Glædeligt men...
Fra : Henrik B.

Dato : 21-12-05 08:53

....mon ikke klippetkortordningen får "skylden" for det - til trods
for at den kun har været i kraft i 3 mdr. - Baaaahhhh.............

Stadig færre dræbes i trafikken

320 mennesker har mistet livet i 2005, mens antallet af kvæstede
er faldet markant

Af ms - 8:01 - 21. dec. 2005

Det bliver stadig sikrere at svinge sig op på cyklen, sætte sig
bag rattet eller give sig ud i trafikken til fods. Det skriver metroXpress
onsdag.

Antallet af trafikdræbte og -kvæstede er kort før årets udgang
historisk lavt. 320 mennesker har hidtil mistet livet i 2005 mod 369
trafikdræbte i 2004, der var det laveste antal siden 1947.

Samtidig er antallet af tilskadekomne i 2005 faldet med cirka
1.000 i forhold til sidste år.

Fra : Jacob Rungwald

Dato : 21-12-05 09:04

P.S Fjern dyret i min email ved mailsvar
"Henrik B." <saab@_NOSPAM_tdcadsl.dk> wrote in message
> ....mon ikke klippetkortordningen får "skylden" for det - til trods
> for at den kun har været i kraft i 3 mdr. - Baaaahhhh.............

Det fik ihvertifald "skylden" i TV2 Nyhederne her til morgen :(
Jacob

Fra : Anders

Dato : 21-12-05 09:05

"Henrik B." <saab@_NOSPAM_tdcadsl.dk> wrote in message
> ....mon ikke klippetkortordningen får "skylden" for det - til trods
> for at den kun har været i kraft i 3 mdr. - Baaaahhhh.............

Der er da overhovedet ingen tvivl om at efter reglerne er strammet op er
hastighederne på de danske veje faldet.
Så ja, klippekortet har helt sikkert været medvirkende- Selvom du syntes det
er et dumt system....

Anders

Fra : Henrik B.

Dato : 21-12-05 10:17

"Anders" <nejtaktilspam@hotmail.cmo> skrev i en meddelelse

> [...]
> hastighederne på de danske veje faldet.
> Så ja, klippekortet har helt sikkert været medvirkende- Selvom du syntes

Og min pointe fløj lige hen over hovedet på dig. Faldet skyldes, efter min
mening, kun for en MEGET lille dels vedkommende klippekortet. Det er MEGET
mere et spørgsmål om en generel hastighedssænkning, og en smule bedre
holdning hos bilisterne.

Dyrlægebiler - Det intelligente valg

Fra : blue

Dato : 21-12-05 10:34

> Det er MEGET mere et spørgsmål om en generel hastighedssænkning, og en
> smule bedre holdning hos bilisterne.

Hvorfor mener du, den er kommet lige i år?

Fra : Henrik B.

Dato : 21-12-05 10:40

"blue" <blue_iz@ofirFJERN.dk> skrev i en meddelelse
> "Henrik B." <saab@_NOSPAM_tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse

> Hvorfor mener du, den er kommet lige i år?

Det er den heller ikke, men gradvist de senere år - hvad statistikken også
viser.

Dyrlægebiler - Det intelligente valg

Fra : Anders

Dato : 21-12-05 10:51

> Det er den heller ikke, men gradvist de senere år - hvad statistikken også
> viser.

Jeg syntes det er MEGET tydeligt at efter at klippekortet blev indført er
der sket en tydelig nedsættelse af hastigheden.
Det kan godt være at den generelle hastighed har været faldende men
klippekortet har givet en tydelig nedsættelse.

Mvh
Anders

Fra : Henrik B.

Dato : 21-12-05 14:56

> [...]
> Det kan godt være at den generelle hastighed har været faldende men
> klippekortet har givet en tydelig nedsættelse.

Sikkert, men faldet i dræbte har været hen over hele året, ikke kun siden
sept. Og hele sidste år også.

Dyrlægebiler - Det intelligente valg

Fra : Brian

Dato : 21-12-05 16:10

Henrik B. wrote:

> Sikkert, men faldet i dræbte har været hen over hele året, ikke kun
> siden sept. Og hele sidste år også.

Og det passer meget godt med den periode hvor politiet er blevet
mere synlige i trafikken. Det er sgutte vores gode moral der holder
farten nede.

/Brian

Fra : Per Henneberg Kriste~

Dato : 22-12-05 09:31

> Sikkert, men faldet i dræbte har været hen over hele året, ikke kun siden
> sept. Og hele sidste år også.

Kilde?

Jeg er nemlig uenig med dig derhen at jeg mener at klippekort og
vedligeholdelse af dette i form af mere kontrol er stor bidrager til
antallet af døde og kvæstede (1.000 mindre det sidste år, ifølge tv-avisen).

--
Per, Esbjerg

Fra : Armand

Dato : 22-12-05 23:15

Per Henneberg Kristensen wrote:
> [...]
> vedligeholdelse af dette i form af mere kontrol er stor bidrager til
> antallet af døde og kvæstede (1.000 mindre det sidste år, ifølge tv-avisen).

Klippe-reglen blev først aktuel i 9. måned og året er endnu ikke omme
endnu selvom der allerede henvises til fraldende tal for "i år" (*), så
hvor mange måneder efter 1/9 tror du er med i den beregning?

(*):
Alene ud fra at der allerede i december leveres en positiv års-statistik
regner jeg forøvirgt for ren propaganda, der stinker langt væk af at
myndighederne har mordeligt travlt med at berettige klippenes effekt og
derved eksistens :-|

--
Armand.

Fra : Henrik B.

Dato : 24-12-05 01:48

> [...]
> regner jeg forøvirgt for ren propaganda, der stinker langt væk af at
> myndighederne har mordeligt travlt med at berettige klippenes effekt og

Helt enig. Og alene indenfor den seneste uges tid er der yderligere 5 - 6
stykker dræbt.

Dyrlægebiler - Det intelligente valg

Fra : Juul

Dato : 21-12-05 20:47

> Det er den heller ikke, men gradvist de senere år - hvad statistikken også
> viser.

Jep - og sådan er det også i nogen af de lande Danmark sammenligner sig med.

Mens duracell-kaninen og andre fæhoveder der mener at have forstand på
sikkerhed på landevejene (der er nemlig kun én parameter der betyder noget
for antal dødsulykker - hastigheden) kan bilfabrikanterne måske nok føle sig
en smule forbigået...

Nu har de i flere år kæmpet for at opnå gode pointtal i NCAP og iøvrigt
anvende mange ressourcer på passiv - men især de seneste år - aktive
sikkerhedssystemer og forbedrede HMI-systemer i bilerne.

De skridt der er blevet taget de sidste år har været så store at jeg uden
videre vil påstå at korrelationen mellem antal dødsulykker og bilparkens
stand og niveau i forhold til sikkerhedsudstyr begynder at slå igennem. Med
den gennemsnitsalder bilparken har er det jo kun ABS-bremser og airbags,
samt andre passive systemer der slår igennem.

Selv med en stærk forøget traffikmængde tror jeg meget på at det bare er
begyndelsen. Tendensen vil altså fortsætte med de givne forudsætninger og
med forbehold for statistiske udsving.

VH Juul

Fra : Flemming

Dato : 21-12-05 10:19

Henrik B. wrote:

> klippekortet. Det er MEGET mere et spørgsmål om en generel
> hastighedssænkning, og en smule bedre holdning hos bilisterne.

Jeg tror nu mere det er det, at der på de fleste motorveje nu står 110 km/t,
det giver lige en husker for de fleste. Jeg kører som jeg altid har gjort,
efter forholdene.

Mvh. Flemming

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 22-12-05 10:19

Brian wrote:

> Og det passer meget godt med den periode hvor politiet er blevet
> mere synlige i trafikken. Det er sgutte vores gode moral der holder
> farten nede.

Jeg ser ikke mere Politi på det stykke af E45 jeg kører på hver dag,
men jeg ser meget pænere kørsel.

--

Christian

Fra : Brian

Dato : 22-12-05 16:14

Christian B. Andresen wrote:

> Jeg ser ikke mere Politi på det stykke af E45 jeg kører på hver dag,
> men jeg ser meget pænere kørsel.

Det er vist også planen at du ikke skal se dem - før det er for sent

Jeg kører mest fra/på motorvejen omkring Vejle. Der har de stået
meget oftere de seneste par år, end de har gjort før.

/Brian

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 23-12-05 09:18

Armand wrote:

> [...]
> regner jeg forøvirgt for ren propaganda, der stinker langt væk af at
> myndighederne har mordeligt travlt med at berettige klippenes effekt og

Ja for det er vel helt helt udelukket at klippekortsreglen er god for
trafiksikkerheden ikke ?

--

Christian

Fra : alexbo

Dato : 23-12-05 09:46

"Henrik B." skrev

> [...]

> historisk lavt. 320 mennesker har hidtil mistet livet i 2005 mod 369
> trafikdræbte i 2004, der var det laveste antal siden 1947.

Mener du virkelig at nogen vil påstå at når 2004 havde det laveste antal
dræbte siden 1947, så skyldes det at klippekortet blev indført i 2005?

mvh
Alex Christensen