/ Forside / Interesser / Fritid / Biler / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Biler
#NavnPoint
dova 36582
alimak 21895
EA_HS 19179
refi 16217
transor 15483
Cortina01 14584
pallenoc 13678
3773 13117
geu 12469
10  Nordsted1 11856
Km/l i en Punto 1 60 hk?
Fra : Jakob Skovgaard


Dato : 17-11-05 22:57

Er dette normalt, kørslen er primært bykørsel i Århus (altså mange
lange strænk med 70-80 km/t. Men synes nok det er lidt i underkanten,
hvad mener I???

Har iagtaget følgende:
1: Tager rimelig lang tid om at blive varm, selvom termostat er
skiftet. Dog kommer der ret hurtig varm luft til varmeapperat. Tempen
kommer efter ca 8-9 km kørsel op på ca 90°C, er ligger konstant
herefter.
2: Er det meningen at røret fra luftfilterhuset skal gå helt ned til
udstødningsmanifolden, da der idag kun er en slange på ca 5 cm, der er
afblændet i enden. Der sidder ligesom en studs på manifolden der
passer til en slange op mod luftfilterhuset.
3: Tændrør er fint let brunlige, har overvejet at skifte dem.
4: Kan godt være noget ujævn i tomgang ved koldstart (ryster en del)
5: Synes at have gået alle vacuumslanger efter.

Har i nogle gode forslag til hvad jeg skal kigge efter, eller er dette
forbrug helt normalt.
Det skal forresten siges, at motoren har gået 215 Kkm, så der er
selvfølgelig ikke helt ny mere, men den hverken ryger, bruger vand, og
heller ej olie i større mængder.

På forhånd tak


 
 
Ukendt (17-11-2005)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 17-11-05 23:06


> Er dette normalt, kørslen er primært bykørsel i Århus (altså mange
> lange strænk med 70-80 km/t. Men synes nok det er lidt i underkanten,
> hvad mener I???

Du glemte vist at skrive hvor meget den går.

I bilrevyen står den til 16 km/l - det kan du sikkert godt trække et par km
fra, så 14 km/l er nok det den burde køre.


--
Claus Petersen
VW Golf Sportline 2,0 16V TDI - www.vwfanatic.dk

"It's nice to be important - but it's more important to be nice"



Preben Riis Sørensen (17-11-2005)
Kommentar
Fra : Preben Riis Sørensen


Dato : 17-11-05 23:13



Husk at checke vacuumdåsen ved siden af strømfordeleren.

--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen
preben@esenet.dk




Jakob Skovgaard (17-11-2005)
Kommentar
Fra : Jakob Skovgaard


Dato : 17-11-05 23:19

Preben Riis Sørensen <preben@esenet.dk> skrev:
>
>
>Husk at checke vacuumdåsen ved siden af strømfordeleren.
>
>--
> M.V.H.
>Preben Riis Sørensen
> preben@esenet.dk

Synes at have tjekket hele vakuumsystemet igennem, alle slanger
virker fine.
Kan dog umiddelbart ikke forstå den noget uregelmæssige
motorgang ved koldstart, ligesom den ikke tænder 100% ordenlig i
tomgang, hvis den får lidt gas, går den meget bedre. Det er dog
ikke sådan den går istå, men ryster blot meget.


Preben Riis Sørensen (17-11-2005)
Kommentar
Fra : Preben Riis Sørensen


Dato : 17-11-05 23:29


"Jakob Skovgaard" <jakob.dorte@mail.dk> skrev i en meddelelse
news:11322661780.0675068464915825@dtext.news.tele.dk...
> Preben Riis Sørensen <preben@esenet.dk> skrev:
> >
> >
> >Husk at checke vacuumdåsen ved siden af strømfordeleren.
> >
> >--
> > M.V.H.
> >Preben Riis Sørensen
> > preben@esenet.dk
>
> Synes at have tjekket hele vakuumsystemet igennem, alle slanger
> virker fine.

Det er selve dåsen jeg mener. Sæt et stykke slange på studsen og sug.
Undertrykket må ikke sive væk. Kunne godt give nedenstående problemer.

> Kan dog umiddelbart ikke forstå den noget uregelmæssige
> motorgang ved koldstart, ligesom den ikke tænder 100% ordenlig i
> tomgang, hvis den får lidt gas, går den meget bedre. Det er dog
> ikke sådan den går istå, men ryster blot meget.
>

--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen
preben@esenet.dk




Jakob Skovgaard (17-11-2005)
Kommentar
Fra : Jakob Skovgaard


Dato : 17-11-05 23:36

Preben Riis Sørensen <preben@esenet.dk> skrev:
>
>"Jakob Skovgaard"
><jakob.dorte@mail.dk> skrev i en meddelelse
>news:11322661780.0675068464915825@
>dtext.news.tele.dk...
>> Preben Riis Sørensen
>><preben@esenet.dk> skrev:
>> >
>> >
>> >Husk at checke vacuumdåsen ved
>> >siden af strømfordeleren.
>> >
>> >--
>> > M.V.H.
>> >Preben Riis Sørensen
>> > preben@esenet.dk
>>
>> Synes at have tjekket hele
>>vakuumsystemet igennem, alle slanger
>> virker fine.
>
>Det er selve dåsen jeg mener. Sæt
>et stykke slange på studsen og sug.
>Undertrykket må ikke sive væk.
>Kunne godt give nedenstående problemer.
>
>> Kan dog umiddelbart ikke forstå
>>den noget uregelmæssige
>> motorgang ved koldstart, ligesom
>>den ikke tænder 100% ordenlig i
>> tomgang, hvis den får lidt gas,
>>går den meget bedre. Det er dog
>> ikke sådan den går istå, men
>>ryster blot meget.
>>
>
>--
> M.V.H.
>Preben Riis Sørensen
> preben@esenet.dk

Dette tror jeg lige jeg tjekker i weekenden. Tror ikke rigtig
jeg gider nu, det er jo ikke ligefrem sommer udenfor


K ö n i g (18-11-2005)
Kommentar
Fra : K ö n i g


Dato : 18-11-05 17:38


"Preben Riis Sørensen" <preben@esenet.dk> skrev i en meddelelse
news:437d0054$0$8824$edfadb0f@dread14.news.tele.dk...
>
>
> Husk at checke vacuumdåsen ved siden af strømfordeleren.


Der er da ikke strømfordeler på en Punto ! ! !


Mvh Peter



Preben Riis Sørensen (18-11-2005)
Kommentar
Fra : Preben Riis Sørensen


Dato : 18-11-05 21:33


"K ö n i g" <pommer-konigFJERN@email.dk> skrev i en meddelelse
news:437e0362$0$78288$157c6196@dreader1.cybercity.dk...
>
> "Preben Riis Sørensen" <preben@esenet.dk> skrev i en meddelelse
> news:437d0054$0$8824$edfadb0f@dread14.news.tele.dk...
> >
> >
> > Husk at checke vacuumdåsen ved siden af strømfordeleren.
>
>
> Der er da ikke strømfordeler på en Punto ! ! !

Jeg kender ikke Puntoen indgående, men antog at den var som en UNO. Hvis
ikke der er strømfordeler, hvad er der så?
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen
preben@esenet.dk




Jakob Skovgaard (19-11-2005)
Kommentar
Fra : Jakob Skovgaard


Dato : 19-11-05 18:23


"Preben Riis Sørensen" <preben@esenet.dk> skrev i en meddelelse
news:437e3a98$0$8770$edfadb0f@dread14.news.tele.dk...
>
> "K ö n i g" <pommer-konigFJERN@email.dk> skrev i en meddelelse
> news:437e0362$0$78288$157c6196@dreader1.cybercity.dk...
>>
>> "Preben Riis Sørensen" <preben@esenet.dk> skrev i en meddelelse
>> news:437d0054$0$8824$edfadb0f@dread14.news.tele.dk...
>> >
>> >
>> > Husk at checke vacuumdåsen ved siden af strømfordeleren.
>>
>>
>> Der er da ikke strømfordeler på en Punto ! ! !
>
> Jeg kender ikke Puntoen indgående, men antog at den var som en UNO. Hvis
> ikke der er strømfordeler, hvad er der så?
> --
> M.V.H.
> Preben Riis Sørensen
> preben@esenet.dk
>
>
>
En tændingsdistrubitør, mener jeg den hedder. Ingen rotor her



Preben Riis Sørensen (19-11-2005)
Kommentar
Fra : Preben Riis Sørensen


Dato : 19-11-05 23:34


"Jakob Skovgaard" <jakob.dorte@mail.dk> skrev
> En tændingsdistrubitør, mener jeg den hedder. Ingen rotor her
>

Det kan jo betyde præcist det samme. Men hvordan distribuerer den så?
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen
preben@esenet.dk




Jakob Skovgaard (21-11-2005)
Kommentar
Fra : Jakob Skovgaard


Dato : 21-11-05 08:08

Preben Riis Sørensen <preben@esenet.dk> skrev:
>
>"Jakob Skovgaard" <jakob.dorte@mail.dk> skrev
>> En tændingsdistrubitør, mener jeg den hedder. Ingen rotor her
>>
>
>Det kan jo betyde præcist det samme. Men hvordan distribuerer
den så?
>--
> M.V.H.
>Preben Riis Sørensen
> preben@esenet.dk

Tændingen . Ordet er taget fra Haynes.... Måske noget med at
der sidder 2 tændspoler indbygget i samme enhed.

Men har tjekke her i weekenden, og der sidder ingen vacuumdåse,
ved tændingsbanditten.


Jakob Skovgaard (17-11-2005)
Kommentar
Fra : Jakob Skovgaard


Dato : 17-11-05 23:16

Hov glemte jo helt at skrive den kun kører omkring 12-13
km/l.....Sorry
Jakob Skovgaard <jakob.dorte@XPBD1mail.dk> (slet XPBD1) skrev:
>Er dette normalt, kørslen er
>primært bykørsel i Århus (altså mange
>lange strænk med 70-80 km/t. Men
>synes nok det er lidt i
>underkanten,
>hvad mener I???
>
>Har iagtaget følgende:
>1: Tager rimelig lang tid om at
>blive varm, selvom termostat er
>skiftet. Dog kommer der ret hurtig
>varm luft til varmeapperat. Tempen
>kommer efter ca 8-9 km kørsel op
>på ca 90°C, er ligger konstant
>herefter.
>2: Er det meningen at røret fra
>luftfilterhuset skal gå helt ned til
>udstødningsmanifolden, da der idag
>kun er en slange på ca 5 cm, der er
>afblændet i enden. Der sidder
>ligesom en studs på manifolden der
>passer til en slange op mod
>luftfilterhuset.
>3: Tændrør er fint let brunlige,
>har overvejet at skifte dem.
>4: Kan godt være noget ujævn i
>tomgang ved koldstart (ryster en del)
>5: Synes at have gået alle
>vacuumslanger efter.
>
>Har i nogle gode forslag til hvad
>jeg skal kigge efter, eller er dette
>forbrug helt normalt.
>Det skal forresten siges, at
>motoren har gået 215 Kkm, så der er
>selvfølgelig ikke helt ny mere,
>men den hverken ryger, bruger vand, og
>heller ej olie i større mængder.
>
>På forhånd tak


Thomas Rasmussen (18-11-2005)
Kommentar
Fra : Thomas Rasmussen


Dato : 18-11-05 08:11

Jakob Skovgaard <jakob.dorte@9IONDmail.dk> (slet 9IOND) wrote in
news:11322659890.396158652177281@dtext.news.tele.dk:

> Hov glemte jo helt at skrive den kun kører omkring 12-13
> km/l.....Sorry

hvis du kører 12-13 km/l i denne kolde tid i Århus og den er normeret til
16 så syntes jeg ikke du skal forvente så meget mere. De 16km/l er under
ideelle forhold og man kan ofte trække 1-2km/L fra dette. Du kører så
slet ikke nogen rigtige lange træk (nej dine 70-80km/t på ringvejen i
Århus tæller ikke som lange træk) så at du kan opnå 12-13 er ganske fint.
Husk også på at din højrefod betyder *MEGET* i denne henseende... kører
du eksempelvis med konstant hastighed hen til de røde lys (som du ikke
kan undgå i Århus) og bremser hurtigt ned, det koster brændstof...
accellerere du hårdt fra lyskryds så sluger den brændstof. Kører du ofte
lidt hurtigere end resten af trafikken koster det brændstof... Der er
mange ting man kan gøre ved sin egen kørsel for at forbedre økonomien.

Ang din urolige motorgang så kan det være en god ting at prøve en
udskiftning af tændrør og tændkabler (vælg god kvalitet!!!). Ellers
sidder der vel et diagnosestik på sådan en maskine som en mekker med
forstand på skidtet kan trække info ud fra.

Thomas

Ivar (18-11-2005)
Kommentar
Fra : Ivar


Dato : 18-11-05 17:30

Jakob Skovgaard skrev:

> Hov glemte jo helt at skrive den kun kører omkring 12-13
> km/l

"Mors" gamle Punto I med 60 hk fra 1994 kørte i snit over 1 år:
00-01: 10,9 km/l
01-02: 10,3 km/l
02-03: 10,2 km/l

Det var næsten 100% bykørsel (Odense)


Ivar Magnusson

--
Prøv den gratis MesNews, hvis du med Outlook Express mangler:
yEnc, XFace/Face, automatisk synkronisering mm.
Hent dansk version her: http://www.mesnews.net/chargement-gb.php



John Sahl (18-11-2005)
Kommentar
Fra : John Sahl


Dato : 18-11-05 08:43

Jakob Skovgaard (slet XPBD1) wrote:
> Har i nogle gode forslag til hvad jeg skal kigge efter, eller er dette
> forbrug helt normalt.

De 12-13km/l du beskriver lyder helt normalt. Det er jo bykørsel
du taler om og som andre også skriver, er dine ture på ringvejene
ikke lange træk.

--
John Sahl,
http://www.fotofaelden.dk - ikke helt det du troede



Leonard (18-11-2005)
Kommentar
Fra : Leonard


Dato : 18-11-05 15:40

Jakob Skovgaard <jakob.dorte@XPBD1mail.dk> (slet XPBD1) wrote:

>Er dette normalt, kørslen er primært bykørsel i Århus (altså mange
>lange strænk med 70-80 km/t.

Hvordan kan du få bykørsel i Århus til at rime på lange stræk med
70-80 km/t?

--
Leonard
::: Never drive faster than Your Angels can fly :::
::: http://leonard.dk/foredrag/ :::

Per Henneberg Kriste~ (18-11-2005)
Kommentar
Fra : Per Henneberg Kriste~


Dato : 18-11-05 22:30


"Leonard" <usenet@leonard.dk> skrev i en meddelelse
news:ptprn19i5dci677odnmj48tnfjh0e2m9dk@4ax.com...
> Jakob Skovgaard <jakob.dorte@XPBD1mail.dk> (slet XPBD1) wrote:
>
>>Er dette normalt, kørslen er primært bykørsel i Århus (altså mange
>>lange strænk med 70-80 km/t.
>
> Hvordan kan du få bykørsel i Århus til at rime på lange stræk med
> 70-80 km/t?

Hvis du kører rundt på den yderste ringvej på de rigtige tidspunkter holder
du faktisk ikke tilbage for rødt lys nogen steder. Jeg har kørt turen 50-60
gange det sidste 1½ år.


--
Per, Esbjerg



Leonard (18-11-2005)
Kommentar
Fra : Leonard


Dato : 18-11-05 22:42

"Per Henneberg Kristensen" <phk_fjern_@esenet.dk> wrote:

>> Hvordan kan du få bykørsel i Århus til at rime på lange stræk med
>> 70-80 km/t?
>
>Hvis du kører rundt på den yderste ringvej på de rigtige tidspunkter holder
>du faktisk ikke tilbage for rødt lys nogen steder. Jeg har kørt turen 50-60
>gange det sidste 1½ år.

Ja, men det bliver da ikke til lange stræk.
Et langt stræk er IMHO mindst 25 km.

--
Leonard
::: Never drive faster than Your Angels can fly :::
::: http://leonard.dk/foredrag/ :::

Jakob Skovgaard (19-11-2005)
Kommentar
Fra : Jakob Skovgaard


Dato : 19-11-05 18:39


"Leonard" <usenet@leonard.dk> skrev i en meddelelse
news:siisn197ugkd0e607h46kcpt0ahdt7v31f@4ax.com...
> "Per Henneberg Kristensen" <phk_fjern_@esenet.dk> wrote:
>
>>> Hvordan kan du få bykørsel i Århus til at rime på lange stræk med
>>> 70-80 km/t?
>>
>>Hvis du kører rundt på den yderste ringvej på de rigtige tidspunkter
>>holder
>>du faktisk ikke tilbage for rødt lys nogen steder. Jeg har kørt turen
>>50-60
>>gange det sidste 1½ år.
>
> Ja, men det bliver da ikke til lange stræk.
> Et langt stræk er IMHO mindst 25 km.
>
> --
> Leonard
> ::: Never drive faster than Your Angels can fly :::
> ::: http://leonard.dk/foredrag/ :::

Lange stræk eller ej, men det ligger altså sådan at når det er Bil nr 1 jeg
kører i, er det ikke unormalt at den køre op mod 20 km/l i Århus i min
Octavia TDI. Det hele drejer sig jo om, hvordan man kører,og på hvilke
tidspunkter.
Men det er nu fuldstændig ligegyldig i denne sammenhæng. For jeg har fået
svar på mit spørgsmål, og i mener at dette er rimeligt.

Tak



Per Henneberg Kriste~ (21-11-2005)
Kommentar
Fra : Per Henneberg Kriste~


Dato : 21-11-05 11:27


"Jakob Skovgaard" <jakob.dorte@mail.dk> skrev i en meddelelse
news:437f6336$0$41139$14726298@news.sunsite.dk...

> Lange stræk eller ej, men det ligger altså sådan at når det er Bil nr 1
> jeg kører i, er det ikke unormalt at den køre op mod 20 km/l i Århus i min
> Octavia TDI. Det hele drejer sig jo om, hvordan man kører,og på hvilke
> tidspunkter.
> Men det er nu fuldstændig ligegyldig i denne sammenhæng. For jeg har fået
> svar på mit spørgsmål, og i mener at dette er rimeligt.

Ikke desto mindre vil jeg lige gøre dig lidt klogere :)

Hvad angår brændstoføkonomi er diesel særlig god i bytrafik i forhold til
benzin. Det modsatte er tilfældet ved fuldgaskørsel. Så sluger dieselerne
forholdsvis meget. Det er et spørgsmål om omdrejninger. Diesel er
forholdsvis god ved lave omdrejninger, dårlig ved høje.


--
Per, Esbjerg



Jakob Skovgaard (21-11-2005)
Kommentar
Fra : Jakob Skovgaard


Dato : 21-11-05 12:17

Per Henneberg Kristensen <phk_fjern_@esenet.dk> skrev:
>
>"Jakob Skovgaard"
><jakob.dorte@mail.dk> skrev i en meddelelse
>news:437f6336$0$41139$14726298@news.su nsite.dk...
>
>> Lange stræk eller ej, men det ligger
>>altså sådan at når det er Bil nr 1
>> jeg kører i, er det ikke unormalt at
>>den køre op mod 20 km/l i Århus i min
>> Octavia TDI. Det hele drejer sig jo
>>om, hvordan man kører,og på hvilke
>> tidspunkter.
>> Men det er nu fuldstændig ligegyldig
>>i denne sammenhæng. For jeg har fået
>> svar på mit spørgsmål, og i mener at
>>dette er rimeligt.
>
>Ikke desto mindre vil jeg lige gøre
>dig lidt klogere :)
>
>Hvad angår brændstoføkonomi er diesel
>særlig god i bytrafik i forhold til
>benzin. Det modsatte er tilfældet ved
>fuldgaskørsel. Så sluger dieselerne
>forholdsvis meget. Det er et spørgsmål
>om omdrejninger. Diesel er
>forholdsvis god ved lave omdrejninger,
>dårlig ved høje.
>
>
>--
>Per, Esbjerg

Nå, det viste jeg nu ikke, synes nu ellers at Octaviaen er
økonomisk nok på motorvej. Sidste år, smuttede vi da tur/retur
til Italien med 150+ km/t, med et snit på lige omkring 19 km/l,
så det agument holder da ikke i byretten, eller i hvert fald i
virkeligheden. Så længe du holder dig fra topfart er Dielselen
da forholdsvis økonomisk. Mener ikke at jeg kan få
forbrugsmåleren op på mere end 10,6 l/100 km ved topfart.
Hvormange benzinbiler kører lige under 10 km/l ved 190 km/t????


Kim Kristensen (21-11-2005)
Kommentar
Fra : Kim Kristensen


Dato : 21-11-05 15:44


"Jakob Skovgaard (slet Y3QOE)" <jakob.dorte@Y3QOEmail.dk> skrev i en
meddelelse news:11325720660.56093446396806@dtext.news.tele.dk...
> Per Henneberg Kristensen <phk_fjern_@esenet.dk> skrev:
> >
> >"Jakob Skovgaard"
> ><jakob.dorte@mail.dk> skrev i en meddelelse
> >news:437f6336$0$41139$14726298@news.su nsite.dk...
> >
> >> Lange stræk eller ej, men det ligger
> >>altså sådan at når det er Bil nr 1
> >> jeg kører i, er det ikke unormalt at
> >>den køre op mod 20 km/l i Århus i min
> >> Octavia TDI. Det hele drejer sig jo
> >>om, hvordan man kører,og på hvilke
> >> tidspunkter.
> >> Men det er nu fuldstændig ligegyldig
> >>i denne sammenhæng. For jeg har fået
> >> svar på mit spørgsmål, og i mener at
> >>dette er rimeligt.
> >
> >Ikke desto mindre vil jeg lige gøre
> >dig lidt klogere :)
> >
> >Hvad angår brændstoføkonomi er diesel
> >særlig god i bytrafik i forhold til
> >benzin. Det modsatte er tilfældet ved
> >fuldgaskørsel. Så sluger dieselerne
> >forholdsvis meget. Det er et spørgsmål
> >om omdrejninger. Diesel er
> >forholdsvis god ved lave omdrejninger,
> >dårlig ved høje.
> >
> >
> >--
> >Per, Esbjerg
>
> Nå, det viste jeg nu ikke, synes nu ellers at Octaviaen er
> økonomisk nok på motorvej. Sidste år, smuttede vi da tur/retur
> til Italien med 150+ km/t, med et snit på lige omkring 19 km/l,
> så det agument holder da ikke i byretten, eller i hvert fald i
> virkeligheden. Så længe du holder dig fra topfart er Dielselen
> da forholdsvis økonomisk. Mener ikke at jeg kan få
> forbrugsmåleren op på mere end 10,6 l/100 km ved topfart.
> Hvormange benzinbiler kører lige under 10 km/l ved 190 km/t????
>
Hvis min kunne køre 190 km/t vil jeg tro den kan (ud fra forbruget omkring
topfart), men du har ret i at der nok ikke er mange.

Med venlig hilsen Kim



Per Henneberg Kriste~ (21-11-2005)
Kommentar
Fra : Per Henneberg Kriste~


Dato : 21-11-05 15:54


"Jakob Skovgaard (slet Y3QOE)" <jakob.dorte@Y3QOEmail.dk> skrev i en
meddelelse news:11325720660.56093446396806@dtext.news.tele.dk...

> Nå, det viste jeg nu ikke, synes nu ellers at Octaviaen er
> økonomisk nok på motorvej. Sidste år, smuttede vi da tur/retur
> til Italien med 150+ km/t, med et snit på lige omkring 19 km/l,
> så det agument holder da ikke i byretten, eller i hvert fald i
> virkeligheden.

Vi snakker 1.9 TDI 5 gear?

Den får du aldrig aldirig til at gå 19 på literen ved 150 km/t. Check din
brændstofmåler ved hastigheden og lad være med at bruge gennemsnitsmåleren!

Min går 18.75 ved konstant 120 km/t og er en TDI 5 gear 110HK.

> Så længe du holder dig fra topfart er Dielselen
> da forholdsvis økonomisk. Mener ikke at jeg kan få
> forbrugsmåleren op på mere end 10,6 l/100 km ved topfart.
> Hvormange benzinbiler kører lige under 10 km/l ved 190 km/t????

Det gjorde min gamle Mondeo 1.8 stcar - og den var ikke særlig
brændstoføkonomisk til hverdag!

--
Per, Esbjerg



Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177514
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408617
Brugere : 218887

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste