Nissan Primera 1994 - hvad bør jeg være
Fra : pflindholm@gmail.com

Dato : 30-11-05 20:05

Hej,

Jeg skal snart have "ny" gammel bil, og er faldet over en annonce i den
blå avis:
"Nissan Primera benzin 4-dørs, '94, km 211.000, grønmetal, nysynet,
centrallås, træk, service ok, ny synet 12-11-05 med servo alt i el.meget
pæn ud og indvendig .skal ses"

Pris   21.900,-

Umiddelbart ser den pæn ud:
http://www.dba.dk/asp/soegning/detail.asp?annonceid=42359083

Men der er desværre ingen interiørbilleder..

Hvad bør jeg være opmærksom på hvis jeg tager ud til sælger og kigger på
bilen? Hvor slidstærke er Nissan's motorer generelt, hvis man da
overhovedet kan udtale sig om det?

Der står desværre ikke noget om motorstørrelsen..

Kommentarer og erfaringer omkring den modtages meget gerne.

På forhånd tak for Jeres hjælp.

Mvh Peter

Fra : Ukendt

Dato : 30-11-05 21:01

> Der står desværre ikke noget om motorstørrelsen..

Hvis det er en 2,0 skal du være opmærksom på om udstødningsmanifold er
revnet.
Det kan give ujævn motorgang under kørsel.

Det kan være meget dyrt at få det fikset da lambda sonden kan knække når den
afmonteres.

Da det er en alm. fejl er det stort set ikke til at finde en OK manifold ved
ophuggeren.

En tidligere kollega havde sådan fra ny, jeg mener at den havde kørt tæt på
300.000 da han han forlod butikken, kun med 2 x revnet manifold som
nævneværdige fejl.

Ellers prøv i nissanklubben.dk der underholder en anden kollega (Carsten
Elmegaard) han ved alt om Nissan og her selv sådan en Primera tønde dog med
en "lidt" modificeret motor. Se teamnissan.dk

--
Claus Petersen
VW Golf Sportline 2,0 16V TDI - www.vwfanatic.dk

"It's nice to be important - but it's more important to be nice"

Fra : Peter F. Poulsen

Dato : 30-11-05 23:20

Claus Petersen wrote:
> Hvis det er en 2,0 skal du være opmærksom på om udstødningsmanifold er
> revnet.
> Det kan give ujævn motorgang under kørsel.

Jeg håber i og for sig at det er en 1.6 - jeg er på SU og ude efter
"most miles on the dollar" :)

> [...]
> afmonteres.
> Da det er en alm. fejl er det stort set ikke til at finde en OK manifold ved

Jeg må sørge for at få en kyndig med ud at kigge på den.

> Ellers prøv i nissanklubben.dk der underholder en anden kollega (Carsten
> Elmegaard) han ved alt om Nissan og her selv sådan en Primera tønde dog med
> en "lidt" modificeret motor. Se teamnissan.dk

Sejt, den ser rigtig godt ud, men det er desværre ikke lige noget der
lader sig gøre inden for mit budget på 25.000 :)

Fra : Nygaard \(4330\)

Dato : 30-11-05 21:54

> Hvad bør jeg være opmærksom på hvis jeg tager ud til sælger og kigger på
> bilen?

rustne tårne, slidte styre- og bære-kugler.

>Hvor slidstærke er Nissan's motorer generelt, hvis man da overhovedet kan
>udtale sig om det?

Umiddelbart fine som andre japanske motorer, men man kan jo være uheldig. Få
en bilkyndig med eller fdmtjek den. Ellers er prisen jo vel meget fin. Jeg
ville nok bare nok kigge på den senere model pga enkelte
konstruktionsændringer som baghjulsophæng der gør bilen mindre modtagelig
ift. rust Måske sådan en som:

http://www.bilbasen.dk/biler/private/show.asp?id=749495&page=1

Ellers spørg i nissanklubben.dk

/tue

Fra : Peter F. Poulsen

Dato : 30-11-05 23:23

Nygaard (4330) wrote:

> rustne tårne, slidte styre- og bære-kugler.

Hvad er tårne?

> Umiddelbart fine som andre japanske motorer, men man kan jo være uheldig. Få
> en bilkyndig med eller fdmtjek den.

Jeg får en bilkyndig med ud - hvordan er den sat overfor Mazda. Jeg
syntes umiddelbart, med den utrolig ringe indsigt jeg har i den slags,
at det ser ud som man får "mere" i en Nissan - ikke mindst på den
elektroniske hylde..

> Jeg ville nok bare nok kigge på den senere model pga enkelte
> konstruktionsændringer som baghjulsophæng der gør bilen mindre modtagelig
> [...]

Den ser godt nok også fin ud, og jeg ville elske den, men lige pt.
tillader mit SU budget desværre ikke mere end ca. 25-30.000 :(

Fra : Nygaard \(4330\)

Dato : 30-11-05 23:30

> Hvad er tårne?

De runde "dimser" hvor støddæmperene sidder fast i karrossen.

Mazda og Nissan, tjaa bum bum. Det er vel noget af det samme, jeg synes at
primeraen har bedre køreegenskaber. Mht mazda (626?) er der osse rust i
tårne og generelt rustproblemer. Nissanen har en knastkæde til at drive
knastakselen, Mazda har en tandrem = den skal skiftes en gang imellem =
regning på 2-3-4000 ,-

/tue

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 01-12-05 06:12

"Nygaard (4330)" skriver:

> Nissanen har en knastkæde til at drive
> knastakselen, Mazda har en tandrem = den skal skiftes en gang imellem =
> regning på 2-3-4000 ,-

Min svoger har lige fået skiftet kæde i sin nissan. Den var begyndt at
larme så underligt. Den har gået omkring 200kkm.

Klaus
http://home6.inet.tele.dk/moppe

Fra : Nygaard \(4330\)

Dato : 01-12-05 20:42

> Min svoger har lige fået skiftet kæde i sin nissan. Den var begyndt at
> larme så underligt. Den har gået omkring 200kkm.

Det er jo sjældent med perfekte mekaniske konstruktioner. Som regel er det
kædestrammeren der skal skiftes og ikke kæden, men der er jo uheldigvis
undtagelser

/tue

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 01-12-05 06:11

"Peter F. Poulsen" skriver:

> [...]
> syntes umiddelbart, med den utrolig ringe indsigt jeg har i den slags,
> at det ser ud som man får "mere" i en Nissan - ikke mindst på den

Mee der kan gå i stykker ?

Fra : Ukendt

Dato : 30-11-05 22:57

<pflindholm@gmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> overhovedet kan udtale sig om det?
> Der står desværre ikke noget om motorstørrelsen.. Kommentarer og
> erfaringer omkring den modtages meget gerne.

Svoger havde sådan en. Samme årgang, 1.6 LX mener jeg den hed. Den havde
kørt ca.200kkm da han solgte den. Der gik knap en uge fra den dag til at før
han hørte fra køber : toppakningen var sprunget :) Sådan kan det vel gå

Fra : Peter F. Poulsen

Dato : 30-11-05 23:24

Brian Axelgaard wrote:
> [...]
> han hørte fra køber : toppakningen var sprunget :) Sådan kan det vel gå

Jeg går ikke ud fra at det er en generel fejl - annoncen siger service
ok, men man kan jo selvfølgelig altid spørge lidt ekstra ind til det -
det kan jo være et vidt begreb.

Tak for indlægget, jeg sørger for at få min bilkyndige ven til at være
ekstra opmærksom :)

PS. Er der nogen der kan se på billederne i annoncen om det er en 1.6
eller 2.0?

Fra : Kito

Dato : 01-12-05 07:25

> [...]
> overhovedet kan udtale sig om det?
>
> Der står desværre ikke noget om motorstørrelsen..
>
> Kommentarer og erfaringer omkring den modtages meget gerne.

Min Nissan premiere kørte 360 tusinde næsten uden problemer. Jeg måtte
reperere gearkassen da 5 gear var defekt. Det har jeg siden hørt var et
problem med 2,0 modellen som jeg havde.
nu er prisen 22.000 jo ikke verdens undergang hvis det går galt.

vh
Poul