste
ende. Når linjen fungere, bliver samling af FWD biler mere enkelt og derfor
billigere.

Fra : Armand

Dato : 27-12-05 00:55

Armand wrote:

> Omkring problemet med understyring har jeg gjort følgende erfaringer:
> 205'eren fandt jeg hurtigt ud af at supplere med håndbremsen når/hvis
> man nåede grænsen for understyring (især på grus)

Og med det aktuelle snefald har jeg gjort den erfaring at det lige
akkurat er dét at ESP'en gør automatisk og til overflod kun med ét
baghjul

--
Armand.

Fra : Rene Nielsen

Dato : 22-12-05 17:08

jones_net wrote:
> [...]
> den noget større risiko for udskridninger i glat føre (hvis man ikke er 100%
> dus med dyret), så må der vel være andet?

Vende-radius ? jeg kunne forestille mig at drivakslerne paa en
forhjulstraekker ville saette en begraensning paa hvor meget hjulene kan
dreje... bare en tanke.

/Rene

Fra : AS

Dato : 22-12-05 17:29

"Rene Nielsen" <renenielsen107@hotmail.com> wrote in message

> Vende-radius ? jeg kunne forestille mig at drivakslerne paa en
> forhjulstraekker ville saette en begraensning paa hvor meget hjulene kan
> dreje... bare en tanke.

Men det er rigtig

Fra : jones_net

Dato : 22-12-05 22:56

> [...]
100%
> dus med dyret), så må der vel være andet?

I skal alle have tak for jeres indlæg og forklaringer
Det var egentlig bare noget jeg kom til at tænke på i bussen til arbejdet
(glæder mig til at kunne køre i bil igen, når min fod ikke er brækket
længere!)

/J

Fra : Armand

Dato : 23-12-05 01:14

jones_net wrote:

> Det var egentlig bare noget jeg kom til at tænke på i bussen til arbejdet
> (glæder mig til at kunne køre i bil igen, når min fod ikke er brækket
> længere!)

Kan du ikke bare låne Jasons GT40 når den er ombygget til
hånd-betjening?

--
Armand.