Skoda Octavia tågelys
Fra : Jakob Jeppesen

Dato : 08-12-05 17:01

Har haft dytten til syn i dag - betinget godkendelse, idet
tågebaglyset ikke virker.

I følge manualen er tågebaglyset nævnt som placeret i
førersiden, men jeg kan ikke rigtig finde ud af hvor og
hvordan.
De to baglygter er identiske - jeg kan i hvert fald ikke
se nogen umiddelbar forskel der indikerer tågelys i kun
den ene side.

I min "So wirds gemacht" er der skam en fin tegning af
en baglygte og naturligvis også hvilken at pærerne der
er tågepæren, men desværre er det en tegning af den
gamle (ikke klarglas) baglygte og der sidder pærene
tydeligvis anderledes end de gør i min. Desuden er der
5 pærer på tegningen - min har kun 4....

Er der nogen der kan sige mig hvilken pære der er til
tågebaglygten, og om den kun er i førersiden eller i begge?

/Jakob

Fra : Henning Christensen

Dato : 08-12-05 22:52

Der er tågebaglys i begge sider, men prøv at trække lyskontakten ud, så kan
du da se hvor den lyser, for du kan kun tænde tågebaglyset når du har nærlys
på. Jeg har pillet pæren ud af højre tågebaglygte, fordi det ellers kan
forveksles med bremselys. Jeg har haft min Octavia siden 1997 og der er
aldrig gået en tågelyspære eller baglyspære.

Mvh.
Henning

Fra : Jakob Jeppesen

Dato : 09-12-05 00:12

"Henning Christensen" <henningchristensen@webspeed.dk> skrev i en meddelelse news:4398aa33$0$38689$edfadb0f@dread12.news.tele.dk...
> Der er tågebaglys i begge sider,

Ok - sjovt nok er Skodas egen manual ikke enig med dig på det
punkt....

> men prøv at trække lyskontakten ud, så kan du da se hvor den lyser, for du kan kun tænde tågebaglyset når du har nærlys på.

Ja - det er jeg klar over - men som sagt virker tågelyset ikke,
så der er intet der lyser når kontakten er trukket ud.

> Jeg har pillet pæren ud af højre tågebaglygte, fordi det ellers kan forveksles med bremselys. Jeg har haft min Octavia siden 1997
> og der er > aldrig gået en tågelyspære eller baglyspære.

Jeg har ikke lyst til at pille nogen pærer ud, for der er 4 i hver
lygte - en er baklys, en er blinklys, en er bremselys og en er alm
baglys.

Kan tågelyset være i samme pære som det alm. baglys?

/Jakob

Fra : Ukendt

Dato : 09-12-05 10:00

> Kan tågelyset være i samme pære som det alm. baglys?
>
> /Jakob

Det kunne godt være tilfældet, det er det i hvert fald på en C5'er, tag
pærer ud og se om det ikke skulle være en med to glødetråde, altså en 5/21W

--
Hilsen
Dennis Hellan Pedersen

Fra : Jakob Jeppesen

Dato : 09-12-05 12:20

"Dennis Hellan Pedersen (4690)" <dhp(snabela)dalbynet.dk> skrev i en meddelelse

> Det kunne godt være tilfældet, det er det i hvert fald på en C5'er, tag pærer ud og se om det ikke skulle være en med to
> glødetråde, altså en 5/21W

Er kommet et skridt videre nu. Tågelygter en kun i venstre side,
og det er den samme pære som baglygten - det er iøvrigt en
P21/4W

Jeg er også kommet frem til at fejlen har et eller andet at gøre med
trækket på bilen, for hvis jeg kobler trækket fra i ledningsnettet ved baglygten virker tågelygten fint.
Ifølge manualen skulle det være lavet så snedigt at tågelyset på bilen
automatisk frakobles hvis der sidder en trailer med tågelys på krogen.
Der er dog åbenbart et eller andet der ikke er lavet som det skal, for
det kan jo ikke være meningen at tågelyset aldrig skal virke.

Så nu er spørgsmålet; hvordan laver man normalt sådan en løsning
(der kobler tågelyset fra når en trailer sættes på)? Det er et 7-polet
stik der sidder på trækket.

/Jakob

Fra : Ukendt

Dato : 09-12-05 13:17

> Så nu er spørgsmålet; hvordan laver man normalt sådan en løsning
> (der kobler tågelyset fra når en trailer sættes på)? Det er et 7-polet
> stik der sidder på trækket.
>
> /Jakob

Hvis du kikker på stikket på bilen, sidder der ligesom en knikser der bliver
trykket ind når stikket fra traileren kommer på.
Det må være den der er aktiveret .

Mvh Ove

Fra : Kurt B. Andersen

Dato : 09-12-05 22:38

> Er kommet et skridt videre nu. Tågelygter en kun i venstre side,
> og det er den samme pære som baglygten - det er iøvrigt en
> P21/4W

Så er det åbenbart ikke ens på alle modellerne. Jeg så lige på min 1,9 tdi
combi fra 2002 og der sidder baglyset i den øverste og tågelyset i den
nederste, så det er formentlig ikke den samme pære Men det er også kun i
venstre side, at der er tågelys.

Kurt

Fra : Jakob Jeppesen

Dato : 10-12-05 17:44

"Kurt B. Andersen" <kurtanospam@privat.dk> skrev i en meddelelse news:4399f92f$0$181$edfadb0f@dread16.news.tele.dk...

> [...]
> tågelyset i den nederste, så det er formentlig ikke den samme pære Men det er også kun i venstre side, at der er tågelys.

Ok.

Samme resultat får man også hvis man bruger denne guide
(som jeg har fundet i et tidligere indlæg her i gruppen):
http://www.lighting.philips.com/in_en/consumer/carlighting/products/which_lamp_to_buy/which_lamp_to_buy.php?main=dk_da&parent=1_3&id=in_en_car_lighting&lang=da

Hvad angår mit problem med tågelys/træk er jeg desværre
ikke kommet nærmere en løsning - jeg kan intet se i stikket
på trækket der på nogen måde minder om en kontakt eller
lign. som foreslået af Ove...

/Jakob