Corolla problemer
Fra : Smint

Dato : 14-12-05 15:40

Hej Folkens.

Jeg købte for en måneds tid siden en Toyota Corolla 1,3 XLi 5d.

Den har kørt perfekt de første 2000 km, men så en morgen på vej til
arbejde begyndete motoren at give nogle bankelyde.

Jeg har så fundet ud af at den kun kører på Cylinder 3 og 4 (talt fra
tandremmen).

Jeg har undersøgt at tandremmen står rigtigt og er stram nok.
Jeg har skiftet tændrørene (det trængte de vildt til).
Jeg har justeret ventilerne. Er sq noget bævl med de plader.
Det har ikke rigtigt hjulpet noget, så nu overvejer jeg om der er flere
ting jeg kan prøve før jeg hiver topstykket af den.

Kan det have nogen relation til at jeg dagen før skiftede Oliefilter
(fra bilka-skrammel til Mann) og olie.
Det gamle Oliefilter var slidt og utæt ved pakningen. Samtiddigt var
olien rimelig tyk.
Det blev skiftet til Mann filter (der slutter tæt) og en 0W/40 Shell
Helix fuldsyntetisk olie.
Derefter kørte jeg en motorvejstur på ca 80 km hver vej. Ingen problemer.
Næste morgen efter ca 3 km kom problemet. Det kom meget pludseligt.

Kan det have noget med mit olieskift at gøre?
Nogen forslag til ting der kan være galt?
Nogen forslag til ting jeg kan prøve før jeg hiver topstykket af?

Smint

Ps.: Ja, den er købt i privat handel og det er lidt svært at brokke sig
over når den kørte perfekt de første 2000 km.

Fra : Smint

Dato : 14-12-05 15:42

Smint wrote:
> Hej Folkens.
>
> Jeg købte for en måneds tid siden en Toyota Corolla 1,3 XLi 5d.

Jeg glemte nok at sige at det er en årgang 95 med motortypen 4E-FE

Smint

Fra : ena

Dato : 14-12-05 20:46

Lav en kompresionstest og se hvad den siger

Fra : Smint

Dato : 15-12-05 09:38

ena wrote:

> Lav en kompresionstest og se hvad den siger

Det havde jeg sådan set også planlagt, men de personer jeg kender der
har en kompresionstester, har ikke en der kan nå ned i de lange tynde
rør der er i sådan en Corolla-motor.

Jeg må se om jeg lige kan fixe noget speciel-fitting, f.eks. ud af et
gammelt tændrør...

Smint

Fra : Smint

Dato : 23-12-05 09:53

ena wrote:

> Lav en kompresionstest og se hvad den siger

Det viste sår hvor fejlen er. Nul kompresion på 2 cylindre. Det
bekræftede jo så mig teori om at det er indsugningsventilerne der er
brændt af fordi de har været for stramme.

Fra : Mads Stetter

Dato : 14-12-05 20:50

Det føste jeg ville gøre var at skifte/tjekke tændrørskablerne/hætterne, og
evt udskifte dem!?

MVH Stetter

Fra : OZ7PUS

Dato : 15-12-05 01:08

"Mads Stetter" <stetter@gmail.com> skrev i en meddelelse
> Det føste jeg ville gøre var at skifte/tjekke tændrørskablerne/hætterne,
> og evt udskifte dem!?
>
> MVH Stetter

Og tjekke gnisten

OZ3BTO

Fra : Smint

Dato : 15-12-05 09:36

OZ7PUS wrote:

> "Mads Stetter" <stetter@gmail.com> skrev i en meddelelse

> Og tjekke gnisten
>
> OZ3BTO

Det har jeg så gjort. Jeg har ikke lige den vilde mistanke til kablerne
og hætterne, da den umiddelbart gnister fint.

Nogen måde at kontrollere det yderlige en den jeg har brugt:
Pille et tændrør ud. Sætte det i hætten. Give det stelforbindelse og
starte motoren.

Smint

Fra : Mads Stetter

Dato : 15-12-05 19:52

> [...]
>
> Nogen måde at kontrollere det yderlige en den jeg har brugt:
> Pille et tændrør ud. Sætte det i hætten. Give det stelforbindelse og

Der kan sagtens være fugt i eller dårlig forbindelse alligvel! Gnisten
opfører sig meget anderledes under kompresion. Så jeg vil mene du skal
skifte de kabler, eller i det mindste give det en masse silikonespray!

MVH Stetter