En uges erfaringer med min nye bil (Renaul~
Fra : Lars Hoffmann

Dato : 21-11-05 10:44

Ja nu har jeg så haft min nye bil i en uges tid og vil da lige skrive
et par ord om den, eftersom der er flere der har udtrykt interesse i 7
personers MPV'er.

Bilen er en Renault Grand Scenic 1.9 dci 130hk Luxe Dynamique - hvilket
vil sige at det er "top of the line" med alt det ekstraudstyr renault
kan finde på.

Vi har på en uge kørt omkring 1.000 km i bilen så vi er ved at
vænne os til den. Grunden til at vi valgte denne bil var at vi regner
med at det er den der giver os mest komfort og deraf køreglæde
indenfor segmentet.

Jeg er vandt til en 78hk Opel Astra turbodiesel, så denne renault er
en hel del kvikkere. Motoren er blid og støjsvag, men 130 heste skulle
også gerne kunne flytte en vogn. Den har seks fremadgående gear
hvilket kræver lidt tilvænning. Specielt nå man ligger med
hastigheder imellem 40 og 80 skal man skifte mere gear end hvad jeg er
vandt til. Hvis man kører overvejende bykørsel ville jeg ikke
anbefale en bil med 6 gear. Nu kører vi dog mestendels motorvej og det
er her det sjette gear kommer til sin ret. Når man ligger imellem 120
og 140 på de spanske motorveje er det en fryd i sjette gear. Meget
lavt støjniveau og god dieseløkonomi. Ved 130 km/t ligger bilen lige
omkring 2100/2200 omdrejninger, hvilket jo ikke kan siges at være
meget.

Fartpiloten er en dejlig opfindelse. Man sætter den til ved 120 km/t
og så triller man ellers behageligt derudaf. Den har accelerer,
decelerer og rekuperations funktioner, som alle kommer handigt ind når
man lige lærer at bruge dem. Det giver en meget mere afslappet
kørsel. Derudover kan man også begrænse bilens maxhastighed med
selvsamme fartpilot - jeg har stadig kun brugt det for sjov og ved ikke
rigtig om det også har en praktisk fordel. Noget der virkelig er
lækkert er at man har adgang til praktisk taget alle bilens funktioner
uden af fjerne hænderne fra rattet. Jeg har aldrig lagt mærke til
hvor meget det distraherer fra vejen at skifte radio kanal eller på se
de forskellige data fra kørecomputeren, men efter at have vænnet mig
til Renaulten kan jeg godt se hvor vigtigt det er. Bilen bevæger sig
meget habilt i trafikken. Servostyringen er dynamisk, således at ved
større hastighed bliver rattet hårdere men ved parkering er der ingen
modstand i det, det gør bilen meget habil.

Bilen er så satans klog! Alt er automatisk (undtagen gearet ) og
det kræver i starten lidt ekstra tiltro. Jeg er vandt til at man
låser en bil ved at trykke ned på en stift i døren, at man bruger
håndbremsen ved at hive i en stang og at man starter bilen ved at
stikke en nøgle i en lås og dreje rundt. Alt den slags gammeldags
ævl kan man godt glemme igen. Nu foregår det hele ved at trykke på
knapper og små lys de tændes fortæller dig at nu har du trykket på
en knap. Lyset tændes automatisk (hernede i spanien skal vi ikke køre
med det om dagen), vinduesviskerne kan selv finde ud af hvor meget vand
der er på ruden og indstille hastigheden derefter. Faktisk er det så
smart at den bagerste vinduesvisker også ved hvornår bilen er i
bakgear og således tager den til i hastighed. Radioen skruer selv og
for lyden i forhold til hastigheden. Håndbremsen aktiveres automatisk
når bilen slukkes og deaktiveres når man sætter bilen i gear og gir
den lidt gas. Jeg kunne blive ved. Alle disse tiltag er uhyre praktiske
og gør at man kan koncentrere sig om at køre bilen. Som sagt, skal
man vænne sig til det (og læse instruktionsbogen grundigt), men når
først man har vænnet sig til det, er det uundværligt.

Jeg er overordentligt tilfreds med vores køb og håber at
elektronikken holder

Hvis jeg skal sige noget negativt om bilen må det være, at vinden
larmer lige lovligt meget i soltaget når man kører på den hurtige
side af 140 km/t, men det må man jo heller ikke, så det problem er
til at overse. Hvis man endelig vil ligge og køre stærkt, kan man
skubbe det ekstra dække hen under soltaget og det tager det meste af
lyden.

Med venlig hilsen
Lars Hoffmann

Fra : Henning

Dato : 21-11-05 10:57

>kørsel. Derudover kan man også begrænse bilens maxhastighed med
>selvsamme fartpilot - jeg har stadig kun brugt det for sjov og ved ikke
>rigtig om det også har en praktisk fordel. Noget der virkelig er

Bruger det hver dag og hele tiden! 50 km i byen - tryk på knappen og
du slipper for bøderne

Fra : Lars Hoffmann

Dato : 21-11-05 11:23

Henning wrote:

> Bruger det hver dag og hele tiden! 50 km i byen - tryk på knappen og
> du slipper for bøderne

Det er muligt jeg også vil komme til det, men det kræver lidt
tilvænning - specielt i en aggresive traffik hernede i Madrid hvor jeg
bor.

Med venlig hilsen
Lars Hoffmann

Fra : KASO

Dato : 23-11-05 07:47

Tillykke med "dyret"!

> [...]
>lavt støjniveau og god dieseløkonomi. Ved 130 km/t ligger bilen lige
>omkring 2100/2200 omdrejninger, hvilket jo ikke kan siges at være

Bilen trækker fra ca. 40 km/t i 4.gear og fra 65 i 5. blot man ikke træder
sømmet i bund, så du burde ikke behøve at skifte så ofte.

> [...]
>større hastighed bliver rattet hårdere men ved parkering er der ingen
>modstand i det, det gør bilen meget habil.

Fartbegrænseren kan være nyttig i tæt traffik med svingende hastigheder (og
kameravogne). Ratbetjening er en stor behagelighed - den vil du nyde!

> [...]
>man vænne sig til det (og læse instruktionsbogen grundigt), men når
>først man har vænnet sig til det, er det uundværligt.

Problemet er, at det er stærkt vanedannende - man glemmer helt, hvor
"besværlige" andre biler er

>Jeg er overordentligt tilfreds med vores køb og håber at
>elektronikken holder

Iflg. mine erfaringer med tidligere Scénic'er, burde der ikke være noget at
frygte!

> [...]
>til at overse. Hvis man endelig vil ligge og køre stærkt, kan man
>skubbe det ekstra dække hen under soltaget og det tager det meste af

Der står vist ellers i instruktionsbogen, at dækkenet ikke må være for, når
soltaget er åbent - men så kan man jo bare bruge sin A/C eller klimaanlæg
ved de højere hastigheder (det gør jeg).

Fra : Lars Hoffmann

Dato : 25-11-05 10:34

KASO wrote:
> Tillykke med "dyret"!

Tak! Jeg er glad for valget og glæder mig vher gang jeg sætter mig i
den.

> Bilen trækker fra ca. 40 km/t i 4.gear og fra 65 i 5. blot man ikke træder
> sømmet i bund, så du burde ikke behøve at skifte så ofte.

Det har du sikkert ret i, men jeg skal lige vænne mig til det ekstra
gear alligevel.

> Fartbegrænseren kan være nyttig i tæt traffik med svingende hastigheder (og
> kameravogne). Ratbetjening er en stor behagelighed - den vil du nyde!

Nu prøvede jeg så idag at bruge den her i madrid. Jeg satte den til
60Km/t i byen og trillede så ligeså stille derudaf. Det gik fint
nok, men jeg tror at trafikken hernede er for agressiv til at det kan
bruges fornuftigt.

> Problemet er, at det er stærkt vanedannende - man glemmer helt, hvor
> "besværlige" andre biler er

Ja, specielt den håndfrie nøgle og håndbremsen uden hænder er jeg
begejstret for.

> Iflg. mine erfaringer med tidligere Scénic'er, burde der ikke være noget at
> frygte!

Næh, jeg frygter det skam heller ikke, men har dog for en sikkerheds
skyld købt 2 års ekstra garanti for sælle 415 euro

> Der står vist ellers i instruktionsbogen, at dækkenet ikke må være for, når
> soltaget er åbent - men så kan man jo bare bruge sin A/C eller klimaanlæg
> ved de højere hastigheder (det gør jeg).

Den ekstra larm er når soltaget er lukket. Man kan godt høre at
vinden blæser lidt ekstra i furerne hvor glasset mødes med
karosseriet.

Med venlig hilsen
Lars Hoffmann

Fra : KASO

Dato : 25-11-05 18:47

>Ja, specielt den håndfrie nøgle og håndbremsen uden hænder er jeg
>begejstret for.

Jeg bliver desværre nødt til at trykke på knappen selv - keyless entry er
desværre ekstraudstyr til 10.000kr. på disse kanter - og det var jeg for
nærrig til. Til gengæld fik den en motorvarmer igår - herlig fornemmelse at
gå ud til en varm, snefri bil idag mens alle mine kollegaer skrabede vinduer

>Den ekstra larm er når soltaget er lukket. Man kan godt høre at
>vinden blæser lidt ekstra i furerne hvor glasset mødes med
>karosseriet.

Det kan være et justeringsspørgsmål. Jeg oplevede også fænomenet på en
ferietur i efterårsferien. Det støjede en del ved høje hastigheder på
udturen, men på hjemturen (efter at taget havde været åbnet og lukket) var
der ingen problemer - heller ikke ved 180 km/t. Jeg vil ikke afvise, at det
giver lidt mere larm end et glat tag (alt andet ville være mærkeligt), men
det bør ikke være et stort problem.

Fra : Lars Hoffmann

Dato : 26-11-05 21:26

KASO wrote:

> [...]
> giver lidt mere larm end et glat tag (alt andet ville være mærkeligt), men

Tak for info - Jeg vil da prøve at snakke med Renault om det.

Med venlig hilsen
Lars Hoffmann