G12 kølervædske
Fra : Leonard

Dato : 18-11-05 19:37

Efter rep. af oliefyr mangler jeg nu lidt kølevædske til min VW
Transporter. Ham der rep. fyret sagde at der skal originalt G12
kølervædske fra VW på og det havde han ikke stående.

Er det nødvendigt at købe G12 eller er det bare for at holde på
kunderne?

--
Leonard
::: http://leonard.dk/foredrag/ :::

Fra : mk\(5220\)

Dato : 18-11-05 19:42

> [...]
> kølervædske fra VW på og det havde han ikke stående.
>
> Er det nødvendigt at købe G12 eller er det bare for at holde på

Prøv her
http://www.thansen.dk/product.asp?c=624947318&n=778436337&pn=1338315512

Mvh Morten

Fra : Jørgen M. Rasmussen

Dato : 18-11-05 20:09

"mk(5220)" <mok@geocities.com> skrev i en meddelelse

> Prøv her
> http://www.thansen.dk/product.asp?c=624947318&n=778436337&pn=1338315512

Eller her: http://www.biltema.dk/products/product.asp?iItemId=78121

skal blandes 1:1 = 2l. med vand, dvs. ~½ pris.

Fra : Jørgen M. Rasmussen

Dato : 18-11-05 19:47

Ham der rep. fyret sagde at der skal originalt G12
> kølervædske fra VW på og det havde han ikke stående.

Hvis der er brugt "rød kølevæske" - G12 er rødt, men hedder kun G12 hvis det
er VW, må du IKKE blande det med andet. Jeg mener fx. T.Svansen sælger
tilsv. .

Fra : Ukendt

Dato : 19-11-05 14:30

> [...]
> det er VW, må du IKKE blande det med andet. Jeg mener fx. T.Svansen sælger

Selv ved TSvansen/Høyer gør de opmærksom på at de anbefaler at man bruger
orginalt kølevæske.
Deres er ikke i samme kvalitet. Ved det for jeg købte en køler til både min
Polo og tidligere Passat og der ville de faktisk ikke sælge deres kølevæske
til mig,

Jeg er ikke klar over hvad forskellen er men i mekker kredse er det alm.
kendt at man hælder orginal kølevæske på VW motorer.

Der findes tre slags G11 / G 12 / G12+.
Det står på låget til ekspansion beholderen hvilken type der skal i.
G12+ kan svjv erstatte både G11 og G12 og må blandes i begge typer.
G11 og G12 mår derimod ikke blandes.

--
Claus Petersen
VW Golf Sportline 2,0 16V TDI - www.vwfanatic.dk

"It's nice to be important - but it's more important to be nice"

Fra : Jørgen M. Rasmussen

Dato : 19-11-05 15:44

>Selv ved TSvansen/Høyer gør de opmærksom på at de anbefaler at man bruger >
>orginalt kølevæske.
> Deres er ikke i samme kvalitet.

Lyder underligt de så lagerføre det??. Men jeg har uden probs skiftet fra
VW's G11 til Biltemas G30/G12-klon for 2 år siden. Som forøvrigt må være
G12+-klon , for de påstår at det kan blandes m. G11. Det afprøvede jeg nu
ikke, motoren og især varmeapparatet blev kørt varm & gennemskyllet med
flere hold filtreret regnvand, inden der kom G30 på.

> Jeg er ikke klar over hvad forskellen er men i mekker kredse er det alm.
> kendt at man hælder orginal kølevæske på VW motorer.

Det syntes jeg generel mekkere altid siger, køb originalt, men de får jo oss
stumperne til en anden pris end "os i perlegruset" ;)).

Fra : mk\(5220\)

Dato : 18-11-05 20:03

> Er det nødvendigt at købe G12 eller er det bare for at holde på
> kunderne?

VAG anvender 3 typer kølevædske:
G11 som er blå
G12 som er rød
G12plus som er pink

G11 og G12 må aldrig blandes (bliver grødet)
Den nye G12plus kan blandes med både G11 og G12

Om den røde Thansen model svarer til VAG's G12 vides ikke....

Mvh Morten

Fra : Leonard

Dato : 18-11-05 20:31

"mk\(5220\)" <mok@geocities.com> wrote:

>VAG anvender 3 typer kølevædske:

>G12 som er rød

Det er rødt og der står G12 på beholderen i bilen.

>G11 og G12 må aldrig blandes (bliver grødet)
>Den nye G12plus kan blandes med både G11 og G12
>
>Om den røde Thansen model svarer til VAG's G12 vides ikke....

OK, og da der ikke må blandes andet i, så køber jeg det hos VW.

--
Leonard
Der aldrig har købt noget hos Thansen, kun været i butikken 2 gange!

Fra : Jørgen M. Rasmussen

Dato : 18-11-05 20:48

> OK, og da der ikke må blandes andet i, så køber jeg det hos VW.

Der står i linket at det svare til , kan bruges som G12,30, det sjove
mønster er bogstaver ;).

Fra : Leonard

Dato : 18-11-05 20:56

"Jørgen M. Rasmussen" <j.m.rasmussen.tabort@os.dk> wrote:

>Der står i linket at det svare til , kan bruges som G12,30, det sjove
>mønster er bogstaver ;).

Funny ... men jeg vil hellere betale VWs pris end handle hos Thansen!

--
Leonard
::: http://leonard.dk/foredrag/ :::

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 18-11-05 21:08

Leonard <usenet@leonard.dk> wrote in

> Funny ... men jeg vil hellere betale VWs pris end handle hos Thansen!

Jeg synes også det er sjovt at betale for meget for samme vare..

--
Martin Johansen [6000]
"MTF-0063 - fordi livet er for kort til træge gearskift..."

Fra : Jørgen M. Rasmussen

Dato : 18-11-05 21:21

"Martin Johansen [6000]" <no@no.no.invalid> skrev i en meddelelse

> Jeg synes også det er sjovt at betale for meget for samme vare..

Man får hvad man betaler for, så hos VW får man sig et godt grin. Men
billigt er det ikke ;).

Fra : Ukendt

Dato : 18-11-05 21:25

> Man får hvad man betaler for, så hos VW får man sig et godt grin. Men
> billigt er det ikke ;).

Meget rammende beskrivelse af direktionen hos VW )

--
Tom

Fra : Niels Bengaard

Dato : 18-11-05 21:28

> Jeg synes også det er sjovt at betale for meget for samme vare..

Koster det da mere hos VW?

Niels

Fra : mk\(5220\)

Dato : 18-11-05 21:39

> Koster det da mere hos VW?
>
> Niels
Hmmm http://www.hovwdiaudi.dk/product/default.asp?mode=showproduct&id=82859
Er svaret ikke ja ?

Mvh Morten

Fra : Niels Bengaard

Dato : 18-11-05 23:44

> Hmmm
> http://www.hovwdiaudi.dk/product/default.asp?mode=showproduct&id=82859
> Er svaret ikke ja ?

Måske, det ene er G30 og det andet G12plus, sammenligneligt er det
formodentlig ikke.

Niels

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 18-11-05 21:50

"Niels Bengaard" <bengaardFJERNDETTE@tdcadsl.dk> wrote in news:437e396a$0
$99988$edfadb0f@dread16.news.tele.dk:

> Koster det da mere hos VW?

Uden at have undersøgt det nærmere.. ja.

Fra : Niels Bengaard

Dato : 18-11-05 23:40

> Uden at have undersøgt det nærmere.. ja.

Netop min pointe.

Niels

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 18-11-05 23:44

"Niels Bengaard" <bengaardFJERNDETTE@tdcadsl.dk> wrote in news:437e583d$0
$163$edfadb0f@dread16.news.tele.dk:

> Netop min pointe.

Som vist blev skudt i sænk andetsted?

Jeg lurede godt det var din pointe... men jeg har for vane ikke at svare
direkte på implicit spørgsmål..

Fra : Uffe Ravn

Dato : 18-11-05 21:51

> [...]

> G12plus som er pink
>
> G11 og G12 må aldrig blandes (bliver grødet)
> Den nye G12plus kan blandes med både G11 og G12

Den blå er glykolbaseret, hvad med resten?

Mvh. Uffe Ravn

Fra : mk\(5220\)

Dato : 19-11-05 00:37

> Den blå er glykolbaseret, hvad med resten?
>
> Mvh. Uffe Ravn

De andre, nogen gange også kaldet de nyere, er etylenglykol baseret og det
kaldes også silikatbaserede glykoler.

Mvh Morten

Fra : Ukendt

Dato : 19-11-05 14:33

> [...]
> kølervædske fra VW på og det havde han ikke stående.
>
> Er det nødvendigt at købe G12 eller er det bare for at holde på

Jeg ville købe det orginale, sicher ist sicher.

Der findes tre slags kølevæske til VW G11 / G 12 / G12+.
Det står på låget til ekspansion beholderen hvilken type der skal i.
G12+ kan svjv erstatte både G11 og G12 og må blandes i begge typer.
G11 og G12 mår derimod ikke blandes.

Altså må du gerne hælde G12+ i, det er vist efterhånden også det eneste de
fører nu.