Sikkerhed i Tyskland.
Fra : Folmer Rasmussen

Dato : 20-11-05 21:40

Manfred Stolpe, der i hvert fald indtil valget, var Tysklands
trafikminister, er for nyligt kommet med to nye forslag til forbedring
af sikkerheden i den tyske trafik.

Fra oktober er der indledt en forsøgsperiode, hvor man ad
frivillighedens vej vil prøve at få tyskerne til at køre med kørelys.

Han har også udtalt at alle serieproducerede biler bør udstyres med
ESP ab fabrik. Store som små.

Det lyder jo fornuftigt.

Venlig hilsen
Folmer

Fra : jan@stevns.net

Dato : 20-11-05 21:52

Folmer Rasmussen <folmer@rasmussen.mail.dk> skrev :

>Det lyder jo fornuftigt.

har man overhovedet nogen viden om kørelyset herhjemme har virket ?

--
jan@stevns.net
Rigtige mænd kører med baghjulstræk !

Fra : Folmer Rasmussen

Dato : 20-11-05 22:06

On Sun, 20 Nov 2005 21:52:25 +0100, jan@stevns.net wrote:

>har man overhovedet nogen viden om kørelyset herhjemme har virket ?

>--

Det véd jeg s'gu egentlig ikke.

Jeg mener det har været nævnt ved flere lejligheder, når talen har
faldet på faldende dødstal i trafikken, at kørelyset skulle have en
positiv indvirkning på dette, men konkret viden er det nok svært at
skaffe sig.

Venlig hilsen
Folmer

Fra : jan@stevns.net

Dato : 20-11-05 22:39

Folmer Rasmussen <folmer@rasmussen.mail.dk> skrev :

>Det véd jeg s'gu egentlig ikke.

Heller ikke jeg, selv om jeg har en ide om virkningen (kommer
nedenunder)

> [...]
>faldet på faldende dødstal i trafikken, at kørelyset skulle have en
>positiv indvirkning på dette, men konkret viden er det nok svært at

Min erfaring er så, at kørelys, eller ej, nok ikke betyder det store -
jeg bliver dagligt pisseirriteret (pardon_my_french) over at opleve at
folk gang på gang vælter ud fra en sidevej, selv om de burde kunne se
jeg kommer kørende. Jeg "plejer" at huske at tænde lyset på rekorden,
og Scorpio'en har kørelys - lidet hjælper det

Det sker dælme også ved nattetide, hvor de ikke har en kinamands
chanche for at vurdere min fart.

Jeg kører stort set dagligt fra Klarskov og her til Stevns, både sent
eftermiddag, og sent aften - 60km hver vej, og masser af sideveje.

De eneste middel der lader til at afholde folk fra at vælte ud, er
fjernblusset - men det er da lidt syn for mine modkørende ;)

Fra : Mogens

Dato : 21-11-05 06:30

<jan@stevns.net> wrote in message
> Folmer Rasmussen <folmer@rasmussen.mail.dk> skrev :

> Heller ikke jeg, selv om jeg har en ide om virkningen (kommer
> nedenunder)

Det har man vurderet på:
www.danmark.dk/portal/page?_pageid=34,275939&_dad=portal&_schema=PORTAL
--
Mvh Mogens

Fra : Thomas

Dato : 20-11-05 22:05

> har man overhovedet nogen viden om kørelyset herhjemme har virket ?

Hej

Det ved jeg desværre ikke, men mit gæt er da at kørelyset har skadet
motorcyklisterne. Førhen vidste man at det køretøj (i den tid jeg kan huske)
der kom kørende der med lys på i dagtimerne var en motorcykel, og ikke en
knallert og så var hjernen lidt mere skærpet. Jeg kan ikke se hvad kørelys
på biler gør godt for. I de fleste tilfælde kan man vel se det er en bil
midt på kørebanen, der derfor må være i bevægelse og ikke en der er parkeret
i siden......... Et stort ligegyldigt lyshav på kørebanen efter min mening

Mvh

Thomas

Fra : Leonard

Dato : 20-11-05 22:33

"Thomas" <bambanosFJERN@hotmail.com> wrote:

>I de fleste tilfælde kan man vel se det er en bil
>midt på kørebanen, der derfor må være i bevægelse og ikke en der er parkeret
>i siden...

En af ulemperne er også at det er som om parkeringslys ikke eksisterer
mere. Så om der er lys på eller ej, det fortæller ikke om den holder
stille eller kører.

--
Leonard
::: http://leonard.dk/foredrag/ :::

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 21-11-05 00:57

Leonard <usenet@leonard.dk> wrote in

> En af ulemperne er også at det er som om parkeringslys ikke eksisterer
> mere. Så om der er lys på eller ej, det fortæller ikke om den holder
> stille eller kører.

Det har du ret i. Folk fatter ikke at sætte over på p-lys når de holder
parkeret.. men okay omvendt så skal de heller ikke hyle hvis jeg kører
lille Magnus ned som render ud bagved bilen og jeg ikke kan se ham i mørket
pga. deres forlys på bilen "skjuler" det der foregår rundt om bilen..

Jeg sætter altid fuld blus på når jeg møder sådan en... så kan jeg i det
mindste se nogenlunde hvad der foregår rundt om bilen og så vil jeg altså
skide en hat fuld på om de ikke kan se en meter pga mine fjernlygter - så
må de lære at sætte p-lys på og overkomme deres danske dovenskab ved at
dreje knappen..

--
Martin Johansen [6000]
"MTF-0063 - fordi livet er for kort til træge gearskift..."

Fra : Basil

Dato : 21-11-05 06:31

Martin Johansen [6000] skrev d. 21-11-2005 i meddelelse
<Xns97159AA91AFnononoinvalid@62.243.74.163>:
> [...]
> skide en hat fuld på om de ikke kan se en meter pga mine fjernlygter - så
> må de lære at sætte p-lys på og overkomme deres danske dovenskab ved at

Sjovt, lige dette emne var et jeg havde tænkt mig at starte en tråd om

Jeg forventer at en bil med lys på, er en der kører, og blive lettere
irriteret i situationer hvor jeg har taget en eller anden slags
forbehold for det, for at konstarere at bilen holder stille og
chauffutten bare er ved at pille næse.
Kai

Fra : Leonard

Dato : 21-11-05 09:01

"Martin Johansen [6000]" <no@no.no.invalid> wrote:

> [...]
>skide en hat fuld på om de ikke kan se en meter pga mine fjernlygter - så
>må de lære at sætte p-lys på og overkomme deres danske dovenskab ved at

Ja, problemet er at opdage at den holder stille og ikke at blænde alle
de øvrige trafikanter i nærheden. På en øde landevej er problemet ikke
nær så stort som inde i byerne, hvor der netop kan skjule sig meget
bag det lys.

--
Leonard
::: http://leonard.dk/foredrag/ :::

Fra : Brian

Dato : 20-11-05 22:09

jan@stevns.net wrote:

> har man overhovedet nogen viden om kørelyset herhjemme har virket ?

Personligt synes jeg det er yderst fornuftigt, men jeg har heller ikke
haft pappet længe nok til at have prøvet andet.

I smalle gader kan man godt blive i tvivl om en bil holder parkeret, eller
kører. Her er det rart med kørelyset.

/Brian

Fra : Leonard

Dato : 20-11-05 22:39

jan@stevns.net wrote:

>har man overhovedet nogen viden om kørelyset herhjemme har virket ?

Det siges at det har hjulpet på frontalulykkerne på landevejene.

--
Leonard
::: http://leonard.dk/foredrag/ :::

Fra : Mehmet Kesen

Dato : 21-11-05 01:04

> Det siges at det har hjulpet på frontalulykkerne på landevejene.

Jeg har da flere gange været ude for at det har hjulpet når man har solen i
øjnene... Man kan ikke se alt muligt andet, som striberne på vejen fordi at
det vådt og asfalten reflekterer, men bilen der kører imod dig kan du se,
fordi at der er lys på bilen,,, - fornuftigt.

Mehmet

Fra : Ukendt

Dato : 21-11-05 09:33

<jan@stevns.net> skrev i en meddelelse

> har man overhovedet nogen viden om kørelyset herhjemme har virket ?

Det har man, på den måde der sket et fald i antal ulykker derefter . Det
samme i S., det er derfor at de nu prøver at "snige" det igennem i D. .

Fra : Ukendt

Dato : 21-11-05 18:59

<jan@stevns.net> skrev i en meddelelse

> har man overhovedet nogen viden om kørelyset herhjemme har virket ?

Jeg tror det har virket på mange herhjemme. Der er stadig vild diskussion om
det er tilladt at bruge tåbeforlys sammen med pos.lys i dagtimerne. Så det
har da helt sikkert gavnet debatten

--
Tom