/ Forside / Interesser / Fritid / Biler / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Biler
#NavnPoint
dova 36582
alimak 21895
EA_HS 19179
refi 16217
transor 15483
Cortina01 14584
pallenoc 13678
3773 13117
geu 12469
10  Nordsted1 11856
Elgtesten af BMW 5-serien (den svenske)
Fra : Mogens


Dato : 27-11-05 08:31

Jeg skriver ikke dette, fordi jeg tilfældigvis ejer en BMW.
Jeg skriver det, fordi testen har været bragt/kommenteret her i
gruppen, og at jeg nu har ændret opfattelse af test's generelt.

Ovennævnte svenske test af BMW 5-serien faldt som den eneste
i verden dårligt ift. BMW'en - den dumpede med et brag, fordi
bagenden slog kraftigt ud. Endda ved relativ lav hastighed, hvilket
kunne være farligt for den almindelige forbruger.

Det dårligere testresultat kunne ingen på frabikken forstå, hvorfor
bilen samt testpersonerne fra Teknikens Värld blev sendt på fa-
brikken. Her kunne det konstateres, at man havde udført testen
med DSC-systemet slået fra, hvilket forklaret en del (alt).

Teknikens Värld vidste dette faktum - at DTC'en var slået fra,
men nævnte det ikke. Amatører !
--
Mvh Mogens



 
 
Henrik Jørgensen (27-11-2005)
Kommentar
Fra : Henrik Jørgensen


Dato : 27-11-05 09:45

De skriver da citat.

"FÖR ATT INTE grumla bilens sportiga beteende tillåts bilen att sladda
rejält innan antisladdsystemet DSC, Dynamic Stability Control, aktiveras.
Även när systemet griper in, bromsar det inte bilen tillräckligt. Följden
blir en svårkontrollerad bil-som kan bli en mardrömslik upplevelse för en
vanlig förare. Det är ett oacceptabelt beteende
i en familjebil-även om den marknadsförs som särskilt körglad."

Så må de da have kørt men DTC på, hvor har du dine oplysninger fra ?
Testen kan ses her
http://www.teknikensvarld.se/documents/bmw/5serie_sladdar/index.xml

MVH

Henrik



Mogens (27-11-2005)
Kommentar
Fra : Mogens


Dato : 27-11-05 09:56

"Henrik Jørgensen" <brakentorp@hotmail.com> wrote in message
news:43897211$0$38650$edfadb0f@dread12.news.tele.dk...

> "FÖR ATT INTE grumla bilens sportiga beteende tillåts bilen att sladda
> rejält innan antisladdsystemet DSC, Dynamic Stability Control, aktiveras.
> Även när systemet griper in, bromsar det inte bilen tillräckligt. Följden
> blir en svårkontrollerad bil-som kan bli en mardrömslik upplevelse för en
> vanlig förare. Det är ett oacceptabelt beteende
> i en familjebil-även om den marknadsförs som särskilt körglad."
> Så må de da have kørt men DTC på, hvor har du dine oplysninger fra ?

Som TDN skriver: www.jp.dk/biler/artikel:aid=3408648/



TDN (27-11-2005)
Kommentar
Fra : TDN


Dato : 27-11-05 09:51


"Mogens" <nyhedsgrupper@SLETjubii.dk> skrev i en meddelelse
news:438960ac$0$67263$157c6196@dreader2.cybercity.dk...
> Jeg skriver ikke dette, fordi jeg tilfældigvis ejer en BMW.
> Jeg skriver det, fordi testen har været bragt/kommenteret her i
> gruppen, og at jeg nu har ændret opfattelse af test's generelt.
>
> Ovennævnte svenske test af BMW 5-serien faldt som den eneste
> i verden dårligt ift. BMW'en - den dumpede med et brag, fordi
> bagenden slog kraftigt ud. Endda ved relativ lav hastighed, hvilket
> kunne være farligt for den almindelige forbruger.
>
> Det dårligere testresultat kunne ingen på frabikken forstå, hvorfor
> bilen samt testpersonerne fra Teknikens Värld blev sendt på fa-
> brikken. Her kunne det konstateres, at man havde udført testen
> med DSC-systemet slået fra, hvilket forklaret en del (alt).
>
> Teknikens Värld vidste dette faktum - at DTC'en var slået fra,
> men nævnte det ikke. Amatører !
> --
> Mvh Mogens
>
>

Vil det sige at BMW'en har så dårlige køreegenskaber at det er DSC der
sørger for den bliver på vejen ved selv lav hastighed. Husk på andre biler
kan klare testen uden ESP( eller hvad de nu bruger ), eller har BMW afstemt
køreegenskaberne efter at DSC skal være aktiv hele tiden for ikke at skride
ud. se også:
http://www.jp.dk/biler/artikel:aid=3408648/

Uanset om DSC var slået til eller der var skoddæk på den, synes jeg det var
en voldsom udskridning med så lav fart. Jeg kunne godt tænke mig at se en
forhjulstrukken bil uden ESP tage den samme tur for at sammenligne...

Mvh
Thomas



Jan W Nielsen (27-11-2005)
Kommentar
Fra : Jan W Nielsen


Dato : 27-11-05 10:13

> Vil det sige at BMW'en har så dårlige køreegenskaber at det er DSC der
> sørger for den bliver på vejen ved selv lav hastighed.

Jeg synes personligt, BMW burde se på, hvorfor 5´eren (med punkterfri dæk)
ikke klarer sig helt så godt som 3´eren i øvelsen - med og uden
stabilitetsfunktion.

Men jeg synes, det var hélt vildt ude af proportioner, at skribenter her fra
gruppen begyndte et æwle om, at bilen var "dumpet", og i det hele taget at
tale om den i samme sætning som de første Mercedes A-klasser.

Det sætter efter min mening to streger under, hvorfor journalister har så
stort et ansvar, når de skriver deres artikler.

Mange mennesker har svært ved at se gennem artiklerne og forholde sig
kritisk til den dokumentation, som journalisten ligger frem til grund for
sine konklusioner.

Altså - er det holddninger - eller er det fakta, der står i artiklen..?

For at sige det ligeud, så er motorjournalister ikke altid særlig godt
uddannet, og det betyder, at de ind i mellem selv roder rundt i, hvad man
med sikkerhed kan udlede af givne informationer - og hvad man ikke kan.

Carl Buus på JP er et godt eksempel på dette - manden skulle blive
fuldtidsefterlønner - i stedet for at blive ved med at skrive i avisen.

--
/Jan "Dolph" W Nielsen - 100 % asshole...!!



John Sahl (27-11-2005)
Kommentar
Fra : John Sahl


Dato : 27-11-05 11:30

Jan W Nielsen wrote:
> Carl Buus på JP er et godt eksempel på dette - manden skulle blive
> fuldtidsefterlønner - i stedet for at blive ved med at skrive i
> avisen.

Du - kan - ikke ret godt lide den mand

--
John Sahl,
http://www.fotofaelden.dk - ikke helt det du troede



Jan W Nielsen (27-11-2005)
Kommentar
Fra : Jan W Nielsen


Dato : 27-11-05 11:52

>> Carl Buus på JP er et godt eksempel på dette - manden skulle blive
>> fuldtidsefterlønner - i stedet for at blive ved med at skrive i
>> avisen.

> Du - kan - ikke ret godt lide den mand

Ha-ha...

Jeg synes, han skriver så meget bullshit, der slet ikke lever op til
journalistiske kriterier.

Mange af de artikler, jeg har læst af ham, ville ikke bestå en
førsteårsprøve på Danmarks Journalisthøjskole.

Han blander subjektive opfattelser og kommentarer sammen med faktuelle
forhold, så man skal være mere end almindelig dygtig for at danne sin egen
mening på baggrund af hans artikel. Han udleder også store konklusioner på
baggrund af (for) små målinger, ligesom han i forhold til eksperterne
overvurderer sine egne evner til at "analysere".

Anmeldelser er naturligt nok til en vis grad subjektive, men man skal kunne
afkode en rød tråd og således se, hvilke ting, der ligger til grund for
anmeldelsen, ligesom "key points" skal dokumenteres, hvis de fremføres som
kendsgerninger.

Det er muligvis bare min egen faglighed, der gør mig irriteret..

--
/Jan "Dolph" W Nielsen - 100 % asshole...!!



Mogens (27-11-2005)
Kommentar
Fra : Mogens


Dato : 27-11-05 10:10

"TDN" <tdn.fjerndette@tele2adsl.dk> wrote in message
news:43897370$0$11050$14726298@news.sunsite.dk...

> Vil det sige at BMW'en har så dårlige køreegenskaber at det er DSC der
> sørger for den bliver på vejen ved selv lav hastighed. Husk på andre biler
> kan klare testen uden ESP( eller hvad de nu bruger ), eller har BMW
> afstemt køreegenskaberne efter at DSC skal være aktiv hele tiden for ikke
> at skride ud. se også:
> www.jp.dk/biler/artikel:aid=3408648/

Som dit link beskriver, er en BMW netop lagt ud til sportslig kørsel,
hvilket ikke betyder dårlige køreegenskaber som sådan:
"Når DSC er sat op til en kombination af køreglæde og sikkerhed, kan det
medføre lidt mere udskridning. Systemet kan nemlig indstilles til at reagere
lidt senere end normalt, så bilen tillades at skride en lille smule, inden
løjerne
afbrydes af elektronikken"

> Uanset om DSC var slået til eller der var skoddæk på den, synes jeg det
> var en voldsom udskridning med så lav fart. Jeg kunne godt tænke mig at se
> en forhjulstrukken bil uden ESP tage den samme tur for at sammenligne...

En forhjulstrukken er ikke morsom at køre i - på dén måde :)



TDN (27-11-2005)
Kommentar
Fra : TDN


Dato : 27-11-05 11:41


"Mogens" <nyhedsgrupper@SLETjubii.dk> skrev i en meddelelse
news:43897807$0$78287$157c6196@dreader1.cybercity.dk...
>
> En forhjulstrukken er ikke morsom at køre i - på dén måde :)
>
>

Muligvis, men hvis det filmen viser er alternativet til forhjulstræk, så ved
jeg godt hvad jeg vælger, husk på man kører ikke rundt med konstant
driftende bagende med speederen i bund. Sikkerheden må vel være af højere
prioritet end muligheden for at kunne "lege".

Mvh
Thomas



Martin Johansen [600~ (27-11-2005)
Kommentar
Fra : Martin Johansen [600~


Dato : 27-11-05 11:15

"TDN" <tdn.fjerndette@tele2adsl.dk> wrote in
news:43897370$0$11050$14726298@news.sunsite.dk:

> Vil det sige at BMW'en har så dårlige køreegenskaber at det er DSC der
> sørger for den bliver på vejen ved selv lav hastighed. Husk på andre
> biler kan klare testen uden ESP( eller hvad de nu bruger ), eller har
> BMW afstemt køreegenskaberne efter at DSC skal være aktiv hele tiden
> for ikke at skride ud.

Det lyder som noget farligt noget...

Personligt foretrækker jeg en bil der er "perfekt" på vejen uden
elektroniske hjælpemidler hvor man så kan "tilsætte" ESP og diverse
eksotiske gadgets, som så kun hjælper mig i nødsituationer...

Men fanme om en bil skal være farlig uden det...

Det er som om man i disse tider bygger en bil og gør den perfekt med
elektronik istedet for gammeldaws "craftmanship"...

--
Martin Johansen [6000]
"MTF-0063 - fordi livet er for kort til træge gearskift..."
Billigt brugt crap til salg:
http://tuxx.dk/rodekassen.php

Jørgen M. Rasmussen (27-11-2005)
Kommentar
Fra : Jørgen M. Rasmussen


Dato : 27-11-05 11:50


"Martin Johansen [6000]" <no@no.no.invalid> skrev i en meddelelse

> Det er som om man i disse tider bygger en bil og gør den perfekt med
> elektronik istedet for gammeldaws "craftmanship"...
>
My point too :). Migbekendt er elektronikken lavet med ganske alm.
"hyldevarer", dvs. de ikke overholder MIL.standart- ellers ville det nærmest
være ubetaleligt ;). Vi ved derfor ikke under hvilke forhold den holde op
med at virke ;).



jan@stevns.net (27-11-2005)
Kommentar
Fra : jan@stevns.net


Dato : 27-11-05 12:04

"Martin Johansen [6000]" <no@no.no.invalid> skrev :

>Det er som om man i disse tider bygger en bil og gør den perfekt med
>elektronik istedet for gammeldaws "craftmanship"...

eller også laver man en mobil Eurofigther, og prøver at gøre den
stabil, ved hjælp af elektronik ?

Anyway - det ligner vist ikke ligefrem BMW, at lave ustabile biler


--
jan@stevns.net
Rigtige mænd kører med baghjulstræk !

Martin Johansen [600~ (27-11-2005)
Kommentar
Fra : Martin Johansen [600~


Dato : 27-11-05 13:07

jan@stevns.net wrote in
news:ui4jo1lqgedh6bu3fnvdhugu9slbvq4p2t@dtext.news.tele.dk:

> eller også laver man en mobil Eurofigther, og prøver at gøre den
> stabil, ved hjælp af elektronik ?

Jeg vil nu foretrække, at den er stabil uden elektronik og at den tilsatte
elektronik kun skal hjælpe den jævne chauffør (læs = hr. og fru Danmark).

Vi "andre" kan så hoppe op og falde ned på det moderne - det er mere eller
mindre ubrugeligt :)

--
Martin Johansen [6000]
"MTF-0063 - fordi livet er for kort til træge gearskift..."
Billigt brugt crap til salg:
http://tuxx.dk/rodekassen.php

Jørgen M. Rasmussen (27-11-2005)
Kommentar
Fra : Jørgen M. Rasmussen


Dato : 27-11-05 19:48


"Martin Johansen [6000]" <no@no.no.invalid> skrev i en meddelelse

> Jeg vil nu foretrække, at den er stabil uden elektronik og at den tilsatte
> elektronik kun skal hjælpe den jævne chauffør (læs = hr. og fru Danmark).
>
De krav/test der er til holdbarhed etc. vedr. militært-elektronik , det som
kaldes MIL.spex, er så omfattende at vi ikke vil betale ;). Jeg tør vædde på
at BMWen ikke opfylder MIL.spex'., for så blev den så dyr at folk valgte en
Mercer el. Audi i stedet ;). For reelt betaler du kun for en garanti, at det
vil fungere under de&de driftsforhold. Som ikke adskiller sig meget fra dem,
det bliver udsat for i en alm. husholdnings-øse. Både mht. til
temperaturforhold, vibrationer, fugt etc. etc. .



Martin Johansen [600~ (27-11-2005)
Kommentar
Fra : Martin Johansen [600~


Dato : 27-11-05 21:18

"Jørgen M. Rasmussen" <j.m.rasmussen.tabort@os.dk> wrote in
news:4389ff1e$0$2100$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk:

> De krav/test der er til holdbarhed etc. vedr. militært-elektronik ,
> det som kaldes MIL.spex, er så omfattende at vi ikke vil betale ;).
> Jeg tør vædde på at BMWen ikke opfylder MIL.spex'., for så blev den så
> dyr at folk valgte en Mercer el. Audi i stedet ;). For reelt betaler
> du kun for en garanti, at det vil fungere under de&de driftsforhold.
> Som ikke adskiller sig meget fra dem, det bliver udsat for i en alm.
> husholdnings-øse. Både mht. til temperaturforhold, vibrationer, fugt
> etc. etc. .

Jorv den er jeg med på, men min gamle SAAB er stabil uden elektronik. Den
har ABS som det vildeste på den front...

Jeg ville nok føle mig hamrende utryg hvis den havde ESP velvidende at hvis
det fejlede så var der stor risiko for, at jeg røg af vejen.

Hvis jeg ryger af vejen i den nu, så er det min skyld - ikke bilens. Og
sådan vil jeg forlange det skal være altid. Det skal ikke være bilens
skyld, at man kører galt pga. et eller andet elektronisk system har givet
op...

--
Martin Johansen [6000]
"MTF-0063 - fordi livet er for kort til træge gearskift..."
Billigt brugt crap til salg:
http://tuxx.dk/rodekassen.php

Martin Johansen [600~ (27-11-2005)
Kommentar
Fra : Martin Johansen [600~


Dato : 27-11-05 21:24

"Martin Johansen [6000]" <no@no.no.invalid> wrote in
news:Xns971BD89EC4E34nononoinvalid@62.243.74.163:

> Hvis jeg ryger af vejen i den nu, så er det min skyld - ikke bilens.
> Og sådan vil jeg forlange det skal være altid. Det skal ikke være
> bilens skyld, at man kører galt pga. et eller andet elektronisk system
> har givet op...

Det svarer lidt til, at hvis ABS'en giver op så blokere hjulene på må og få
og får bilen i slinger, hvor den med ABS bare bremser lige på alle hjul.

--
Martin Johansen [6000]
"MTF-0063 - fordi livet er for kort til træge gearskift..."
Billigt brugt crap til salg:
http://tuxx.dk/rodekassen.php

Mogens (27-11-2005)
Kommentar
Fra : Mogens


Dato : 27-11-05 21:21

"Martin Johansen [6000]" <no@no.no.invalid> wrote in message
news:Xns971BD89EC4E34nononoinvalid@62.243.74.163...

> Jeg ville nok føle mig hamrende utryg hvis den havde ESP velvidende at
> hvis
> det fejlede så var der stor risiko for, at jeg røg af vejen.

Behøver du nu ikke at være - du bliver gjort opmærksom
på, hvis elektronikken fejler. Både når du start og under kørslen

> Hvis jeg ryger af vejen i den nu, så er det min skyld - ikke bilens. Og
> sådan vil jeg forlange det skal være altid. Det skal ikke være bilens
> skyld, at man kører galt pga. et eller andet elektronisk system har givet
> op...

Er du virkeligt SÅ gammel?
:)

/Mogens
bilfreak inkl elektronikken




Martin Johansen [600~ (27-11-2005)
Kommentar
Fra : Martin Johansen [600~


Dato : 27-11-05 21:30

"Mogens" <nyhedsgrupper@SLETjubii.dk> wrote in
news:438a1520$0$67262$157c6196@dreader2.cybercity.dk:

> Behøver du nu ikke at være - du bliver gjort opmærksom
> på, hvis elektronikken fejler. Både når du start og under kørslen

Ja men bilen er åbenbart mere usikker uden ESP, end en der er født uden
ESP.. hvis du kan følge mig.. altså man har lavet en bil, og for at gøre
den stabil har man monteret ESP istedet for at bygge bilen så den kan køre
uden ESP.

> Er du virkeligt SÅ gammel?
>:)

Det synes jeg nu ikke selv jeg er

Jeg har intet imod elektronikken, men den skal være der for at redde MIG og
ikke bilen. Altså den skal hjælpe mig hvis jeg fucker med en stabil bil og
ikke til at hjælpe bilen hvis den fucker med mig.

Bilen i sig selv skal være stabil.

--
Martin Johansen [6000]
"MTF-0063 - fordi livet er for kort til træge gearskift..."
Billigt brugt crap til salg:
http://tuxx.dk/rodekassen.php

Mogens (27-11-2005)
Kommentar
Fra : Mogens


Dato : 27-11-05 21:34

"Martin Johansen [6000]" <no@no.no.invalid> wrote in message
news:Xns971BDAC612D81nononoinvalid@62.243.74.163...

> Ja men bilen er åbenbart mere usikker uden ESP, end en der er født uden
> ESP.. hvis du kan følge mig.. altså man har lavet en bil, og for at gøre
> den stabil har man monteret ESP istedet for at bygge bilen så den kan køre
> uden ESP.
> Jeg har intet imod elektronikken, men den skal være der for at redde MIG
> og
> ikke bilen. Altså den skal hjælpe mig hvis jeg fucker med en stabil bil og
> ikke til at hjælpe bilen hvis den fucker med mig.
> Bilen i sig selv skal være stabil.

Jeg ved godt, hvad du mener - jeg ser blot ikke sådan på det.
For mig er det en helhed - altså inkl. elektronik. Fucker elek-
tronikken således, at lampen tænder, kører jeg jo efter dét.
Altså moderat fart - eller Falck...



Martin Johansen [600~ (27-11-2005)
Kommentar
Fra : Martin Johansen [600~


Dato : 27-11-05 21:41

"Mogens" <nyhedsgrupper@SLETjubii.dk> wrote in
news:438a1844$0$67255$157c6196@dreader2.cybercity.dk:

> Jeg ved godt, hvad du mener

Så har jeg nået mit mål :)

> - jeg ser blot ikke sådan på det.
> For mig er det en helhed - altså inkl. elektronik.

Så langt er jeg ikke nået endnu...

Jeg kan stadig se elektronik som en fjende pga. den så nemt kan svigte frem
for en mere "fysisk" ting. En skræk om man vil.

--
Martin Johansen [6000]
"MTF-0063 - fordi livet er for kort til træge gearskift..."
Billigt brugt crap til salg:
http://tuxx.dk/rodekassen.php

Brian (27-11-2005)
Kommentar
Fra : Brian


Dato : 27-11-05 21:43

Martin Johansen [6000] wrote:

> Jeg kan stadig se elektronik som en fjende pga. den så nemt kan
> svigte frem for en mere "fysisk" ting. En skræk om man vil.

Det er da noget vrøvl. Hvor mange bolte/bøsninger skal smutte
i din undervogn, før du er ude på Lars Tyndskid's mark ?

På elektronik har du den fordel, at der bliver lavet en selvtest
hvergang du sætter tænding på bilen.

Du afmonterer vel heller ikke din airbag, af frygt for at den pludselig
springer i hovedet på dig ?

Jeg vil give Mogens ret, du lyder en del ældre end du er

/Brian



jan@stevns.net (27-11-2005)
Kommentar
Fra : jan@stevns.net


Dato : 27-11-05 21:57

"Brian" <ellers@tak.du> skrev :

>På elektronik har du den fordel, at der bliver lavet en selvtest
>hvergang du sætter tænding på bilen.

Hva' hjælper det, hvis der opstår en elektronikfejl midt i en kritisk
situation ?

Så er det sgu'da bedre at skidtet er stabilt fra start ;)


--
jan@stevns.net
Rigtige mænd kører med baghjulstræk !

Brian (27-11-2005)
Kommentar
Fra : Brian


Dato : 27-11-05 22:03

jan@stevns.net wrote:

> Hva' hjælper det, hvis der opstår en elektronikfejl midt i en kritisk
> situation ?

Chancerne for at lortet bryder sammen lige på det tidspunkt hvor
det skal virke, er jo forsvindende lille.

> Så er det sgu'da bedre at skidtet er stabilt fra start ;)

Jeps, jeg er ikke uenig i at bilen gerne skal være til at styre uden
elektroniske hjælpemidler.

Det var mere Martin's elektronikforskrækkelse jeg reagerede imod.
Men det kan da være at han ikke har rodet med andet elektronik end PC'er - i
så fald er han lovlig undskyldt hans mistro

/Brian



Martin Johansen [600~ (27-11-2005)
Kommentar
Fra : Martin Johansen [600~


Dato : 27-11-05 22:06

"Brian" <ellers@tak.du> wrote in
news:438a1f1f$0$11048$14726298@news.sunsite.dk:

> Jeps, jeg er ikke uenig i at bilen gerne skal være til at styre uden
> elektroniske hjælpemidler.

Så er vi enige igen.

> Det var mere Martin's elektronikforskrækkelse jeg reagerede imod.

Jeg vil gerne have elektronikken der.. men jeg gider ikke være fucked hvis
den giver op.

--
Martin Johansen [6000]
"MTF-0063 - fordi livet er for kort til træge gearskift..."
Billigt brugt crap til salg:
http://tuxx.dk/rodekassen.php

Brian (27-11-2005)
Kommentar
Fra : Brian


Dato : 27-11-05 22:10

Martin Johansen [6000] wrote:

> Jeg vil gerne have elektronikken der.. men jeg gider ikke være fucked
> hvis den giver op.

Jamen... du er jo også fucked hvis bilen giver op!

Se det som et supplement istedet for noget ondt.
De der tossede svenskere har da vist fastslået, at ESP redder liv.

/Brian



Martin Johansen [600~ (27-11-2005)
Kommentar
Fra : Martin Johansen [600~


Dato : 27-11-05 22:25

"Brian" <ellers@tak.du> wrote in news:438a20cb$0$11051$14726298
@news.sunsite.dk:

> Jamen... du er jo også fucked hvis bilen giver op!

Ja. Men bilen er ligesom grundelementet.

> Se det som et supplement istedet for noget ondt.

Det er jo også det jeg gør - som et supplement til et i forvejen godt
stykke håndværk og ikke et stykke klyt der bliver mahogni med tiden...

> De der tossede svenskere har da vist fastslået, at ESP redder liv.

Ja da.

--
Martin Johansen [6000]
"MTF-0063 - fordi livet er for kort til træge gearskift..."
Billigt brugt crap til salg:
http://tuxx.dk/rodekassen.php

Brian (27-11-2005)
Kommentar
Fra : Brian


Dato : 27-11-05 22:28

Martin Johansen [6000] wrote:

> Ja. Men bilen er ligesom grundelementet.

Ja, men en hel elementær bil er jo bare en hestevogn med
hjælpemotor... hvis du _vil_ forstå ?

> Det er jo også det jeg gør - som et supplement til et i forvejen godt
> stykke håndværk og ikke et stykke klyt der bliver mahogni med tiden...

Du ser for mange reklamer, knægt...

/Brian



Martin Johansen [600~ (27-11-2005)
Kommentar
Fra : Martin Johansen [600~


Dato : 27-11-05 22:31

"Brian" <ellers@tak.du> wrote in news:438a2504$0$11054$14726298
@news.sunsite.dk:

> Ja, men en hel elementær bil er jo bare en hestevogn med
> hjælpemotor... hvis du _vil_ forstå ?

Jeg prøver.. Jeg ved skam godt hvad du mener Brian, jeg er bare ikke enig
:) På den front. Jeg kan ikke bare sidde tilbagelænet og håbe elektronikken
gør sit job hvis jeg ved at bilen ikke kan uden elektronikken. Der er for
meget der kan gå galt med elektronik.

> Du ser for mange reklamer, knægt...

Spejl!! Du vidste hvor det kom fra jo åbenbart... hehe

--
Martin Johansen [6000]
"MTF-0063 - fordi livet er for kort til træge gearskift..."
Billigt brugt crap til salg:
http://tuxx.dk/rodekassen.php

jan@stevns.net (27-11-2005)
Kommentar
Fra : jan@stevns.net


Dato : 27-11-05 22:52

"Brian" <ellers@tak.du> skrev :

>Chancerne for at lortet bryder sammen lige på det tidspunkt hvor
>det skal virke, er jo forsvindende lille.

Du kender åbenbart ikke Murphy ?


>Det var mere Martin's elektronikforskrækkelse jeg reagerede imod.
>Men det kan da være at han ikke har rodet med andet elektronik end PC'er - i
>så fald er han lovlig undskyldt hans mistro


Paranoia kan være en god ting (i små doser ;)


--
jan@stevns.net
Rigtige mænd kører med baghjulstræk !

Brian (27-11-2005)
Kommentar
Fra : Brian


Dato : 27-11-05 23:13

jan@stevns.net wrote:

> Du kender åbenbart ikke Murphy ?

Bumtibum... er det ham fra grillen ?

> Paranoia kan være en god ting (i små doser ;)

Joee - men er paranoia i små doser ikke det, man kan kalde en sund skepsis ?


/Brian



Finn Guldmann (10-01-2006)
Kommentar
Fra : Finn Guldmann


Dato : 10-01-06 13:13

Brian wrote:
>>Hva' hjælper det, hvis der opstår en elektronikfejl midt i en kritisk
>>situation ?
> Chancerne for at lortet bryder sammen lige på det tidspunkt hvor
> det skal virke, er jo forsvindende lille.
>
Chancen/risikoen for at lortet bryder sammen når det er i brug er da
uendelig meget størrere end at det skulle ske mens det ikke er i brug.

Og hvornår er det at det er i brug? Er det ikke netop midt i den
kritiske situation?

--
MVH Finn
Trafikalt gemmested: http://62.66.134.70/dfbil/
Med plads til lidt af hvert.

Martin Johansen [600~ (27-11-2005)
Kommentar
Fra : Martin Johansen [600~


Dato : 27-11-05 22:01

"Brian" <ellers@tak.du> wrote in news:438a1a7b$0$11051$14726298
@news.sunsite.dk:

> Det er da noget vrøvl.

Det er da ikke noget vrøvl - det er som jeg "føler" det... Det kan aldrig
blive vrøvl Brian.. nu er det dig der vrøvler :)

> På elektronik har du den fordel, at der bliver lavet en selvtest
> hvergang du sætter tænding på bilen.

Bilen er... ja bilen. Elektronikken er et hjælpemiddel.

> Jeg vil give Mogens ret, du lyder en del ældre end du er

Tak. Det tager jeg som et kompliment.

Jeg synes bare det er for nemt at "klytte" en bil sammen for derefter at
sætte en computer til at rette op på den....

--
Martin Johansen [6000]
"MTF-0063 - fordi livet er for kort til træge gearskift..."
Billigt brugt crap til salg:
http://tuxx.dk/rodekassen.php

BJ (27-11-2005)
Kommentar
Fra : BJ


Dato : 27-11-05 22:04


"Martin Johansen [6000]" <no@no.no.invalid> skrev i en meddelelse
news:Xns971BE006B43D3nononoinvalid@62.243.74.163...

KLIP

> Jeg synes bare det er for nemt at "klytte" en bil sammen for derefter at
> sætte en computer til at rette op på den....

Flyvemaskiner er sandelig heller ikke, hvad de har været...

--
Bjørn J.
~~wear sunscreen~~



Brian (27-11-2005)
Kommentar
Fra : Brian


Dato : 27-11-05 22:08

Martin Johansen [6000] wrote:

> Det er da ikke noget vrøvl - det er som jeg "føler" det... Det kan
> aldrig blive vrøvl Brian.. nu er det dig der vrøvler :)

Dine følelser kan jeg ikke bruge til noget som helst!

> Bilen er... ja bilen. Elektronikken er et hjælpemiddel.

En bil er jo ikke bare en bil. Der er da sket en løbende udvikling
der har gjort den mere håndterbar. Elektronikken er bare endnu
et skridt.

> Tak. Det tager jeg som et kompliment.

Det behøves du ikke - du kan alligevel ikke bruge det "mod"
forsikringsselskaberne

> Jeg synes bare det er for nemt at "klytte" en bil sammen for derefter
> at sætte en computer til at rette op på den....

Det er jeg helt enig i. Jeg troede forøvrigt at sådan en Saab spand
havde noget Traction Control halløjsa ?

/Brian



BJ (27-11-2005)
Kommentar
Fra : BJ


Dato : 27-11-05 22:12


"Brian" <ellers@tak.du> skrev i en meddelelse
news:438a2066$0$11057$14726298@news.sunsite.dk...

KLIP

> Det er jeg helt enig i. Jeg troede forøvrigt at sådan en Saab spand
> havde noget Traction Control halløjsa ?

Det har den også.

Kør den ud i en mudret pløjemark og den vil garanteret forsøge at styre
"traktionen"..

--
Bjørn J.
~~wear sunscreen~~



Brian (27-11-2005)
Kommentar
Fra : Brian


Dato : 27-11-05 22:13

BJ wrote:

> Kør den ud i en mudret pløjemark og den vil garanteret forsøge at
> styre "traktionen"..

Tænkte det nok... ham Martin fra Kolding sidder sgu og smålyver

/Brian



Martin Johansen [600~ (27-11-2005)
Kommentar
Fra : Martin Johansen [600~


Dato : 27-11-05 22:27

"Brian" <ellers@tak.du> wrote in news:438a21a1$0$11059$14726298
@news.sunsite.dk:

> BJ wrote:
>
>> Kør den ud i en mudret pløjemark og den vil garanteret forsøge at
>> styre "traktionen"..
>
> Tænkte det nok... ham Martin fra Kolding sidder sgu og smålyver

ROFL

--
Martin Johansen [6000]
"MTF-0063 - fordi livet er for kort til træge gearskift..."
Billigt brugt crap til salg:
http://tuxx.dk/rodekassen.php

Martin Johansen [600~ (27-11-2005)
Kommentar
Fra : Martin Johansen [600~


Dato : 27-11-05 22:26

"Brian" <ellers@tak.du> wrote in news:438a2066$0$11057$14726298
@news.sunsite.dk:

> Dine følelser kan jeg ikke bruge til noget som helst!

Så lad være med at kommentere dem..

> Det behøves du ikke - du kan alligevel ikke bruge det "mod"
> forsikringsselskaberne

Jeg havde ellers lige planlagt, at henvise til dig :)

> Det er jeg helt enig i. Jeg troede forøvrigt at sådan en Saab spand
> havde noget Traction Control halløjsa ?

Ej min. Den har ABS som det vildeste på den front. Men den fåes også med
TCS.

--
Martin Johansen [6000]
"MTF-0063 - fordi livet er for kort til træge gearskift..."
Billigt brugt crap til salg:
http://tuxx.dk/rodekassen.php

Brian (27-11-2005)
Kommentar
Fra : Brian


Dato : 27-11-05 22:32

Martin Johansen [6000] wrote:

>> Dine følelser kan jeg ikke bruge til noget som helst!
>
> Så lad være med at kommentere dem..

Jeg skulle muligvis have parkeret en smiley bag sætningen.
Det er ikke ment så hårdt som det kan se ud. Dine følelser
lægger mig naturligvis meget på sinde... eller noget.

> Ej min. Den har ABS som det vildeste på den front. Men den fåes også
> med TCS.

Aha... *host* fattigrøvsudgave *host*



/Brian



Martin Johansen [600~ (27-11-2005)
Kommentar
Fra : Martin Johansen [600~


Dato : 27-11-05 23:00

"Brian" <ellers@tak.du> wrote in news:438a2618$0$11059$14726298
@news.sunsite.dk:

> Jeg skulle muligvis have parkeret en smiley bag sætningen.
> Det er ikke ment så hårdt som det kan se ud. Dine følelser
> lægger mig naturligvis meget på sinde... eller noget.

Eller noget ja :) Jeg tager det heller ikke tungt :)

> Aha... *host* fattigrøvsudgave *host*

Nej - velvalgt-udgave :)

SAAB 9000 med TCS er noget værre hø.

--
Martin Johansen [6000]
"MTF-0063 - fordi livet er for kort til træge gearskift..."
Billigt brugt crap til salg:
http://tuxx.dk/rodekassen.php

Henrik B. (28-11-2005)
Kommentar
Fra : Henrik B.


Dato : 28-11-05 10:33

"Martin Johansen [6000]" <no@no.no.invalid> skrev i en meddelelse
news:Xns971BEA0E396E8nononoinvalid@62.243.74.163...

>> Aha... *host* fattigrøvsudgave *host*
>
> Nej - velvalgt-udgave :)
>
> SAAB 9000 med TCS er noget værre hø.

Skal du mon ikke vente med at udtale dig om dét, til du har haft en med det?


--
-----------------------------------
Dyrlægebiler - Det intelligente valg



BJ (28-11-2005)
Kommentar
Fra : BJ


Dato : 28-11-05 11:16


"Henrik B." <saab@_NOSPAM_tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse
news:438aceb9$0$47025$edfadb0f@dread15.news.tele.dk...

KLIP

> Skal du mon ikke vente med at udtale dig om dét, til du har haft en med
> det?

Sådan kan man faktisk sige om meget af nymodens udstyr..

--
Bjørn J.
~~wear sunscreen~~



Henrik B. (28-11-2005)
Kommentar
Fra : Henrik B.


Dato : 28-11-05 11:33

"BJ" <dkfritidbilSL@ETsurfpost.dk> skrev i en meddelelse
news:438ad8e1$0$2083$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...

>> Skal du mon ikke vente med at udtale dig om dét, til du har haft en med
>> det?
>
> Sådan kan man faktisk sige om meget af nymodens udstyr..

Dog kan man udlede visse ting ud fra tekniske specifikationer.

--
-----------------------------------
Dyrlægebiler - Det intelligente valg



BJ (28-11-2005)
Kommentar
Fra : BJ


Dato : 28-11-05 11:37


"Henrik B." <saab@_NOSPAM_tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse
news:438adcf4$0$47020$edfadb0f@dread15.news.tele.dk...

KLIP

>>> Skal du mon ikke vente med at udtale dig om dét, til du har haft en med
>>> det?
>>
>> Sådan kan man faktisk sige om meget af nymodens udstyr..
>
> Dog kan man udlede visse ting ud fra tekniske specifikationer.

Den mulighed springes let og elegant over, man har det jo ikke selv, ergo er
det ikke godt/anvendeligt..

--
Bjørn J.
~~wear sunscreen~~



Henrik B. (28-11-2005)
Kommentar
Fra : Henrik B.


Dato : 28-11-05 11:48

"BJ" <dkfritidbilSL@ETsurfpost.dk> skrev i en meddelelse
news:438addc0$0$2112$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...

>> Dog kan man udlede visse ting ud fra tekniske specifikationer.
>
> Den mulighed springes let og elegant over, man har det jo ikke selv, ergo
> er det ikke godt/anvendeligt..

Som sagt: Man udlede visse ting ud fra tekniske specifikationer.

--
-----------------------------------
Dyrlægebiler - Det intelligente valg



Martin Johansen [600~ (28-11-2005)
Kommentar
Fra : Martin Johansen [600~


Dato : 28-11-05 15:10

"Henrik B." <saab@_NOSPAM_tdcadsl.dk> wrote in
news:438aceb9$0$47025$edfadb0f@dread15.news.tele.dk:

> Skal du mon ikke vente med at udtale dig om dét, til du har haft en
> med det?

Du har såmend selv sagt det Henrik,    såeh....

Har du slet og ret glemt, at når TCS bøvler, så bøvler det for alvor?

Så nej Henrik jeg skal ikke vente med at udtale mig om det!

--
Martin Johansen [6000]
"MTF-0063 - fordi livet er for kort til træge gearskift..."
Billigt brugt crap til salg:
http://tuxx.dk/rodekassen.php

jan@stevns.net (27-11-2005)
Kommentar
Fra : jan@stevns.net


Dato : 27-11-05 21:56

"Mogens" <nyhedsgrupper@SLETjubii.dk> skrev :

>Fucker elektronikken således, at lampen tænder, kører jeg jo efter dét.
>Altså moderat fart - eller Falck...

Hmmm..

;)

Jeg ville dælme være lidt nervæs ved at køre i en af de gryder med
steer_by_wire : strømmen ryger i en kurve, og man ryger durch ud på
marken ;(



--
jan@stevns.net
Rigtige mænd kører med baghjulstræk !

Martin Johansen [600~ (27-11-2005)
Kommentar
Fra : Martin Johansen [600~


Dato : 27-11-05 22:02

jan@stevns.net wrote in
news:987ko1hsq18ujt9hc59c3i291jipgs3hnv@dtext.news.tele.dk:

> Jeg ville dælme være lidt nervæs ved at køre i en af de gryder med
> steer_by_wire : strømmen ryger i en kurve, og man ryger durch ud på
> marken ;(

Vi må være artsfæller :))

Jeg er heller ikke tryg ved idéen må jeg indrømme...

--
Martin Johansen [6000]
"MTF-0063 - fordi livet er for kort til træge gearskift..."
Billigt brugt crap til salg:
http://tuxx.dk/rodekassen.php

jan@stevns.net (27-11-2005)
Kommentar
Fra : jan@stevns.net


Dato : 27-11-05 23:02

"Martin Johansen [6000]" <no@no.no.invalid> skrev :

>Vi må være artsfæller :))

Jubii !! der er åbenbart nogen derude ;)

>Jeg er heller ikke tryg ved idéen må jeg indrømme...

Jeg ved ikke helt hvilken hat jeg skal tage på, på den ene side er
mange ting gode tiltag, andre - ser jeg som veritable tilbageskridt

Og uden at skulle rippe (særligt meget) op i noget, var der jo en
dynge Taxa'er der brillierede ved ikke at kunne bremse pga fejl i
deres brake_assist - jamen, for helvede - hvem har godkendt sådan
noget på de veje jeg også benytter ?

Som hjælpemiddel til at yde assistance når lokummet er ved at brænde,
er det sgu' super, men hvis møget strejker, bør automobilet, vende
tilbage til normale (forhåbentligt gode) egenskaber.

Vi kan jo tage ABS bremserne - jeg kan godt li', at jeg kan bremse
gennem, og få fat i det der er under sneen - se - det nægter min
Scorpio pure, medens Rekorden glad og fro, gør som jeg vil have den
til - det kræver kun få gæt, at regne ud hvilken bil der benyttes når
det er glat ;)

Fruens ditto , altså Scorpio, er hun nu osse lidt utilfreds med, når
lortet nægter at bremse, og hun skal bakke et par meter, før der kan
svinges ned ad markvejen - "Sierra'en var sgu' bedre" er en std.
kommentar - når vi snakker glatføre kørsel


Hmmmmm......... vi er edderlangt fra subj. efterhånden ;)







--
jan@stevns.net
Rigtige mænd kører med baghjulstræk !

Martin Johansen [600~ (27-11-2005)
Kommentar
Fra : Martin Johansen [600~


Dato : 27-11-05 23:11

jan@stevns.net wrote in news:bqako1p8tb445rkd3f7fpf01l49tq2ef69
@dtext.news.tele.dk:

> Jubii !! der er åbenbart nogen derude ;)

Hehe

> Jeg ved ikke helt hvilken hat jeg skal tage på, på den ene side er
> mange ting gode tiltag, andre - ser jeg som veritable tilbageskridt

Yep

> Og uden at skulle rippe (særligt meget) op i noget, var der jo en
> dynge Taxa'er der brillierede ved ikke at kunne bremse pga fejl i
> deres brake_assist - jamen, for helvede - hvem har godkendt sådan
> noget på de veje jeg også benytter ?

Hvilket er der hvor jeg vil hen.. elektronikken gir' op og tilbage er en
ubrugelig bunke skrot.

> Som hjælpemiddel til at yde assistance når lokummet er ved at brænde,
> er det sgu' super, men hvis møget strejker, bør automobilet, vende
> tilbage til normale (forhåbentligt gode) egenskaber.

Word

> Hmmmmm......... vi er edderlangt fra subj. efterhånden ;)

Tror du? hehe :)

--
Martin Johansen [6000]
"MTF-0063 - fordi livet er for kort til træge gearskift..."
Billigt brugt crap til salg:
http://tuxx.dk/rodekassen.php

Jan W Nielsen (27-11-2005)
Kommentar
Fra : Jan W Nielsen


Dato : 27-11-05 21:43

> Bilen i sig selv skal være stabil.

Fuldkommen enig.

--
/Jan "Dolph" W Nielsen - 100 % asshole...!!



Jørgen M. Rasmussen (28-11-2005)
Kommentar
Fra : Jørgen M. Rasmussen


Dato : 28-11-05 09:02


"Jan W Nielsen" <intetsvar@farvelogtobak.dk> skrev i en meddelelse

>> Bilen i sig selv skal være stabil.
>
> Fuldkommen enig.
>
Enig i at være fuldkommen ;). Spøj til side, det er ikk nogen Eurofighter,
de kaffejern er så knaldhammerende ustabile, at de ikke kan flyve 1 m. uden
computerhjælp. Til gengæld er den testet i hoved&r..+ løbende test og 3*
backup systemer, og prisen en HELT anden end den !"#¤§ BMW, afgifter el ej.



Mikael L (28-11-2005)
Kommentar
Fra : Mikael L


Dato : 28-11-05 12:33


"Martin Johansen [6000]" <no@no.no.invalid> skrev i en meddelelse
news:Xns971B727A98546nononoinvalid@62.243.74.163...
> "TDN" <tdn.fjerndette@tele2adsl.dk> wrote in
> news:43897370$0$11050$14726298@news.sunsite.dk:
>
>> Vil det sige at BMW'en har så dårlige køreegenskaber at det er DSC der
>> sørger for den bliver på vejen ved selv lav hastighed. Husk på andre
>> biler kan klare testen uden ESP( eller hvad de nu bruger ), eller har
>> BMW afstemt køreegenskaberne efter at DSC skal være aktiv hele tiden
>> for ikke at skride ud.

Det tror jeg næppe man kan sige. Lagt de fleste opdager aldrig nogensinde at
de har ESP eller lign. på deres bil. De kommer slet ikke så langt ud i den
virkelige verden.
Men med de tilstande vi har i dag hvor alle kan blive sagsøgt for alt, er
man nødt til at gå med livrem og seler og derfor sætte div. elektroniske
hjælpemidler på bilerne i dag.
Der er faktisk flere og flere biler hvor du ikke kan slå disse
sikkerhedssystemer helt fra. Det kan man på BMWerne og det får man
formentlig lov til et stykke tid endnu. Grunde til at flere og flere
fabrikker ikke vil lade det slå fra, er fordi at fabrikkerne simpelt hen
ikke stoler på folks evner bag et rat i dag.

Men med de evner som folk har i vore dage bag rattet kan jeg sgu godt forstå
at fabrikkerne gør det. De har ikke andre valg hvis de ikke skal sagsøges
herfra og til de går fallit.

At kalde bilen farlig synes jeg er latterligt.
>
> Det lyder som noget farligt noget...

Så vil jeg gerne ha at du fortæller hvad der er farligt?
Vi må jo selvfølgelig gå ud fra at folk som vil færdes sikkert i trafikken
gør hvad det kan for at opnå størst mulig sikkerhed som f.eks. deltager i
kørekurser for at få finpudset deres evner, købe de bedste dæk til deres bil
og ikke lader dem blive slidt ned til lovens minimumskrav m.m.
For det ville jo være trist at spare 500kr. på nogle dæk som måske i en
krævende situation gør at du lige kan lave en undvigemanøvre med 65km/t og
derfor kom uden om. Men de lidt billigere dæk kunne du kun med 62km/t og
derfor røg af vejen og ind i lastbilen der kom i mod dig.

> Personligt foretrækker jeg en bil der er "perfekt" på vejen uden
> elektroniske hjælpemidler hvor man så kan "tilsætte" ESP og diverse
> eksotiske gadgets, som så kun hjælper mig i nødsituationer...

Det gør fabrikerne faktisk. Men hvad er perfekt? En bil er jo et stort
kompromis mellem komfort, sport , anvendelighed osv.
Hvad gør du selv for at træne dig, så DU yder det optimale i trafikken?

> Men fanme om en bil skal være farlig uden det...

Jeg tvivler på at du kan få nogle fornuftige mennesker til at udtale at
bilen er farlig uden DSC eller hvad de nu kalder det.

> Det er som om man i disse tider bygger en bil og gør den perfekt med
> elektronik istedet for gammeldaws "craftmanship"...

Nej det er for ikke at blive sagtsøgt når folk kommer til skade i trafikken.
I vore dage er det jo ikke fordi det er en idiot der har siddet bag roret.
Det er jo bilen som er dårlig....

Det korte af det lange er at man skal ikke i hverdagen køre som om at
elektronikken nok skal redde dig. Den kan alligevel ikke ophæve
naturkræfterne.
Det er den enkelte billists forbandede pligt at sørge for at de har gjort
hvad de kan for at kunne færdes sikkert i trafikken, men de færreste kender
grænsen for hvad deres bil og de selv kan.
Fordi at de fleste er så ringe i trafikken er det egentlig ikke en dårlig
idé med en hjælpende hånd den dag lokummet brænder. Det kommer når du mindst
venter det.

Vi må jo erkende at elektronikken er bedre end mennesket selv. Se bare på
ABS. Der er ikke mange i dag som kan bremse deres bil bedre uden ABS end
med. For systemerne er blevet så gode og hurtige efterhånden.

Mikael



Martin Johansen [600~ (28-11-2005)
Kommentar
Fra : Martin Johansen [600~


Dato : 28-11-05 15:14

"Mikael L" <miklarsen@gmail.com> wrote in
news:438aeae3$0$185$edfadb0f@dread11.news.tele.dk:

> Så vil jeg gerne ha at du fortæller hvad der er farligt?

Det er farligt hvis bilen er ustabil uden ESP.

Jeg mener jeg har sagt det nogle gange før i denne tråd???

> Hvad gør du selv for at træne dig, så DU yder det optimale i
> trafikken?

Det som alle mænd gør med benzin i blodet... leger og presser bilen til det
yderste.

Hvad gør du?

> Jeg tvivler på at du kan få nogle fornuftige mennesker til at udtale
> at bilen er farlig uden DSC eller hvad de nu kalder det.

Det kræver bare en test som vi her har set.. ganske elementært - der er
ingen der behøver udtale sig om noget.

> Vi må jo erkende at elektronikken er bedre end mennesket selv. Se bare
> på ABS. Der er ikke mange i dag som kan bremse deres bil bedre uden
> ABS end med. For systemerne er blevet så gode og hurtige efterhånden.

Jeps. Men kan vi blive enige om, at bilen skal bremse lige uden ABS? Det er
en perfekt analogi i den her sammenhæng = at bilen kun er stabil med ESP og
slår man det fra så smider den med røven som en danserinde før andre biler
ville gøre det..

Jeg er snart træt af, at gentage mig selv :) Læs mine andre indlæg.

--
Martin Johansen [6000]
"MTF-0063 - fordi livet er for kort til træge gearskift..."
Billigt brugt crap til salg:
http://tuxx.dk/rodekassen.php

Mikael L (29-11-2005)
Kommentar
Fra : Mikael L


Dato : 29-11-05 11:07


"Martin Johansen [6000]" <no@no.no.invalid> skrev i en meddelelse
news:Xns971C9AFEF94C3nononoinvalid@62.243.74.163...
> "Mikael L" <miklarsen@gmail.com> wrote in
> news:438aeae3$0$185$edfadb0f@dread11.news.tele.dk:
>
>> Så vil jeg gerne ha at du fortæller hvad der er farligt?
>
> Det er farligt hvis bilen er ustabil uden ESP.

Det er den heller ikke.

> Jeg mener jeg har sagt det nogle gange før i denne tråd???
>
>> Hvad gør du selv for at træne dig, så DU yder det optimale i
>> trafikken?
>
> Det som alle mænd gør med benzin i blodet... leger og presser bilen til
> det
> yderste.
>
> Hvad gør du?

Er på kursus mindst en gang om året. I år har jeg været på 3. Et
obligatorisk her i landet og en vinterkursus i Sverige og et kursus i
Tyskland. De 2 sidste hos BMW Drivers Training.

>> Jeg tvivler på at du kan få nogle fornuftige mennesker til at udtale
>> at bilen er farlig uden DSC eller hvad de nu kalder det.
>
> Det kræver bare en test som vi her har set.. ganske elementært - der er
> ingen der behøver udtale sig om noget.

Men det omgår sandheden lidt lemfeldigt. Hvis de havde så meget ret, hvorfor
ønskede de så ikke at gentage succesen hos BMW?

>> Vi må jo erkende at elektronikken er bedre end mennesket selv. Se bare
>> på ABS. Der er ikke mange i dag som kan bremse deres bil bedre uden
>> ABS end med. For systemerne er blevet så gode og hurtige efterhånden.
>
> Jeps. Men kan vi blive enige om, at bilen skal bremse lige uden ABS? Det
> er
> en perfekt analogi i den her sammenhæng = at bilen kun er stabil med ESP
> og
> slår man det fra så smider den med røven som en danserinde før andre biler
> ville gøre det..

Det er så en sandhed med modifikationer. Du skulle vel aldirig være ansat på
Ekstra Bladet?

> Jeg er snart træt af, at gentage mig selv :) Læs mine andre indlæg.

Det har jeg gjort er er stadig uenig med dig.

Mikael



Martin Johansen [600~ (29-11-2005)
Kommentar
Fra : Martin Johansen [600~


Dato : 29-11-05 15:15

"Mikael L" <miklarsen@gmail.com> wrote in
news:438c284c$0$193$edfadb0f@dread11.news.tele.dk:

> Det er den heller ikke.

OK, det var der bare lagt op til...

> Er på kursus mindst en gang om året. I år har jeg været på 3. Et
> obligatorisk her i landet og en vinterkursus i Sverige og et kursus i
> Tyskland. De 2 sidste hos BMW Drivers Training.

Cool nok. I forbindelse med arbejde?

> Det er så en sandhed med modifikationer. Du skulle vel aldirig være
> ansat på Ekstra Bladet?

Det kan du tro jeg ikke er :)

> Det har jeg gjort er er stadig uenig med dig.

Så har du ikke forstået hvad jeg har skrevet

Men lad den bare ligge der.

--
Martin Johansen [6000]
"MTF-0063 - fordi livet er for kort til træge gearskift..."
Billigt brugt crap til salg:
http://tuxx.dk/rodekassen.php

Brian (29-11-2005)
Kommentar
Fra : Brian


Dato : 29-11-05 16:03

Martin Johansen [6000] wrote:

> Så har du ikke forstået hvad jeg har skrevet

Har du overvejet hvor tit du _selv_ kommer frem til den
knklusion - altså at "man" ikke forstår dig ?

Jeg siger det bare...

/Brian



Martin Johansen [600~ (29-11-2005)
Kommentar
Fra : Martin Johansen [600~


Dato : 29-11-05 16:17

"Brian" <ellers@tak.du> wrote in news:438c6db0$0$15787$14726298
@news.sunsite.dk:

> Har du overvejet hvor tit du _selv_ kommer frem til den
> knklusion - altså at "man" ikke forstår dig ?

Nej men jeg har kommet frem til mange gange hvor jeg ikke forstår hvad du
siger/mener..

> Jeg siger det bare...

Det gør jeg også.

Folk skal lære at _læse_ hvad jeg skriver og ikke tro en hel masse.

--
Martin Johansen [6000]
"MTF-0063 - fordi livet er for kort til træge gearskift..."
Billigt brugt crap til salg:
http://tuxx.dk/rodekassen.php

Kim Kristensen (27-11-2005)
Kommentar
Fra : Kim Kristensen


Dato : 27-11-05 11:27


"Mogens" <nyhedsgrupper@SLETjubii.dk> skrev i en meddelelse
news:438960ac$0$67263$157c6196@dreader2.cybercity.dk...
> Jeg skriver ikke dette, fordi jeg tilfældigvis ejer en BMW.
> Jeg skriver det, fordi testen har været bragt/kommenteret her i
> gruppen, og at jeg nu har ændret opfattelse af test's generelt.
>
> Ovennævnte svenske test af BMW 5-serien faldt som den eneste
> i verden dårligt ift. BMW'en - den dumpede med et brag, fordi
> bagenden slog kraftigt ud. Endda ved relativ lav hastighed, hvilket
> kunne være farligt for den almindelige forbruger.
>
> Det dårligere testresultat kunne ingen på frabikken forstå, hvorfor
> bilen samt testpersonerne fra Teknikens Värld blev sendt på fa-
> brikken. Her kunne det konstateres, at man havde udført testen
> med DSC-systemet slået fra, hvilket forklaret en del (alt).
>
> Teknikens Värld vidste dette faktum - at DTC'en var slået fra,
> men nævnte det ikke. Amatører !
> --
> Mvh Mogens
>
>
Som det fremgår her http://www.teknikensvarld.se/arkivet/bmw/bmw_qoa.xml er
det SVT der har valgt at vise klippet uden "slingrebremse", men det giver
vel også bedre TV-billeder.



Som Jan skriver virker det som om ikke alle JBs bilskribenter kan beskyldes
for at være den højeste vippe i svømmehallen. Se blot denne artikel
http://www.jp.dk/erhverv/artikel:aid=3401766/ som der også er kommenteret i
tråden "Euro NCAP." fra den 23/11.

Poul Tvilum skriver i sin artikel:

"Citroën C6 får topkarakter i fodgængerbeskyttelse ikke mindst fordi bilen
er udstyret med en mekanisme, der registrerer, når en fodgænger er ramt
hvorefter kølerhjelmen hæves og giver en blødere "landing" for fodgængeren.
Dette system er det første af sin art, men bilorganisationen venter, at
flere bilfabrikker vil følge efter."

Jeg har led efter udtalelsen om at "Dette system er det første af sin art"
hos både Citroen og EuroNCAP, men uden held så det er formegentlig ikke der
han har det fra. Mange kilder hævder som de nedenstående at Hondas system
var det første, og at det kom et års tid før.

http://www.carpages.co.uk/honda/honda_pop_up_bonnet_25_11_04.asp?switched=on&echo=967397168

http://www.ae-plus.com/Key%20topics/kt-safety-news2.htm

Med venlig hilsen Kim



Jan W Nielsen (27-11-2005)
Kommentar
Fra : Jan W Nielsen


Dato : 27-11-05 12:02

> Som Jan skriver virker det som om ikke alle JPs bilskribenter kan
> beskyldes
> for at være den højeste vippe i svømmehallen.

Mogens Therkildsen mv er ganske dygtige, IMO.

> Poul Tvilum skriver i sin artikel:
> "Citroën C6 får topkarakter [...] Dette system er det første af sin art...
> Mange kilder hævder som de nedenstående at Hondas system
> var det første, og at det kom et års tid før.

Heldigvis er det ikke samme grundlæggende dårlige journalistik som den fra
Carl J. Buus

Blev Hondas sat i de biler, som de sælger - eller mener Poul Tvillum reelt
bare, at Citroën er de første, der sætter det i bilerne på gaden..?

/Jan W Nielsen



Kim Kristensen (27-11-2005)
Kommentar
Fra : Kim Kristensen


Dato : 27-11-05 12:37


"Jan W Nielsen" <intetsvar@farvelogtobak.dk> skrev i en meddelelse
news:43899296$0$186$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
> > Som Jan skriver virker det som om ikke alle JPs bilskribenter kan
> > beskyldes
> > for at være den højeste vippe i svømmehallen.
>
> Mogens Therkildsen mv er ganske dygtige, IMO.
>
> > Poul Tvilum skriver i sin artikel:
> > "Citroën C6 får topkarakter [...] Dette system er det første af sin
art...
> > Mange kilder hævder som de nedenstående at Hondas system
> > var det første, og at det kom et års tid før.
>
> Heldigvis er det ikke samme grundlæggende dårlige journalistik som den fra
> Carl J. Buus
>
> Blev Hondas sat i de biler, som de sælger - eller mener Poul Tvillum reelt
> bare, at Citroën er de første, der sætter det i bilerne på gaden..?
>
> /Jan W Nielsen
>
>
Jeg skal ikke kunne sige om Hondas system rent faktisk er i handlen, i
testen af Civic i 2001 skriver EuroNCAP om dens "Pedestrian Protection":

" Honda set out to do well in these tests and this has been achieved. The
Civic's bumper gave a high degree of protection without compromising its
performance. The front edge of the bonnet also showed its sound design. The
bonnet hinges, latch design and wing mountings also incorporated measures to
minimise impact forces. Its overall score took it close to earning a
four-star rating."

Hvilket kunne tegne på en eller anden form for pop-up kølerhjelm, men
sikkert uden elektronik. Men det er det han skriver jeg går efter for enten
passer det han skriver ikke, eller også mener han noget andet end det han
skriver. Det er jo knap så heldigt hvis man har til hensigt at formidle
facts vil jeg mene.

Med venlig hilsen Kim



Jan W Nielsen (27-11-2005)
Kommentar
Fra : Jan W Nielsen


Dato : 27-11-05 12:53

> The front edge of the bonnet also showed its sound design. The
> bonnet hinges, latch design and wing mountings also incorporated measures
> to
> minimise impact forces. Its overall score took it close to earning a
> four-star rating."

> Hvilket kunne tegne på en eller anden form for pop-up kølerhjelm, men
> sikkert uden elektronik.

Det er bare en kølerhjelm, der giver efter, tror jeg.

> Men det er det, han skriver, jeg går efter, for enten
> passer det han skriver ikke, eller også mener han noget andet end det han
> skriver.

Hvis Citroëns system er det første af sin slags, så passer det jo fint -
eller hvad..?

--
/Jan "Dolph" W Nielsen - 100 % asshole...!!



Kim Kristensen (27-11-2005)
Kommentar
Fra : Kim Kristensen


Dato : 27-11-05 19:26


"Jan W Nielsen" <intetsvar@farvelogtobak.dk> skrev i en meddelelse
news:43899e08$0$157$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
>
> > Hvilket kunne tegne på en eller anden form for pop-up kølerhjelm, men
> > sikkert uden elektronik.
>
> Det er bare en kølerhjelm, der giver efter, tror jeg.
>
Det var det i hvert fald på Honda HR-V i 98, som den første Honda hvor man
forsøgte at tage den slags hensyn.

Bilen på billederne her http://world.honda.com/news/2004/4040824_02.html er
en Civic 2000, og skal man dømme ud fra dem ser kølerhjelmen ud til at løfte
sig bagerst nå den rammer noget. Man skriver også:

"With the release of the Civic in 2000, further measures were added to
reduce harm to the legs-a common injury location. Impact-absorbing
structures are employed in the engine hood, hood hinges, wiper pivots, front
fenders, bumpers, and other components."

Hvilket for mig lyder som en mekanisk opbygning af kølerhjelmens hængsler
som sørger for det løft af bagkanten der ses på billederne, og det system
har man så i 2004 videreudviklet og forsynet med elektroniske detektorer.

> > Men det er det, han skriver, jeg går efter, for enten
> > passer det han skriver ikke, eller også mener han noget andet end det
han
> > skriver.
>
> Hvis Citroëns system er det første af sin slags, så passer det jo fint -
> eller hvad..?
>
> --
> /Jan "Dolph" W Nielsen - 100 % asshole...!!
>
>
Ja hvis det var rigtigt, men det er det jo ikke.

Med venlig hilsen Kim



Jan W Nielsen (27-11-2005)
Kommentar
Fra : Jan W Nielsen


Dato : 27-11-05 20:21

>> Hvis Citroëns system er det første af sin slags, så passer det jo fint -
>> eller hvad..?

> Ja hvis det var rigtigt, men det er det jo ikke.

"Af sin slags" er i anvendt sprog jo ikke er en bestemt størrelse.

Hvis Citroën har lavet en løsning, der ligner, men som har nogle andre
tekniske løsninger, ér det jo på en måde det første af sin slags.

....systemerne ser dog ud til at ligne hinanden, så jeg kan sagtens følge
dig.

Gad vide, hvad forskellen er..?

--
/Jan "Dolph" W Nielsen - 100 % asshole...!!



Kim Kristensen (27-11-2005)
Kommentar
Fra : Kim Kristensen


Dato : 27-11-05 23:45


"Jan W Nielsen" <intetsvar@farvelogtobak.dk> skrev i en meddelelse
news:438a06f6$0$181$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
> >> Hvis Citroëns system er det første af sin slags, så passer det jo
fint -
> >> eller hvad..?
>
> > Ja hvis det var rigtigt, men det er det jo ikke.
>
> "Af sin slags" er i anvendt sprog jo ikke er en bestemt størrelse.
>
Sandt nok, men i det her tilfælde ser det på de tilgængelige data ud til at
systemerne minder rigtig meget om hinanden.

> Hvis Citroën har lavet en løsning, der ligner, men som har nogle andre
> tekniske løsninger, ér det jo på en måde det første af sin slags.
>
Så er det vel i bedste fald en forbedring eller videreudvikling, men det er
muligt der er de første der tilbyder denne videreudvikling i en bil som kan
købes.

> ...systemerne ser dog ud til at ligne hinanden, så jeg kan sagtens følge
> dig.
>
Ja temmelig meget endda, men ikke et ondt ord om det hvis det kan redde "de
blødes" skind.

> Gad vide, hvad forskellen er..?
>
> --
> /Jan "Dolph" W Nielsen - 100 % asshole...!!
>
>
Efter det jeg har været i stand til at finde ca. 3,5 cm, Honda løfter
bagkanten ca. 10 cm og Citroen ca. 6,5 cm.

Med venlig hilsen Kim



Jan W Nielsen (28-11-2005)
Kommentar
Fra : Jan W Nielsen


Dato : 28-11-05 13:14

> Efter det jeg har været i stand til at finde ca. 3,5 cm, Honda løfter
> bagkanten ca. 10 cm og Citroen ca. 6,5 cm.


Ja, det var it´ møj..

--
/Jan "Dolph" W Nielsen - 100 % asshole...!!




Henrik B. (28-11-2005)
Kommentar
Fra : Henrik B.


Dato : 28-11-05 13:22

"Jan W Nielsen" <intetsvar@farvelogtobak.dk> skrev i en meddelelse
news:43899296$0$186$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...

>> for at være den højeste vippe i svømmehallen.
>
> Mogens Therkildsen mv er ganske dygtige, IMO.

Han er ganske habil bag et rat, og er ganske seriøs ja. Han er dog "farvet"
af en gal Alfa - hvor er det man har set det før?

--
-----------------------------------
Dyrlægebiler - Det intelligente valg



Mogens (27-11-2005)
Kommentar
Fra : Mogens


Dato : 27-11-05 12:01

"Kim Kristensen" <kim01@kristen_nospam_sen.tdcadsl.dk> wrote in message
news:43898a05$0$38674$edfadb0f@dread12.news.tele.dk...

> Som Jan skriver virker det som om ikke alle JBs bilskribenter kan
> beskyldes
> for at være den højeste vippe i svømmehallen.

Jeg tror nu, det er en pressemeddelelse, der har gennemgået en
journalistisk bearbejdning hos JP.

Læg mærke til indholdet
"Det skaber stor undren i BMW-kredse, eftersom 5-serien har
været på markedet i over to år. Den er blevet testet af hundredvis
af andre journalister og har høstet mange rosende ord netop for
sine køreegenskaber"
--
Mvh Mogens



Kim Kristensen (27-11-2005)
Kommentar
Fra : Kim Kristensen


Dato : 27-11-05 12:22


"Mogens" <nyhedsgrupper@SLETjubii.dk> skrev i en meddelelse
news:4389920e$0$67256$157c6196@dreader2.cybercity.dk...
> "Kim Kristensen" <kim01@kristen_nospam_sen.tdcadsl.dk> wrote in message
> news:43898a05$0$38674$edfadb0f@dread12.news.tele.dk...
>
> > Som Jan skriver virker det som om ikke alle JBs bilskribenter kan
> > beskyldes
> > for at være den højeste vippe i svømmehallen.
>
> Jeg tror nu, det er en pressemeddelelse, der har gennemgået en
> journalistisk bearbejdning hos JP.
>
> Læg mærke til indholdet
> "Det skaber stor undren i BMW-kredse, eftersom 5-serien har
> været på markedet i over to år. Den er blevet testet af hundredvis
> af andre journalister og har høstet mange rosende ord netop for
> sine køreegenskaber"
> --
> Mvh Mogens
>
>
Det er muligt, men det er jo faren ved at videregive noget frem for selv at
gøre arbejdet. Jeg er ikke i tvivl om at 5'eren er en både fin og velkørende
bil, det er mere de slag som Teknikens Värld bliver tildelt fordi en
TV-station har "valgt at vælge" den sekvens der tager sig bedst ud frem for
hele skidtet.

Med venlig hilsen Kim



Mogens (27-11-2005)
Kommentar
Fra : Mogens


Dato : 27-11-05 13:29

"Kim Kristensen" <kim01@kristen_nospam_sen.tdcadsl.dk> wrote in message
news:438996e4$0$38667$edfadb0f@dread12.news.tele.dk...

> Det er mere de slag som Teknikens Värld bliver tildelt fordi en
> TV-station har "valgt at vælge" den sekvens der tager sig bedst
> ud frem for hele skidtet.

Nu er hele indslaget teknisk set noget af det mest amatøragtig,
man har set længe. Der er for så vidt ikke noget galt i at vise,
hvorledes en bil opfører sig uden elektronisk tingel tangel. Pro-
blemet hér er blot, at INGEN vidste det. Der er i alt fald ingen,
hverken i denne NG eller resten af verden, der havde noteret sig
(lagt mærke til), at TV kørte bilen uden systemet aktivt.
--
Mvh Mogens



Kim Kristensen (27-11-2005)
Kommentar
Fra : Kim Kristensen


Dato : 27-11-05 19:05


"Mogens" <nyhedsgrupper@SLETjubii.dk> skrev i en meddelelse
news:4389a6a3$0$67262$157c6196@dreader2.cybercity.dk...
> "Kim Kristensen" <kim01@kristen_nospam_sen.tdcadsl.dk> wrote in message
> news:438996e4$0$38667$edfadb0f@dread12.news.tele.dk...
>
> > Det er mere de slag som Teknikens Värld bliver tildelt fordi en
> > TV-station har "valgt at vælge" den sekvens der tager sig bedst
> > ud frem for hele skidtet.
>
> Nu er hele indslaget teknisk set noget af det mest amatøragtig,
> man har set længe. Der er for så vidt ikke noget galt i at vise,
> hvorledes en bil opfører sig uden elektronisk tingel tangel. Pro-
> blemet hér er blot, at INGEN vidste det. Der er i alt fald ingen,
> hverken i denne NG eller resten af verden, der havde noteret sig
> (lagt mærke til), at TV kørte bilen uden systemet aktivt.
> --
> Mvh Mogens
>
>
Jeg har ikke set andet om emnet end det filmklip man kunne se Teknikens
Värds hjemmeside, og der glor manden ind i kameraet og fortæller at nu vil
man prøve uden "systemet" slået til. Så det er i TVs klipning den
information er gået tabt, eller det går jeg ud fra da jeg ikke har set det
pågældende indlæg i TV.

Med venlig hilsen Kim



Kent Friis (27-11-2005)
Kommentar
Fra : Kent Friis


Dato : 27-11-05 12:55

Den Sun, 27 Nov 2005 12:01:29 +0100 skrev Mogens:
> "Kim Kristensen" <kim01@kristen_nospam_sen.tdcadsl.dk> wrote in message
> news:43898a05$0$38674$edfadb0f@dread12.news.tele.dk...
>
>> Som Jan skriver virker det som om ikke alle JBs bilskribenter kan
>> beskyldes
>> for at være den højeste vippe i svømmehallen.
>
> Jeg tror nu, det er en pressemeddelelse, der har gennemgået en
> journalistisk bearbejdning hos JP.
>
> Læg mærke til indholdet
> "Det skaber stor undren i BMW-kredse, eftersom 5-serien har
> været på markedet i over to år. Den er blevet testet af hundredvis
> af andre journalister og har høstet mange rosende ord netop for
> sine køreegenskaber"

Sagde Merecedes ikke noget i samme stil dengang?

Mvh
Kent
--
Hard work may pay off in the long run, but laziness pays off right now.

Henrik B. (28-11-2005)
Kommentar
Fra : Henrik B.


Dato : 28-11-05 00:42

"Mogens" <nyhedsgrupper@SLETjubii.dk> skrev i en meddelelse
news:438960ac$0$67263$157c6196@dreader2.cybercity.dk...
> Jeg skriver ikke dette, fordi jeg tilfældigvis ejer en BMW.
> Jeg skriver det, fordi testen har været bragt/kommenteret her i

Nåååh, du tænker på den test der hedder "Dobbelt-undvige-manøvre".

--
-----------------------------------
Dyrlægebiler - Det intelligente valg



Mogens (29-11-2005)
Kommentar
Fra : Mogens


Dato : 29-11-05 18:27

"Mogens" <nyhedsgrupper@SLETjubii.dk> wrote in message
news:438960ac$0$67263$157c6196@dreader2.cybercity.dk...

> Her kunne det konstateres, at man havde udført testen
> med DSC-systemet slået fra, hvilket forklaret en del (alt).


I week-end'en havde personaleforeningen inviteret til køreteknisk
kursus. På dette kursus fandt nogle af deltagerne pludselig ud af,
hvor ringe bilister de egentlig var, og hvor virksom dette elektro-
niske isenkram DSC/ESP egentlig betød for dem ifm handling af bilen !
--
Mvh Mogens



BJ (29-11-2005)
Kommentar
Fra : BJ


Dato : 29-11-05 23:40


"Mogens" <nyhedsgrupper@SLETjubii.dk> skrev i en meddelelse
news:438c8f7c$0$78286$157c6196@dreader1.cybercity.dk...

KLIP

> I week-end'en havde personaleforeningen inviteret til køreteknisk
> kursus. På dette kursus fandt nogle af deltagerne pludselig ud af,
> hvor ringe bilister de egentlig var, og hvor virksom dette elektro-
> niske isenkram DSC/ESP egentlig betød for dem ifm handling af bilen !

Jeg har prøvet Porsches og Volvo´s på bane samt min egen med DSTC om
vinteren med sne osv.

Jeg ville ikke undvære nogen af delene.

--
Bjørn J.
~~wear sunscreen~~
Live from The Netherlands



Jan W Nielsen (30-11-2005)
Kommentar
Fra : Jan W Nielsen


Dato : 30-11-05 06:37

> [...] hvor virksom dette elektro-
> niske isenkram DSC/ESP egentlig betød for dem ifm handling af bilen !

Der er ingen tvivl om, at ESP er en gevinst for alle - også selvom man er en
fandens karl..

Jeg ville prioriterer det ret højt, hvis jeg skulle have mig en ny bil.

/Jan W Nielsen



BJ (01-12-2005)
Kommentar
Fra : BJ


Dato : 01-12-05 10:09


"Jan W Nielsen" <intetsvar@nitetsvar.dk> skrev i en meddelelse
news:438d3a8e$0$11673$d40e179e@nntp02.dk.telia.net...

KLIP

>> [...] hvor virksom dette elektro-
>> niske isenkram DSC/ESP egentlig betød for dem ifm handling af bilen !
>
> Der er ingen tvivl om, at ESP er en gevinst for alle - også selvom man er
> en fandens karl..
>
> Jeg ville prioriterer det ret højt, hvis jeg skulle have mig en ny bil.

Desværre kan vi ikke alle i denne NG være verdensmestre ud i rallykørsel på
glat underlag.

--
Bjørn J.
~~wear sunscreen~~



Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177514
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408617
Brugere : 218887

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste