Slankekur?????
Fra : Janus Nystrup

Dato : 12-06-01 11:22

Hej!

Er der nogen der har nogen gode råd angående en kat der skal på slankekur?
Han er en stor langhåret kastreret hankat, jeg tror måske der er noget norsk
skovkat i ham.
Han er indekat og vejer ca. 8 kg og JA han er for TYK, og nu skal der gøres
noget.
Er der nogen der har prøvet Specific FRW eller FRD?

Håber der er nogen der har nogle erfaringer de vil lade gå videre.

MVH. Lone.

Fra : Gitte J.L

Dato : 12-06-01 12:08

Hm...min Laban (vejede 6,5 kg. da jeg hentede ham hos Kattens Værn) tabte sig
fint på Hills Prescription Diet w/d ... han skulle smide 1-1,5 kg, og det har
han gjort. De to andre fodervarianter har jeg ikke prøvet ... men snak med din
dyrlæge om det, han/hun kan garanteret vejlede dig godt.
En ting jeg er begyndt på med mine to er desuden, at de skal arbejde lidt
for at nå op på deres dagsration. En del af deres daglige mængde foder får de
simpelthen ved at kæmpe med en mælkekarton eller en cornflakes-kasse. Man skærer
et par huller i embalagen, fylder en del af basisfoderet i, og svupti ... må ens
kat/katte selv gøre lidt for at få de sidst ebidder med.
Motion er en god ting, så leg lidt ekstra med katten - ikke til den gisper
efter luften og lægger sig med tydelige tegn på ubehag, men bare oftere små lege
i løbet af dagen, hvor den kan få brugt kroppen. Jeg tror de to ting, der i
sidste ende har haft størst effekt på Labans overvægt, er vores anskaffelse af
kat nr. 2 (masser af leg og fræs = en meget gladere og sundere Laban) og så hans
adgang til et gulv-til-loft-kradsetræ (musklerne bliver brugt en hel del her,
hver dag).
Held og lykke til,
- Gitte

Fra : AnG

Dato : 12-06-01 16:40

Vi har haft meget gode erfaringer med Eukanuba Veterinary Diets. Vores
Britte var alvorligt overvægtig, og det har taget over et halvt år at få
hende ned på en ordentlig vægt, hvor hun ikke bliver 'drillet' så meget.
Jeg tror nok at det kun kan fås hos dyrlægen, og vi havde så en ordning om
at komme forbi en gang imellem for at være sikre på at vi ikke sultede kræet
så meget at det blev usundt/farligt for hende. Men der er en meget god
vejledning med, så hvis du kan veje din kat derhjemme er det let at følge
med i om alt går efter planen. Som dejlig birvrkning ved at smide de
overflødige 1,5 kilo er hun blevet mere energisk, glad, spindende og ikke
mindst mere lugtfri, idet hun før havde tendens til at hyggeudlufte.
Men forbered dig på at det bliver lidt af en kamp, for pludselig drejer
meget af din kats dag sig om at gå på opdagelse efter skjulte maddepoter.
Alt kan nu spises, og med alt mener jeg alt. kartofler, gulerødder, salat,
tørt flutes, havrefras osv., så der skal holdes lidt mere øje med dig selv,
for det kan godt være svært at huske at man ikke må komme på bordene når der
ikke er nogen hjemme og man er blevet sulten.
God førnøjelse
mvh.
Anders

Fra : Fie & Christian

Dato : 12-06-01 22:33

Hej Lone

Puha, vi kæmper også en brav kamp med at få Tilde ned i vægt! Hun får Hills
R/D, som dyrlægen ordinerede. Jeg startede med at fodre det ad libitum, som
begge katte før er blevet fodret, men den gik altså ikke, for Tilde tog kun
mere og mere på (fatter ikke hvordan hun gør det med et foder, som næsten
ingen fedt har i sig!). Nå, men nu er vi så begynde at fodre restriktivt (60
gram om dagen) og hun synes bestemt IKKE om det! Men man gør det jo for
deres skyld *piv*.

Jeg synes faktisk allerede her (efter 1 uge på restriktiv kost) at Tilde
virker lidt mindre tung i det. Men det kan lige så godt være ønske-tænkning,
for jeg har ikke mulighed for at veje hende

Forresten nævte min dyrlæge at sådanne vægttab skal ske stille og roligt og
ikke mere end med 100-150 gram vægttab om måneden.........Tilde skal tabe
1½ kg! Så vi vender tilbage om 1 år med en update *GG*!

Held og lykke med det :)

Fie

Fra : Denise

Dato : 13-06-01 07:56

Hej Fie
<klip>
Fie & Christian <cbo@worldonline.dk> wrote in message

> [...]
(60
> gram om dagen) og hun synes bestemt IKKE om det! Men man gør det jo for

2 af mine er desværre også for store, den ene er 12 år og da man skal passe
på med at slanke
en gammel kat får hun både RD, WD og normal mad. Så har jeg 1 på 6 år der
også
er for stor, han får så det samme. Hans bror også 6 år er meget slank, så
han
skal absolut ikke have slankemad, så her skal jeg passe på han ikke får det
andet
mad (som han måske heller ikke kan tåle - allergi).
Det havde godt nok været nemmere hvis de alle kunne spise samme mad. Nå, men
hvem har også sagt det skulle være nemt
Jeg har iøvrigt hørt, at man skal passe på med RD, og ikke fodre igennem
længere tid
(hvad det så end er), med udelukkende RD, da det vist er ret skrapt
slankende
- er der andre der har hørt tilsvarende??????
Hilsen Denise

Fra : Fie & Christian

Dato : 13-06-01 08:33

(snip)
> [...]
> slankende
> - er der andre der har hørt tilsvarende??????

Jeg har godt nok ikke hørt det direkte fra nogen, ikke engang dyrlægen, men
min egen fornuft siger mig også det samme. Man kan simpelthen se, at foderet
er meget fedt-fattigt, og kattenes pels har også mange skæl for tiden pga.
det manglende fedt. Men nu har de fået R/D i 3 måneder og jeg har besluttet
at blive ved, indtil Tilde taber sig, for det er direkte sundhedsskadeligt
for hende at være så tyk. Hvad der skal ske efter vægttabet ved jeg ikke.
Min dyrlæge mente at endnu én af hendes skavanker åbenbart var et meget lavt
sofskifte........*suk*

Hilsen
Fie

Fra : Ann K.

Dato : 13-06-01 16:33

Hejsa.
HA - slankekur??? Hmmm - nå ja, dét er jo dét Ranje har været på de sidste
tre år!!!!
Totalt, helt og aldeles til absolut ingen nytte... Vi har nu opgivet -
forstået på den måde at der kun fodres med Hill's, dog "ad libitum"...
Ranje er stadig lige _fed_!!! Men Saga, Aske og Tjalfe er åleslanke, senede
og muskuløse = ret flotte mittekatter
Vores trøst er at Ranje, hvis ikke han var kommet i vores hjem og var blevet
fed... Tja, så havde han nok ikke levet den dag idag.... Og helt ærligt -
tror nok at han, hvis han selv kunne sige det, hellere vil æde sig ihjel,
end at dø af sult, som han engang var tæt på...
Okay, jeg ved skam godt at en fed kat ikke lever så længe... men det ved vi
at Ranje alligevel ikke er bestemt for. En ubehandlet, knust pote vil nemlig
nok om et par år give gigtsymptomer, smerter og/eller forkrøbling...
Men ved I hvad - Ranje har så haft mulighed for at blive X antal ÅR, fremfor
kun 4 måneder... og dét anser _jeg_ som det vigtigste i den sammenhæng!

Mvh Ann

Fra : Fie & Christian

Dato : 13-06-01 22:15

(snip)
> [...]
fremfor
> kun 4 måneder... og dét anser _jeg_ som det vigtigste i den sammenhæng!

Det har du fuldstændig ret i, og Tilde ville også være blevet aflivet, hvis
vi ikke havde aftaget hende (hun blev efterladt med sine søskende i en
papkasse). Så selvfølgelig trøster det mig da, at hun nu har et godt liv.
Jeg ville bare og¨så gerne have at hun kunne lege med sin søster lidt mere
ubesværet

Hilsen
Fie

Fra : Kate

Dato : 13-06-01 22:15

"Ann K." wrote:

> Hejsa.
> HA - slankekur??? Hmmm -

Hihi, det lyder lidt bekendt. Johan har altid været betænkeligt tynd.
Okay, nej det blev han efter et overfald fra en artfælle for 9 år siden.
Sofie er skal jeg sige det pænt, godt i stand. Underligt nok synes jeg
at jeg oftere ser Johan ved madskålen end Sofie. Dyrlægen har på intet
tidspunkt givet mig ret i at hun er meget for tyk. Han siger, at ja hun
er godt i stand, men ikke helbredsmæssigt uforsvarligt. Dyrlægen mener
jeg skal koncentrere mig om at Johan ikke bliver for tynd. Da Oliwer var
her, var jeg også bekymret for om han var tyk, men her var melding den
samme fra dyrlægen.
Mine får Hill's light, det er det som man kan købe hos dyrhandleren (og
hos min dyrlæge). Jeg har nu altid undret mig over hvad forskellen er!
--
Kate

Visit my home page, it's about rabbits, mostly:
http://home7.inet.tele.dk/oliwer
My address is spam blocked. The real one is oliwer@mail.tele.dk

Fra : Leo Vaeversted

Dato : 13-06-01 16:18

Kan du ikke bare nøjes med at fodre katten hver anden dag.

I naturen, kan der ofte gå dage hvor en kat ikke spiser, og er det tør
fodder du giver din kat, så skal den kunne finde maden forskellige steder i
huset/lejligheden, så du på den måde tvinger den til bare lidt motion, en
sidste løsning er vel at sætte en begrænsning, på hvor meget du fodre din
kat, samt du ikke giver den noget når den tigger ved bordet, sætter sig
foran køleskabet, og hvordan den ellers har fundet ud af at tigge om noget
lækkert.

At offere penge på slanke kost, lyder som totalt hul i hovedet.

Hilsen Leo

Fra : Gitte J.L

Dato : 13-06-01 16:42

Ja ... du må meget undskylde, men at nøjes med at fodre katten hver anden dag
er da mindst lige så meget hul i hovedet! Desuden skulle det ikke undre mig om
det ville være i strid med dyreværnsloven....jeg tror adgang til både vand og
foder ifølge den er et must (næppe uden grund).
Endvidere, så er slankekost/diætfoder (tørkost) fra dyrlægen eller
dyrehandleren ikke specielt dyrt at fodre med pr dag sammenlignet med vådfoder
fra brugsen!
At sætte en begrænsning på hvor meget man fodrer sin kat er da helt klart en af
de første ting man gør, når man vil skrumpe den. Dette kan gøres ved at
regulere mængden ned, og det kan yderligere gøres ved at købe et foder med lavt
fedtindhold og fibre der giver mæthedsfornemmelse. Og ja, fede godbidder droper
man også. Ved at reducere den daglige mængde og ved at droppe godbidder kan man
komme langt, jeg forstår overhovedet ikke hvorfor det forekommer dig nødvendigt
at droppe den daglige fodring? Prøv at spørge din dyrlæge om det er smart, jeg
tvivler på at fagfolk vil bakke dig op i dit synspunkt.
Mvh. Gitte

Fra : Leo Vaeversted

Dato : 13-06-01 21:36

Dyreværns loven.

Står der også noget i den om overfodring, at frarøve en kat, retten til
natur, ved at holde den fanget i en lejlighed, midt i en stor by. ??

Der skal nada = ingen uddannelse til at blive dyrehandler, så dem giver jeg
ikke meget for, folk der laver penge på at sælge dyr, har jeg ikke meget til
overs for.

Ok, landmænd har jeg respekt for, de laver et arbejde som jeg ikke gider, og
så er de uddannet til det arbejde de har.

At en kat er blevet for fed, er jo i sig selv et bevis på at den som
bestemmer hvad katte skal æde, ikke har for meget begreb om det de gør.

Hilsen Leo

Fra : Ann K.

Dato : 13-06-01 22:35

Hejsa.

>Står der også noget i den om overfodring, at frarøve en kat, retten til
natur, ved at holde den fanget i en lejlighed, midt i en stor by. ??
<> Hmmm - mine misser er fritgående - stor, indhegnet, sådan da, have!!!!
Masser af muligheder for at jage mus/fugle, klatre i træer osv.....Altså
lever de det liv du så gerne ser.... Men min fede kat har aldrig været
særlig aktiv!!! Udendørslivet leves bedst sovende under grantræet i den hule
hunden har udgravet *sss*

>At en kat er blevet for fed, er jo i sig selv et bevis på at den som
bestemmer hvad katte skal æde, ikke har for meget begreb om det de gør.
<> Se dér er vi jo uenige... Ranje blev, som så mange andre katte, for tyk i
forbindelse med neutraliseringen... et ikke helt ukendt fænomen.
Og mit alternativ var/er jo ikke, at jeg, blot fordi jeg kender denne
"bivirkning", vil lade en fertil hankat have adgang til det fri!

Mvh Ann

Fra : Gitte J.L

Dato : 14-06-01 08:45

Leo Vaeversted wrote:

> Dyreværns loven.
> Står der også noget i den om overfodring, at frarøve en kat, retten til
> natur, ved at holde den fanget i en lejlighed, midt i en stor by. ??

Næppe, ... men hvis du tager en tur gennem lov om vej- og markfred, så står der
lidt om det med at lade dyrene løbe frit. Der står jo heller ikke noget om
subtropiske dyr i dyreværnsloven, og det er vist ikke helt ved siden af, at
betegne katten som et sådant ... den kommer jo i alt fald fra temmelig meget
varmere lande end DK. Overfodring er langt fra en selvfølge blot fordi en kat
holdes som indekat/evt. med adgang til løbegård.
Retten til natur ... med den infrastruktur vi har i dag, da er der vist
50/50 chance for hvorvidt det første katten møder på sin tur ud i det fri er en
mus eller en lastbil. Måske Dyrenes Befrielsesfront var noget? Så kan vi lade
mink, malkekøer, heste, grise, køer, undulater, kaniner og elefanter få lov at
nyde deres ret til naturen - for du vil vel ikke benægte, at en mink i
princippet har lige så meget ret til det frie liv som en kat har? Eller ... har
landmandens dyr mindre ret til det frie liv, blot fordi han tjener penge på dem,
end katten? Man lader jo heller ikke køerne løbe frit omkring ... selvom de
garanteret ikke fra naturens side er indrettet til kvadrater på et begrænset
antal tønder land.

> Der skal nada = ingen uddannelse til at blive dyrehandler, så dem giver jeg
> ikke meget for, folk der laver penge på at sælge dyr, har jeg ikke meget til
> overs for.

Tja...men Føtex og Brugsen, dem kan man stole på, når det gælder kattens
sundhed?

> Ok, landmænd har jeg respekt for, de laver et arbejde som jeg ikke gider, og
> så er de uddannet til det arbejde de har.

OK...det er en argumentation jeg forstår? Tja ... jeg respekterer dem også. Men,
desværre har mange af dem ikke fattet, at det er smartere at få gårdens katte
kastreret end at lade dem formere sig i det uendelige, at vaccinationer ikke
blot er et overflødigt moderne fænomen og at selv landkatte har brug for mad ved
siden af de mus de fanger. Jeg forstår blot ikke helt, Leo, hvad landmændene har
med en indekats slankekur at gøre?

> At en kat er blevet for fed, er jo i sig selv et bevis på at den som
> bestemmer hvad katte skal æde, ikke har for meget begreb om det de gør.

Tja...sidst jeg besøgte Kattens Værn i Aalborg var der en del udekatte - katte
der altid har haft adgang til det fri - og ærlig talt: sammenlignet med min
indekat, der i det næste års tid må nøjes med at komme ud i sele, var de
temmelig overvægtige.
Nå, men Leo, du og jeg bliver næppe nogensinde bare tilnærmelsesvist enige, for
jeg synes ikke det er en del af kattens naturlige livscyklus at sulte, blive
kørt ned etc. Dyrlæger har også uddannelse - lang så vidt jeg ved - og en af
mine bekendtes dyrlæger fortalte hende ligeud, at hun anså det for at være
regulær dyremishandling at lade kattene løbe frit. Dyrlægen mente simpelthen, at
det næsten automatisk skal ende med at katten dør i trafikken, og hun havde vel
efterhånden stået med katte nok i sin klinik, som havde fået lov at nyde
frihedens glæder fuldt ud.
-Gitte

Fra : mmp

Dato : 15-06-01 10:23

Det her har sørme taget en drejning til det absurde.
En kat i det frie liv, en mink i det frie liv.
Jo, det er sikkert fuldstændigt udmærket. Men sig mig så lige, hvordan i
himlens navn, de skulle have en chance for at overleve særligt længe i denne
del af verden proppet med mennesker, der generer og udrydder for et godt ord
og opfatter mange dyrearter som skadedyr. Selv katte bliver næsten opfattet
af nogle mennesker. Min kat render frit omkring og har desværre været i
fedtefadet et par gange pga mærkelige mennesker, der slår dyr, der ikke
forstår at en hæk er en grænse.
Jo, jo - giv dem et område på størrelse med Serengeti, som er menneskefrit,
så kan det være, at de kan klare sig. Men her i dette land er det jo næsten
dyreplageri med de små områder der findes til det frie liv.
Så det er helt fint med den snak. Men faktum er et andet. Der er INGEN
steder, de kan være i fred og heller ikke finde føde nok til at klare sig
særligt længe.

Og tilbage til emnet.
Min kat er også for tyk - og jeg har det samme problem. Den taber sig ikke
spor i vægt ligemeget, hvad jeg gør. Alt er prøvet, selv næsten direkte
sultning, hvilket er synd.
Så gode råd søges ....

Fra : Gitte J.L

Dato : 14-06-01 11:10

mmp wrote:

> <snip en del>

Ja...jeg tvivler personligt også på, at den slags ville være det bedste for
dyrene - men det var jo netop også pointen. Dog vil jeg mene, at ens egne dyr i
og for sig kan være i fred, hvis man holder dem på ens eget område ... medmindre
man da har ekstremt ubehagelige naboer. Hvad jeg også bare vil understrege med
henvisningen til Dyrenes Befrielsesfront (som jeg absolut ikke er tilhænger af)
er jo netop også, at det er sært som folk altid argumenterer for kattens krav på
frihed samtidig med at tusinde andre arter tilsyneladende ikke tildeles samme
behov eller ret. Og Leos ytring tidligere provokerer altså mig enormt, når jeg
ser mine to veltilfredse og sunde katte slænge sig i solen på terassen iført
sele, og så sammenligner med nogle af de fritløbende katte der engang imellem
lægger vejen forbi.

> [...]
> spor i vægt ligemeget, hvad jeg gør. Alt er prøvet, selv næsten direkte

Måske nogle katte faktisk er mere disponerede for overvægt end andre (som
mennesker)? Mine er begge indekatte, og de er på cirka deres idealvægt nu (de
var begge overvægtige da jeg fik dem), og her er det faktisk gået rimelig
smertefrit på w/d med ekstra motion.
-Gitte