Er udrykningshorn fro svage ?
Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 12-12-05 15:04

Hej NG.
Jeg poster den i denne gruppe da det er den jeg synes er mest relevant.

I går eftermiddags (11/12-2005) ved ca. kl. 14.00 kørte vi ind mod
Århus Centrum ad Randersvej.
Vi er mig, konen og 2 børn. Radion var indstillet på stille og rolig
musik fra Østjyllands
Radio.
Ud af byen kom lægeambulancen kørende med udrykning, og den var nem
at se pga. vejens
forløb men hornet er IMO for svagt, det var faktisk kun da den
passerede vi hørte det.
Vi kører videre ind mod centrum og da jeg jo allerede har set
lægeambulancen tænker jeg at
der måske kan komme en alm. ambulance med udrykning på et eller andet
tidspunkt da vi kører
forbi 2 sygehuse.
Da vi kommer til krydset Langelandsgade / Randersvej kommer der en
ambulance nede fra
Langelandsgade, den har rødt så den kører forsigtigt.
Heldigvis for os, for ellers var vi måske stødt ind i den, og jeg
kørte vel ca. 70 km/t,
der var grønt. Jeg spillede ikke højt musik eller havde skrigende
børn. Vores bil er en
Peugeot 306 så den er ikke specielt lyddæmpet, men vi hørte ikke
ambulancen.

Er jeg den eneste (ud over min kone) som synes at udrykningshorn er for
svage ?

Man kunne måske lave forskelligt lydniveau om dagen og om natten ?

--

Christian

Fra : Thomas Rasmussen

Dato : 12-12-05 15:47

"Christian B. Andresen" <trav@tiscali.dk> wrote in

> Er jeg den eneste (ud over min kone) som synes at udrykningshorn er for
> svage ?

Nej, jeg må indrømme jeg syntes de fleste udrykningsvogne generelt larmer
for lidt. Der er ganske få hvor det nye ulvehyl er væsentlig højere og
dermed også kan høres fra mere end 200m afstand. Jeg kunne forestille mig
der kan være problemer med støj for dem der sidder i bilen (og evt.
patienter) samt selvfølgelig støj for dem der bor hvor de kører meget,
hvilket måske er årsagen til at de ikke må larme ret meget. Jeg har boet
tæt på en brandstation i 8 måneder, og selvom man vænner sig til at de køre
rimelig ofte (det var i Århus C) så støjer de da en del.

Men som bilist ville jeg ønske de gik over til nogle ordentlige kompressor
horn istedet for det elektroniske pladder der tydeligvis er
underdimensioneret.

Thomas

Fra : OZ7PUS

Dato : 12-12-05 15:51

[...]

Tror i skal have målt jeres hørelse

Har ingen problemer med at høre ambulancer osv. til trods for halvhøjt
techno musik
iøvrigt plejer de kun at bruge sirenen i kryds osv. om natten

OZ3BTO

Fra : Esben Taersker

Dato : 12-12-05 14:53

OZ7PUS wrote:

> Man kunne måske lave forskelligt lydniveau om dagen og om natten ?

Om natten bruger de oftest slet ikke sirenen, da blinkene samtidig ses
utrolig tydeligt.

Men jeg må da indrømme, at jeg også har oplevet at man lige plusli'
havde et udrykningskøretøj i røven og har måttet svinge kareten i
grøften i en vældig fart fordi man ikke har kunnet høre dem.

/Esben

Fra : Jens Gydesen

Dato : 12-12-05 22:56

Hej,

Jeg forstår dig udmærket og mener også der er for lidt lyd på.

Jeg er dog meget konsekvent med at rulle vinduet 1-2 cm ned når jeg kører i
byen,
så hører man udrykningen lidt tidligere.
Men det er utroligt svært at bedømme fra hvilken retning lyden kommer fra.

Venlig hilsen

Jens

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 13-12-05 10:08

Esben Taersker wrote:

> [...]
> havde et udrykningskøretøj i røven og har måttet svinge kareten i
> grøften i en vældig fart fordi man ikke har kunnet høre dem.

Jeg er aldrig blevet overrasket af udrykningskøretøjer bagfra, men
fra sidevej i byen sker det nogle gange.

--

Christian

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 13-12-05 10:09

Jens Gydesen wrote:
> [...]
> så hører man udrykningen lidt tidligere.
> Men det er utroligt svært at bedømme fra hvilken retning lyden kommer fra.

Jeg vil ikke køre med vinduet rullet ned når det er koldt og regn og
med 2 små børn i bilen.
Det burde ikke være nødvendigt.

--

Christian

Fra : Kent Friis

Dato : 13-12-05 18:41

Den 12 Dec 2005 06:04:06 -0800 skrev Christian B. Andresen:

> Er jeg den eneste (ud over min kone) som synes at udrykningshorn er for
> svage ?

Sidste år (mener jeg), på motorvejen imod Randers. Modgående ambulance,
blåt blink synligt på lang aftand, og så "BIUuu.." (Ja, kun en
gang op/ned i tone) lige idet den passerede.

Jeg kan godt forstå hvis folk ikke opdager når den kommer bagfra
før den er helt oppe bag ved.

Mvh
Kent

Fra : Per Henneberg Kriste~

Dato : 19-12-05 11:44

"Kent Friis" <nospam@nospam.invalid> skrev i en meddelelse

> Jeg kan godt forstå hvis folk ikke opdager når den kommer bagfra
> før den er helt oppe bag ved.

Det forstår jeg også.
Det er fordi folk er bange for at bruge spejlene...

--
Per, Esbjerg

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 19-12-05 11:49

Kent Friis wrote:

> Sidste år (mener jeg), på motorvejen imod Randers. Modgående ambulance,
> blåt blink synligt på lang aftand, og så "BIUuu.." (Ja, kun en
> gang op/ned i tone) lige idet den passerede.

Forståeligt nok, da hastigheden er noget større, støjen højere.

--

Christian