passat vinduesvisker fejl
Fra : Thassman

Dato : 27-11-05 00:51

Hej,

Jeg har en passat fra 1999 med en irriterende periodisk fejl på
vinduesviskerne til forruden.
Fejlen var der også sidste vinter, men gik væk igen og har ikke været der
hele sommeren.Nu er den så kommet igen hvor det er begyndt at fryse om
natten.
Fejlen er at vinduesviskerne kører 3 gange og sætter sig så fast et
vilkårligt sted på ruden. Der bliver de sidende i 20 sek for så at køre 3
gange igen osv.
Når man vipper viskekontakten nedad for at viskerne bare skal viske en
enkelt gang, så kører de mindst 2 gange, nogle gange 3 gange, og hvis de vil
køre 4. gang så sætter de sig fast.
Det virker som om de ikke kan finde deres udgangsposition, og derfor tager
en tur til osv.

Er der nogen her der har oplevet noget tilsvarende, eller har nogen gode råd
til hvad jeg kan kigge efter ?
Hvor sidder kontakten der bestemmer udgangspositionen ?

Mvh
Tommy

Fra : Jørgen M. Rasmussen

Dato : 27-11-05 07:47

"Thassman" <ThassmanFJERNANDEN@gmailAND.com> skrev i en meddelelse

> Hvor sidder kontakten der bestemmer udgangspositionen ?

I viskermotoren, el. deromkring. Du har ret i at starte der fra.

Fra : Claus Nygaard-Peders~

Dato : 27-11-05 10:36

Thassman skrev:

> [...]
> en tur til osv.
>
> Er der nogen her der har oplevet noget tilsvarende, eller har nogen gode råd

Jeg havde samme symptomer i en Golf III for et års tid siden. Det viste
sig at være viskerkontakten som var defekt. Ny kontakt (stilk) og så
virkede det igen som det skulle.

Mvh
Claus

Fra : Thassman

Dato : 27-11-05 11:18

> Jeg havde samme symptomer i en Golf III for et års tid siden. Det viste
> sig at være viskerkontakten som var defekt. Ny kontakt (stilk) og så
> virkede det igen som det skulle.

Hvor fandt du kontakten henne ?
Sidder den nede i viskermotoren eller hur ?

/Tommy

Fra : Jørgen M. Rasmussen

Dato : 27-11-05 11:56

"Thassman" <ThassmanFJERNANDEN@gmailAND.com> skrev i en meddelelse

Ny kontakt (stilk) og så

"Stilken" er den ved rattet. Det er også en mulighed, at den "beder om" to
ture i stedet for en enkelt..

Fra : alexbo

Dato : 27-11-05 11:52

"Thassman" skrev

> Hvor sidder kontakten der bestemmer udgangspositionen ?

I viskermotoren, men det har ingen betydning ved fast drift, den virker kun
i intervaldrift, og ved parkering af visker.

Det fremgår ikke helt om dine viskere parkerer rigtig når du slukker.
Egentlig står det hele lidt uklart.
hvordan kører viskerne ved fast langsom
ved fast hurtig,
ved interval
ved slukning.

Den viskerkontakt Claus omtaler er den du tænder og slukker med.

mvh
Alex Christensen

Fra : Thassman

Dato : 27-11-05 12:05

"alexbo" <alexbo@email.dk> wrote in message

> Det fremgår ikke helt om dine viskere parkerer rigtig når du slukker.
> Egentlig står det hele lidt uklart.
Ok jeg forsøger at forklare igen

> hvordan kører viskerne ved fast langsom
3 ture helt normalt, og ved 4. tur sætter de sig fast, oftest 10 cm over
parkeringspositionen
Efter 20 sekunder kører de så 3 ture mere, og sætter sig ved 4. tur osv.
Det hjælper ikke at slukke på "stilken" og tænde igen når de har sat sig,
der skal gå 20 sekunder før de rører sig igen.

> [...]
Det hjælper ikke at slukke på "stilken" og tænde igen når de har sat sig,
der skal gå 20 sekunder før de rører sig igen.

flere muligheder:
a: Kører normalt, altså en tur og parkering
b. Kører 2 ture og parkering.
c kører 3 ture og parkering.
d kører 3 ture og sætter sig ved 4. tur og bliver der i mindst 20 sekunder.

> ved slukning.
2 muligheder
a. De kører ned i parkering som normalt.
b. De sætter sig vilkårligt på ruden, dog ikke sådan at de stopper lige når
man slukker, de kører lidt og stopper så.

mange tak for hjælpen indtil videre.

Mvh
Tommy

Fra : alexbo

Dato : 27-11-05 12:27

"Thassman" skrev

> mange tak for hjælpen indtil videre.

Ja velbekomme,
det er en mærkelig opførsel af dine viskere.
Selve parkeringsstyringen sidder i viskermotoren, der er også den der styrer
interval, det er en ring med et bart stykke og fast strøm, når motoren når
det bare stykke stopper den, og det flytter ikke frem og tilbage, men
selvfølgelig går viskerne i stå hvis de helt mister strømmen.
Fast fart er bare en hel ring,
Interval er kort tid med fast, og resten er parkering.

Det lyder som du får blandet fast, interval og ingen strøm i en pærevælling.

Det bedste forslag indtil nu er at skifte viskerkontakten, altså stilken ved
rattet.
Evt. prøv at rokke med den under drift.
Hvis du vil måle lidt først skal du finde den konstante på viskeren, den
skal være der hele tiden, under drift og når viskeren er stoppet,
derefter find den faste, den skal være der hele tiden under drift.

mvh
Alex Christensen

Fra : Thassman

Dato : 27-11-05 13:15

> [...]
> skal være der hele tiden, under drift og når viskeren er stoppet,
> derefter find den faste, den skal være der hele tiden under drift.

Tak for den gode forklaring, lige nu er fejlen næsten væk. Det er nok fordi
temperaturen er rimeligt høj, nu hvor solen skinner på bilen.
Det gør det jo ikke nemmere at fejlfinde på den
Med "næsten væk" mener jeg, at viskerne snupper af og til 2 ture istedet for
1 (når man vipper stilken ned, for at viske éen gang.) , men de sætter sig
ikke fast.
Jeg har lige adskilt "stilken" og givet den noget kontakt rens, det lader
ikke til at have virket, fejlen bliver heller ikke påvirket af at man
rykker, banker, hiver eller kører op og ned og frem og tilbage i stilken
under drift.

Jeg har forsøgt at komme ind til viskermotoren, men den sidder begravet inde
under bremseforstærker og jeg tror det er kørecomputeren, så jeg kan ikke
komme til at måle på den, eller adskille den. Jeg kan ikke engang se hvor
ledningerne kommer ind
Det lugter lidt af en tur til VW, jeg hader bare at køre ind med en
periodisk fejl, for hvis ikke den fejler når den kommer ind, så fægter de jo
lidt i blinde.

Mvh
Tommy

Fra : alexbo

Dato : 27-11-05 13:34

"Thassman" skrev

> Tak for den gode forklaring, lige nu er fejlen næsten væk. Det er nok
> fordi temperaturen er rimeligt høj, nu hvor solen skinner på bilen.

Det med temp. har jeg ikke taget rigtig alvorligt, men hvis du er helt
sikker på det har betydning, og situationen ikke ændrer sig ved ændring af
indetemp., så må problemet jo være et sted hvor temp. ikke ændrer sig, altså
ude ved viskermotoren.

Så venter du til det bliver koldt, når problemet er værst går du ud med en
varmeblæser, varmer viskermotoren op, hvis det gør forskel, så skal du eller
værkstedet have fat i den.
Den kan jo være fyldt med snask på kontaktfladerne.
Hvis du med sikkerhed kan konstatere en fejl i motoren, kan det være nemmest
bare at få den skiftet, fejlfindingen kan være dyrere end en ny.
Der stor forskel på tidsforbruget på bare en klar besked om at skifte motor,
til at tage motoren ud og finde fejlen.

mvh
Alex Christensen

Fra : Thassman

Dato : 27-11-05 14:04

> Så venter du til det bliver koldt, når problemet er værst går du ud med en
> varmeblæser, varmer viskermotoren op, hvis det gør forskel, så skal du
> eller værkstedet have fat i den.

Rigtig god idé, det vil jeg prøve.
Tak for hjælpen.

Mvh